Vijverpomp automatisch aan/uit schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn buurman heeft een vijver met een watervalletje met pomp. Aangezien dit direct naast onze erfgrens staat geeft het geklater voor ons enige geluidshinder. Voor de vissen/vers water/zuurstof is het pompje echter nodig, maar niet perse 24 uur per dag.

We zouden graag een systeem hebben waarbij wij als we op het terras zitten met een klikaanklikuit achtig systeem zijn pomp uit kunnen schakelen. Vervolgens moet het automatisch weer aangaan na bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 uur), zodat we niet kunnen vergeten het weer terug aan te zetten.

Weten jullie of hier iets voor te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een tijdklok misschien een optie?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Raspberry Pi / Arduino met wat extra hardware moet dat kunnen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een tijdrelais er tussen met een drukknop. Mooi kastje er omheen, drukknop met een eindje snoer en klaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:43
Zou de loop van het water niet kunnen worden aangepast zodat het minder herrie maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:56
Gewoon deze tussen de stekker (of stekkerblok) schroeven: https://www.banggood.com/...1019971.html?rmmds=search
Kan je hem met een timer weer aan of uit laten gaan en via de app je buurman toegang geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik zou ook gewoon voor een ouderwetse tijdklok gaan. Lijkt mij perfect voor deze oplossing, kost daarnaast vrijwel niets, eenvoudig in te stellen en gaat jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 12:18

SA007

Moderator Tweaking
Lijkt me meer een WVB topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:36
FoxLenny schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:53:
Zou de loop van het water niet kunnen worden aangepast zodat het minder herrie maakt?
Dit dus. Ik heb mijn uitloop ook aangepast, omdat ik het kletterende geluid zelf irritant vind. Wateruitloop dichter bij het oppervlak verplaatsen, breder maken of bijvoorbeeld via een steen de vijver in laten lopen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

RvL

GrowMyHair schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:19:
Mijn buurman heeft een vijver met een watervalletje met pomp. Aangezien dit direct naast onze erfgrens staat geeft het geklater voor ons enige geluidshinder. Voor de vissen/vers water/zuurstof is het pompje echter nodig, maar niet perse 24 uur per dag.
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Ik ken de vijver niet en weet natuurlijk niet of er nog een (filter)pomp is, maar als er ergens een los filter ligt/staat dan wordt de bacteriecultuur er niet zo vrolijk van als de pomp een paar uur niet draait. Een mogelijk en zeer reëel gevolg is een vijver vol alg.

Ik weet ook niet wat hij er voor een vis in heeft, maar met b.v. dure koi's in een vijver zou ik de pomp niet graag uitzetten :)
We zouden graag een systeem hebben waarbij wij als we op het terras zitten met een klikaanklikuit achtig systeem zijn pomp uit kunnen schakelen. Vervolgens moet het automatisch weer aangaan na bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 uur), zodat we niet kunnen vergeten het weer terug aan te zetten.
Het is dus de vijver van de buurman waarvan jullie de pomp uit willen kunnen zetten? Als het mijn vijver zou zijn zou ik daar niet meer akkoord gaan, want zoals ik hierboven al aanhaalde kan je dan algvorming krijgen in je vijver en voor je vissen is het ook niet gezond. En met dit weer kan dat heel hard gaan. Ik zou daar als eigenaar van de vijver niet vrolijk van worden.

Er zijn natuurlijk wel alternatieven. Het een ander ligt een beetje aan de technische inrichting van de vijver. Is er naast de waterval nog een filter? Zo ja, heeft deze een eigen pomp? Dan zou je alleen de pomp van de waterval uit kunnen schakelen. Delen waterval en filter de pomp? Dan zou je mogelijk de flow van de waterval wat kunnen knijpen door een kraan in de slang naar de waterval te zetten.

Of, zoals ook al eerder aangehaald in dit topic, de waterval aanpassen zodat het minder klatert.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken en de feedback!
Het idee om met een klik aan/uit schakelaar de pomp af en toe uit te zetten komt van mijn buurman. Na overleg met zijn vijverman bleek dat de vissen/vijver dat kunnen hebben.

Het geluid verminderen door het minder te laten klateren is natuurlijk ook een goede optie.

Ik denk dat ik inderdaad op zoek ben naar een tijdrelais. Ik vind alleen nog niet zoveel kant en klare opties. En het lijkt me niet verstandig een zelf gesoldeerd bouwsel in de installatie van mn buurman te integreren. Tot nu toe heb ik deze gevonden die lijkt te kunnen wat ik zoek: https://nl.aliexpress.com...own-Time/32859770481.html. Niet duur, maar ik vraag me af het voldoende kwaliteit heeft om het leven van de vissen er van af te laten hangen (Ik verwacht van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

RvL

Als de buurman zelf met het idee is gekomen, zal het uiteraard geen probleem zijn.

Maar, iets zelf geknutseld in een waterdicht doosje vertrouw je niet, maar een willekeurig baksel van AliExpress sluit je met een goed gevoel aan op netspanning? Sowieso zit er op het kastje niet eens een Nederlandse stekker.

* RvL stopt iets van Ali nooit in het stopcontact. Iets met Chinese degelijkheid. Zeker niet als het ook nog eens met vocht in aanraking kan komen. Netspanning is immers niet iets om licht over te denken.

Of je echt precies datgene kan vinden wat je zoekt, wat ook nog eens van een deugdelijke kwaliteit en wat geschikt is voor buiten is weet ik niet. Dat zal een lastige zoektocht worden ben ik bang.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Pagina: 1