Herstel data van RAID 0 (NAS)

Pagina: 1
Acties:

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Mijn NAS (DS215j) heeft 2 schijven welke in raid 0 staan, opeens was deze niet meer te bereiken.
Ik heb een netwerk reset gedaan daarna was deze wel weer zichtbaar via Synologie assistent, maar gaf die aan dat dsm opnieuw geinstalleerd moest worden. Ik heb dit dan ook gedaan, maar ben bang dat hierdoor sowieso data verloren is geraakt. Echter na installeren van van DSM was de NAS opnieuw niet meer zichtbaar via de assistant, mogelijk problemen met de nieuwste versie van DSM?

Nu kan ik DSM opnieuw proberen te installeren (na reset), maar meer risico om data echt kwijt te raken.
Normaal gesproken zou ik nu een HDD aan mijn pc koppelen en EasyUS draaien, maar kan dit ook als het twee harde schijven die in een andere apparaat als RAID 0 stonden?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RAID 0 is erg link en hier moet je heel bewust voor kiezen. Je moet altijd al zorgen voor een goede backup, maar met RAID 0 is het van levensbelang voor je data.

Je kunt de schijven aan een andere computer hangen om te kijken of ze SMART-technisch nog in orde zijn. Vervolgens zou je onder een Linux LIVE proberen de RAID weer te mounten met mdadm. Hier is een oude guide te vinden maar ik heb dit nooit gedaan (nooit nodig gehad, want betere RAID-levels gekozen ;))
Ter inspiratie: [google=Synology RAID 0 repair linux]

Maar fix nou %&$#@! eens een backup! <- dit is niet tegen jou persoonlijk maar tegen al die mensen die met tranen in de ogen hier een topic moeten maken omdat ze data kwijt zijn. :>

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 27-05-2018 21:05 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Deze guide geeft een manier om DSM te herinstalleren, maar met behoud van data: https://www.howtogeek.com...-reset-your-synology-nas/ (zie Reinstall DSM, but Keep Data; zelf niet getest, maar ook op andere plekken (bijv http://geek.coffee/in-cas...-nas-without-losing-data/) lees ik dat deze methode niet tot dataverlies leidt).

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Als je DSM al opnieuw hebt geïnstalleerd heb je de schijven opnieuw gepartitioneerd. Je hebt nu dus een aantal partities met DSM, en een groot stuk ongebruikt waar je een volume kan maken.
Daar was je volume eerst ook.

Of het nu nog mogelijk is om met eenvoudige tools je RAID 0 te herstellen is twijfelachtig.
Zeker aangezien je nog steeds niet weet waarom de nas initieel onbereikbaar was geworden.