Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van AMD naar Intel gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• LordDhaos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-04-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit systeem zullen veel (MMO)RPGs gespeeld worden, 3D worden gerendered en op worden gestreamed. Er zullen twee schermen op worden aangesloten. Multitasken is belangrijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst niet boven de 500 euro, ik kan zelf de pc assembleren, maar als het binnen het budget valt dan mag het ook bij een bedrijf gebeuren en zet ik de overige onderdelen er zelf in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is al aanwezig, deze pc zal voornamelijk gaan dienen als een vervanging voor mijn huidige die met de dag meer problemen krijgt. De onderdelen die ik mee kan nemen zullen vooral een SSD, een HDD en een GTX 1070 van Gigabyte zijn. Ook is er 16GB (2x8) aan DDR3 RAM (2133MHz) beschikbaar om over te zetten, mocht dit compatibel zijn met een toekomstig moederbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De belangrijkste onderdelen: Een moederbord, processor, koeling, power supply, behuizing. Mogelijk als het binnen het budget past: nieuwe RAM als DDR3 niet op het moederbord past, een nieuwe HDD van tenminste 1TB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst zou ik willen overstappen van mijn huidige AMD setup naar een Intel setup. Mocht dit echter te veel een bottleneck zijn, dan zou AMD wederom een optie zijn. Ik heb over de jaren een aantal issues gehad met AMD waardoor ik deze overstap wil maken. Verder heb ik geen specifieke liefde voor bepaalde merken, zolang het werkt en betaalbaar is dan is er veel mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet uit, maar als er ruimte is voor een extra harde schijf in de toekomst dan is dat welkom. Het energieverbruik is niet per se iets om rekening mee te hoeven houden. Het systeem mag best wat geluid maken, zolang het maar niet klinkt alsof je constant een stofzuiger aan hebt. EDIT: Een modulaire voeding is een grote plus.

Ga je overklokken?
De standaard instellingen zijn prima. Ik neem liever geen onvertrouwde risico's.

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk hulp bij het kiezen van iets goedkopere onderdelen zodat het binnen het budget past, en om te dubbelchecken dat alles daadwerkelijk past en er genoeg stroom beschikbaar zal zijn. De assemblage kan ik zelf doen, maar het is wel fijn als ik van tevoren weet dat alles gaat passen en dat het allemaal lief samen speelt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 176,80€ 176,80
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 76,96€ 76,96
1Sharkoon VG5-W Groen€ 39,95€ 39,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 162,75€ 162,75
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,36

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
DDR3 is niet compatibel met nieuwe moederborden. Die werken allemaal met DDR4.

Gezien de eisen en budget kan je beter een Ryzen 5 2600 nemen. Dan heb je 2x zoveel threads dan met een i5-8400 wat van pas kan komen bij gamen en streamen tegelijk.

Voeding is zwaar overkill. Met een hele goede 450w kom je er ook.

• LordDhaos
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 76,96€ 76,96
1Sharkoon VG5-W Groen€ 39,95€ 39,95
1Corsair RM550x Zwart€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,16

Een eventuele backup maar dan met de Ryzen 2600X, voor minder dan 20 euro extra heb ik dan liever de iets betere versie van de 2600. De voeding die werd aangeraden heb ik naar gekeken, maar die is niet modulair. Daar heb ik nog wel eens problemen mee gehad in het verleden, dus ik heb liever de vrijheid om daarmee wat speelruimte te hebben.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je zit nu op een AMD systeem, ongetwijfeld een FX serie chip, die gewoon niet zo best zijn. Nu wil je naar Intel, terwijl AMD Zen juist veel beter aansluit bij je eisen. Met een 2600X krijg je een CPU die vergelijkbaar is met een i5 8400, maar wel 12 threads heeft voor zaken zoals streaming of rendering. Verder krijg je bij de 2600X een betere stock cooler.

