Toon posts:

updaten firmware SMA Sunny Boy zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs in het bezit van een SMA Sunny Boy 3.6 welke is voorzien van firmware versie 1.3.4.R (omvormer van augustus 2017). Inmiddels is versie 1.03.17.R te downloaden van de SMA site. In de readme staan alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige versie dus geen idee wat er tussen genoemde versies is gebeurd. In principe werkt bij mij alles prima, dus geen dringende reden om te updaten (if it ain't broke, don't fix it). Maar misschien zijn er wel zaken ten goede verbeterd. Heeft iemand een idee of het zinvol is?

Dank!

Alle reacties

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 19:13
Sorry om een 3 jaar oud topic terug tot leven te wekken, maar ik heb eigenlijk net dezelfde bedenking...

Mijn SMA SB3.6-1AV-41 is vorig jaar geplaatst. Uit nieuwsgierigheid neusde ik op de SMA website eens of er geen nieuwe firmware was, en wat daar dan in veranderd is.
De huidige versie is 1.1.32.R, en ondertussen wordt 3.10.27.R aangeboden, dus dat lijkt wel een grote sprong.
Nu, geen flauw idee wat het verschil allemaal zou zijn tussen mijn oude en alle daaropvolgende versies. Uiteindelijk doet ie wat ie moet doen: stroom omvormen... Dat gaat niet beter of anders gebeuren met de nieuwere firmware neem ik aan.
De SMA hangt ook niet rechtstreeks aan het internet. De firewall van m'n modem zit er nog tussen. Dus qua eventuele vulnerabilities lijkt me dat ook wel safe.

Wat me dan vooral tegenhoudt om de firmware te updaten is simpelweg het feit dat ik het niet zelf kan. Ik moet daarvoor de installateur lastigvallen.
Dus zijn er goeie argumenten om dat te laten doen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@freeco
Verbeterde wifi connectie, verbeteringen (of fix) wat betreft modbus communicatie, temperatuur uitlezing via modbus. Een simpel dashboard wat betreft webconnect zonder in te loggen.
Er is ook regelgeving gekomen wat betreft RfG, waar bij dat enkel geldt vanaf V3.x (maar daar hebben we nog niet veel mee te maken)

Dat zijn zo 1,2,3 dingen wat me te binnen schiet.
Maar er zullen onderhuids vast wel meer verbeteringen zijn.

Het wordt er niet slechter op, dus waarom zou je het niet doen?
Haal je het maximum van de opgegeven vermogen van de omvormer? (Maw, top die niet te vroeg af?)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2021 12:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10 19:13
Akkoord dat firmware updates doorgaans iets toevoegen of fixen (soms ook wel iets wegnemen). Een webinterface zonder inloggen zou wel praktisch zijn alleszins...

Waarom je opmerking over te vroeg aftoppen?
In de zomermaanden vlakt de opbrengst inderdaad een tijdje af op 3680W, maar dat wist ik op voorhand. De installateur heeft dat opzettelijk zo gedaan omdat het prosumententaks berekend wordt op het vermogen van de omvormer. De iets hogere opbrengst van een 4kW omvormer woog niet op tegen de hogere taks (die ondertussen afgeschaft is... :X ).
Maar dit staat toch los van de firmware update?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@freeco
3680 watt is wel de max van een 3.6 omvormer, dus dan is het in orde.

Het is een ander verhaal als je al bij 3400 watt af zou toppen.
De opmerking was, omdat er regelmatig klachten zijn, hier op het forum over te vroeg aftoppen.

Dan blijkt weer eens dat de installateur, niet de installatiewizard heeft doorlopen en dat de landsinstelling op "default" staat, ipv de belgische of nederlandse landcode.
Maar daar heb jij dus geen last van.

Staat los van de firmware update inderdaad.
Maar als hij toch langs moet komen, kan hij dat ook meteen fixen. Vandaar.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2021 14:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jaip
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:24
om weer een oud topic boven te halen, mogelijks maak ik een nieuwe post, mij lukt het gewoon niet om deze te upgraden (installateur rechten is niet het issue).
Iemand die mij kan helpen deze (heb een SMA 3.0 running 1.3.17.R) deze te upgrade of zeggen hoe?
Ik krijg telkens een foutmelding dat de file niet compatible is (via de website van SMA zelf gedownload .. ).

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:01
jaip schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:52:
om weer een oud topic boven te halen, mogelijks maak ik een nieuwe post, mij lukt het gewoon niet om deze te upgraden (installateur rechten is niet het issue).
Iemand die mij kan helpen deze (heb een SMA 3.0 running 1.3.17.R) deze te upgrade of zeggen hoe?
Ik krijg telkens een foutmelding dat de file niet compatible is (via de website van SMA zelf gedownload .. ).
Heb je wel de juiste firmware te pakken? Er zit een verschil tussen de Sunny Boy (rode omvormer) en de TriPower (blauwe omvormer).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• jaip
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:24
Leut schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:40:
[...]

Heb je wel de juiste firmware te pakken? Er zit een verschil tussen de Sunny Boy (rode omvormer) en de TriPower (blauwe omvormer).
goede tip maar daar heb ik effectief aan gedacht en het is de juiste versie (y).
ik vermoed ergens aan een te grootte software jump ? Maar vind geen lagere versies: dit is de versie die ik gevonden had (mss al verouderde versie maar heb het al even laten liggen) 'SB3.0_6.0-1AV-41-V3.10.18.R.up2 . zijnde 3.10.18

• schryvere
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-08-2023
Hoi,

En nog eens dit oude topic:
Ik heb ook zo'n 3.6 omvormer AV40 met firmware 1.3.17.R
Als ik idd op de site zoek naar de update ivm C10/11 dan gaat het over Sunny Boy 3.0-5.0-1 AV-41.

Veel kan ik er niet over vinden alleen dat de AV40 niet meer zou voldoen aan europese regelgeving (RfG) en niet meer mag/mocht geinstalleerd worden na 2020.
https://www.sma-benelux.c...eving-op-de-sma-omvormers

Het zou gaan over de schakelsnelheid bij de opstart van de 50Hz.

Nu hebben we sedert vorig jaar af en toe last van een omvormer die de hoofdzekening laat springen, is er een verband?... Iemand die hier ervaring mee heeft?

• jens.veltjen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-10 22:49
jaip schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
[...]

goede tip maar daar heb ik effectief aan gedacht en het is de juiste versie (y).
ik vermoed ergens aan een te grootte software jump ? Maar vind geen lagere versies: dit is de versie die ik gevonden had (mss al verouderde versie maar heb het al even laten liggen) 'SB3.0_6.0-1AV-41-V3.10.18.R.up2 . zijnde 3.10.18
Hier net hetzelfde en ondertussen zitten we alweer een jaar verder.
SB4.0-1AV-40 355
Firmwareversie: 1.3.17.R

Ook ik kon nooit zelf updaten (als user) omdat hij aangaf dat het bestand niet compatibel is.
Is er iemand al verder met zijn updates?
Pagina: 1