Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jetser
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 20:13
Beste allemaaal,

Ik ben bezig met een zelfbouw zonnepanelen installatie. Vorig jaar klein begonnen, met 4 panelen op de schuur, nu aangevuld met 12 panelen op het dak. Dat laatste was een wat groter project dan ik gedacht had, ook door veel wijzigingen tijdens het bouwen... Zoals: toch maar meteen voor 3 fasen gaan met het oog op electrisch rijden en/of warmtepomp, bovendien kan de inductieplaat dan ook op vol vermogen.

Maar dit weekend eindelijk alles aangesloten, alles gaat goed, totdat ik de AC aansluiting van de omvormer (solaredge SE5k) te hard aandraaide. Hoerdoor zijn er 2 schroefjes dolgedraaid, had ik niet in de gaten tijdens het vastzetten.

Hieronder een foto van de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e702JmJpOMnbhSd2XczsSyjg/thumb.jpg

De klemmen bewegen slecht of niet meer, met name nu bij de L1 aansluiting, de andere dolgedraaide hebben we kunnen herstellen door een 6 mm2 kabel te gebruiken, waardoor de klem minder ver dicht hoefde.

Heeft er iemand een goede tip om dit op een goede en veilige manier vast te zetten? Mijn dank is groot voor het meedenken :)

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nieuwe klem erop solderen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
L1 zit onder de klem (dus juist)
en L2 en L3 zitten boven de klem?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jetser
Dank, L1 zit idd onder de klem, maar niet vast. Klem kan niet meer vaster helaas, en is nu na het rommelen en proberen ook niet eens meer half vast.

Een nieuwe klem erop solderen zou kunnen, maar dat moet ik laten doen, dat kan ik niet... ik weet ook niet hoe dat groene blokje er netjes af kan.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Jetser schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:47:
Dank, L1 zit idd onder de klem, maar niet vast. Klem kan niet meer vaster helaas, en is nu na het rommelen en proberen ook niet eens meer half vast.

Een nieuwe klem erop solderen zou kunnen, maar dat moet ik laten doen, dat kan ik niet... ik weet ook niet hoe dat groene blokje er netjes af kan.
Lossolderen zou ik ook niet doen. Gewoon de schroefjes vervangen. Dus nieuw blokje kopen en schroefjes wisselen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Jetser
Dank, ik zal kijken of ik de schroefjes eruit kan krijgen. Weet niet hoe het schroefdraad eraan toe is

Verwijderd

Je kunt wellicht een nieuwe draad tappen in het plaatje, dus bijv. van m4 naar m5

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Soms kan je het redden door inderdaad de schroefjes te vervangen, lukt dat niet is de enige mooie oplossing het printblokje vervangen.
Waarom zo idioot vast gedraaid dan? Zeker met vd draad niet nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:50
Persoonlijk zou ik niet lopen kl**ien met nieuwe schroejes en/of andere draad tappen. In vol bedrijf loopt er per slot van rekening een behoorlijke stroom door deze aansluiting... Bij mijzelf schroef ik elk jaar de kap er af en trek alle aansluitingen na. Inclusief de aansluitingen in m’n PV-verdeler. Zal wel beroepsdeformatie zijn... 8)7.
Ik moet er niet aan denken dat er ook maar een begin van warmteontwikkeling door de overgangsweerstand zou zijn bij dit soort aansluitingen.

Gewoon de complete aansluitklem (laten) vervangen. Weidmuller of Phoenix en dergelijke fabrikanten hebben ze vast en zeker in hun assortiment.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Wat @Aegle zegt inderdaad. Dit is niet iets wat je met een lapmiddeltje wil oplossen.
Kans op brand enzo... :X

• Jetser
Aegle schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:30:
Persoonlijk zou ik niet lopen kl**ien met nieuwe schroejes en/of andere draad tappen. In vol bedrijf loopt er per slot van rekening een behoorlijke stroom door deze aansluiting... Bij mijzelf schroef ik elk jaar de kap er af en trek alle aansluitingen na. Inclusief de aansluitingen in m’n PV-verdeler. Zal wel beroepsdeformatie zijn... 8)7.
Ik moet er niet aan denken dat er ook maar een begin van warmteontwikkeling door de overgangsweerstand zou zijn bij dit soort aansluitingen.

Gewoon de complete aansluitklem (laten) vervangen. Weidmuller of Phoenix en dergelijke fabrikanten hebben ze vast en zeker in hun assortiment.
Ik wilde de draden ook goed vastzetten, heb op mn werk al eens meegemaakt dat een slecht contact van een pdu stekker na een paar jaar pas een probleem heeft veroorzaakt. Maar goed, door mijn actie zit het juist niet meer vast...

Waar zou ik zoiets kunnen laten vervangen?

