Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 20:11
Beste medemensen,

Ik zit nu een beetje in een dilemma. Op het moment loop ik stage bij een bedrijf waar ik op een gegeven moment ook bij kan werken. Het is een heel leuk bedrijf en ik heb het er erg naar mijn zin.
Ik heb aan het begin van de stage al doorgegeven aan de recruiter dat ik graag door zou willen leren voor een HBO-ICT en dat mijn recruiter zei dat ik dan een grotere kans had om bij het bedrijf waar ik nu stage loop, te kunnen blijven.
Ik ben al ingeschreven voor een voltijd HBO-ICT studie en ook geaccepteerd dus het is nu afwachten tot na de zomer. Ik heb het er ook met de werkgever hierover gehad, de keuze ligt nu dus bij mij.

Ik vraag nu ook overal en nergens ervaringen over een deeltijd HBO-ICT zoals: Is het pittig, zal ik echt iedere dag non-stop met school bezig zijn, heb ik nog weleens vrije tijd voor andere leuke dingen etc.

Nu zou ik graag wat ervaringen willen weten, aangaande een deeltijd studie HBO-ICT op het windesheim in Zwolle (Andere scholen mag ook, zolang ik maar een beetje wat ervaringen her en der kan samensprokkelen)

Dankjewel voor alle informatie alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

Wat wil je weten? Ervaringen is nogal een breed begrip. Volgende week sluit ik mijn eerste jaar af aan Windesheim (deeltijd).

Is het pittig? Voor mij valt het wel mee. Als het goed is cum laude mijn P. Steek ik er veel tijd in? Ja best wel. 10 uur per week red ik wel.

Maarja.. ervaringen zijn subjectief.

Het is wel een hele goede school, docenten zijn aardig. Eten in de kantine is meestal te eten.

[ Voor 58% gewijzigd door St@m op 27-05-2018 20:11 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
Nouja ik zou graag willen weten hoeveel dagen je naar school gaat, hoeveel uur je ongeveer nog na school nog moet besteden aan de opleiding naast werk. Wat voor vakken krijg je, beetje dat soort dingen.

Ik zelf heb hiervoor een opleiding MBO 4 ICT-Beheer gevolgd op het Deltion College Zwolle, zou dit enige positieve gevolgen kunnen hebben op het windesheim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
Ik zit momenteel in een gelijkwaardige situatie, geweldig bedrijf, leuke mensen en dichtbij huis. maar toch kies ik voor een voltijd-opleiding.

Wil je vroeg al gaan werken en je studentenleven opgeven? dan ga je nu werken en een deeltijd opleiding volgen. Ik ben echter wel bang dat de meeste hiervan later spijt krijgen(en wellicht jij ook) De studentenleven is volgens velen de leukste periode van je leven, ik weet niet of jij al op leeftijd bent, wat jouw motivatie voor school is, uitgaansgedrag etc. dit moet je even voor je zelf bepalen.

Als het goed zijn de meeste HBO-ICT deeltijd opleidingen 1 avond per week, ik heb ook gehoord uit ervaringen dat de meeste deeltijd opleidingen erg veel verschillen met de voltijd opleidingen. Collega's die een deeltijd opleiding volgden, hadden meer het idee dat ze voor de diploma kwamen dan de lesstof (je kunt natuurlijk ook niet verwachtten dat ze met 1 avond pw school uitgebreid zaken kunnen behandelen, het zal vooral zelf-initiatief zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door Un93m59 op 27-05-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:26

St@m

@ Your Service

thefrisianclaus schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:18:
Nouja ik zou graag willen weten hoeveel dagen je naar school gaat, hoeveel uur je ongeveer nog na school nog moet besteden aan de opleiding naast werk. Wat voor vakken krijg je, beetje dat soort dingen.

