Windows 10 wachtwoord werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:25
Situatie
Ik heb een thuisserver / HTPC. Deze staat 24/7 aan in verband met Domotica spul wat er opdraait.

Nu was ik 3 weken op vakantie en op de helft van de vakantie viel me op dat ik mijn Domoticz niet meer kon bereiken, maar ook alle andere services niet.

Nu ben ik weer thuis en zie ik dat de thuisserver op het login scherm staat en dat mijn wachtwoord incorrect is.

Ik heb ingesteld dat automatisch wordt ingelogd. Ook handmatig inloggen werkt niet.

Het is een lokaal user account (geen Microsoft account). Er staat ook nog een ander user account op en die werkt ook niet meer. Ik heb niet ingesteld dat het wachtwoord moet verlopen.

Vermoeden
Mijn vermoeden is dat een Windows update roet in het eten heeft gegooid (dit ook vanwege verschillende posts op het Microsoft forum van users met hetzelfde probleem; alleen zonder oplossing). Mijn thuisserver heeft zichzelf namelijk opnieuw opgestart halverwege de vakantie, en dat doet normaalgesproken alleen Windows vanwege de updates.

Geprobeerd
  • Wachtwoordherstel, maar dat gaat niet want die verwacht een wachtwoordherstelschijf en die heb ik nooit gemaakt.
  • Handmatig inloggen met fysiek toetsenbord en virtueel toetsenbord (regio settings gecheckt)
Wat nu? Iemand ideeën?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Beste antwoord (via mastair op 28-05-2018 17:42)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je bent gewoon gehacked. Nu hopen dat je geen TPM in je systeem hebt zitten want anders is alles misschien nog versleuteld ook. Auto login is beetje beroerd, bij fout gebruik werkt het met plain text wachtwoord in register op een plaats die door zelfs guest account is uit te lezen. Dus kan een guest gewoon admin worden.

Beste is data veilig stellen met bijvoorbeeld een Ubuntu Live USB met NTFS ondersteuning en de boel opnieuw vanaf 0 op opbouwen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deze tool: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Wel heel goed lezen, want de teksten konden wel duidelijker ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Room42 op 27-05-2018 07:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Laatste update is van "Latest release is 140201 (2014-02-01)"

Weet je zeker dat het dan werkt onder windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yep. Werkt, volgens het internet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
cool, heb wel eens onder XP gebruikt geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wees eerst zeker dat de opslag niet is versleuteld (al is dat niet zo waarschijnlijk voor een htpc).

Ipv. een update kan je machine trouwens ook zijn overgenomen, al is password veranderen dan vrij dom omdat dat nogal opvalt :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

liedetector schreef op zondag 27 mei 2018 @ 07:27:
Laatste update is van "Latest release is 140201 (2014-02-01)"

Weet je zeker dat het dan werkt onder windows 10?
Heb dezelfde tool toevallig afgelopen week nog gebruikt om iemands wachtwoord the wissen bij Windows 10.

Goed de stappen doornemen en lezen inderdaad.

Die LifeWire artikel is goede how-to guide voor de tool.

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
Ik krijg het helaas niet voor elkaar. De tool blijft steken op 'Booting the kernel'.

Wat ik had gevonden om 'Secure boot' in het bios uit te zetten, helpt niet (dan boot de usb helemaal niet meer).

Wat me overigens opviel toen ik probeerde terug te gaan naar een systeemherstelpunt, dat ik dan ook mijn wachtwoord in moet vullen. Maar daarvoor moet ik eerst een account kiezen en ik zie daar 4 accounts tussen staan die ik niet ken: Admin, Admin97, Farmer en msh.

Zou ik dan misschien toch gehackt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
mastair schreef op Monday 28 May 2018 @ 11:03:
Ik krijg het helaas niet voor elkaar. De tool blijft steken op 'Booting the kernel'.

Wat ik had gevonden om 'Secure boot' in het bios uit te zetten, helpt niet (dan boot de usb helemaal niet meer).

Wat me overigens opviel toen ik probeerde terug te gaan naar een systeemherstelpunt, dat ik dan ook mijn wachtwoord in moet vullen. Maar daarvoor moet ik eerst een account kiezen en ik zie daar 4 accounts tussen staan die ik niet ken: Admin, Admin97, Farmer en msh.

Zou ik dan misschien toch gehackt zijn?
Als ik de namen van die accounts zo zie, dan lijkt dat wel het geval te zijn. Hoe kon je overigens remote bij je machine en wat voor domotica draai je op die box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
RDP poort opengezet. Dat was dan in ieder geval niet het slimste.

Ik ga voor de zekerheid dan toch maar een complete verse installatie doen.

Heb Domoticz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
mastair schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:58:
RDP poort opengezet. Dat was dan in ieder geval niet het slimste.

Ik ga voor de zekerheid dan toch maar een complete verse installatie doen.

Heb Domoticz draaien.
Grote kans dat iemand je wachtwoord dan geraden heeft, sowieso aan te raden RDP niet open te zetten naar het internet maar een VPN te gebruiken en sowieso een moeilijk(er) wachtwoord om dit soort gedoe te voorkomen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik raad om om je PC eerst maar even voor de zekerheid te scannen met een Bootable LiveCD, want Windows zal echt niet met een update de wachtwoorden veranderen. En trek ook de netwerkstekker er direct uit. Je weet nooit wat er allemaal voor zooi op staat. Ze zullen niet voor niets je de rechten ontnomen hebben.

https://www.lifewire.com/...e-antivirus-tools-2625785
Hier staan er een aantal besproken.

Maar een reinstall is nog steeds het beste.

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 28-05-2018 14:14 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:09
Mocht je nog een tool zoeken om het wachtwoord van je account te wijzigen kan ik je HirensbootCD aanraden. Ik gebruik de tool regelmatig en hij heeft mij nooit in de steek gelaten. http://www.hirensbootcd.org/download/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je bent gewoon gehacked. Nu hopen dat je geen TPM in je systeem hebt zitten want anders is alles misschien nog versleuteld ook. Auto login is beetje beroerd, bij fout gebruik werkt het met plain text wachtwoord in register op een plaats die door zelfs guest account is uit te lezen. Dus kan een guest gewoon admin worden.

Beste is data veilig stellen met bijvoorbeeld een Ubuntu Live USB met NTFS ondersteuning en de boel opnieuw vanaf 0 op opbouwen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
Ik ben inderdaad zeker gehackt.

Met een Ubuntu live stickje vond ik in een van de accounts download van Minergate en deze was ook geinstalleerd. Dus wellicht heb ik wat Bitcoins gemined. Ze hadden beter mijn wachtwoord niet kunnen veranderen, dan had ik het wellicht niet eens doorgehad.

In ieder geval nu maar een fresh install doen. En wat beter op security letten.

Bedankt voor alle antwoorden.

Pagina: 1