Toon posts:

Regenwater afvoeren berging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:

De berging in de tuin heeft het volgende probleem: de afvoer mondt uit op een stenen pad. Nu is de deur en hwa verplaatst geweest door de vorige bewoners. De originele hwa beugels monden uit in de grond. Ik heb een halve meter gegraven om te kijken of daar het riool is, waarin het regenwater wordt opgevangen, maar niets gevonden.

Mijn vraag:

Wat zouden jullie doen?

-- dieper graven;
-- hwa verplaatsen naar de originele locatie en laten uitmonden in de grond;
-- zo laten;
-- andere alternatieven.

Dakbedekking is niet meer goed. Het heeft vorig jaar gelekt en in het dakbeschot komen meer vochtvlekken. Denk dat vervangen toch het beste is, maar ik zit met de hwa.

Trouwens, die stenen moet ik nog afvoeren

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bXgOao/20180526_113144.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hxcDao/20180526_113154.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/f7k5o8/20180526_113159.jpg

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dak repareren en HWA aanpassen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik raad een alternatief aan: regenton, overloop in tuin laten weglopen.
Het waarom is een verhaal dat redelijk wordt verteld op bijvoorbeeld https://www.247green.nl/regenwater-opvangen-in-je-tuin/

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het zal wel schelen als je de afvoer kan vinden ja, dus iets meer zoeken zal lonen als er nog ergens een afvoer ligt. Als er geen afvoer meer is dan denk ik dat je het het beste uit kan laten mondden boven de grond.(horizontaal danwel)
En misschien dat horizontale stuk vervangen door 45° bochtjes om verstopping te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik nog een keer ga graven, maar dan dieper, en als ik geen rioolbuis tegenkom, dan lijkt mij een regenton een goede oplossing.

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Wij zijn aan het kijken voor een regenton die het regenwater opvangt en het overschot het riool in gooit. Als je het riool vind kan je daar eens naar kijken. Wij willen het vanwege de planten en regenwater is beter dan kraanwater.

Als je dus iets met je tuin doet in de vorm.van planten raad ik zowiezo een regenton aan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:02:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik nog een keer ga graven, maar dan dieper, en als ik geen rioolbuis tegenkom, dan lijkt mij een regenton een goede oplossing.
Ipv graven zou je ook een prikstok kunnen gebruiken, werkt een stuk sneller en makkelijker

Verwijderd

Topicstarter
@Sethro

Bedankt voor de tip. Nog nooit geprobeerd, maar zijn volgens mij nog prijzig als ik het zo zie. Voor die ene keer een beetje handarbeid kan geen kwaad.

Verwijderd

Vochtplekken betekent niet gelijk het hele dak vervangen. Wellicht heb je maar last van een kleine lekkage die simpel gemaakt kan worden. Scheelt kosten.

Afvoer iig nooit zomaar in de grond steken want dan loopt je water echt niet snel genoeg weg.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:54:
Wie o wie kan mij helpen met het volgende:

De berging in de tuin heeft het volgende probleem: de afvoer mondt uit op een stenen pad. Nu is de deur en hwa verplaatst geweest door de vorige bewoners. De originele hwa beugels monden uit in de grond. Ik heb een halve meter gegraven om te kijken of daar het riool is, waarin het regenwater wordt opgevangen, maar niets gevonden.

Mijn vraag:

Wat zouden jullie doen?

-- dieper graven;
-- hwa verplaatsen naar de originele locatie en laten uitmonden in de grond;
-- zo laten;
-- andere alternatieven.

Dakbedekking is niet meer goed. Het heeft vorig jaar gelekt en in het dakbeschot komen meer vochtvlekken. Denk dat vervangen toch het beste is, maar ik zit met de hwa.

