Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
Ave allen,

Momenteel ben ik werkzaam bij een aluminumgieterij en ik merk dat de laatste tijd erg veel botsingen zijn tussen de productie en de mensen op kantoor(mensen met hogere functies). Hiermee doel ik dat als er intern iets misgaat, er een groot probleem(woorden wisselingen etc) wordt gemaakt terwijl het redelijk eenvoudig is. Dit gebeurd doordat het tussen beide kanten al niet lekker loopt.

Momenteel hebben de huidige productiemedewerkers het gevoel hebben dat (bijna alle) mensen op kantoor(inclusief de productiemanagers) zich "hoog" voelen. Dit is om te betreuren, omdat er heel veel toffe peren op kantoor lopen. Maar blijkbaar gaat het toch mis...

Ik vraag me eigenlijk af, gebeurd dit bij meerdere fabrieken/productiebedrijven etc?
Tevens vraag ik me af hoe tegenwoordig de samenhorigheid gecreeërd wordt tussen productiemedewerkers en mensen met hogere functies?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, dit gebeurt overal? Van kinderen van 5 op school waarbij de ene wel een jurkje heeft van Frozen en zich beter voelt tot aan het bejaardentehuis waar oma Karin wel 1x per maand bezoek krijgt van haar kleindochter en opa Jan niet.

Tis simpel: in een bedrijf moet er geld verdiend worden. Dat geld komt niet door/van 1 afdeling. Samen uit, samen thuis.

Oftewel; jouw directeur moet maar eens de zweep eroverheen gooien en iedereen met een grote bek eens goed aanpakken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:04

basdej

OutSystems Consultant

Vaak heeft dit te maken met een onderliggend probleem, wat waarschijnlijk iets is in de trend van laag salaris voor productie, hoog voor kantoormensen. Kijk waar de knelpunten écht liggen, misschien zijn er wel policies of andere zaken die totaal niet aansluiten op de werkelijkheid, los deze op en creëer meer saamhorigheid in het bedrijf door gezamenlijke activiteiten te doen buiten het werk.

Hoi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 16:40
Het begint door het benoemen wat ze zijn, kantoorpersoneel, en niet mensen met hogere functies.

Bij het introductie process van ons kantoor personeel, zit ook enkele dagen magazijn werk. Dit om iedereen kennis te laten maken met alle facetten van de business. En mede daardoor hebben we dit probleem niet (zo erg, helemaal krijg je dat nooit weg).
Ook hebben we diverse doorstromers op kantoor zitten, dit werkt natuurlijk ook prima.
Regelmatig een meeting met het gehele personeel over de stand van zaken.
enz enz

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32

Standeman

Prutser 1e klasse

MAX3400 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:46:
Euh, dit gebeurt overal? Van kinderen van 5 op school waarbij de ene wel een jurkje heeft van Frozen en zich beter voelt tot aan het bejaardentehuis waar oma Karin wel 1x per maand bezoek krijgt van haar kleindochter en opa Jan niet.

Tis simpel: in een bedrijf moet er geld verdiend worden. Dat geld komt niet door/van 1 afdeling. Samen uit, samen thuis.

Oftewel; jouw directeur moet maar eens de zweep eroverheen gooien en iedereen met een grote bek eens goed aanpakken.
Waarna je een enorm verloop krijgt, de productie-quota's niet gehaald worden en het hele bedrijf failliet gaat.

Ik geloof meer van een positieve aanpak. Zorg dat mensen echt samen moeten werken, een sfeer creëeren van transparantie en openheid en laat zien dat iedereen elkaar nodig hebt.

De zweep is in het bedrijfsleven al enige tijd afgeschaft ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 22:32
Zit ook op kantoor met een fabriek erbij. Botsingen zijn het niet echt, voor mijn tijd wel geweest, maar er zijn duidelijk 2 werelden. De wereld van kantoor en de wereld van de vloer. Als het gehele bedrijf in de kantine bij elkaar is geroepen voor een bespreking van de directie o.i.d., vliegen 80% van de jongens van de productievloer zodra het klaar is direct naar beneden, ongeacht of er koffie en gebak is. De oorzaak hiervan kan ik tot een paar punten terugleiden:

