Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Het lukt mij niet om de driver van mij G970a-UD3 mobo te downloaden van de site. Hij geeft steeds aan dat de software niet voor mijn computer is, het gaat om de laatste driver (f8f) de cd werkt ook niet aangezien ik wondows 10 heb en deze alleen werkt op windows 7 en 8.De 1 na laatste driver download wel. Heeft iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Julio1997 op 27-05-2018 15:10 ]

Beste antwoord (via Julio1997 op 28-05-2018 11:28)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Julio1997 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:30:
Maar conclusie dus, als de f8f driver niet werkt geen probleem dan met de f7 driver verder gaan?
Nogmaals: dit is *geen* drivers maar een BIOS update. Neem even de moeite om het verschil te begrijpen:

BIOS is een programma wat op je moederbord draait om hardware te herkennen en beheren. Het staat los van je besturingssysteem.

Drivers zijn stukjes code voor je besturingssysteem om het mogelijk te maken een bepaald stuk hardware aan te spreken. Je hebt voor dit bord drivers voor geluid, netwerk, moederbordchipset, SATA en USB.

Nieuwe drivers kunnen functionaliteits, performance- of stabiliteitsverbetering leveren (of als ze slecht geschreven zijn verslechtering op een van die vlakken).

BIOS updates zijn nagenoeg alleen relevant voor herkennen van hardware. Als jij een processor wilt installeren dat nieuwer is dan je moederbord, dan wil je - vooraf - een BIOS erop zetten dat de CPU in kwestie kent. Als je hardware herkend wordt (en er geen schrijnende bugs in BIOS zitten) gaat een nieuwere exact niets veranderen aan hoe je systeem werkt.
Drivers zijn intiem betrokken bij hoe je besturingssysteem onder de motorkap werkt. Bij een ander besturingssysteem heb je sowieso andere drivers nodig, maar ook bij updates van je huidige besturingssysteem kan het nodig worden of handig zijn om nieuwere drivers te installeren. Zoals al geroepen is doen moderne besturingssystemen dit vaak automatisch, maar hou er rekening mee dat ze dat niet altijd perfect doen. Het kan nooit kwaad om de drivers beschikbaar zijn voor je besturingssysteem te vergelijken met wat automatisch geinstalleerd is, zeker niet als je tegen problemen aan loopt. Maar dan moet je wel bij het kopje 'drivers' kijken en niet bij 'BIOS' :o

Ander verschil: drivers zijn stukjes software die gewoon op dezelfde schijf/SSD geinstalleerd worden als waar je besturingssysteem staat. Als daar iets fouts mee gaat moet je worst-case je besturingssysteem opnieuw installeren, maar in de regel kun je gewoon een roll-back doen naar de vorige versie. BIOS wordt op een chip op de moederbord geschreven ("geflashed"). Dat is een gevoelig proces. Als daar iets fout gaat kan het ertoe leiden dat je moederbord niet meer functioneert, worst-case kun je het weggooien en een nieuwe kopen.

Niet zomaar lukraak kloten aan BIOS is een goede vuistregel...

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat heeft Windows 10 zelf nou precies niet geinstalleerd ? Tegenwoordig met Windows 10 hoef ik na een herinstallatie op mijn PC alleen de videodriver nog te installeren, de rest wordt netjes gedaan.

• Julio1997
Niet vermeld maar heb dus net een nieuw mobo er in maar dacht dat de drivers er dan nog niet gelijk op stonden?

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08

Dutch_Celt

Jollygood

De F8f die je noemt blijkt een Bios update te zijn, weet je zeker dat je moederbord die bios versie niet al draait?

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Celt op 27-05-2018 15:16 ]

• PilatuS
  • Niet online
Windows 10 pakt vrijwel alle drivers wel. Kijk eens in apparaatbeheer of er nog iets nodig is. Heb je daar geen uitroeptekens hoef je niets te doen. Indien wel, kan je ook voor dat ene apparaat ergens anders de driver downloaden. Blijkbaar wil je van de site Windows 7/8 driver downloaden voor een Windows 10 systeem. Dat ie dan zegt dat het niet geschikt is voor je machine is normaal.