Trouwens, die stenen moet ik nog afvoeren

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
De oude bewoners contacten en vragen of ze zich nog iets kunnen herinneren over de hwa en riool is het eerste dat ik zou doen. 😊

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Sethro
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:31:
@Sethro

Bedankt voor de tip. Nog nooit geprobeerd, maar zijn volgens mij nog prijzig als ik het zo zie. Voor die ene keer een beetje handarbeid kan geen kwaad.
Gewoon stukje ijzer oid voldoet ook ruimschoots voor enkele keer. Bijvoorbeeld een meter draadeind.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 27-05-2018 16:47 ]

• Sethro
Dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Sethro op 27-05-2018 16:46 ]

Verwijderd

Ik weet niet of koppelen aan het riool nu nog een handige keuze is. De trend is tegenwoordig juist afkoppelen en opvangen in je tuin, om het riool wat minder te belasten bij zware neerslag.

Regenton met overloop op een grindput ofzo?

Verwijderd

Misschien weten de buren iets? Mijn buurman heeft me iig veel kunnen helpen. We hadden een tras enzo.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

[quote]Hippocampus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:35:
En misschien dat horizontale stuk vervangen door 45° bochtjes om verstopping te voorkomen.
[/quote]

Voor als er blaadjes zich breed maken? ;) ;) Bij VWA is dit nodig inderdaad. bij HWA hoeft dit niet.
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:09:
.... om het riool wat minder te belasten bij zware neerslag.
Het riool ( of het RWA afvoersysteem is hierop berekend. 500l/h. Gok meer voor het "groene" gebeuren dat het wel handig is.
Regenton zoals je aangaf

@Verwijderd Alle opties zouden kunnen.. al zou ik wel afwillen van het geknutsel van de vorige eigenaar. gezien de open verbinding in de standleiding

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Consigliere Nou, precies daarom ja. In het horizontale stuk kan vuil ophopen en door die haakse bochten is het juist onhandiger om er bij te komen, ook bij eventuele verstoppingen verderop in de afvoer.
Ik zeg overigens ook niet dat het perse nodig is hier, het was meer iets om over na te denken voor de TS als er toch iets nieuws moet komen.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Hippocampus schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:15:
@Consigliere Nou, precies daarom ja. In het horizontale stuk kan vuil ophopen en door die haakse bochten is het juist onhandiger om er bij te komen, ook bij eventuele verstoppingen verderop in de afvoer.
Ik zeg overigens ook niet dat het perse nodig is hier, het was meer iets om over na te denken voor de TS als er toch iets nieuws moet komen.
Mee eens ! Al wil het niet altijd zeggen dat 2x45 graden beter is dan 90 overigens.

Maar het zou kunnen helpen.

Voor de TS zou ik zeggen haal het zooitje wat je nu hebt weg. maak 1 dakdoorvoer. uitmonden in een regenton en zoek de rwa/hwa op in de grond

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Verwijderd hoe diep heb je gegraven? Meestal ligt pvc plus minus 70cm diep. Prikken zou ook kunnen maar doe dat wel voorzichtig, met een scherpe punt prik je zo door het pvc. Je zou ook de hwa van je huis kunnen pakken en die opsplitsen/aanlengen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Verwijderd

Consigliere schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:04:
[quote]Hippocampus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:35:
[/quote]

Voor als er blaadjes zich breed maken? ;) ;) Bij VWA is dit nodig inderdaad. bij HWA hoeft dit niet.

[...]

Het riool ( of het RWA afvoersysteem is hierop berekend. 500l/h. Gok meer voor het "groene" gebeuren dat het wel handig is.
Regenton zoals je aangaf
Het zou er inderdaad op berekend moeten zijn. Maar hoe lang geleden is het berekend en wat is er in die tijd allemaal veranderd? Hier zie je bijvoorbeeld dat het gemiddelde dakoppervlak in de buurt de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Het lijkt haast wel dat je er niet meer bijhoort als je je benedenverdieping niet hebt uitgebouwd met een balzaal en geen veranda van soms wel 2,5 x 5,0 meter in je achtertuin hebt geplaatst. Ook zie je steeds meer "tuintjes" waar nauwelijks nog groen te bekennen is en waar bepaald groen zelfs nog nep is ook. En de soepelere regels rondom bouwen op je kavel, maken dit niet beter.

Zeker als je dan geen gescheiden systeem hebt voor afval- en regenwater, dan kan ik me voorstellen dat het misschien toch wel tijd wordt om het regenwater zoveel mogelijk af te koppelen. Anders krijg je in het ergste geval de situatie dat het water van een extreme bui het rioolwater door de afvoeren van WC, bad en spoelbakken naar binnen duwt.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:13:
[...]