- Hautain gedrag van inmiddels vertrokken managers. Ik heb hier letterlijk de tekst horen vallen van een directielid dat zelfs die en die dit snapte, dus een kantoorpersoon dit ook moest snappen. Hoe trap je je medewerkers de grond in. Andere tekst: "Als je het andersom erop zet, snappen ze het niet beneden."
- Kantoorpersoneel dat in discussie gaat met iemand uit productie die naar kantoor komt omdat zijn gegevens niet compleet zijn, dat het volgens de kantoormedewerker wel compleet is en die dan ook perse het gelijk wil hebben. Dat wekt een hele berg irritatie. Als een productiemedewerker het kantoor uit stormt en schreeuwt dat hij het wel maakt zoals het op tekening staat en als het dan fout is, dat we dat dan wel weer zien, dan doe je iets niet goed.
- Kantoorpersoneel dat werkzaamheden te laat over draagt aan de productie en vervolgens zegt als er klachten over komen: "Ja, dan werken jullie maar wat harder." Ik heb hem al eens gehoord.
- Groot op een werkinstructie zetten dat iets wel netjes afgewerkt moet worden... Euhm, je hebt vakmensen in dienst... Denk je dat een lasser een veel te dikke las gaat leggen als dit niet nodig is of een bankwerker zijn producten scheef draait omdat ie dat leuk vindt?
- Werkinstructies onduidelijk opstellen en dan boos worden op productie dat het niet goed gaat. Bijvoorbeeld 1 product 2x op een tekening zetten en dan verwachten dat het aantal losse eenheden dat gemaakt wordt, ook verdubbelt... "Want het zijn toch paartjes bij de toepassing?"

Hoop dingen worden door de nieuwe directie de kop in gedrukt of aangepakt, maar er is op dit gedrag nog een lange weg te gaan. Ik merk dat ik een hoop kan maken bij de jongens in de productie. Ik loop, zeker als er werk van mij in productie ligt, zo nu en dan eens langs, vraag eens hoe het gaat, geef ze vertrouwen, help bij een spoedje ook even mee als er een handje nodig is (bijvoorbeeld om even materiaal te pakken). Dat maakt dat de jongens nu ook bij werk van mij terug naar mij komen als ze op basis van hun ervaring of waarneming vermoeden dat er een foutje in zit (hey, we zijn allemaal mensen).

Kantoorpersoneel moet zich gaan beseffen, zeker in technische bedrijven, dat zij voor het grootste deel van de tijd in dienst staan van de fabriek die bij het bedrijf hoort, dat de fabriek niet in dienst staat van het kantoor. Als een machinebediener een ander gegeven erbij wil hebben, geef je die.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-05-2018 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Heerlijk dat bashen van kantoor personeel. Maar de liefde moet natuurlijk wel van twee kanten komen. Helaas zie je tussen afdelingen maar al te vaak generalisatie optreden zoals "het zich verheven voelen". Het probleem voor welwillend personeel is dat ze er bij de andere afdeling geeneens meer tussen komen.

In het bedrijf dat je beschrijft is waarschijnlijk al veel gebeurd, waardoor niemand nog een oorzaak kan aanwijzen. De ontstane negativiteit belemmert enige oplossing. Om die negativiteit te doorbreken is een cultuurverandering nodig. Belangrijk is in ieder geval de erkenning van het probleem, en de wil daar iets aan te doen. Dat begint bij het (top-)management maar moet gesteund door alle afdelingen op de werkvloer (zowel kantoor als productie).

De oplossing is voor ieder bedrijf anders en zal middels open communicatie achterhaald moeten. Daarbij mag rustig over-en-weer eens flink worden gescholden. Helaas levert een veranderingsproces altijd weerstand op. Daar zijn een hoop oplossingen voor, waarvan (als laatste) ontslag er één is. Maar hopelijk hoeft het zo ver bij jullie niet te komen.

Ik neem aan dat MAX3400 dit laatste bedoelt met "de zweep erop"... maar daar gaat dan wel een heel proces aan vooraf. Maar mensen die niet langer in het belang van het bedrijf kunnen denken, moeten het veld ruimen. En dat geldt voor alle gelederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb vroeger bij diverse bedrijven gewerkt waar iedere afdeling zijn eigen eilandje aan het verdedigen was, en de rest heeft er maar mee te dealen.