Verder is het aan te raden Windows opnieuw te installeren als je het moederbord vervangt.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gebruik dan die een-na-laatste download. Tenzij er veel verschil in zit zou ik dat met gemak aandurven.

• Julio1997
Nee ik heb alleen driver f7 gedownload wat de voorganger is. Aangezien hij dus bij f8f aangeeft dat deze niet bestemd is voor mijn systeem. Ik ben windows 10 momenteel opnieuw aan het installeren en zal dan kijken of er nog wat mist kwa drivers

[ Voor 27% gewijzigd door Julio1997 op 27-05-2018 15:19 ]

• Dutch_Celt

Dutch_Celt

Jollygood

Welke versie geeft je Bios aan dat er actief is?

Overigens zou ik Bios firmware niet specifiek als driver classificeren, maar dat ter zijde :)

[ Voor 53% gewijzigd door Dutch_Celt op 27-05-2018 15:21 ]

• Julio1997
Hij draaide op de f7 bios. Ik zal zo kijken nadat ik windows 10 opnieuw geïnstalleerd heb welke driver er op staat.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-11 15:16

basdej

OutSystems Consultant

Julio1997 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:20:
Hij draaide op de f7 bios. Ik zal zo kijken nadat ik windows 10 opnieuw geïnstalleerd heb welke driver er op staat.
Als ik jou was zou ik de bios lekker niet updaten, tenzij je problemen hebt. Gewoon je pc gebruiken en er niet te veel mee klooien want anders is je moederbord straks stuk en kan je een nieuwe kopen.

Hoi.

• Dutch_Celt

Dutch_Celt

Jollygood

Ik zie trouwens dat er meerdere revisies van het moederbord zijn, waarbij rev. 3 andere bios updates heeft.

Msschien nog even de moeite waard om na te gaan welke specifieke versie je hebt?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

PilatuS schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:10:
Tegenwoordig met Windows 10 hoef ik na een herinstallatie op mijn PC alleen de videodriver nog te installeren, de rest wordt netjes gedaan.
Voor alle drivers worden veelal generieke drivers gebruikt die op heel veel apparatuur werken, veel games hebben bijvoorbeeld moeite met de standaard audiodrivers die MS levert.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Julio1997
Als dat het verstandigste is dan zal ik het laten zo als het is, indien er geen drivers zijn geïnstalleerd na de windows 10 installatie zal ik nog 1 keer proberen de f8f driver te installeren. Ik probeerde de f8f driver te installeren nadat ik dus het nieuwe moederbord er in had gezet. Maar kwam er daarna achter dat mijn windows 10 opnieuw geactiveerd moest worden, zou dit ook de reden kunnen zijn dat hij de f8f driver niet wou downloaden?

• PilatuS
  • Niet online
Als alles goed werkt en een BIOS update geeft geen belangrijke patches voor een beveiligingsprobleem dan zou ik die update lekker laten zitten.
D4NG3R schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:25:
[...]

Voor alle drivers worden veelal generieke drivers gebruikt die op heel veel apparatuur werken, veel games hebben bijvoorbeeld moeite met de standaard audiodrivers die MS levert.
Dat zou kunnen natuurlijk. Hier alleen nergens last van. Sinds ik met Windows 10 draai nooit meer iets aan drivers gedaan op de videodrivers na. Dit met 2 of 3 verschilende moederborden en andere hardware.

• Julio1997
Ik heb de Rev. 1.2

• Julio1997
Maar conclusie dus, als de f8f driver niet werkt geen probleem dan met de f7 driver verder gaan?

• PilatuS
  • Niet online
Maar kwam er daarna achter dat mijn windows 10 opnieuw geactiveerd moest worden
Dat is ook wel logisch. Een Windows licentie is bij OEM gekoppeld aan het moederbord. Bij een retail licentie kan je opnieuw activeren zonder problemen. Het probleem wat je hebt heeft er niets mee te maken. Ik zou die BIOS update dus lekker overslaan.

Als je wat toe te voegen hebt, pas je post dan aan. Er staat niet voor niets onder aan je scherm een melding als het laaste bericht van jezelf is :P

• Julio1997
Ik heb een retail code gekocht op psngames.org aangezien ik de cd kwijt was.