Ik zelf heb hiervoor een opleiding MBO 4 ICT-Beheer gevolgd op het Deltion College Zwolle, zou dit enige positieve gevolgen kunnen hebben op het windesheim?
Ik zie dat de meeste MBO-ers (zonder / met weinig werkervaring) moeite hebben om aan te haken. Dinsdagmiddag, dinsdagavond en donderdagavond zit je op school en volgens mij is de regel dat je zo'n 15 uur per week extra per week bezig bent met school.
Eerste jaar krijg je sowieso:
Webprogrammeren
Nederlands
Engels
Bedrijfskunde
Servicemanagement
SQL en databaseontwerp
Security
Functioneel ontwerp en analyse
Professionele ontwikkeling

Rest is afhankelijk van je keuze, daarnaast doe je nog 2 grote projecten. 1 individueel en 1 met een groep.
Je hebt dezelfde opleiding als de voltijd studenten.. je doet het alleen in een derde van de tijd. Dus het is aanpoten.

Mijn persoonlijke ervaring: Als je consequent je huiswerk doet, je goed oplet tijdens de lessen dat je weinig extra hoeft te doen. Maar dat is echt persoonlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 28-05-2018 09:29 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 19:15
Momenteel zit ik op de HAN (einde eerste jaar) voor een deeltijd studie ICT. Wij hebben enkel donderdag avond les op school (van 6 tot half 10 grofweg). Dinsdagavond is er een online les waar vragen/Socrative (oefentoets) gemaakt en behandeld wordt.

Vaak bespringt me wel het gevoel dat ik voor de vorm aanwezig ben bij beide sessies (nu heb ik zelf ook weinig vragen vaak). Er wordt eigenlijk alleen op basis van vragen wat stof uitgelegd, voor de rest is de docent redelijk passief in het uitleggen van stof. Voor mijn gevoel zijn de deeltijd lesuurtjes voor hem/haar dan ook de 'makkelijke' lesgeef uurtjes. En wanneer er moeilijkere vragen komen (want die krijg je vanuit een deeltijd klas met toch een aantal IT professionals) dan wordt de vraag afgeketst/genegeerd of nogmaals verwezen naar het Pluralsight filmpje. Enige grote waarde van het aanwezig zijn op donderdagavond is dat je met je projectgroepje even goed wat meters/afspraken kunt maken.

Over het lesmateriaal is veel op te merken, duidelijk te zien dat het een copy/paste met aanpassingen vanuit de voltijd is. Zo zie ik bijv. officiele lesstof (voor een toets) in powerpoints voorbij komen (waar vervolgens ook met enige regelmaat fouten in staan). Oogt vaak niet heel professioneel (stijlfouten/taalfouten/ambigue vraagstelling in oefentoetsen etc. etc.).

Voor de rest, zorg dat je iedere week netjes bij blijft (voor je eigen rust). Heb je moeite met bepaalde stof, maak dan ook echt je huiswerk.

Vakkenpakket voor het eerste jaar bestaat uit (2e semeter start profiel software development):
Functioneel ontwerp
Database ontwerp
Informatie systemen
Gestructureerd programmeren
Object georienteerd programmeren
Internet- en webtechniek + onderzoek
Professional skills

[ Voor 8% gewijzigd door EyeWitness op 28-05-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 12:43
EyeWitness schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:22:

Vaak bespringt me wel het gevoel dat ik voor de vorm aanwezig ben bij beide sessies (nu heb ik zelf ook weinig vragen vaak). Er wordt eigenlijk alleen op basis van vragen wat stof uitgelegd, voor de rest is de docent redelijk passief in het uitleggen van stof. Voor mijn gevoel zijn de deeltijd lesuurtjes voor hem/haar dan ook de 'makkelijke' lesgeef uurtjes. En wanneer er moeilijkere vragen komen (want die krijg je vanuit een deeltijd klas met toch een aantal IT professionals) dan wordt de vraag afgeketst/genegeerd of nogmaals verwezen naar het Pluralsight filmpje. Enige grote waarde van het aanwezig zijn op donderdagavond is dat je met je projectgroepje even goed wat meters/afspraken kunt maken.
Ik ga volgend jaar naar de HAN voor de deeltijdopleiding.
Een vraag voor mij en de TS: Heb je wel het idee dat je het geleerde kunt gebruiken in je werk?
En een vraag puur voor mezelf: Worden lessen voor professional skills op donderdagavond aangeboden of moet je er zelf achteraan om iets passends te vinden? En is dat een nuttig onderdeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EyeWitness
M. Cannibale schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:08:
[...]

