Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC lijkt te werken, maar toch niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11 09:53
Mijn vraag

Ik heb ergens een probleem met mijn nieuwe desktop. Onderstaand heb ik gisteren gekocht en volgens de beschrijving in elkaar proberen te zetten. (Er zijn nog fans op in de kast die niet draaien, maar ik daar ben ik wellicht een kabeltje vergeten.)

Ik loop alleen tegen een best wel vervelend probleem aan. Dit probleem is dat het systeem zich spontaan reboot op bepaalde momenten:

- Wanneer ik mijn huidige GPU (van vorige PC, MSI Geforce 1060 3G) aansluit dan werkt alles. Dat wil zeggen dat ik gewoon de monitoren erop kan aansluiten en vervolgens beeld krijgt. Het enige nadeel is dat hij na enkele seconde zich dus begint te rebooten.
- Wanneer ik de GPU eruit laat en verder niets spannends doe (browsen, dingetjes installeren e.d.) gaat het prima. Alles lijkt goed en blijft goed draaien
- Als ik (zonder GPU, want met crashed hij daar al op) een memtest wil draaien klapt hij er na een test of 3 ook continu uit. Ook weer een eigen reboot
- Als ik (ook zonder GPU) een game wil opstarten dan is eigenlijk het moment dat het spel zich opgestart heeft en fullscreen gaat ook het moment dat hij zichzelf gaat rebooten.
- TOEVOEGING: Hij begint nu ook tijdens het browsen te rebooten

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb mijn BIOS gewoon op alle default settings staan, dus daar zal (dat mag ik toch hopen) geen probleem mee zijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1Asus ROG Strix Z370-E GAMING€ 226,-€ 226,-
1NZXT Noctis 450 Wit/Blauw€ 108,90€ 108,90
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 201,50€ 201,50
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 89,50€ 89,50
1Samsung 970 Evo 250GB€ 100,56€ 100,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,41

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Zonder GPU (werkte niet, lees hierboven)
- RAM in verschillende slots en verwisselen. Soms ook één van de twee modules erin
- Thermal paste opnieuw toegepast
- Stekkers gecontroleerd (lijkt me logisch en goed)
- GPU in verschillende slots gehad, verschillende kabels tussen PSU en GPU, verschillende ingangen op PSU geprobeerd
- Memtest te draaien (faalt dus)

Weet niet of het handig is en of er meer/andere info nodig is. Dit is hoe het er nu uit ziet (GPU is eruit zodat ik dit bericht rustig kon maken) https://imgur.com/jnArR4F

Alle reacties

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je een andere voeding? Desnoods zonder de gpu te gebruiken? Dit klinkt alsof jou PC niet de power krijgt die hij wil. Heb je in het bios je geheugen op de juiste instellingen staan?

• PRoCx
jgj82 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:30:
Heb je een andere voeding? Desnoods zonder de gpu te gebruiken? Dit klinkt alsof jou PC niet de power krijgt die hij wil. Heb je in het bios je geheugen op de juiste instellingen staan?
Ik heb geen andere voeding. Hij crashed ook zonder een GPU in de kast. Verwacht je dat dit systeem zonder GPU op 650W bottlenecked? Of ben ik dan een kabel vergeten?

Ik weet niet of ik het geheugen op de juiste instellingen heb staan. Ik heb in principe geen enkele aanpassing gedaan in de bios

Toevoeging: Ik zie wel dat het geheugen standaard op 2133MHz staat terwijl ik toch echt 3200Mhz heb gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door PRoCx op 27-05-2018 12:35 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
PRoCx schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:34:
Verwacht je dat dit systeem zonder GPU op 650W bottlenecked?
Het gaat niet om het vermogen van de voeding maar of 'ie goed functioneert of niet. Ik heb al meerdere malen klachten verholpen van systemen die soms rebooten of moeite hebben met vastlopen. Eigenlijk waren dat altijd voedingsproblemen: ofwel een voeding die te oud werd en dus soms blijkbaar niet betrouwbaar voldoende spanning levert, of een nieuwe (A-kwaliteit) voeding die simpelweg niet voldoende getest zal zijn in de fabriek (ook die: goed werken, maar soms een reboot).
Of ben ik dan een kabel vergeten?
Dat is niet waarschijnlijk, dan zou ik veel meer problemen verwachten. Aan de andere kant: controleer desondanks toch even alles wat je gedaan hebt. Kan nooit kwaad.
Ik weet niet of ik het geheugen op de juiste instellingen heb staan. Ik heb in principe geen enkele aanpassing gedaan in de bios
In elk geval zou ik nu geen BIOS update doen. Het wordt vaak aangeraden om compatibiliteitsproblemen op te lossen, maar een spontane reboot tijdens een BIOS-update geeft veel grotere problemen.
Toevoeging: Ik zie wel dat het geheugen standaard op 2133MHz staat terwijl ik toch echt 3200Mhz heb gekocht.
Mwah, geen zorgen om maken. Geheugen kan probleemloos op lagere snelheid werken. Wellicht tijdelijk lager geklokt door het systeem vanwege besparingsmode of zo. Of wellicht is die 3200MHz iets wat je in de BIOS pas krijgt na toepassing van een XMP-profile voor het geheugen. Hoe dan ook, daar zou ik nu even niet naar kijken, dit kan het nu alleen maar betrouwbaarder maken.