• PilatuS
  • Niet online
Met een retail kan je gewoon opnieuw activeren :)

• Julio1997
Super deze heb ik nu gelukkig voor de toekomst wel handig. Bedankt voor jullie hulp het is helder!

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Julio1997 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:30:
Nogmaals: dit is *geen* drivers maar een BIOS update. Neem even de moeite om het verschil te begrijpen:

BIOS is een programma wat op je moederbord draait om hardware te herkennen en beheren. Het staat los van je besturingssysteem.

Drivers zijn stukjes code voor je besturingssysteem om het mogelijk te maken een bepaald stuk hardware aan te spreken. Je hebt voor dit bord drivers voor geluid, netwerk, moederbordchipset, SATA en USB.

Nieuwe drivers kunnen functionaliteits, performance- of stabiliteitsverbetering leveren (of als ze slecht geschreven zijn verslechtering op een van die vlakken).

BIOS updates zijn nagenoeg alleen relevant voor herkennen van hardware. Als jij een processor wilt installeren dat nieuwer is dan je moederbord, dan wil je - vooraf - een BIOS erop zetten dat de CPU in kwestie kent. Als je hardware herkend wordt (en er geen schrijnende bugs in BIOS zitten) gaat een nieuwere exact niets veranderen aan hoe je systeem werkt.
Drivers zijn intiem betrokken bij hoe je besturingssysteem onder de motorkap werkt. Bij een ander besturingssysteem heb je sowieso andere drivers nodig, maar ook bij updates van je huidige besturingssysteem kan het nodig worden of handig zijn om nieuwere drivers te installeren. Zoals al geroepen is doen moderne besturingssystemen dit vaak automatisch, maar hou er rekening mee dat ze dat niet altijd perfect doen. Het kan nooit kwaad om de drivers beschikbaar zijn voor je besturingssysteem te vergelijken met wat automatisch geinstalleerd is, zeker niet als je tegen problemen aan loopt. Maar dan moet je wel bij het kopje 'drivers' kijken en niet bij 'BIOS' :o

Ander verschil: drivers zijn stukjes software die gewoon op dezelfde schijf/SSD geinstalleerd worden als waar je besturingssysteem staat. Als daar iets fouts mee gaat moet je worst-case je besturingssysteem opnieuw installeren, maar in de regel kun je gewoon een roll-back doen naar de vorige versie. BIOS wordt op een chip op de moederbord geschreven ("geflashed"). Dat is een gevoelig proces. Als daar iets fout gaat kan het ertoe leiden dat je moederbord niet meer functioneert, worst-case kun je het weggooien en een nieuwe kopen.

Niet zomaar lukraak kloten aan BIOS is een goede vuistregel...

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Kijk hier word ik wijs van, bedankt voor je antwoord! Wat me nog opviel is dat hij met dit moederbord een stuk minder goed presteerd in vergelijking tot mijn vorige mobo : asrock 960gm/u3s3 fx wat eigenlijk maar een budget micro atx bordje is. Vraag me daarom nog af of het wel goed zit met die drivers. Heb windows 10 er opnieuw op gezet en hij download de 1 na laatste bios. Waar kan ik precies alles drivers vinden die er op staan? En kan het kwaad als er koelpasta in de socket is gekomen? Daarnaast geeft hij ook aan dat de v.core schommelt tussen 0.8 en 1.3 op hardwaremonitor klopt dit wel?

[ Voor 98% gewijzigd door Julio1997 op 28-05-2018 11:45 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Julio1997 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:28:
Kijk hier word ik wijs van, bedankt voor je antwoord! Wat me nog opviel is dat hij met dit moederbord een stuk minder goed presteerd in vergelijking tot mijn vorige mobo : asrock 960gm/u3s3 fx wat eigenlijk maar een budget micro atx bordje is.
Formaat en prijsstelling van een bord zegt weinig over prestaties, dat wordt vrijwel exclusief door het chipset erop bepaald.