Voorbeeld 1:
De afdeling inkoop bestelt een (absurd) grote hoeveelheid van product X, zonder vooraf met het magazijn te overleggen.
Magazijn heeft geen plaats als het afgeleverd wordt, en moet maar kijken hoe het opgelost wordt.
Magazijn boos.

Dan wordt vervolgens de afdeling verkoop boos, want het magazijn loopt achter met het uitleveren van orders omdat ze druk zijn met het oplossen van eerder genoemde probleem.
Eindresultaat: iedereen boos, frustratie alom. En omdat het vaker gebeurt krijg je personeelsverloop.

Voorbeeld 2:
Kantoor legt een niet zo diplomatieke memo in de kantine van het productie-personeel waarin staat dat als iemand zich op kantoor meldt, hij zich eerst goed moet afstoffen, schoenen moet schoonmaken en z'n handen grondig moet wassen.

Waarop het productie-personeel reageert door te zeggen dat de leiding/kantoor dan ook wel mag zorgen dat de werkomgeving verbeterd kan worden zodat je minder vies wordt.
Dat wordt op ook niet zo'n diplomatieke manier verwoord op diezelfde memo die vervolgens met buizenpost terug naar kantoor gaat ;)

Resultaat: kantoor gaat handschriften op memo vergelijken met die op werkorders en degenen die het nodig vonden mee te schrijven hoeven niet meer terug te komen (werd met meerdere -vaak korte- contracten gewerkt).

Voorbeeld 3:
Leiding/kantoor voelt zich verheven boven het andere personeel en laat dat door gemene opmerkingen, pesterijen en vriendjespolitiek duidelijk blijken.
Lakse houding bij klachten of meldingen van onveilige situaties, oftewel je zoekt het maar uit.
Ook gelden bedrijfsregels niet voor hen (zoals niet eten/drinken op de werkvloer, geen gebruik mobiele telefoon etc.).

Ga je er tegenin (met bijv. een rake opmerking terug), dan wordt je leven zuur gemaakt doordat je alleen maar rotklusjes toegewezen krijgt, je geen vakantie op kunt nemen ondanks dat je 100+ uren hebt staan, je wordt belachelijk gemaakt in de nieuwsbrief (foto met "grappige" tekst erbij) etc.

Dus ja, als je niet bij het kantoorpersoneel hoort is de kans groot dat je anders behandeld wordt.
De team spirit is ver te zoeken, het samen ergens voor gaan en "iedereen is gelijk en belangrijk voor het bedrijf" ben ik niet heel vaak tegengekomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als er geen eenheid is tussen productie en kantoor betekent dat men zich in grote lijnen niet bewust is van het belang van ieder binnen het bedrijf. Als men elkaar gaat tegenwerken i.p.v. helpen dan is er al een groot probleem in de bedrijfscultuur. Je kan de zweep er doorheen gooien, maar dan zullen uiteindelijk mensen gaan vertrekken. Het beste is om te vergaderen over de problemen op de werkvloer en hier openhartig over te spreken.

Als dit niet meer mogelijk is dan is het einde gewoon zoek en zal de werkvloer uiteindelijk verschuiven naar een nieuwe ploeg. Dit kan door vertrek, ontslag of doorstroming.

Bedrijven willen vaak hun problemen niet erkennen of tijd spenderen aan de oplossing want dat kost tijd en geld. Als je kunt praten over de omzet en productie, waarom zou je dan gaan praten over piet die zich ergert aan Klaas omdat ie hem scheel belt over communicatieve fouten en verwarring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Vaak gaat het ook om een stuk (mis)communicatie. Productie wil wat aangepast hebben wat voor hen het leven makkelijker maakt maar er is geen budget omdat “kantoor” zojuist een meerjaarsinvestering heeft gedaan.
Vaak is het antwoord naar productie: nee, geen geld.
Als men nou als antwoord zou geven: nee, geen geld WANT door de meerjaarsinvestering hebben jullie het over 2 jaar nog veel makkelijker dan de aanpassing die je voorstelt, dan is de gegeven “nee” waarschijnlijk direct geaccepteerd.
Gaat bij ons heel vaak fout, de reden waarom men nee zegt word nooit gecommuniceerd, en daardoor ontstaat snel onvrede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat mij vaak opvalt is dat het kantoorpersoneel totaal geen weet heeft wat er op de werkvloer gebeurt en andersom. Ik zou ook voorstander zijn om iedereen een dagje laten meelopen met een andere functie binnen het bedrijf. Dan weet iedereen van elkaar wat ze doen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