Wat zou kunnen, zoals ik het zie:
1) foute voeding (uitsluiten door een andere te proberen)
2) kortsluiting met kast (uitsluiten door buiten de kast op te bouwen)
3) verbogen pinnen in CPU socket (CPU er uit en goed kijken)
4) defect moederbord (uitsluiten door een andere te proberen)

...waarbij ik met (2) zou beginnen want low-cost, low-effort; dan (3) wegens low-cost, dan (1) wegens waarschijnlijkheid en mijn slechte ervaringen.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
Kabels van de voeding loshalen, en opnieuw aansluiten. Heb je ook de 8-pin stekker aangesloten voor de CPU power? Bios reset, en 3200MHz geheugeninstellingen is meestal XMP setting. Geheugen zou op de tragere settings gewoon normaal moeten werken.

• PRoCx
@vanaalten
Qua proberen van andere componenten heb ik geen optie. Dit omdat ik die simpelweg niet heb en het zondag is. Mocht het zich vandaag niet verhelpen rij ik morgen langs de zaak heen waar ik hem vandaan heb.

Cpu al gecontroleerd bij het opnieuw aanbrengen van pasta.. Zag er prima uit. Ik ga in ieder geval de rest van de kabels grondig controleren.

@John767 Dank. Zag inderdaad een XMP disabled staan. Ik heb de 8 pin aangesloten op het moederbord. Ik ga de boel nog even extra nalopen

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Download is een programmaatje die je voltage op je 12v rails uitleest.
Brakke voeding is dan uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 27-05-2018 12:56 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• PRoCx
Bad Brains schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:56:
Enig idee welke applicatie? Ik kan er niets vinden dat er überhaupt software is die dat kan

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

jgj82

Ja, maar = nee

PRoCx schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:00:
[...]

Enig idee welke applicatie? Ik kan er niets vinden dat er überhaupt software is die dat kan
Hwinfo kan dat tot op zekere hoogte. Je bent afhankelijk van de (on)nauwkeurigheid van de gebruikte sensors, dus je kan het slechts als indicatie gebruiken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis hier een duidelijke beschrijving van rebooten. Wat bedoel je daar precies mee? En wat er gebeurt, is dat steeds hetzelfde?

Wat ik bedoel, gaat de pc zonder waarschuwing ineens uit en moet je hem met de hand weer aanzetten of krijg je eerst een bericht dat Windows wordt afgesloten etc. Is het al gelukt foutlogs uit te lezen?

Ik verwacht het niet, maar wellicht is Windows nog gewoon allerlei updates aan het installeren met een automatische reboot als cadeautje ;).

• PRoCx
br00ky schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:24:
Ik mis hier een duidelijke beschrijving van rebooten. Wat bedoel je daar precies mee? En wat er gebeurt, is dat steeds hetzelfde?

Wat ik bedoel, gaat de pc zonder waarschuwing ineens uit en moet je hem met de hand weer aanzetten of krijg je eerst een bericht dat Windows wordt afgesloten etc. Is het al gelukt foutlogs uit te lezen?

Ik verwacht het niet, maar wellicht is Windows nog gewoon allerlei updates aan het installeren met een automatische reboot als cadeautje ;).
Gewoon uit en start zichzelf weer op. Dit gebeurd tijdens het opstarten, tijdens het opstarten van games, tijdens het "gewoon" browsen en tijdens memtest.. Eigenlijk op ieder moment heb ik het wel gehad.

Eventlog geeft niet veel bijzonders.. Zal zodra ik de kabels gecontroleerd heb in ieder geval even posten wat hij daar neerzet

• vanaalten
Bad Brains schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:56:
Op z'n best laat zo iets zien of je gelijkspanning ongeveer 12V is - het zegt NIETS over wisselstroomfluctuaties er bovenop, storingspulsen die tussendoor komen of andere eenmalige effecten.

ALS zo'n tool laat zien dat je gelijkspanning 10.5V of zo is, dan heb je een brakke voeding. Als 'ie netjes ongeveer 12V laat zien, kan je de voeding nog lang niet uitsluiten, kan nog steeds brak zijn.

• PRoCx
Inmiddels alle kabels opnieuw aangesloten. Ik krijg nu een BSOD i.p.v. random restart. De stopcode is SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED.