Maar even stapje terug: exact hoe viel het je op dat het minder goed presteert? Waar merk je dat aan/meet je dat in? Wat ging voorheen een stuk beter dan nu? Op basis daarvan kunnen wij een beeld vormen van waar het probleem waarschijnlijk zit.
Vraag me daarom nog af of het wel goed zit met die drivers. Heb windows 10 er opnieuw op gezet en hij download de 1 na laatste bios. Waar kan ik precies alles drivers vinden die er op staan?
Schone install van OS is altijd goed. Drivers vind je in Device Manager (onder Control Panel). Maar even de boel omdraaien: op de site van Gigabyte staan drivers hiervoor voor audio, chipset, LAN, SATA en USB 3.0. Welke daarvan heb jij geinstalleerd? Met name de chipsetdrivers zijn essentieel voor goede werking. Idealiter wil je die installeren voordat je de drivers van je GPU installeert. Heb je dat niet gedaan? Alsnog doen is een goed idee.

Verder mbt foutmeldingen bij pogingen om de BIOS te updaten: ik zie dat er drie verschillende versies van dit bord zijn, de rev 1.0/1.1, de rev 1.2 en de rev 3.0. Heb je daarnaar gekeken bij het uitzoeken van een BIOS? Zo niet verklaart dat allicht de melding dat het niet de juiste voor jouw bord is. Dan nog, als je CPU gedetecteerd wordt heeft een BIOS update weinig zin.
En kan het kwaad als er koelpasta in de socket is gekomen?
Dat is niet zo handig en geeft minimaal aan dat je waarschijnlijk veel teveel koelpasta gebruikt hebt (klein erwtje bovenop de CPU voordat je heatsink bevestigt is meer dan voldoende. Of het kwaad kan... hangt ervan af of het geleidt of niet. Als het geleidt kan het kortsluiting veroorzaken. Geleidt het niet, dan kan het slecht contact opleveren. Maar AM3 is een socket met gaten en gebruikt CPUs met echte pins. Dan is het risico op beide beperkt.
Daarnaast geeft hij ook aan dat de v.core schommelt tussen 0.8 en 1.3 op hardwaremonitor klopt dit wel?
Klinkt als dynamic power management. Zou er geen zorgen om maken zolang je systeem stabiel is.

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Ik merk gewoon met gamen (fortnite) dat hij minder soepel draaid en lichte framedrops heeft. Ik zie soms ook in hw monitor dat de 1e core bijna 100% levert. Ik heb de Rev 1.2, het gekke is dat er geen chipset driver op de site staat voor windows 10 (64bit). De chipset driver is wel beschikbaar voor windows 7 en 8 deze heb ik nu dus maar gedownload. Audio, lan, data en USB heb ik volgensmij er nu wel op staan maar dit moet ik dus even checken in device mannager. Hij geeft de cpu wel gewoon aan nu in amd catalyst maar amd catalyst verdwijnt steeds ineens nadat ik het geopend heb. Ik heb dit bord zo overgekocht maar de pins kwamen wel gewoon allemaal goed door de graatjes dus dat zal dam hopelijk goed zitten.

Hier een aantal foto's van system en device manager :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[img=640,853]https://preview.ibb.co/mSfmYJ/IMG_20180528_144045.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/gGUftJ/IMG_20180528_144118.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/gHdODJ/IMG_20180528_144035.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/et7GYJ/IMG_20180528_144029.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/g4SuLy/IMG_20180528_144020.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/f0d10y/IMG_20180528_143952.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/ebSGYJ/IMG_20180528_143922.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/hEUund/IMG_20180528_150252.jpg[/img]

Modbreak:Hou het aub leesbaar. Platte text post je beter gewoon als text, gebruik thumbnails en filter zelf even tussen relevant en onzinnig.

Ik zie op de laatste foto dat volgensmij niet alle drivers er op staan.

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 29-05-2018 09:48 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die PCI standard host to CPU bridge klopt iig voor geen meter. Ga anders op de site van Via kijken voor een driver als Gigabyte het niet beschikbaar heeft.

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Moet ik ook dingen verwijderen dan en wat klopt er precies niet? Wil graag de drivers in orde krijgen maar krijg het niet voorelkaar.