• ms9
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2022

ms9

Tsja, voor een electronicus een klein klusje. Zo'n printplaatconnector is vrij makkelijk te krijgen. Maar helaas zal de printplaat waar die op zit los moeten worden gehaald daar de soldeerverbindingen aan de onderkant zitten. Nu weet ik niet hoeveel toeters en bellen op die print zitten (lees draden, connectors, etc.) om 'm los te maken. Soms is het heel degelijk uitgevoerd, soms is het beetje een zooitje. Wellicht bij de fabrikant laten doen?

Keek nog eens naar de foto: heel misschien kan het via de voorkant daar de connector helemaal aan de voorkant zit.

[ Voor 11% gewijzigd door ms9 op 28-05-2018 11:23 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Jetser schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Ik wilde de draden ook goed vastzetten, heb op mn werk al eens meegemaakt dat een slecht contact van een pdu stekker na een paar jaar pas een probleem heeft veroorzaakt. Maar goed, door mijn actie zit het juist niet meer vast...

Waar zou ik zoiets kunnen laten vervangen?
eigenlijk is het 3 fase dus 5000W/3= <1700W per aansluit punt.
niet een hele zware koppeling zoals bij mij met 4000W 1 fase.

maar dan nog, dit wil je wel goed hebben, je hebt maar 1 huis om af te fikken. >:)

als het in tilburg is dan zou ik je naar het repair café sturen.
https://repaircafe.org/lo...air-cafe-tilburg-centrum/
daar loopt wel iemand rond die dit klusje "even" kan doen. ;)
mischien ook zo een club die in jouw buurd zit.
(maar op dat soort clubs heb je goede mensen die het kunnen maar dat is niet altijd zo.
het blijven vrijwilligers met verschillende kennis nivo's. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jetser
Ik heb de schroefjes eruit gekregen, die zagen er eigenlijk nog prima uit. ik vermoed dus dat het schroefdraad kapot is. Het zelf groter tappen zie ik niet zitten, het moet idealiter nog 20 jaar zitten, met zeker in de zomermaanden een flinke belasting.

Ik heb deze gevonden: https://www.phoenixcontac...929546&library=nlnl&tab=1

Nu nog ergens 1 op de kop tikken en deze ergens laten installeren. Bij conrad kan je ze per 50 kopen, dus als iemand een goeie shop hiervoor heeft hou ik me ook aanbevolen, ga ook zelf ondertussen verder zoeken.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!

• Aegle
Mijn SE3000 omvormer (ouder modelletje) ziet er van binnen best wel degelijk uit. Er zijn goede kwaliteit epoxy PCB's gebruikt en eerste klas componenten. Bij jou zien de AC-aansluitklemmen er iets anders uit, maar zal vast ook wel van goede kwaliteit zijn. Maar ja, alles kan kapot he? Ooit een collega technicus gehad die dit soort schreven aandraaide "tot het sap er uit kwam". Veuls te strak dus... 8)7. Vast is vast!

Kijk eens bijvoorbeeld bij Phoenix Contact (www.phoenixcontact.com). Volgens mij is er in de MKDSO-serie wel iets geschikts te vinden.

EDIT: zie dat je Phoenix al had gevonden. Meet goed de pitch van de aansluitingen op!
Ze zitten in Zevenaar. Ff een belletje aan wagen en vragen om een monster. Met een beetje goede wil sturen ze er eentje gratis op.

[ Voor 8% gewijzigd door Aegle op 28-05-2018 13:24 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Jetser schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:19:
Ik heb de schroefjes eruit gekregen, die zagen er eigenlijk nog prima uit. ik vermoed dus dat het schroefdraad kapot is. Het zelf groter tappen zie ik niet zitten, het moet idealiter nog 20 jaar zitten, met zeker in de zomermaanden een flinke belasting.

Ik heb deze gevonden: https://www.phoenixcontac...929546&library=nlnl&tab=1

Nu nog ergens 1 op de kop tikken en deze ergens laten installeren. Bij conrad kan je ze per 50 kopen, dus als iemand een goeie shop hiervoor heeft hou ik me ook aanbevolen, ga ook zelf ondertussen verder zoeken.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!
Je zou er ook nog een belletje aan kunnen wagen naar onderstaande knakkers, niet geschoten
is altijd mis.

https://www.zonneflex.nl/...e-aan-solaredge-systemen/

( zelf doen vind ik ook altijd het leukste, maar die 12 jaar garantie, tja, die vervalt dan natuurlijk )

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 28-05-2018 14:37 ]

• Jetser
Zonneflex kan het evt wel repareren, maar ik moet dan via solaredge een nieuw blokje regelen. Ik hang nu in de wacht, heb het idee dat dat wel even gaat duren om het op die manier te regelen. Als dit lang gaat duren ga ik zelf wel dat Phoenix blokje ergens vandaan halen en door iemand laten repareren.