Verder pak ik bewust een betere kast omdat je van die goedkope dingen spijt kan krijgen. Ze zijn goedkoop voor een reden. Ook pak ik een minder dure voeding omdat je budget beperkt is. Wil je iets beters, pak dan een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 68,-€ 68,-
1NZXT S340 Zwart€ 59,-€ 59,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,62

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• LordDhaos
Dat klopt als een bus. De processor die ik momenteel heb heeft een FX-8150 waarmee ik constant overhoop lig. Hij wordt snel warm, hij werkt niet mee en zo heb ik er al jaren spijt van dat ik die gekocht heb, Nu ik deze informatie heb ben ik wel wat verder gerust gesteld, vooral als het multitasken goed gaat.
Zit er een groot verschil in de twee moederborden, en zou er eventueel wat kosten bespaard kunnen worden op de RAM of zal dit toch de prijsknaller zijn van het huidige aanbod?

[ Voor 24% gewijzigd door LordDhaos op 27-05-2018 20:52 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Dan pak je toch pricewatch: Fractal Design CORE 2500

De Focus Plus 550 Gold is niet beter dan de Formula Gold 450w. De Seasonic is maar als 400w te gebruiken door de beperking van 225w op de PEG kabel voor de videokaart. Op aanvraag levert Seasonic een kabel na welke vanaf augustus standaard erbij geleverd wordt. Kwaliteit is verder vergelijkbaar. En modulair of niet; je gaat zo goed als alle kabels gebruiken dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een FX-8150 nog wel. Tja, dan ga je maar iets van 70% per clock winnen aan prestaties, en dan heb je ook nog iets hogere clocks en vier extra threads. Ik denk dat dit net aan acceptabel is. :+

Qua bordjes, tja B360 bordjes werken alleen met Intel, B350 alleen met AMD. Ik pak bewust dit bordje omdat het vrij goedkoop maar goed genoeg is. Qua RAM schaalt Ryzen zeer goed met snellere RAM waardoor 3000MHz geen overbodige luxe is. Daarboven neemt de winst wel af, en lopen de prijzen op. Als je een enorm budget hebt dan zou ik wat beters kopen, en dan meteen een veel beter bordje. Maar €500 is krap en dit voldoet. Die laatste paar procent zijn alleen voor de mensen die het echt willen, en ervoor willen betalen.

Verder kan je een ventilator natuurlijk losschroeven en elders weer aanbrengen. Dat zou ik ook gewoon doen. Eentje die lucht naar binnen trekt, en achteraan er weer uit. Je kan ook nog kijken naar pricewatch: Fractal Design Define S. Die NZXT gaat alleen EOL, waardoor de prijzen zijn gezakt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• LordDhaos
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x Zwart€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,25

Momenteel lijkt dit mij het aantrekkelijkste build. Iets meer dan ik in eerste instantie gepland had, maar aangezien de gains zo veel hoger zijn dan de intel heb ik dat er wel voor over. De Gigabyte site raadt aan om een voeding van minimaal 500 watt te hebben, en ook met het oog op uitbreiding en vervangingen kies ik toch voor de iets grotere en modulaire corsair voeding. Ik heb dankzij jullie twee in elk geval een veel beter geïnformeerde keuze kunnen maken en daar ben ik erg blij mee! :D

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De Gigabyte site zal ongetwijfeld een 500W voeding aanraden omdat er veel "500W" voedingen zijn die botweg ontploffen als ze dat moeten leveren. Voedingen zoals die van Seasonic, de betere modellen van Corsair of BeQuit of BitFenix voedingen zijn van hoge kwaliteit en dan is een 400W model voldoende voor een 2600X en een GTX1070. Verder is de RM550x EOL en nauwelijks meer te krijgen.

Persoonlijk ken ik die BitFenix niet goed, maar van de Seasonic's weet ik dat ze tien jaar meegaan zonder problemen. :)

• LordDhaos
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,70

Dan zal het deze worden, maar er was iets met een kabel die apart aangevraagd moest worden?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LordDhaos schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:45:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,70

Dan zal het deze worden, maar er was iets met een kabel die apart aangevraagd moest worden?
Die voeding heeft een limiet van 225W op de PCI-E kabel voor de videokaart. Als je daar fors overheen gaat, dan kan die kabel smelten. Nu trekt een GTX1070 dat onder normale omstandigheden echt geen 225W, maar het is minder dan ideaal omdat het maximale potentiële vermogen dat de voeding kan leveren verloren gaat. Het is nog steeds een uitstekende voeding, maar dit is helaas een gebrek.

De RM550x heeft dat probleem niet, maar die is nu EOL.