Het zou er inderdaad op berekend moeten zijn. Maar hoe lang geleden is het berekend en wat is er in die tijd allemaal veranderd? Anders krijg je in het ergste geval de situatie dat het water van een extreme bui het rioolwater door de afvoeren van WC, bad en spoelbakken naar binnen duwt.
Het oppervlakte blijft 'hetzelfde' of het nou tegen de gevel aan komt of op de uitbouw.
De reken regels zijn nog steeds 300 l / h en noodoverlaat is 500 l /h

Als alles correct is aangesloten volgens de norm. zal er geen water in de wc omhoog mogen komen. Maar goed we kennen knutselend Nederland :D

Verwijderd

Consigliere schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:20:
[...]

Het oppervlakte blijft 'hetzelfde' of het nou tegen de gevel aan komt of op de uitbouw.
De reken regels zijn nog steeds 300 l / h en noodoverlaat is 500 l /h

Als alles correct is aangesloten volgens de norm. zal er geen water in de wc omhoog mogen komen. Maar goed we kennen knutselend Nederland :D
Die volg ik niet. Water op het dak van een uitbouw of veranda wordt afgevoerd. Eerst lag daar gras of had je daar een border met planten en dan gaat het water de bodem in, in plaats van in de afvoer. Zelfde verhaal met versteende tuinen. Het water loopt nu naar een afvoerput waar het eerst de bodem in kon.

Zal allemaal best kunnen in normale omstandigheden, maar we krijgen steeds meer extremen en het houdt natuurlijk een keer op.

Je kunt hier zelfs subsidie krijgen als je afkoppelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 12:59 ]

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:55:
[...]

Die volg ik niet. Water op het dak van een uitbouw of veranda wordt afgevoerd. Eerst lag daar gras of had je daar een border met planten en dan gaat het water de bodem in, in plaats van in de afvoer. Zelfde verhaal met versteende tuinen. Het water loopt nu naar een afvoerput waar het eerst de bodem in kon.

Zal allemaal best kunnen in normale omstandigheden, maar we krijgen steeds meer extremen en het houdt natuurlijk een keer op.
Om niet al te veel af te wijken van het hele verhaal van de TS.

Je overstort ( die dus aangesloten zit met die buis ) is al groter gedimensioneerd dan nodig. Aangezien je het over die 300 l / h praat. Echter is dit al een veelvoud van de standaard regenbui. daarbij koment dus die 500 l / h die niet gebruikt word bij normale woningen.

Daardoor is die uitbouw geen probleem.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Consigliere en @Verwijderd even een vuistregel. Een normale straat- of trottoirkolk kan voor maximaal 160M2 water afvoeren. Dit is met 125mm pvc. Dus een dak van een schuurtje zal echt niet veel zoden aan de dijk leggen.

Overigens is hwa en vwa 9 van de 10 keer gescheiden dus als je het op de goede aansluit kan het water nooit inde wc omhoog komen. Hwa heeft ook een andere kleur pvc (grijs) en vwa bruin. Overigens is het in de gemeente Velsen net andersom. (ooit een foutje gemaakt en maar zo gelaten)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Verwijderd

Consigliere schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:00:
[...]

Om niet al te veel af te wijken van het hele verhaal van de TS.

Je overstort ( die dus aangesloten zit met die buis ) is al groter gedimensioneerd dan nodig. Aangezien je het over die 300 l / h praat. Echter is dit al een veelvoud van de standaard regenbui. daarbij koment dus die 500 l / h die niet gebruikt word bij normale woningen.

Daardoor is die uitbouw geen probleem.
Tot iedereen dat doet en de infra het niet snel genoeg meer afgevoerd krijgt. Waarom zouden ze afkoppelen anders zijn gaan subsidiëren? Als het echt niet nodig zou zijn, had de gemeente dat geld waarschijnlijk wel ergens anders in gestopt. Of zie ik dat verkeerd? (Of heeft de gemeente een verborgen agenda?)