Baal stevig van mijn stomme actie, zeker met deze zonnige dagen voelt het extra vervelend om de 5 kW ongebruikt te hebben liggen...

• Aegle
Jetser schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:27:
Zonneflex kan het evt wel repareren, maar ik moet dan via solaredge een nieuw blokje regelen. Ik hang nu in de wacht, heb het idee dat dat wel even gaat duren om het op die manier te regelen. Als dit lang gaat duren ga ik zelf wel dat Phoenix blokje ergens vandaan halen en door iemand laten repareren.

Baal stevig van mijn stomme actie, zeker met deze zonnige dagen voelt het extra vervelend om de 5 kW ongebruikt te hebben liggen...
Als je in de buurt van Schiedam woont, wil ik het blokje wel vervangen hoor.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou er een (iets) dikker boutje in draaien.
Dan vervalt je garantie ook niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jetser
Aegle schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:30:
[...]

Als je in de buurt van Schiedam woont, wil ik het blokje wel vervangen hoor.
Dat is erg aardig van je! Ik woon redelijk dichtbij, in voorburg. Ik ga er achteraan om een vervangend blokje te regelen, en dan stuur ik je even een berichtje.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Beste allen....

Al een tijdje geleden op dit topic maar ik heb een zelfde probleem bij een SE2200.
AC klem van de L1 veel te vast gedraaid. Nu dol en niet meer los te krijgen.

Waar in Zuid Limburg weet iemand die hier een nieuw klemblok op kan zetten tegen vergoeding uiteraard.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Jetser
Ik heb na contact opgenomen te hebben met solaredge een nieuwe omvormer gekregen! Terwijl ik het zelf veroorzaakt had, goede service dus.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Jetser schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:03:
Ik heb na contact opgenomen te hebben met solaredge een nieuwe omvormer gekregen! Terwijl ik het zelf veroorzaakt had, goede service dus.
Serieus??
Ik ben een beetje bang om Solaredge te benaderen met dit aangezien ik bang ben dat ze dan de garantie annuleren van dit apparaat.
Zie het liefst dat ik het gerepareerd krijg. Nieuw AC klemblok erop...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
paulv1973 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:31:
[...]

Serieus??
Ik ben een beetje bang om Solaredge te benaderen met dit aangezien ik bang ben dat ze dan de garantie annuleren van dit apparaat.
Wat denk je dat solaredge doet met de garantie als ze er achter komen dat je onderdelen buiten hun om hebt zitten vervangen?

TheS4ndm4n#1919

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
paulv1973 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:31:
[...]

Serieus??
Het kan een fabricagefout zijn. Ik had op mijn werk dit jaar een stapel (10 a 20 st.) 'Design' led spots (van €400 per stuk! 7(8)7 ) teruggekregen waar allemaal de ac connector afgebroken is op de led driver.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

RocketKoen schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:33:
[...]

Wat denk je dat solaredge doet met de garantie als ze er achter komen dat je onderdelen buiten hun om hebt zitten vervangen?
niks....
Als dit fatsoenlijk wordt gedaan en er zal nadien een defect aankomen wat wel onder garantie valt stuurt Solaredge gewoon een garantie omvormer op.
Als dan deze defecte omvormer wordt geretourneerd hoor je daar niets meer van.

Daar ben ik helemaal niet bang voor. Ik weer nl uit ervaring dat Solaredge niet eens iets onderneemt mocht je de defecte niet eens retour sturen.

• Jetser
Ha, nou daar heb ik een leuk akkefietje mee gehad… Eerst kreeg ik niks te horen van ze hoe ik de oude moest retourneren. Na veel herinneringen te sturen heb ik de oude op eigen kosten naar t solaredge kantoor in NL gestuurd. Die binnen een week weer teruggekregen, niet geaccepteerd.

Toen was ik die grote doos in de gang zat en heb m op marktplaats gezet. Maar daar zitten ze blijkbaar op te speuren want toen had ik opeens een mail dat dat eigendom van solaredge was….. hele verhaal uitgelegd en toen was er niks meer aan de hand, maar beetje knullig was dit wel..

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nog een vraag....

Waar is dat grijze blokje voor boven de L-N-aarde aansluiting??

Bij een 1 fase zit er 1 blokje boven
Bij een 3 fase zitten er 3 van die blokhes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NbrfMa2gaQaqbgL428KWp40g9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zJHK0GsXBtud97XdqnLrROa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIdb98eaWOEdrqH38-cadRZyQ3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUAsGZVN2PiyyQdNXWJd2ZjM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 28-12-2022 17:34 ]

Pagina: 1