pjot1 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:23:
Wat mij vaak opvalt is dat het kantoorpersoneel totaal geen weet heeft wat er op de werkvloer gebeurt en andersom
Mijn ervaring is idd dat dat vrijwel altijd beide kanten op werkt. Produktiepersoneel doet vaak ook denigrerend naar kantoorpersoneel. In deze thread zie je dat al een paar keer voorbijkomen.

Beide partijen hebben elkaar nodig. Zonder produktiepersoneel geen produktie (doh), maar zonder kantoorpersoneel loopt ook alles in de soep.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ybos schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:12:
Vaak gaat het ook om een stuk (mis)communicatie. Productie wil wat aangepast hebben wat voor hen het leven makkelijker maakt maar er is geen budget omdat “kantoor” zojuist een meerjaarsinvestering heeft gedaan.
Vaak is het antwoord naar productie: nee, geen geld.
Als men nou als antwoord zou geven: nee, geen geld WANT door de meerjaarsinvestering hebben jullie het over 2 jaar nog veel makkelijker dan de aanpassing die je voorstelt, dan is de gegeven “nee” waarschijnlijk direct geaccepteerd.
Gaat bij ons heel vaak fout, de reden waarom men nee zegt word nooit gecommuniceerd, en daardoor ontstaat snel onvrede.
Waar het ook vaak fout loopt, is dat het management "denkt" dat die grote investeringen het leven van uitvoerend personeel makkelijker gaan maken, maar vergeten is zich te verdiepen in hoe het in de praktijk werkt en dan valt het resultaat van die grote investering voor de werkvloer vies tegen. Resultaat is dan, dat dingen wel "anders" zijn geworden, maar niet "beter".

Dan krijg je dus het beeld van "loze beloften" en "gebakken lucht" onder het uitvoerend personeel. Je volgende plan zal door de werkvloer niet eens meer serieus genomen worden. En dan heb je dus geen draagvlak voor je nieuwe plannen en dat maakt de kans groot dat die plannen niet gaan brengen wat je ervan verwacht. En waar komen die plannen vandaan? Juist.... kantoor / management.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43

Yucon

*broem*

Tja. Slecht management vat het aardig samen. Als middenkader ziet dat het hogere management neerkijkt op het productiepersoneel zul je zien dat ze zelf dat gedrag nog sterker gaan vertonen. En dan zijn de rapen gaar en kom je in een neerwaarste spiraal.

Het zit ook vaak in kleine dingen. Oploskoffie voor de fabriek en bonenkoffie voor kantoor. Dat is echt een heel fout signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:51:
Het zit ook vaak in kleine dingen. Oploskoffie voor de fabriek en bonenkoffie voor kantoor. Dat is echt een heel fout signaal.
Haha, ja, dat soort dingen inderdaad.

Een apart herentoilet voor kantoor (5 man max.) en 3 wc's voor "de werkvloer" (35-40 mensen) en bezoekende chauffeurs waarvan er bij 1 al tig jaar de deur niet op slot kan (zat een kastdeurslot in zonder sleutel...), wc-papier/zeep/handdoekrollen vaak op zijn, het 2-3 maanden duurt voordat kapotte verlichting gefikst wordt etc.

En dan boos reageren als bij hoge nood mensen van dat andere toilet gebruik gaan maken :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Waar het ook vaak fout loopt, is dat het management "denkt" dat die grote investeringen het leven van uitvoerend personeel makkelijker gaat maken, maar vergeten is zich te verdiepen hoe het in de praktijk werkt en dan valt het resultaat van die grote investering voor de werkvloer vies tegen. Resultaat is dan, dat dingen wel "anders" zijn geworden, maar niet "beter".

