Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, surfen, downloads, beetje Photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de $1600 is wel aardig mijn max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Beetje slechte ervaring met een Corsair voeding gehad een paar jaar geleden. Voeding ging kapot en trok het hele systeem mee. Daarom neig ik nu naar een EVGA voeding, maar sta open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Leuk systeem waar ik 4 a 5 jaar mee vooruit kan, moet niet teveel herrie maken, RGB verlichting zit er hier en daar op maar interesseert me niet zo.

Ga je overklokken?
Wellicht

Configuratie
PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: AMD - Ryzen 7 2700X 3.7GHz 8-Core Processor ($319.99)
Motherboard: MSI - X470 GAMING PRO ATX AM4 Motherboard ($139.99)
Memory: G.Skill - Flare X Series 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200 Memory ($219.99)
Storage: Samsung - 970 Evo 500GB M.2-2280 Solid State Drive ($199.99)
Storage: Seagate - Barracuda 3TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive ($84.88)
Video Card: MSI - GeForce GTX 1070 Ti 8GB Titanium Video Card ($499.99)
Case: Fractal Design - Define C TG ATX Mid Tower Case ($89.99)
Power Supply: EVGA - SuperNOVA G3 650W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply ($69.99)
Total: $1624.81 - https://pcpartpicker.com/list/RkLqRJ

Mijn gedachten:
- de keuze voor X470 moederbord vind ik erg lastig. Het is allemaal nog erg nieuw, waardoor ik met moeite goede reviews kan vinden. Ik denk er over om StoreMi te gaan gebruiken. De X470s zijn veelal prijzig, weet niet of ik zin heb om op B450 te wachten.

- de Gigabyte X470 Ultra Gaming (die hier in Tweakers Pricewatch hoog staat) wordt op Amazon en Newegg nogal afgefikt. Issues met VRM temperatuur, ouderwetse bios etc.

- de MSI 470 Gaming Pro Carbon ziet er aardig uit, wel een stukje duurder

- de Asus 470 modellen zijn meteen een stuk duurder

- met ASRock heb ik geen ervaring, krijg het idee dat je of helemaal fan ervan bent of het haat, weet niet waarom :) :?

- de voeding keuze twijfel ik nog een beetje over. De EVGA ziet er goed uit, maar hoe vergelijkt die met bijv. de Corsair RM650x

- de Ryzen 2700X is wat heftig voor een game systeem, maar ik vind de extra single core kracht wel prettig die ik ermee krijg t.o.v. 2600X. Daarnaast schijnt de meegeleverde Wraith Prism koeler best goed te zijn. Met de Wraith Spire zou ik waarschijnlijk toch een andere gekocht hebben (= extra kosten). Voor overklokken zou ik vast naar waterkoeling moeten kijken, maar dat is niet mijn eerste prio.

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie feedback!

[ Voor 6% gewijzigd door Zyphrax op 27-05-2018 09:59 ]

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:47
In deze video zei iemand (geloof ik) dat je sws geen 8-core op een B350 moederbord zou moeten zetten, vanwege de VRM. Wellicht geldt dit ook voor B450. Iemand van 'Actually Hardcore Overclocking' is imo meer betrouwbaar dan een review op Amazon/Newegg, hoewel meerdere reviews natuurlijk wel een goed beeld geven.
YouTube: AMD B350 chipset VRM crash course

Met een Handleiding Pricewatch lijstje kan je direct zien wat de huidige prijs is, daarnaast kan je, als je een wenslijst hebt, de bestelkosten berekenen.
Voor gamen heb je erg weinig aan een NVME SSD, voor Photoshop mss wel, maar is het die prijs echt waard? Je kan ook een M.2 SATA-600 SSD nemen, even snel als een normale 2.5" SSD, maar dan in M.2 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Thanks voor je reactie!
SpeedQber schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:04:
In deze video zei iemand (geloof ik) dat je sws geen 8-core op een B350 moederbord zou moeten zetten, vanwege de VRM. Wellicht geldt dit ook voor B450. Iemand van 'Actually Hardcore Overclocking' is imo meer betrouwbaar dan een review op Amazon/Newegg, hoewel meerdere reviews natuurlijk wel een goed beeld geven.
YouTube: AMD B350 chipset VRM crash course
Wat ik hier en daar lees is dit nog steeds een probleem bij de Z470 serie.
SpeedQber schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:04:
Met een Handleiding Pricewatch lijstje kan je direct zien wat de huidige prijs is, daarnaast kan je, als je een wenslijst hebt, de bestelkosten berekenen.
Voor gamen heb je erg weinig aan een NVME SSD, voor Photoshop mss wel, maar is het die prijs echt waard? Je kan ook een M.2 SATA-600 SSD nemen, even snel als een normale 2.5" SSD, maar dan in M.2 formaat.
Ik werk met PCPartPicker omdat ik in de VS woon, de pricewatch beschikbaarheid en prijzen zijn daardoor wat minder relevant dan Amazon en Newegg. Al kijk ik graag naar pricewatch om te zien wat er populair is en ook daar de reviews.

Qua SSD zou ik naar het prijsverschil moeten kijken. Mijn idee was met de Samsung 970 Evo dat ik lekker vlot boot en dat Windows zelf snappy aanvoelt. Voor games zal een normale SSD waarschijnlijk prima toereikend zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:21
650w is behoorlijk veel en de G3 niet echt stil. Aan 550w heb je genoeg, systeemverbruik zal zo goed als nooit boven de 300w uit komen, en een erg stille voedingen is dan https://pcpartpicker.com/...r-supply-bp-wg550umag-7fm,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Uszka schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:58:
650w is behoorlijk veel en de G3 niet echt stil. Aan 550w heb je genoeg, systeemverbruik zal zo goed als nooit boven de 300w uit komen, en een erg stille voedingen is dan https://pcpartpicker.com/...r-supply-bp-wg550umag-7fm,
Volgens PCPartPicker is de peak load potentieel 329W.

