Iets te snel geïnstalleerd zonder te weten wat*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Kan iemand mij alstublieft helpen met het volgende probleempje:

Ik gebruik al een lange tijd MS Windows 7 ultimate en op het moment dat het ongelukje gebeurde IE 11. Daarnaast KIS 2018 en een malware scanner.

Soms open ik direct bestanden via het downloads scherm (view + track downloads). In de veronderstelling dat ik een liedje gelijk kon beluisteren klikte ik [open] op iets dat leek op een java / reg bestandje. Ik weet niet precies wat het was, bliksemsnel was het geinstalleerd onder een halve seconde en het verdween meteen uit het downloadsscherm.

Ik ben bang dat het een schadelijk, ongewenst bestandje is. Hoe kan ik nagaan wat ik zojuist heb geinstalleerd. zo snel kan ik niets vinden waar ik mee geholpen ben, want het is geen geinstaleerd programma. Ik zou niet weten hoe ik kan checken wat ik zojuist heb geinstalleerd of dit kwaadaardig is.

Wat zou ik het beste kunnen doen in dit geval? Alvast enorm bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Sowieso kappen met Windows Vista te gebruiken, dat is een verouderde versie die nooit goed heeft gewerkt, als je het mij vraagt. Verder zou ik wat antivirus tooltjes zoals Hitman Pro proberen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
Goede standalone virus/malware scanner:
Kaspersky Virus Removal Tool

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 27-05-2018 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En je kunt natuurlijk kijken naar de link waar je op klikte, waar die precies heen linkt (hoewel die natuurlijk met javascript net voor het versturen veranderd kan worden).

@The_Doman Hij had al 'Kaspersky' draaien op het moment dat het misging. Maar het advies om offline het systeem door te pluizen met verschillende scanners vind ik een goed advies, inderdaad.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Gewoon een paar scanners tegen schadelijke software gebruiken en dan terugzetten naar een vorig herstelpunt lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bestandje opnieuw opzoeken, en door een VirusTotal halen? En anders eens kijken of je het geïsoleerd kan testen in via een Programma test tool. Die zijn wel te vinden op het internet, en die vertellen precies wat een programma doen na installatie.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Scan je computer met meerdere scanners zoals al aangegeven. Denk aan:
TDSS Killer (anti rooktit)
Hitman Pro
Super Antispyware Free
Emsisoft Emergency Kit

En terzijde. De ondersteuning voor Vista is vorig jaar gestopt; je krijgt dus geen veiligheidsupdates meer. Het is tijd om een meer recente Windows versie te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Bedankt. Ik had de aangeboden update naar windows 10 destijds moeten accepteren. Had een tijdje terug een nieuwe pc van een tweaker willen overnemen, maar was daar net te laat mee. Ik wilde per sé zo'n model als was aangeboden.

Herstel: gigantische flater van mij. Ik heb me vergist met Vista, Ik heb al die tijd Windows 7 Ultimate draaiend. Maar wel een hele oude versie. Stom, excuses.

Helemaal grondig doorzoeken leverde niets geks op. De drie opgenoemde TDSS, SAF en EEK ken ik niet, dat wil ik zeker nog even uitproberen.

Is er wellicht een maniertje om te bekijken wat er voor het laatst in het systeem gewijzigd of veranderd is? Als dat mogelijk is dan zou ik toch kunnen achterhalen wat er is gebeurd en hoe dat bestandje heette.

Ik weet juist niet wat heb geinstalleerd. Het was met het knipperen van de ogen per ongeluk al gedaan voor ik goed kon zien wat het was. Dit verdween ook direct van het downloads scherm in Internet Explorer 11. Waar zou ik dit kunnen terugvinden? Is er een log of historie die ik kan opvragen?

Zou het een goed idee zijn om op te starten met [F8] en een van de oudere versies te laden. Zou die wijziging daarmee ook ongedaan gemaakt kunnen worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Jarwo op 27-05-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-09 00:57
De eventviewer al geraadpleegd? Je weet vast nog wel op welke dag en rond welke datum deze actie was.
Lijst van geïnstalleerde applicaties openen (appwiz.cpl) en sorteren op datum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
De download zou in de standaard Download maps terecht kunnen zijn gekomen of in de temp map. Even goed heeft het zich zelf van die locaties gewist. Het lijkt me geen erg succesvolle route. Richt je daarom ook op de scanners.

Daarnaast kun je met Autoruns nalopen wat er start met Windows. Laat Autoruns Windows en Microsoft entries verbergen. Autoruns van bestand(en) dat geen digitale handtekening heeft bekijk je met extra aandacht.

Je zou ook nog Zemana Antimalware Free laten scannen.
Pagina: 1