• Consigliere

Consigliere

Engineer

pjot1 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:08:
@Consigliere en @Verwijderd even een vuistregel. Een normale straat- of trottoirkolk kan voor maximaal 160M2 water afvoeren. Dit is met 125mm pvc. Dus een dak van een schuurtje zal echt niet veel zoden aan de dijk leggen.

Overigens is hwa en vwa 9 van de 10 keer gescheiden dus als je het op de goede aansluit kan het water nooit inde wc omhoog komen. Hwa heeft ook een andere kleur pvc (grijs) en vwa bruin. Overigens is het in de gemeente Velsen net andersom. (ooit een foutje gemaakt en maar zo gelaten)
Zie mijn onderschrift.. ;) Ik weet hoe het werkt
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Tot iedereen dat doet en de infra het niet snel genoeg meer afgevoerd krijgt. Waarom zouden ze afkoppelen anders zijn gaan subsidiëren? Als het echt niet nodig zou zijn, had de gemeente dat geld waarschijnlijk wel ergens anders in gestopt. Of zie ik dat verkeerd? (Of heeft de gemeente een verborgen agenda?)
Als je gescheiden systemen hebt snap ik dat ze het toejuichen.. het vele regenwater in het vwa systeem komt ook terecht in de RWZI en dan kunnen de bacteriën hun werk niet of nauwelijks meer doen

Verwijderd

Consigliere schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Zie mijn onderschrift.. ;) Ik weet hoe het werkt

[...]

Als je gescheiden systemen hebt snap ik dat ze het toejuichen.. het vele regenwater in het vwa systeem komt ook terecht in de RWZI en dan kunnen de bacteriën hun werk niet of nauwelijks meer doen
Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Ik had tot nu toe alleen de simpele "propaganda" gelezen, maar nu ik verder zoek vind ik wat jij zegt precies terug in de uitgebreidere uitleg van de gemeente. Wel raar dat ze de hoofdreden dus eigenlijk een beetje als bijzaak noemen in de advertenties. Ze willen inderdaad het schone regenwater zoveel mogelijk weg houden bij de rioolwaterzuivering.

Aangezien de TS nu toch bezig is: misschien toch gesubsidieerd afkoppelen? Mij lijkt het eigenlijk wel wat. Misschien toch maar eens informeren naar die subsidiemogelijkheden. Hoef ik de tuin ook niet meer te besproeien met drinkwater. We zijn nu toch bezig met de achtertuin en in de voortuin kan ik makkelijk een regenton kwijt.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:54:
[...]

Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Ik had tot nu toe alleen de simpele "propaganda" gelezen, maar nu ik verder zoek vind ik wat jij zegt precies terug in de uitgebreidere uitleg van de gemeente. Wel raar dat ze de hoofdreden dus eigenlijk een beetje als bijzaak noemen in de advertenties. Ze willen inderdaad het schone regenwater zoveel mogelijk weg houden bij de rioolwaterzuivering.

Aangezien de TS nu toch bezig is: misschien toch gesubsidieerd afkoppelen? Mij lijkt het eigenlijk wel wat. Misschien toch maar eens informeren naar die subsidiemogelijkheden. Hoef ik de tuin ook niet meer te besproeien met drinkwater. We zijn nu toch bezig met de achtertuin en in de voortuin kan ik makkelijk een regenton kwijt.
Linkje: https://www.duurzaamthuis...idies/subsidie-regenwater

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zeker een goede tip @Verwijderd Ook bedankt voor de link @Consigliere

Morgen ga ik Waterschap de Dommel en de gemeente Waalre bellen, kijken wat er mogelijk is. Ik zal uiteindelijk hier de uitkomst posten (kan even op zich wachten).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:09:
Ik weet niet of koppelen aan het riool nu nog een handige keuze is. De trend is tegenwoordig juist afkoppelen en opvangen in je tuin, om het riool wat minder te belasten bij zware neerslag.

Regenton met overloop op een grindput ofzo?
bij een gedeeld riool is afkoppelen zeker aan te bevelen..
bij een gescheiden riool, zou ik een regenton nemen met overloop op de HWA.

en als ze noodweer verwachten je ton vast leeg laten lopen! dan heb je tijdens het piek moment mooi een buffer

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ter info:

Ik heb contact gehad met de gemeente Waalre over de subsidiemogelijkheden van het afkoppelen van het regenwater op de riolering. De receptioniste kon mij niet verder helpen...