• LordDhaos
Ik zit nu nog eens naar dat moederbord te kijken en het staat me ineens bij dat ik iets belangrijks ben vergeten, ik heb een 5.1 geluidssysteem die ik niet op dat moederbord kan aansluiten. Dat is een aardig groot probleem voor mij. Is er misschien een andere suggestie voor een moederbord die het onboard ondersteunt?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, dat maakt het wat lastiger. De paar goedkope borden met 7,1 audio heb ik weinig vertrouwen in. Met eentje heb ik zelf persoonlijk slechte ervaringen, met anderen heb ik te vaak over problemen gehoord. Als je 7,1 audio nodig hebt, dan zou ik kijken naar pricewatch: MSI X370 Gaming Plus. Dan gaat de totaalprijs weer flink omhoog, maar dan heb je wel een entry level X370 bordje dat best aardig is.

Ik was ook nog wat vergeten. Je zal voor welk B350 of X370 bordje de bios moeten laten flashen omdat ze waarschijnlijk je CPU niet herkennen. Dat kan je bij de betere winkels voor een paar euro laten doen. :)

• LordDhaos
Is er een manier om daar achter te komen voordat ik de doos los trek en de cpu er op zet?

EDIT: Kennelijk is er een label op de doos "AMD Ryzen™ Desktop 2000 Ready".

[ Voor 79% gewijzigd door LordDhaos op 29-05-2018 06:39 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
LordDhaos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 06:24:
Is er een manier om daar achter te komen voordat ik de doos los trek en de cpu er op zet?

EDIT: Kennelijk is er een label op de doos "AMD Ryzen™ Desktop 2000 Ready".
Dat label betekent helaas alleen maar dat het geschikt is voor Raven Rigde(Ryzen 2000 APU series eg 2200G en 2400G), en niet voor Pinnacle ridge (Ryzen non-APU 2000 series eg 2700x, 2600x, 2600) Vind het persoonlijk ook een rete slecht label!

Ik zou de webshop sowieso vragen of ze het bios willen flashen!

[ Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 29-05-2018 07:38 ]

• LordDhaos
Al met al, zelfs met het label is het dus maar afwachten of die up to date is. Da's niet zo fijn :( Dan moet ik het moederbord sowieso maar terugsturen, of AMD vragen om zo'n kit om het zelf te doen, want ik heb in de buurt geen zaak die het voor mij kan doen.

EDIT: Onderdelen zijn binnen, geen sticker op de doos van het moederbord dat deze is geupdate, dus ik heb nog een oude versie. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met Megekko, maar ze hebben tot nu toe niet gereageerd op mijn mail en hebben geen telefonisch adres om contact mee op te nemen. :/

[ Voor 36% gewijzigd door LordDhaos op 29-05-2018 14:52 ]

• Trekfolie
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-06 12:41
LordDhaos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:09:
Al met al, zelfs met het label is het dus maar afwachten of die up to date is. Da's niet zo fijn :( Dan moet ik het moederbord sowieso maar terugsturen, of AMD vragen om zo'n kit om het zelf te doen, want ik heb in de buurt geen zaak die het voor mij kan doen.

EDIT: Onderdelen zijn binnen, geen sticker op de doos van het moederbord dat deze is geupdate, dus ik heb nog een oude versie. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met Megekko, maar ze hebben tot nu toe niet gereageerd op mijn mail en hebben geen telefonisch adres om contact mee op te nemen. :/
Megekko heeft op hun site een Bios update staan voor €15,-.

Ik heb toevallig vandaag zelf iets terug gestuurd naar Megekko en gevraagd of ik tegen kleine bijbetaling een ander product kon ontvangen. Dit was echter niet mogelijk. Ik krijg het volledige bedrag terug en moet een nieuwe bestelling plaatsen. Misschien dat ze dit bij een Bios update wel doen.

Zelf heb ik een B350 bord met Bios update gekocht bij Azerty welke €9,- kostte. Aangezien je bord volgens de Pricewatch even duur is zou je ook nog kunnen overwegen deze bij Azerty te kopen, spaart je toch weer 6 euro.

• LordDhaos
Goed om te weten, nu maar hopen dat ze antwoord geven op mijn mail zodat ik ook daadwerkelijk die firmware update kan bestellen, haha.
Pagina: 1