Dan krijg je dus het beeld van "loze beloften" en "gebakken lucht" onder het uitvoerend personeel. Je volgende plan zal door de werkvloer niet eens meer serieus genomen worden. En dan heb je dus geen draagvlak voor je nieuwe plannen en dat maakt de kans groot dat die plannen niet gaan brengen wat je ervan verwacht. En waar komen die plannen vandaan? Juist.... kantoor / management.
Dit, zit zelf als we het zwart wit stellen meer aan de kantoor kant maar zie het constant gebeuren. 'Professionele managers' zonder enig benul van iemand anders zijn werk en geen behoefte zich er in te verdiepen. Vervolgens zie je keer op keer dat de realiteit anders is dan het beeld dat geschetst wordt in een mooie PowerPoint in een grote meeting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:11:
[...]

Dit, zit zelf als we het zwart wit stellen meer aan de kantoor kant maar zie het constant gebeuren. 'Professionele managers' zonder enig benul van iemand anders zijn werk en geen behoefte zich er in te verdiepen. Vervolgens zie je keer op keer dat de realiteit anders is dan het beeld dat geschetst wordt in een mooi PowerPoint in een grote meeting.
Of het nou een echte fabrieksvloer is of een werkvloer op kantoor maakt eigenlijk ook niet uit. Goed management bouwt bruggen tussen afdelingen en zorgt ervoor dat het hoger management / de directie een "echte" helikopterview heeft over de organisatie. Helaas zie je heel vaak dat het middenmanagement meer bezig is met het graven van geulen en loopgraven aan de rand van hun "eigen" afdeling en door middel van een rookgordijn zorgt dat het hoger management alleen ziet wat het middenmanagement wil dat ze zien.

De oorzaak van een falend bedrijf en slechte interne verhoudingen zul je doorgaans dus ook moeten zoeken in de managementlagen. Daar zijn ze vaak met hele andere dingen bezig dan hun feitelijke werk (eigen belangen voornamelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zou uit dergelijk bedrijf heel hard weglopen.
Waar is het respect en samenwerking gebleven hier.

Een ontwerper of ingenieur die niet denkt aan hoe het gemaakt moet worden is geen ingenieur waar, maar beter nog is dat er tijdens de ontwerpfase al overleg is. Dan wordt het een gezamelijk ontwerp, en iedereen voelt zich dan verantwoordelijk over het succes.

Ik denk dat er in het bedrijf van de TS een paar muren moeten afgebroken worden. Veel te veel ‘silo thinking’, te weinig samenwerking naar een oplossing, en te weinig mensen die af en toe in de schoenen van iemand anders gaan staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

@Un93m59
Dit heeft niet zoveel met verschillen tussen fabrieken en kantoren te maken, want tussen kantoren onderling heb je vrijwel het zelfde.

Afdeling verkoop heeft iets bedacht en verkocht, en vervolgens moet een andere afdeling er ook voor zorgen dat de klant dat ook geleverd krijgt. En dan nog voor een bedrag lager dan waarvoor het is verkocht, en eigenlijk had het gisteren al klaar moeten zijn.

Het komt allemaal weer terug naar het zelfde punt: Er ontbreekt communicatie en (nauwe) samenwerking tussen verschillende afdelingen waardoor men niet over de noodzakelijke kennis beschikt en verkeerde (of minder goede) besluiten worden genomen.
De oplossing zit vaak in de hoek om andere mensen van andere afdelingen te laten zien wat je precies doet (en geen commentaar leveren) in het bedrijf zodat men een beter beeld van het totale bedrijf en processen krijgt. Hierdoor ziet men sneller bepaalde bottlenecks en andere probleempunten in het bedrijf die door meerdere afdelingen samen aangepakt kunnen worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat laatste is de sleutel. Met vergaderen over dit soort dingen eindig je vaak in moddergooien. Met begrip voor elkaars werk kweken des te meer. Ergo: laat kantoor maar eens een dag meelopen met de werkvloer en andersom. En dan vooral proberen er met een open blik in te gaan en wat te kunnen leren :)