[ Voor 62% gewijzigd door Julio1997 op 28-05-2018 18:58 ]

• Julio1997
In mijn vorige topic had ik het probleem dat ik de laatste bios update niet geïnstalleerd kreeg. Dit is momenteel opgelost maar ik kreeg de opmerking dat de pci standard host to cpu bridge niet klopte, nou heb ik geprobeerd wat research te doen hierop maar ik zou niet weten wat er niet klopt. Het enigste wat ik waarneem is dat sommige drivers er erg vaak dubbel in staan verder ondervind ik momenteel geen mankementen. Is dit normaal of niet, Hieronder een aantal afbeeldingen van de drivers die ik heb geïnstalleerd :

code:
1
2
3
4
5
[img=640,853]https://preview.ibb.co/gHdODJ/IMG_20180528_144035.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/et7GYJ/IMG_20180528_144029.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/g4SuLy/IMG_20180528_144020.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/f0d10y/IMG_20180528_143952.jpg[/img]
[img=640,853]https://preview.ibb.co/ebSGYJ/IMG_20180528_143922.jpg[/img]

Modbreak:Hou het aub leesbaar. Platte text post je beter gewoon als text, gebruik thumbnails en filter zelf even tussen relevant en onzinnig.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 29-05-2018 09:48 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Vuistregel is, geen gele driehoekjes, vraagtekens of rodr kruizen betekent goed. Niks te zien hier. Als het systeem gewoon werkt niet te veel bij nadenken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Eens met @nelizmastr als je problemen begint te ervaren, hoef je er pas naar te kijken.
Daarnaast: ooit gehoord van screenshots? ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32
Ziet er prima uit je zou eventueel de juiste chipset driver kunnen installeren zodat je zeker weet dat de nieuwste drivers geïnstalleerd staan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meerdere topics voor hetzelfde spammen is niet de bedoeling, ik voeg deze samen met je eerdere. Ik voeg ze samen.

Inhoudelijk:
Prima? Er ontbreekt ook maar één specifieke AMD driver in de system devices...
Oftewel geen chipset drivers geinstalleerd. Oftewel chipset drivers moeten geinstalleerd worden. Geen wonder dat PCIe performance tegenvalt :o

Dat Gigabyte ze niet online heeft voor Windows 10 heeft allicht te maken dat je hier hardware hebt dat toch aardig aan de leeftijd is. Windows 10 bestond niet toen het uitkwam. Wil je modernere besturingssystemen op oud hardware draaien, dan moet je wat verder kijken dan je neus lang is. Eerst moet je opzoeken welk chipset je bord heeft. Eerste hit op Google na de site van Gigabyte zelf is een pagina van Tweakers met specs (en hit erna vergelijkbare van C.net). Dat lezen: AMD 970 / SB950 chipset, dus die drivers moet je bij AMD halen.

Even voorkauwen:
https://support.amd.com/e...s%2010%20-%2064&rev=17.40

Dat dus (ervan uitgaande dat je 64b Windows 10 draait). Installeer die, herinstalleer voor de zekerheid daarna je video drivers nog eens en kijk dan hoe het werkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Bedankt voor je hulp, ik had dus de amd catalyst 15.7.1 gedownload dit moest dacht ik de goede software zijn voor deze chipset, dat is wat ik kon vinden op het internet, maar hoe kan het dan dat deze niet in de system devices werd weergeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Julio1997 op 29-05-2018 11:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Julio1997 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:23:
Bedankt voor je hulp, ik had dus de amd catalyst 15.7.1 gedownload dit moest dacht ik de goede software zijn voor deze chipset, dat is wat ik kon vinden op het internet, maar hoe kan het dan dat deze niet in de system devices werd weergeven?
AMD Catalyst drivers zijn voor AMD GPU's, niet voor AMD moederbordchipsets...

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Ahaa okee helder, deze hoort niet ook tussen de system devices te staan?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Julio1997 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:35:
Ahaa okee helder, deze hoort niet ook tussen de system devices te staan?
Nee, je videokaart staat bij Display Adapters.

Oslik blyat! Oslik!

• Julio1997
Okee weet ik genoeg thanks!

• Julio1997
Ik heb zojuist de software van de link gedownload en het staat er op, vervolgens de driver van de grafische kaart opnieuw geïnstalleerd. kan het alleen niet terugvinden in de device mannager onder 'system devices' wel staat er bij apps en features AMD Software (micro advanced devices, Inc.) klopt het nu?
Pagina: 1