Te hoog voltage voor pompje: risico?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Morgenvroeg heb ik een pomp nodig om een grote luchtmatras op te blazen. Helaas: de stroomadapter heeft de geest gegeven. Mijn longinhoud mag al groot zijn: die matras zelf opblazen zie ik niet zitten - het is echt een heel grote luchtmatras.
Dat ding vraagt: 6V/300mA. Nu vind ik hier in mijn doos met oude stroomadapters nog een model dat toevallig past. Alleen: het is 7.5V/300mA. Ik heb moeite in te schatten wat het risico is als ik die pomp de hele nacht daarmee oplaad (normaal 6-7 uur). Warmeteontwikkeling en brandrisico? Interne batterij (Ni-MH) opblazen? Hier loopt vast een tweaker rond die dat zeggen kan.

Beste antwoord (via YellowOnline op 27-05-2018 16:37)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Veel van de oudere ontwerpen met NiMH en NiCad hebben niet echt laadcircuits erin zitten.
In principe wordt de inherente stroombeperking van de accu misbruikt om overladen te voorkomen.
Dat werkt nogal niet als je er een 7.5V adapter aan hangt.

Of jouw pomp intern zo in elkaar zit weet mijn glazen bol niet, ik zou de kans een 80+% geven.
Effect is dat alles gruwelijk snel oververhit en het stuk gaat (de adapter en de accu's).

Zit er intern een laadcircuit, dan boeit het waarschijnlijk erg weinig, de laadregelaar kan wat warmer lopen, maar die hebben normaal intern temperatuurbeveiliging, dus dat zou niks slopen.
De keuze van adapters hangt bij die apparaten meer af 'wat is goedkoop te krijgen' dan wat het apparaat echt nodig heeft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Veel van de oudere ontwerpen met NiMH en NiCad hebben niet echt laadcircuits erin zitten.
In principe wordt de inherente stroombeperking van de accu misbruikt om overladen te voorkomen.

Of jouw pomp intern zo in elkaar zit weet mijn glazen bol niet, ik zou de kans een 80+% geven.
Effect is dat alles gruwelijk snel oververhit en het stuk gaat (de adapter en de accu's).

Zit er intern een laadcircuit, dan boeit het waarschijnlijk erg weinig, de laadregelaar kan wat warmer lopen, maar die hebben normaal intern temperatuurbeveiliging, dus dat zou niks slopen.
De keuze van adapters hangt bij die apparaten meer af 'wat is goedkoop te krijgen' dan wat het apparaat echt nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 00:12:

Hoe snel is snel? Na een half uur is nog niets ontploft, dus ik kan uitgaan van een intern laadcircuit en gaan slapen zonder angst dat ik levend verbrand? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Je zou 2x 1N4007 (of in dergelijke) diodes in serie kunnen zetten. Dan zit je weer op ongeveer 6 volt. Dit natuurlijk wel bij gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@YellowOnline snel is hierbij variabel, kan zijn dat je je batterijen redelijk goed laad tot vol (alleen te snel) en daarna flink hard gaat overladen, dan kan je pas na 3-4 uur merken dat hij opeens toch wel erg warm wordt.

Je kan heel weinig zeker zeggen tot je weet wat er echt inzit.

2 of 3 diodes in serie klinkt wel als een optie, 0.6/0.7v spanningsval per diode, dan zit je met 3 sowieso veilig, en 2 is dan waarschijnlijk ook geen probleem.