Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Remehe Tzerra + Nest - aansturen radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hi allen,

Ik heb gezocht in de (oudere) posts, maar niet geheel een antwoord kunnen vinden op de volgende vraag.
Be gentle, het is voor mij totaal nieuw terrein, ondanks inlezen over de mogelijkheden :+ :

Ik van plan een nieuwe Remeha Tzerra aan te schaffen in combinatie met een Nest V3 slimme thermostaat. Daarnaast wil ik de huidige standaard radiatoren (hebben allen een handknop) vervangen door corresponderende LTV (Jaga) modellen.
Nu weet ik echter niet 100% zeker of ik bij de nieuwe radiatoren een handknop of thermostaatkraan aan moet schaffen. In principe zal de centrale thermostaat (Nest) de gehele verwarming reguleren (hoef geen zoneregulering). In het geval dat alle radiatoren thermostaatknoppen hebben, regelt Nest dan nog steeds de temperatuur als 'eindverantwoordelijke' of zijn dat de thermostaatknoppen?

Vraagstelling is niet geheel duidelijk, wellicht beter een theoretisch voorbeeld: Stel dat ik Nest zo instel dat de temperatuur in huis overdag op 20 graden moet staan, en op de late avond naar 15 graden moet zakken. Stel dat alle thermostaatknoppen allemaal standaard op 20 graden staan ingesteld, zal de temperatuur dan toch zakken naar 15 graden op de late avond, of moet ik alle thermostaatknoppen dan handmatig bij gaan stellen (wat het effect van Nest teniet doet dan)?

Wat ik dus wil, is nooit aan de thermostaat(/hand-)knoppen te hoeven zitten, puur alleen aan de Nest thermostaat (afgezien dat deze lerend vermogen heeft uiteraard).

Met vriendelijke groet,

Zaph

Beste antwoord (via Zaphara op 28-05-2018 22:32)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Zaphara
een ontluchter of afvalscheider zijn toffe dingen voor als je een slecht systeem hebt.
maar totaal onnodig als alles gewoon in orde is. ;)
(ik dacht dat de aventa een ontluchter ingebouwd had?
maar denken is niet weten. ;) )

alles heeft een voor en een tegen. (en dan word er nog vaak een marketing sausje over heen gegooit en dan weet je het helemaal niet meer. ;) )
beste werkt nog gewoon geïsoleerde muren, veel beter als een folietje tegen de radiator. ;)
(wat ik eigenlijk ook van de tonzon folie vind in de vloer, maar riemen en roeien. ;) )

muurisolatie.
tja dan heb je kans op koude brugen, alleen als je een nieuw huis bouwt kun je dat voorkomen. ;)
je moet roeien met de riemen die je hebt. ;)
vocht plekken, die heb je nu waarschijnlijk ook wel, maar zie je ze niet. (die zitten tussen de muren verstopt.)
maar zoizo, wat voor huis je ook hebt, elk huis moet goed geventileerd worden.
(goed = niet te veel, niet te weinig)
is gewoon belangrijk voor de gezondheid, het duurzaamste wat je hebt. ;)
maar ik snep het wel een huis uit 1935, dat kan een verhaal zijn.
probeer of je gemeente een bouwarchief heeft, dan kun je soms de bouwtekeningen terug vinden.
dat kan je veel vertellen. ;)

edit:
laat trouwens de avanta eens schoon maken, met een CO2 meter.
dan kunnen ze het brander block opnieuw afstellen en is hij vaak een stuk zuiniger. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• migjes
@Zaphara
ik heb zelf een tzerra.
maar zie geen voordeel om dan LTV radiatoren op te hangen?
de tzerra doet al snel op hoge temperaturen het water verwarmen. (zoals iedere gas ketel trouwens)
pas als je iets anders doet als een gasketel beginnen LTV systemen leuk te worden.
(maar het kan ook zijn dat je een heel bijzondere situatie hebt, en niet een standaard stads villa(rijtjes huis).
en dat het dan wel handig kan zijn.)

gas ketels zijn vrijwel allemaal minimaal 5,5kW en kunnen maximaal 25-30kW, en dan heb je wel erg veel radiatoren nodig om dat op LVT te kunnen houden. ;)
Wat ik dus wil, is nooit aan de thermostaat(/hand-)knoppen te hoeven zitten, puur alleen aan de Nest thermostaat (afgezien dat deze lerend vermogen heeft uiteraard).
dit is eigenlijk het beste en het simpelste te realiseren, door er voor te zorgen dat het radiator vermogen in alle ruimtes relatief te laten kloppen.
dus grote ruimtes een grote radiator (veel kW) en kleine ruimtes een kleine radiator (minder kW).
(en dan badkamer die je net 1 a 2 graden warmer wil hebben, een iets te grote radiator.)
als dat allemaal in orde is dan heb je geen thermostaatknoppen nodig.
(thermostaatknoppen kun je beter zien als een oplossing voor als de zaken gewoon niet in orde zijn.
of voor speciale systemen.
kun je zonder is dat veel toffer.)

