Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee vloerventilatoren van de Praxis (Sensys):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bmbopYyScGoKgVwLu8snjBzI/full.jpg

Ik vind het verschil tussen de standen minimaal, kan ik dit makkelijk aanpassen? Door een extra of andere condensator ergens tussen te plaatsen?

Ook ben ik van plan om ze "slim" te maken en de mechanise schakelaar te vervangen door een esp, paar mooie druk knoppen en schakelrelais erin te maken (maar dat staat even los van dit topic).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de schakeldoos open gemaakt en de schema gemaakt hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
             (1,5uF)   --||--
                       |    |
                       |  +---+
             +---[3]   ---| M |
             |---[2]   ---| O |
             |---[1]   ---| T |
[Fase]-------|---[0]      | O |
[Null]--------------------| R |
[Aarde]-------------------|   |
                          +---+

Alleen tussen de ader van stand 3 zit een condensator naar een aparte draad. Dus op standen 1 en 2 wordt er geen gebruik gemaakt van een condensator.

Heb deze schema op internet gevonden wat hetzelfde is:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/jennylares.com/wp-content/uploads/2018/01/motor-capacitor1-in-desk-fan-wiring-diagram-table-pdf-960x745.jpg

Ik heb geen ervaring/verstand met dit soort motoren. Het aanpassen naar een esp zal geen probleem zijn, maar ik hoop dat ik ze op stand 1 langzamer kan laten draaien.

Ik heb hier al iets gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 26-05-2018 21:12 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 12:31
Die condensator is voor de aanloop, en wordt altijd gebruikt, ook in de lagere standen als de inkomende spanning er niet direct op is aangesloten. (iets met spoelen op een gemeenschappelijke kern en inductie)

Die "main winding" is ook niet op schaal, het onderste deel zal veel langer zijn dan de rest van de windingen.

Dus nee, met het doorknippen van die C heb je geen langzamer draaiende motor, maar wel een niet draaiende motor.

Het regelen van deze motoren is vrij tricky, zeker om dat geluidsloos te doen. Het makkelijkst is het variëren van de inkomende spanning (vergroten van de slip) een dimmer in serie zal ook werken, maar daarmee gaat de motor zeker meer lawaai maken (brommen)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
@Sine Ik weet wel dat als je een condensator en een spoel in serie of parallel schakelt (RLC schakeling), dat de weerstand afhankelijk is van de frequentie (en dat is dan 50Hz, toch?). Dus ik dat dat het misschien mogelijk was om een bepaalde condensator te berekenen waarmee het vertraagd kan worden.

Vandaar mijn vraag om er een extra of andere condensator erbij te schakelen.

Maar aan je reactie te lezen is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Ik heb mijn ventilator aangepast van 3 standen naar traploos met een ESP.
Maar dat was eigenlijk alleen mogelijk omdat de print van de ventilator een 0-10V ingang had voor traploze snelheidsregeling. De fabrikant verkoopt namelijk uitbreidingsmodules (voor €200) die daar gebruik van maken.
Ik denk alleen niet dat je zoiets gaat vinden in een ventilator van de prijsklasse Sensys. Dan kun je hooguit de 3 standen regelen. Of je moet de hele print gaan vervangen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:11:
Ik heb mijn ventilator aangepast van 3 standen naar traploos met een ESP.
Maar dat was eigenlijk alleen mogelijk omdat de print van de ventilator een 0-10V ingang had voor traploze snelheidsregeling. De fabrikant verkoopt namelijk uitbreidingsmodules (voor €200) die daar gebruik van maken.
Ik denk alleen niet dat je zoiets gaat vinden in een ventilator van de prijsklasse Sensys. Dan kun je hooguit de 3 standen regelen. Of je moet de hele print gaan vervangen.
De bediening traploos zal met mijn ventilator denk ik nooit kunnen, als dat kan hoor ik dat graag ;)

Ik hou het simpel: 4 inputs (standen 0, 1, 2 & 3), 3 outputs om de motor aan te sturen (via relay, zodat er altijd maar 1 v/d 3 draden spanning krijgt) via een ESP. Daarmee wil ik 'm zowel op de fan zelf kunnen bedienen, als via mqtt.

Het enige wat mij stoort (anders gezegd: wat ik liever had gehad) is dat het verschil tussen stand 1 en 2 minimaal is, en stand 3 wel lekker hard. Had liever een lagere stand 1 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
iMars schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:17:
[...]

De bediening traploos zal met mijn ventilator denk ik nooit kunnen, als dat kan hoor ik dat graag ;)

Ik hou het simpel: 4 inputs (standen 0, 1, 2 & 3), 3 outputs om de motor aan te sturen (via relay, zodat er altijd maar 1 v/d 3 draden spanning krijgt) via een ESP. Daarmee wil ik 'm zowel op de fan zelf kunnen bedienen, als via mqtt.

Het enige wat mij stoort (anders gezegd: wat ik liever had gehad) is dat het verschil tussen stand 1 en 2 minimaal is, en stand 3 wel lekker hard. Had liever een lagere stand 1 gehad.
Tsja. technisch gezien kun je de standen aanpassen door de aansluiting van stand 2 op de spoel op te schuiven. Maar ik verwacht dat die helemaal is ingepakt en je daar niet zomaar een nieuwe aansluiting op kan maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 12:31
Een condensator in serie met het geheel (de inkomende voeding) kan werken, maar (een beetje afhankelijk van het vermogen) kan dat best een flinke C zijn, in de richting van 2 tot 6 uF oid.

Als je dat gaat doen zorg dan voor een gepaste ontlaad weerstand over deze C's 100k 5W oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 27-05-2018 12:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Sine schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:30:
Een condensator in serie met het geheel (de inkomende voeding) kan werken, maar (een beetje afhankelijk van het vermogen) kan dat best een flinke C zijn, in de richting van 2 tot 6 uF oid.

Als je dat gaat doen zorg dan voor een gepaste ontlaad weerstand over deze C's 100k 5W oid.
Hmmm, daar heb ik weer dan geen ruimte voor in de standaard behuizing... ;)
Denk dat het geen typisch gevalletje van "Jammer joh" is :)

Pagina: 1