Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 13:56
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik de referencekaart van de RX480. Deze heb ik twee jaar geleden met een geheel nieuw systeem aangeschaft. Ik gebruikt de PC alleen voor World of Warcraft en verder voor internet of af en toe voor werk. Wat mij nu opviel was dat ik met de videokaart in de standaard instellingen een temperatuur behaal van 82-85 graden. Nu is het op dit moment natuurlijk ook wel wat warmer buiten. Ik heb al geprobeerd de target temperatuur op 80 graden te zetten, alleen dan gaat mijn videokaart een enorm geluid produceren. Niet echt ideaal dus.

Nu zijn er eigenlijk een paar vragen die ik heb. Is het schadelijk om met deze temperaturen buiten en van de videokaart te gamen? Ik lees namelijk wel artikelen dat je bij 80 graden je zorgen moet maken. Daarnaast vraag ik me af of het misschien verstandiger is een videokaart te halen met een aftermarket cooler? Ik heb er niet veel verstand van maar wat zou dan een videokaart kunnen zijn om betere prestaties te behalen of een betere koelprestatie te behalen? Mijn budget is ongeveer 300-350 euro.

Als jullie me kunnen helpen zou ik dat heel fijn vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:52
Zit de koeler niet vol met stof?
In principe kan de kaart ook wel tegen 90+ graden, hij klokt zichzelf terug voor zelfbehoud indien nodig (kun je in de gaten houden met MSI afterburner).
Doorgaans gaat ie pas naar onwerkbare klokfrequenties bij 100-105 graden.

Je kunt eventueel een betere koeler kopen, bv van Gelid of Arctic, kost 5 tientjes of iets dergelijks.

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 27-05-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 13:56
mitsumark schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:27:
Zit de koeler niet vol met stof?
In principe kan de kaart ook wel tegen 90+ graden, hij klokt zichzelf terug voor zelfbehoud indien nodig (kun je in de gaten houden met MSI afterburner).
Doorgaans gaat ie pas naar onwerkbare klokfrequenties bij 100-105 graden.

Je kunt eventueel een betere koeler kopen, bv van Gelid of Arctic, kost 5 tientjes of iets dergelijks.
Nee dit heb ik al gekeken maar er zit bijna geen stof in mijn kast. Daarom vond ik het zo vreemd dat de kaart zo warm werd. Ik weet natuurlijk wel dat ik de reference heb, waardoor ik dit ook kon verwachten. Maar ik speel niet eens een hele zware game.

Het vervangen van de koeler weet ik eerlijk gezegd niet hoe ik dit aan moet pakken. Ik ben hier namelijk niet heel handig in.

Wat zou ik dan nu moeten doen? Mij niet zo aanstellen en ervan uitgaan dat deze temperaturen gewoon kunnen of eventueel toch een betere videokaart halen? Ook omdat ik denk ik zelfstandig die koeler er niet op kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je nu 'teveel' fps hebt kun je ook een framelimiter inschakelen, dan hoeft de kaart niet zo hard te werken.

Verkopen en vervangen zou ik persoonlijk zien als plan C, dat kost je pakweg 150 euro voor dezelfde performance (en meer heb je niet nodig voor WoW).
Of je moet natuurlijk voor een 2e hands kaart gaan, ben je (ook) 50 euro lichter maar hoef je zelf niet te knutselen.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 27-05-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Voor 300-350 krijg je (nieuw) precies dezelfde prestaties, een RX580 of GTX1060. Niet echt waard dus.

Die temps zijn overigens best normaal, zie: https://www.tomshardware....-card-roundup,4962-5.html

Een aftermarket cooler als pricewatch: Arctic Arctic Xtreme IV zal wellicht goed werken, is wel een hoop werk though :P

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Je hebt alleen maar even in de kast gekeken ? Je moet echt je videokaart eruit halen en de koelribben onder de fan schoonmaken,(Met een pincet, sateprikker ofzo ) ik denk dat er na 2 jaar echt wel stof inzit.

[ Voor 9% gewijzigd door MEN-O op 27-05-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@destroye Heb je Radeon Chill al geprobeerd?
Radeon chill is used to conserve power and also reduce temperature by reducing gpu usage dynamically depending on particular game and scenario. For eg if you are playing cs go and hiding somewhere and mouse is not moving and if max fps you get during normal gameplay is around 300fps,it will reduce the fps to 150 or some set value, as it serves no purpose of having such high fps in this situation, and as soon as you move fps will go back to normal. This feature is great if you care greatly about power efficiency. There is a list of supported games on amd's website (bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Klinkt goed, maar ik denk dat een frame limiter beter is daar dat altijd werkt, niet alleen bij 'geen' input van muis/toetsenbord (wat sowieso beperkt is tijdens het gamen?).

Frame limiter: Frame Rate Target Control (FRTC) / Radeon Chill.
https://techreport.com/re...ive-edition-an-overview/3

YouTube: FPS Limit Tutorial AMD \[2016 version]

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 27-05-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

d22wth schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:48:
Voor 300-350 krijg je (nieuw) precies dezelfde prestaties, een RX580 of GTX1060. Niet echt waard dus.

Die temps zijn overigens best normaal, zie: https://www.tomshardware....-card-roundup,4962-5.html

Een aftermarket cooler als pricewatch: Arctic Arctic Xtreme IV zal wellicht goed werken, is wel een hoop werk though :P
De RX580 is een slagje sneller dan de RX480. Het verschil is alleen dat de procede op waarop de 580 is gebakken iets afwijkt t.o.v die van de 480, en daardoor hogere snelheiden kan vasthouden.

Het probleem is is dat AMD de fanprofiel op een behoorlijk hoog pitje heeft gezet. De fan kicked pas in (standaard) vanaf de 80 tot uiterlijk 90 graden.

Aftermarket hoeft niet zozeer. Game je met koptelefoon dan kan je de fansnelheid gewoon fixed op 60% of hoger zetten.
Pagina: 1