wil je echt LVT, denk dan aan een warmtepomp, die kunnen vaak beter moduleren en zo de temperatuur van het verwarmings-water onder de 35 graden houden en dan heeft LVT pas een beetje zin. ;)
ik heb dus naast de tzerra ook een warmtepomp van maar 1,4kW. ;)

edit:
wil je gas besparen en zuinig stoken.
dan hebben een nest of andere manieren van aansturen amper effect.
(het zit vaak meer in de gedachten van de mens als het echt werkelijk besparen.)
isoleren heeft meer nut, veel meer nut.

maar ook een warmtepomp bespaart flink.
ik ging van 650m3 gas (zeer zuinig stoken) naar 950m3 gas (door 24x7 verwarmen van huis) en dan met warmtepomp naar 300m3 gas + 1200kWh aan elektra. (+450kWh voor het standby hebben van de apparatuur + het rond pompen van de warmte) ;)

ik zelf heb dan ook nog 5000+kWh aan opwek van mijn PV panelen op dak.
afrekenen is nu rond de 500kWh + 300m3 gas per jaar, maar er zijn er op dit forum die nog lager uitkomen.
dit is een super laag voorschot per maand. ;)

24x7 is het nu gewoon 21 graden in de huiskamer.
en ik raak de thermostaat nog maar 2x per jaar aan. ;)

gasketels zijn wel erg pre 2017, oude techniek, onhandig, slecht aan te sturen.
(in de slechtste gevallen doen ze nog boem ook. )
die gaan er allemaal uit de komende jaren, dus als je nu een kans hebt om je cv te vervangen, kijk wat verder als gas. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 28-05-2018 08:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Zaphara
  • Niet online
Fijne reactie, dank! Misschien handig om het hele plaatje erbij te vermelden:

Woning dit jaar gekocht., het gaat om een tussenwoning uit 1935. Isolatie is er in de vorm van (standaard) dubbel glas (in 2011 gedaan) overal en Tonzon vloerisolatie (dit jaar laten doen); ook is er op alle huidige radiatoren hr-radiatorfolie op de achterklant geplakt.

Momenteel hangt er nog een Remeha Avanta uit 2011. De aanvoer temperatuur staat op 80 graden (nooit ingeregeld), die zou ik bij een nieuwe CV ketel (naast uberhaupt het laten inregelen) terug willen brengen naar zeker wel 60 graden.

Mijn overweging was dat een nieuwe CV net weer iets zuiniger zou zijn, en ik deze helemaal goed zou laten tunen (niet de investering waard voor een 7 jaar oude CV), en dan meteen alle radiatoren laten vervangen door LTV modellen vanwege energiebesparing.
Warmtepomp erbij heb ik overwogen, maar is geen optie (financieel na alle verbouwingen en daarvoor zou het huis waarschijnlijk nog een klasse beter geïsoleerd moeten zijn dan alleen dubbel glas en vloerisolatie).

De twee speerpunten in het hele verhaal zijn dus energiekosten besparing en gemakzucht (niet/amper aan de radiatorknoppen te hoeven draaien).

• migjes
@Zaphara

Remeha Avanta uit 2011 verzus een tzerra 2018.
(de avanta dat is toch al een HR ketel? :? )
mmm, ben bang dat het een erg klein verschil is in gas gebruik.
(het zal wel iets zijn, maar denk dan aan 2 tot 3 % gas besparing, zo weinig dat merk je al niet met het verschil tussen een koude of warme winter.)
grootste verschil zal zitten in elektra gebruik, de pomp is zuiniger geworden en standby gebruik gaat van +/-30W naar 1,2W.
dit soort verschillen is +/-200kWh x 0,19€ = of te wel weinig voor een duur apparaat te vervangen. ;)

persoonlijk ben ik geen voorstander van folie op de achterkant van een radiator te plakken.
zou het liever op de muur willen plakken.
(door die folie word het oppervlakte kleiner waar de radiator warmte kan afstaan aan de ruimte.
dus die radiator word dan minder effectief.)