Ik ga volgend jaar naar de HAN voor de deeltijdopleiding.
Een vraag voor mij en de TS: Heb je wel het idee dat je het geleerde kunt gebruiken in je werk?
En een vraag puur voor mezelf: Worden lessen voor professional skills op donderdagavond aangeboden of moet je er zelf achteraan om iets passends te vinden? En is dat een nuttig onderdeel?
Ik ben zelf nog een junior (java) programmeur (<2jr ervaring) maar hetgeen dat we nu gehad hebben beheersde ik al redeljk goed. Denk hierbij aan gestructureerd programmeren (in Processing, gebaseerd op java) en object georienteerd programmeren (ook java). Voor deze blokken heb ik dan ook geen huiswerk gemaakt. Daarentegen is het wel fijn om even op dit niveau weer bezig te zijn geweest (vooral lekker even kunnen coderen en losgaan op de projecten).

Het functioneel en database ontwerp waren voor mij nieuw, maar redelijk goed te doen (denk aan BPMN schema, MSSQL database met alle nodige queries incl. een front-end in MS Access :X of iets anders naar keuze). In principe heb ik nog geen stof gehad waar ik op mijn werk wat aan had, maar dat komt in de hoofdfase waarschijnlijk met de verdiepende object georienteerde vakken.

Professional skills is een vak dat een beetje tussendoor gegeven wordt, geen officiele lessen, wel 'inloop' uren voor vragen. Vele komen hier ook niet opdagen. Er wordt van professional skills verwacht dat je dit op je werkplek in orde kunt maken. Voor dit vak is het erg fijn als je al ergens in de IT werkt. Overigens is het vak goed te doen, maar het moet tussen de andere blokken door gefietst worden. Dus vooral goed plannen.

Even een sidenote:
Ik heb een aantal mede studenten in de klas die voorheen nog niets met programmeren oid. hebben gedaan. Zij moesten echt aanpoten bij de programmeer-vakken vanwege het hoge tempo. Dit stapelt zich ook nog eens op omdat er na het gestructureerd programmeren direct met het object georienteerde blok gestart wordt. Zorg dat je alvast een beetje bekend bent met beide (beetje prutsen in Processing of Java voordat je aan de studie begint is al erg waardevol). Alleen met ijzeren discipline (veel oefenen!), of vrije tijd (als je geen full-time baan hebt bijv.) zijn deze vakken nog aardig te halen zonder voorkennis.

[ Voor 15% gewijzigd door EyeWitness op 28-05-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
Un93m59 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:33:
Ik zit momenteel in een gelijkwaardige situatie, geweldig bedrijf, leuke mensen en dichtbij huis. maar toch kies ik voor een voltijd-opleiding.

Wil je vroeg al gaan werken en je studentenleven opgeven? dan ga je nu werken en een deeltijd opleiding volgen. Ik ben echter wel bang dat de meeste hiervan later spijt krijgen(en wellicht jij ook) De studentenleven is volgens velen de leukste periode van je leven, ik weet niet of jij al op leeftijd bent, wat jouw motivatie voor school is, uitgaansgedrag etc. dit moet je even voor je zelf bepalen.

Als het goed zijn de meeste HBO-ICT deeltijd opleidingen 1 avond per week, ik heb ook gehoord uit ervaringen dat de meeste deeltijd opleidingen erg veel verschillen met de voltijd opleidingen. Collega's die een deeltijd opleiding volgden, hadden meer het idee dat ze voor de diploma kwamen dan de lesstof (je kunt natuurlijk ook niet verwachtten dat ze met 1 avond pw school uitgebreid zaken kunnen behandelen, het zal vooral zelf-initiatief zijn)
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ben op dit moment 20 jaar oud en voor mij is denk ik het studentenleventje al een beetje geweest (16 t/m 19). Ik zou daarom ook graag aan de bak willen.
St@m schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Ik zie dat de meeste MBO-ers (zonder / met weinig werkervaring) moeite hebben om aan te haken. Dinsdagmiddag, dinsdagavond en donderdagavond zit je op school en volgens mij is de regel dat je zo'n 15 uur per week extra per week bezig bent met school.
Eerste jaar krijg je sowieso:
Webprogrammeren
Nederlands
Engels
Bedrijfskunde
Servicemanagement
SQL en databaseontwerp
Security
Functioneel ontwerp en analyse
Professionele ontwikkeling

Rest is afhankelijk van je keuze, daarnaast doe je nog 2 grote projecten. 1 individueel en 1 met een groep.
Je hebt dezelfde opleiding als de voltijd studenten.. je doet het alleen in een derde van de tijd. Dus het is aanpoten.