Maar als jij het signaleert en je hebt de kans zou ik gewoon een andere baan zoeken. Werk zat. Een dergelijke cultuuromslag duurt jaren als ie lukt, daar wil jeniet op wachten,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Het meeste is al gezegd, maar wil toch nog iets toevoegen. In mijn ervaring kun je pas met elkaar echt goed samenwerken als je elkaar echt leert kennen. Het liefste in een informele sfeer of in ieder geval niet in je dagelijkse werksfeer. Er zit een idee achter teamtrainingen die bijv. een dag samen gaan zeilen. Je leert, omdat je een duidelijker gezamelijk doel heb, elkaar super goed kennen op die manier. Op de werkvloer is dat gezamelijke doel veel minder evident (of kunnen er dubbele agenda's zijn)

Pas in een setting waarin je elkaar een beetje kent en begrijpt waar iemand vandaan komt kun je een situatie creëren waarin je ook openlijk kan aangeven tegen elkaar wat er beter/anders moet. Dat werkt dan beter, omdat je beter begrijpt waar iemand vandaan komt en hoe zijn/haar motivatie in elkaar zit. Dat geeft begrip en een basis om op door te bouwen.
Eigenlijk is vertrouwen, hoe clichématig dan ook, wel een beetje de kern van de zaak.

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-05-2018 11:17 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:48
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Of het nou een echte fabrieksvloer is of een werkvloer op kantoor maakt eigenlijk ook niet uit. Goed management bouwt bruggen tussen afdelingen en zorgt ervoor dat het hoger management / de directie een "echte" helikopterview heeft over de organisatie.
Inderdaad. Goed management luister en behartigt de belangen van de werkvloer. Zoals in Saving private Ryan wordt gezegd: "Gripes go up, never down." In de praktijk kom je vaker echter tegen dat de orders (lees targets) van de directie belangrijker zijn dan de wensen van de werkvloer (m.a.w. eigen hachje eerst). Zie bijvoorbeeld ook de zorg. Targets worden gesteld en men zoekt maar uit hoe er aan voldaan wordt Hetzelfde geld voor de detailhandel en horeca, inclusief onderbezetting.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
wildhagen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:29:
[...]

Mijn ervaring is idd dat dat vrijwel altijd beide kanten op werkt. Produktiepersoneel doet vaak ook denigrerend naar kantoorpersoneel. In deze thread zie je dat al een paar keer voorbijkomen.

Beide partijen hebben elkaar nodig. Zonder produktiepersoneel geen produktie (doh), maar zonder kantoorpersoneel loopt ook alles in de soep.
Precies. Heerlijk altijd, die topics over productie vs. management (en andersom) :P
bonzz.netninja schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:16:
Het meeste is al gezegd, maar wil toch nog iets toevoegen. In mijn ervaring kun je pas met elkaar echt goed samenwerken als je elkaar echt leert kennen. Het liefste in een informele sfeer of in ieder geval niet in je dagelijkse werksfeer. Er zit een idee achter teamtrainingen die bijv. een dag samen gaan zeilen. Je leert, omdat je een duidelijker gezamelijk doel heb, elkaar super goed kennen op die manier. Op de werkvloer is dat gezamelijke doel veel minder evident (of kunnen er dubbele agenda's zijn)

Pas in een setting waarin je elkaar een beetje kent en begrijpt waar iemand vandaan komt kun je een situatie creëren waarin je ook openlijk kan aangeven tegen elkaar wat er beter/anders moet. Dat werkt dan beter, omdat je beter begrijpt waar iemand vandaan komt en hoe zijn/haar motivatie in elkaar zit. Dat geeft begrip en een basis om op door te bouwen.
Eigenlijk is vertrouwen, hoe clichématig dan ook, wel een beetje de kern van de zaak.
Helemaal eens. Dit lijkt een typisch gevalletje van onbegrip van beide kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

bonzz.netninja schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:16:

Dit dus!
Ik heb bij een bedrijf gezeten waar productie en kantoor prima door 1 deur konden. Reden: vrijmibo, voor het hele bedrijf. En iedereen ging daar ook naar toe. gevolg is dat iedereen ook met iedereen sprak, ongeacht of je aan de lopende band stond of directeur was, waardoor er veel meer dingen besproken werden en vaak ook informeel opgelost.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Dit gebeurt overal denk ik. Bij mij zie ik het ook gebeuren. Er zijn echter een paar hybride figuren; die werken zowel met de handen als dat ze op kantoor zitten en een paar van die kantoorp*kken worden alsnog wel gewaardeerd.