een 1935 huis, dat is wel heel andere koek als mijn 1980 huis.
ik heb isolatie in de vloer (van uit de bouw, maar die heb ik nog 3x zo dik gemaakt (EPS), niet omdat het moet maar omdat het kan. en EPS kost geen drol.)
ook heb ik 6cm muur isolatie glaswol. (is niet supper, maar de eerste beetjes isolatie werken het best.)
en mijn beton vloer, die heeft geen koppeling met de buiten muur fundering, dus kleine kouder bruggen.
dus zie mijn voorbeelden niet iets als wat jij kunt halen zelfs niet al gooi je er een bak geld tegen aan. ;)
(nou heel veel geld dan kan in eens alles, zoals een totaal nieuw huis bouwen.)
je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt. ;)

wil je een simpel bestuurbaar systeem (ook 24x7 warmte in huis of niet) dan maakt het niet veel uit of je de avanta of tzerra gebruikt

(de tzerra kan maar erg weinig worden ingesteld, eigenlijk bijna niks.
maar doet het standaard wel al aardig goed.
voorbeeld: het is 19 graden in huis, en (de standaard remeha) thermostaat word op 20 graden gezet.
het systeem ziet maar 1 graat verschil, en de ketel gaat op zijn laagste modulatie werken (5,5kW met 0,6m3 gas per uur) tot dat het 20 graden is.
is het 18 graden in huis, en (de standaard remeha) thermostaat word op 20 graden gezet.
dan schiet de ketel naar een hogere modulatie en slurp hij flink meer gas.
water temperaturen schieten dan ook snel boven de 60 graden.)

(als ik eerlijk moet zijn, vervang de ketel maar niet, zonde van het geld.
voor dat bedrag leg je gewoon een PV set op je dak en bespaar je voor het zelfde geld veel meer. ;)
en isoleren isoleren en nogmaals isoleren, dan kun je straks er een warmtepomp bij hangen. ;)
muur isolatie al bekeken of dat kan?)

• Zaphara
  • Niet online
Duidelijk verhaal, dank. Dat geld kan dus beter ergens anders in gestoken worden.
Overigens wil ik (zou ook bij een nieuwe CV ketel meebesteld worden) een Spirovent ontluchter en Spirotrap afvalscheider dan (laten) installeren op de huidige CV installatie (minder kans op storingen, klein stukje besparing), en dan toch maar met de Avanta ook aan het tunen gaan.

Wat betreft de radiatorfolie is het maar net welk topic/forum je opent wat betreft wel/niet hr-radiatorfolie op de radiator i.p.v. muur. Ik was in ieder geval onder de indruk dat met het spul van Tonzon dat je achter op je radiatoren plakt beter uit was dan de standaard folie die op de muur geplakt wordt. Maar ik zie overal wel inderdaad voors en tegens voorbijkomen.

Qua isolatie is de meest voor de hand liggende optie nu vooral spouwmuurisolatie. Hier ben ik wel enigszins huiverig voor, daar schijnen toch wel potentiële nadelen aan vast te kleven met koudebruggen, vochtplekken binnenmuur (mocht er vervuiling/cementbaarden aanwezig zijn dat niet aangepakt is/kan worden), huis moet 24/7 goed geventileerd zijn om vochtproblemen te vermijden (nu heb ik wel ventilatieroosters bovenin de ramen zitten die altijd open staan), en roesten van spuwankers door vocht in spouw (indien niet rvs). Zou dus eerst een endoscopisch onderzoek moeten laten uitvoeren.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@Zaphara
een ontluchter of afvalscheider zijn toffe dingen voor als je een slecht systeem hebt.
maar totaal onnodig als alles gewoon in orde is. ;)
(ik dacht dat de aventa een ontluchter ingebouwd had?
maar denken is niet weten. ;) )

alles heeft een voor en een tegen. (en dan word er nog vaak een marketing sausje over heen gegooit en dan weet je het helemaal niet meer. ;) )
beste werkt nog gewoon geïsoleerde muren, veel beter als een folietje tegen de radiator. ;)
(wat ik eigenlijk ook van de tonzon folie vind in de vloer, maar riemen en roeien. ;) )

muurisolatie.
tja dan heb je kans op koude brugen, alleen als je een nieuw huis bouwt kun je dat voorkomen. ;)
je moet roeien met de riemen die je hebt. ;)
vocht plekken, die heb je nu waarschijnlijk ook wel, maar zie je ze niet. (die zitten tussen de muren verstopt.)
maar zoizo, wat voor huis je ook hebt, elk huis moet goed geventileerd worden.
(goed = niet te veel, niet te weinig)
is gewoon belangrijk voor de gezondheid, het duurzaamste wat je hebt. ;)
maar ik snep het wel een huis uit 1935, dat kan een verhaal zijn.
probeer of je gemeente een bouwarchief heeft, dan kun je soms de bouwtekeningen terug vinden.
dat kan je veel vertellen. ;)

edit:
laat trouwens de avanta eens schoon maken, met een CO2 meter.
dan kunnen ze het brander block opnieuw afstellen en is hij vaak een stuk zuiniger. ;)

Pagina: 1