Als ik het goed heb is er dan een driver niet helemaal lekker bezig. Ik ga deze langslopen om te zien waar het mis gaat

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Ik begrijp de reacties hier niet. TS geeft aan dat memtest faalt. Concentreer daar op.
Ik zie wel dat het geheugen standaard op 2133MHz staat terwijl ik toch echt 3200Mhz heb gekocht.
Dan is de snelheid van het geheugen niet goed ingesteld in het BIOS. Doe dat eerst eens en draai dan memtest opnieuw.

• PRoCx
TheBorg schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:56:
Ik begrijp de reacties hier niet. TS geeft aan dat memtest faalt. Concentreer daar op.

[...]

Dan is de snelheid van het geheugen niet goed ingesteld in het BIOS. Doe dat eerst eens en draai dan memtest opnieuw.
Ligt eraan dat ik XMP uitgezet heb waarschijnlijk. Kan het nog niet bevestigen

• vanaalten
TheBorg schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:56:
Nee, lijkt mij niet, want TS schreef:
Als ik (zonder GPU, want met crashed hij daar al op) een memtest wil draaien klapt hij er na een test of 3 ook continu uit. Ook weer een eigen reboot
...reboots tijdens een memtest heeft niets met een geheugenprobleem te maken maar eerder een CPU, moederbord of voedingsprobleem.
De snelheid staat nu lager dan nodig ingesteld. Ofwel, het systeem zou nu alleen maar betrouwbaarder moeten werken, want je zit niet op de grens van wat het geheugen of controller aankan. Gewoon zou houden lijkt mij, want dit zal niet de oorzaak van reboots zijn.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Start Windows op in safe mode.

Lost dat het herstart probleem op? Dan zijn drivers mogelijk de oorzaak. Daarvoor kun je debugging mode gebruiken.

Slecht geheugen kan voor random restarts zorgen, maar andere oorzaken komen vaker voor, zoals een falende voeding.

In de eventlog, zie je nog iets meer dan SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED? Complete meldingen met codes en bestandsnamen zijn nodig voor een juiste diagnose. Het is soms een opeenvolging van meldingen.

Lekt de waterkoeling misschien ergens of is er condensatie?

• PRoCx
mrmrmr schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:22:
Start Windows op in safe mode.

Lost dat het herstart probleem op? Dan zijn drivers mogelijk de oorzaak. Daarvoor kun je debugging mode gebruiken.

Slecht geheugen kan voor random restarts zorgen, maar andere oorzaken komen vaker voor, zoals een falende voeding.

In de eventlog, zie je nog iets meer dan SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED? Complete meldingen met codes en bestandsnamen zijn nodig voor een juiste diagnose. Het is soms een opeenvolging van meldingen.

Lekt de waterkoeling misschien ergens of is er condensatie?
Ik ben nu bezig om windows er compleet schoon op te zetten. Zo sluit ik dat in ieder geval uit. Zodra er dan problemen optreden zal ik deze hier posten

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 14:44

Lordy79

Vastberaden

Kan het een hitteprobleem zijn? Kijk in het bios naar de temperaturen van het e.e.a. en als dat extreem hoog is weet je genoeg.
Verder denk ik ook a) voeding b) geheugen c) moederbord

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• PRoCx
Zie hier alle informatie uit HwInfo. Ik kan niet echt iets vinden wat afwijkend lijkt. Qua voeding zie ik bij +12V wel netjes een getal rond de 12 staan.

Op dit moment heb ik geen GPU in de kast zitten en vrijwel alleen maar een Windows installatie staan. Memtest is weer gefaald op de 3e stap Stop ik de GPU erin crashed hij nog steeds. D.m.v. gewoon gebruik is hij nog (afkloppen) niet gecrashed.

Tevens meerdere slots weer geprobeerd voor de GPU, maar geen succes. Ik ga nu nog wat memtests draaien en dan hoop ik een resultaat te hebben. Anders morgen contact opnemen met het bedrijf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgFP8qa.png

[ Voor 19% gewijzigd door PRoCx op 27-05-2018 19:32 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welke memtest heb je het precies over? Er zijn diverse geheugen test programma's met vrijwel dezelfde naam. Draai je het vanaf een bootable CD of USB stick?

• PRoCx
mrmrmr schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:29:
Welke memtest heb je het precies over? Er zijn diverse geheugen test programma's met vrijwel dezelfde naam. Draai je het vanaf een bootable CD of USB stick?
Die van windows en memtest86. Draai het vanaf een USB.

Ik heb zojuist met het bedrijf gebeld en de situatie uitgelegd. Ze verwachten dat het een hardwareissue is en ga de kast bij hun langsbrengen ter controle.

Om bovenstaande reden sluit ik dit issue voor nu, gezien het daar verder afgehandeld gaat worden. Mocht er wat uitkomen zal ik dit erbij plaatsen voor het geval iemand hetzelfde probleem lijkt te hebben
Pagina: 1