Hier botst het echter niet zo. Als er van 'boven' en dom besluit wordt genomen maken wij het ook dom, daar is immers om gevraagd en niet onze schuld. Daar komen we over het algemeen gewoon mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
Ik werk ook in een fabriek met het kantoor eraan vast. Ik merk dat deze zaken ook bij ons wel voorkomen. Met name tussen planning/inkoop en productie. Grondstof x moet er theoretisch zijn, maar is er niet. 3x natellen of het er echt niet is en dan met veel gemopper nieuwe bestellen.

Na 6 keer dezelfde grondstof nazoeken en mis gegrepen te hebben alles nagezocht in de systemen en blijkt dat de verbruikseenheden niet kloppen.

Andersom gebeurt ook wel, planning / sales doet een verzoek voor productie welke realistisch en haalbaar is maar dit wordt vervolgens bewust genegeerd met de opmerking: sorry niet gezien.

Productie wordt van gezegd dat ze geen sales snappen en andersom wordt kantoor er van beticht geen binding te hebben met de productie. En eerlijkheidshalve: beide hebben gelijk. Productie kan het geen ruk interesseren of de verkoop het goed regelt met klant, de eigen efficiency staat voorop en de sales organisatie kan het geen ruk schelen hoeveel bochten de productie moet maken om hun plan door gedrukt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Bedrijfs leven is zodanig veranderd, van maximaliseer samen je winst naar maximaliseer je winst alles op alles.
Dus lonen lager.
Vakantie dagen verminderen.
Met minder mensen zelfde werk doen.
En crises heeft daar een schep je boven op gedaan.
Mooi smoes is ook wel.
In 1 keer konden je Nederlands werknemers het werk niet meer doen, dus Nederlanders uit Poolse er voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:30
Gezamenlijk op training, gemengde groepen incl. directie, zodat er van elkaar wat beter begrepen wordt hoe en wat, tenzij het productiepersoneel zo wordt onderdrukt dat vrij spreken niet mogelijk is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Standeman schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:32:
[...]

Waarna je een enorm verloop krijgt, de productie-quota's niet gehaald worden en het hele bedrijf failliet gaat.

Ik geloof meer van een positieve aanpak. Zorg dat mensen echt samen moeten werken, een sfeer creëeren van transparantie en openheid en laat zien dat iedereen elkaar nodig hebt.

De zweep is in het bedrijfsleven al enige tijd afgeschaft ;)
Ik begrijp wel waar @MAX3400 vandaan komt, maar verwoort het in dit soort delicate situaties wat bot.

Echter, is het wel degelijk aan de directie om 1) de oorzaak van deze miscommunicatie te onderzoeken, en 2) mensen sowieso aan te spreken. Het is ook niet per definitie de bedoeling dat men 'een woordenwisseling' heeft op de vloer, noch dat kantoorpersoneel dit wel mag ten opzichte van de vloer.

Hier liggen veel issues aan ten grondslag, waarbij enkele scenario's;

Iemand die dusdanig vanaf de vloer is gepromoveerd tot een kantoorbaan (dit kan simpelweg als administratiemedewerker, absoluut niet 'beter/hoger' dan productiepersoneel) zal vaak neerbuigend doen ten opzichte van de vloer. Hij/zij ziet dit als een dusdanige stap omhoog, als zijnde vanuit de ghetto naar de elite.

Dan heb je kantoorpersoneel met een tactische functie die een studie hebben gedaan, die vaak een leidende rol hebben over de vloer. Die personen die zélf op de vloer hebben gelopen als zijnde productiepersoneel ten tijde van een studie/bijbaantje, weten dat die connectie cruciaal is. Het gebeurt te vaak dat management iets verzint dat totaal niet uit te voeren is. Zij zullen in staat zijn om deze brug te leggen, en zodoende hen ideeën in de praktijk zelf uit te voeren. Die mensen die geen bijbaantje gehad hebben tijdens een studie, zullen niet uit het kantoor komen, zich te goed voelen, en die brug niet kunnen leggen.

Maar goed, dit hoeft niet leidend te zijn, maar zijn wel scenario's die ik heb meegemaakt die meer dan eens bleken te kloppen.
Pagina: 1