Waterschap de Dommel wist te vertellen dat er vroeger aan de burgers wel subsidies werden gegeven, maar nu al een hele tijd niet meer. Nu krijgen de gemeentes subsidie i.p.v. de burgers...

Een nieuwsbericht in een blad gaf aan dat er in Waalre vanaf 2018 tot 2022 er wel subsidiemogelijkheden zijn voor de burgers, maar dit is nu (nog) niet mogelijk - ook niet bekend in welke vorm en per wanneer.

Ik heb een vermoede dat de burgers die afgekoppeld zijn, groene daken en milieuvriendelijke tuinen hebben etc., minder worden belast - om het zo aantrekkelijk te maken. Alleen ik verwacht geen grote belastingvoordelen - aangezien ik laatst rond 50 euro had betaald aan waterschapsbelasting. Wat zou het mij opleveren als ik ga afkoppelen vs. het verschil in belastingvoordeel? Ik denk meer dat het uit de bewustheid van de burger moet komen...

In ieder geval, hartstikke bedankt voor alle reacties.

(Trouwens, ik denk dat het afkoppelen van de berging niet heel interessant is in vergelijking met het huis zelf, respectievelijk 40 m2 vs. 10 m2. In mijn tuin heb ik nog nooit wateroverlast gehad, maar ik heb ook geen Leem in de grond of iets dergelijke en ik zit volgens mij ook ver boven NAP, dus ik denk dat een elegante oplossing is voor de berging, toch aansluiten op de riolering en een tuin met voldoende gras het mooist is en ook nog goed voor het milieu)

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 01:44:
Ter info:

Ik heb contact gehad met de gemeente Waalre over de subsidiemogelijkheden van het afkoppelen van het regenwater op de riolering. De receptioniste kon mij niet verder helpen...

Waterschap de Dommel wist te vertellen dat er vroeger aan de burgers wel subsidies werden gegeven, maar nu al een hele tijd niet meer. Nu krijgen de gemeentes subsidie i.p.v. de burgers...

Een nieuwsbericht in een blad gaf aan dat er in Waalre vanaf 2018 tot 2022 er wel subsidiemogelijkheden zijn voor de burgers, maar dit is nu (nog) niet mogelijk - ook niet bekend in welke vorm en per wanneer.

Ik heb een vermoede dat de burgers die afgekoppeld zijn, groene daken en milieuvriendelijke tuinen hebben etc., minder worden belast - om het zo aantrekkelijk te maken. Alleen ik verwacht geen grote belastingvoordelen - aangezien ik laatst rond 50 euro had betaald aan waterschapsbelasting. Wat zou het mij opleveren als ik ga afkoppelen vs. het verschil in belastingvoordeel? Ik denk meer dat het uit de bewustheid van de burger moet komen...

In ieder geval, hartstikke bedankt voor alle reacties.

(Trouwens, ik denk dat het afkoppelen van de berging niet heel interessant is in vergelijking met het huis zelf, respectievelijk 40 m2 vs. 10 m2. In mijn tuin heb ik nog nooit wateroverlast gehad, maar ik heb ook geen Leem in de grond of iets dergelijke en ik zit volgens mij ook ver boven NAP, dus ik denk dat een elegante oplossing is voor de berging, toch aansluiten op de riolering en een tuin met voldoende gras het mooist is en ook nog goed voor het milieu)
Hoe kom jij aan die 40m2 dak van je huis? ik heb een "standaard" rijtjes huis.. en heb al 2 dakvlakken van 5,50 breed bij x hoog ( wat ik even niet 123 kan meten maar zeker de 8 meter haalt... waardoor ik al op het dubbele kom qua dak oppervlak

Verwijderd

Topicstarter
@Consigliere

Ja, ik zie jouw punt.

40 m2 is alleen de oppervlakte van mijn platte daken (dus niet mijn schuine dak meegerekend):

- topdak ongeveer 20 m2
- dakkapel ongeveer 10 m2
- uitbouw ongeveer 10 m2
Pagina: 1