Op de CoolerMaster watt calculator site kwam ik met randapparatuur zo rond de 450W uit. Ik weet nooit zo goed hoeveel marge dan nog redelijk is om er bovenop te doen. Denk niet snel dat ik er nog een videokaart bij zal stoppen, maar misschien wil ik een keer op waterkoeling overstappen.

Wie maakt de voedingen bij BitFenix? Is dat onder water SeaSonic?

[ Voor 3% gewijzigd door Zyphrax op 27-05-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:21
De OEM van Bitfenix is CWT.

Ook met wc is 550w ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Check ook dit filmpje even deze gaat over de vrm's van de x470 borden en vertelt van welke hij verwacht dat de vrm voldoet.
YouTube: Buildzoid's thoughts on most of the available X470 motherboards ...
Mocht je dan een o.c. willen weet je zeker dat je moederbord langer mee gaat.
(ik weet het is een lang filmpje en hij ratelt een beetje)
Maar hij weet waarover hij ratelt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
fietser1997 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:01:
Check ook dit filmpje even deze gaat over de vrm's van de x470 borden en vertelt van welke hij verwacht dat de vrm voldoet.
YouTube: Buildzoid's thoughts on most of the available X470 motherboards ...
Mocht je dan een o.c. willen weet je zeker dat je moederbord langer mee gaat.
(ik weet het is een lang filmpje en hij ratelt een beetje)
Maar hij weet waarover hij ratelt 😉
Thanks, die heb ik toevallig een uur geleden zitten kijken.

Ik neig nu naar de Asus Prime X470-PRO:
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-X470-PRO/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Ok, na een paar aanpassingen:

Systeem:

CPU: AMD - Ryzen 7 2700X 3.7GHz 8-Core Processor ($319.99)
Motherboard: Asus - ROG STRIX X470-F Gaming ATX AM4 Motherboard ($206.34)
Memory: G.Skill - Flare X Series 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200 Memory ($219.99)
Storage: Samsung - 970 Evo 1.0TB M.2-2280 Solid State Drive ($399.99)
Video Card: MSI - GeForce GTX 1070 Ti 8GB Titanium Video Card ($499.99)
Case: Fractal Design - Define C TG ATX Mid Tower Case ($89.99)
Power Supply: EVGA - SuperNOVA G3 650W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply ($69.99)

Total: $1806.28 - PCPartPicker part list

Toelichting:

- Mijn moederbord is nu op de Asus ROG Strix uit gekomen. Dit lijkt een goede prijs/kwaliteit combinatie. Vergelijkbaar met de Asus Prime X470-PRO maar 6x60A powerstages ipv 6x40A.

- De data disk heb ik gelaten voor wat het is en ben maar voor een grotere SSD gegaan. De 1TB moet zat zijn voor het aantal spellen dat ik wil installeren. Ik vind NVMe wel prettig omdat het kabels scheelt en turbo snel is.

- Qua power supply heb ik nog goed gekeken naar vergelijkbare Corsair RMx, Seasonic en Bitfenix. Van Corsair zie ik een hoop meldingen van fluit geluiden na een aantal maanden. Seasonic schijnt wat duurzaamheid problemen te hebben en is niet modulair. De Bitfenix scoort aardig, maar schijnt onhandige kabels te hebben en in kwaliteit onder te blijven bij EVGA en Corsair. De EVGA is iets luider door het type fan, maar schijnt daardoor enorm lang mee te gaan. De 550W en 650W zijn dezelfde prijs, wat mij eventueel ruimte geeft voor ooit een extra videokaart. EVGA biedt ook 7 jaar garantie!

- Met name door de schijf en moederbord is het systeem van $1600 naar $1800 gegaan, maar ik heb het gevoel dat ik hiermee wel wat jaren vooruit zou kunnen. Ik denk heeeel misschien nog dat ik de stock cooler moet vervangen door bijv. een Noctua NH-D15 (lelijk :), maar erg goed), maar dat kan altijd later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Hier een overzicht van de componenten uit Pricewatch.
Van de MSI GeForce GTX 1070 Ti Titanium 8G zijn geen prijzen beschikbaar.

Ik verwacht morgen alle onderdelen te hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 316,-€ 316,-
1Asus ROG Strix X470-F GAMING€ 208,-€ 208,-
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Titanium 8G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 236,-€ 236,-
1EVGA SuperNOVA 650 G3€ 121,50€ 121,50
1Samsung 970 Evo 1TB€ 379,-€ 379,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.343,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Systeem staat in elkaar, werkt super!
Kijk voor tips over dit systeem naar mijn post in het AMD Ryzen topic.

[ Voor 76% gewijzigd door Zyphrax op 07-06-2018 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn247
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 12:10
Ik heb ervaring met de EVGA SuperNOVA 550 G3 en moet zeggen dat het met het lawaai wel meevalt. Er zijn vast stillere voedingen (dat blijkt ook wel uit tabelletjes waarin geluidsproductie wordt gemeten), maar uiteindelijk is het ook voor een deel persoonlijke beleving.

Met de prijzen hier in Nederland zou ik deze voeding niet gauw aanraden, omdat hij toch vaak wat duurder is dan de alternatieven. Toch zijn dit echt wel goede voedingen en voor $70 zou ik zonder aarzelen de 650W kiezen. Daar krijg je echt geen spijt van hoor.
Pagina: 1