Mijn persoonlijke ervaring: Als je consequent je huiswerk doet, je goed oplet tijdens de lessen dat je weinig extra hoeft te doen. Maar dat is echt persoonlijk.
Dankjewel voor je antwoord. Laat ik nou net bijna dezelfde vakken hebben als die ik had voor mijn MBO-4 opleiding. Wij zijn de laatste 1,5 jaar ook al een beetje klaar gestoomd voor het HBO, qua inlevertijden, werkdruk etc. Maar als ik zo naar de vakken kijk ben ik er wel aardig bekend mee.
EyeWitness schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:22:
Momenteel zit ik op de HAN (einde eerste jaar) voor een deeltijd studie ICT. Wij hebben enkel donderdag avond les op school (van 6 tot half 10 grofweg). Dinsdagavond is er een online les waar vragen/Socrative (oefentoets) gemaakt en behandeld wordt.

Over het lesmateriaal is veel op te merken, duidelijk te zien dat het een copy/paste met aanpassingen vanuit de voltijd is. Zo zie ik bijv. officiele lesstof (voor een toets) in powerpoints voorbij komen (waar vervolgens ook met enige regelmaat fouten in staan). Oogt vaak niet heel professioneel (stijlfouten/taalfouten/ambigue vraagstelling in oefentoetsen etc. etc.).

Voor de rest, zorg dat je iedere week netjes bij blijft (voor je eigen rust). Heb je moeite met bepaalde stof, maak dan ook echt je huiswerk.

Vakkenpakket voor het eerste jaar bestaat uit (2e semeter start profiel software development):
Functioneel ontwerp
Database ontwerp
Informatie systemen
Gestructureerd programmeren
Object georienteerd programmeren
Internet- en webtechniek + onderzoek
Professional skills
Dankjewel voor je antwoord, ik kan hier zeker wat mee. Ik ben erg consequent in het huiswerk maken. Het ging me meer om vrijetijd bijv. in het weekend of andere dingen er nog om heen zoals sporten etc. Of is het echt vol aan de bak iedere dag x aantal uur bezig met studie en weinig vrijetijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
thefrisianclaus schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:10:
Dankjewel voor je antwoord, ik kan hier zeker wat mee. Ik ben erg consequent in het huiswerk maken. Het ging me meer om vrijetijd bijv. in het weekend of andere dingen er nog om heen zoals sporten etc. Of is het echt vol aan de bak iedere dag x aantal uur bezig met studie en weinig vrijetijd?
Dit zal sterk afhankelijk zijn van de ervaring die je al meeneemt. Ik hoor klasgenoten met weinig/geen ervaring zeggen dat ze makkelijk 20-30 uur nodig hebben per week. Zelf heb ik bij de programmeervakken slechts een uur of 10 nodig gehad (inclusief de dinsdag en donderdag avond les).

Gemiddeld kun je denk ik het beste een dag in het weekend reserveren en een avond in de week naast de online sessie (di-avond) en les op school (do-avond). Weet niet of dit bij andere scholen ook zo is... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
EyeWitness schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:35:
[...]

Dit zal sterk afhankelijk zijn van de ervaring die je al meeneemt. Ik hoor klasgenoten met weinig/geen ervaring zeggen dat ze makkelijk 20-30 uur nodig hebben per week. Zelf heb ik bij de programmeervakken slechts een uur of 10 nodig gehad (inclusief de dinsdag en donderdag avond les).

Gemiddeld kun je denk ik het beste een dag in het weekend reserveren en een avond in de week naast de online sessie (di-avond) en les op school (do-avond). Weet niet of dit bij andere scholen ook zo is... ?
Ervaring heb ik wel, 1 jaar werk ervaring in totaal buitenland en binnenland. En het voordeel is ik heb hiervoor een MBO4 studie ICT-Beheer afgerond, waardoor ik dus ook al wat ervaringen heb binnen de ICT branche.
Pagina: 1