GrowMyHair schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:19:
Mijn buurman heeft een vijver met een watervalletje met pomp. Aangezien dit direct naast onze erfgrens staat geeft het geklater voor ons enige geluidshinder. Voor de vissen/vers water/zuurstof is het pompje echter nodig, maar niet perse 24 uur per dag.
Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Ik ken de vijver niet en weet natuurlijk niet of er nog een (filter)pomp is, maar als er ergens een los filter ligt/staat dan wordt de bacteriecultuur er niet zo vrolijk van als de pomp een paar uur niet draait. Een mogelijk en zeer reëel gevolg is een vijver vol alg.
Ik weet ook niet wat hij er voor een vis in heeft, maar met b.v. dure koi's in een vijver zou ik de pomp niet graag uitzetten

We zouden graag een systeem hebben waarbij wij als we op het terras zitten met een klikaanklikuit achtig systeem zijn pomp uit kunnen schakelen. Vervolgens moet het automatisch weer aangaan na bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 uur), zodat we niet kunnen vergeten het weer terug aan te zetten.
Het is dus de vijver van de buurman waarvan jullie de pomp uit willen kunnen zetten? Als het mijn vijver zou zijn zou ik daar niet meer akkoord gaan, want zoals ik hierboven al aanhaalde kan je dan algvorming krijgen in je vijver en voor je vissen is het ook niet gezond. En met dit weer kan dat heel hard gaan. Ik zou daar als eigenaar van de vijver niet vrolijk van worden.
Er zijn natuurlijk wel alternatieven. Het een ander ligt een beetje aan de technische inrichting van de vijver. Is er naast de waterval nog een filter? Zo ja, heeft deze een eigen pomp? Dan zou je alleen de pomp van de waterval uit kunnen schakelen. Delen waterval en filter de pomp? Dan zou je mogelijk de flow van de waterval wat kunnen knijpen door een kraan in de slang naar de waterval te zetten.
Of, zoals ook al eerder aangehaald in dit topic, de waterval aanpassen zodat het minder klatert.