Omvormer zonnepanelen maakt bij opstarten tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076149

Topicstarter
Dag,

Onze omvormer van de zonnepanelen maakt iedere ochtend bij het opstarten een tikkend geluid. Onze dochter slaapt in de slaapkamer ernaast en wordt hier iedere ochtend vroeg, rond half zes, wakker van. Het tikken blijft soms wel drie kwartier doorgaan. We hebben al gekeken of we de omvormer op een andere plaats kunnen hangen, maar dat werkt voor ons ook niet. Nu heb ik gehoord dat je eventueel er ook een tijdschakelaar op kunt zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:51
Bij veel modellen kun je het startvoltage verhogen, zodat de omvormer later begint met proberen of er al prik uit de panelen wil komen.
Welk merk/model gaat het om?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De solax power x1. Voor ongeveer 3700kw op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
Ik herken dit van mijn GoodWe (GW3000-NS)
ThinkPadd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:03:
[...]
Waar ik achteraf wel een beetje van baal is dat de omvormer (GW3000-NS) een relais heeft. 's Ochtends en 's avonds (als er (nog) weinig zon is) dan klikt dat relais een aantal keer, totdat de omvormer doorstart als er uiteindelijk genoeg daglicht/zon is om aan de bak te gaan. Met slecht weer is hij soms zo een uur lang 'klik...klak...klik...klak' aan het doen. Hij hangt bij ons op zolder. We slapen meestal met de slaapkamerdeur open en dan hoor ik via het open trapgat de omvormer dus klikken. Vind ik behoorlijk irritant. In dit jaargetijde is het niet zo erg, dan zitten we al op ons werk voordat de omvormer is opgestart, maar vooral in de zomer als het al vroeg licht is vond ik het wel storend.
[...]
Tijdschakelaar, voor zover dat al mogelijk is, zou ik niet doen. Dan mis je toch al wel wat opwek als je hem bijv. pas om 8:30 aan laat gaan. Als het echt storend is zou je kunnen kijken naar een ander model omvormer, er zijn vast modellen zonder klikkende relais.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We zullen eens nagaan of we het startvoltage kunnen verhogen.
Natuurlijk heb je energieverlies als je een tijdklok installareert, maar een uurtje later wakker iedere dag is al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Hoeveel panelen liggen er? En zijn dat 1 of 2 strings? Soms zitten er 5 of 6 panelen op een string, dan is de spanning lange tijd te laag om door te starten. Beide strings aan elkaar koppelen geeft een hoger rendement én slechts 1 klik 's ochtends.

Edit: In dit geval gaat dat niet op, aangezien je maar 1 MPPT hebt, zitten alle panelen sowieso al in 1 string.

[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 26-05-2018 16:47 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er liggen 24 panelen in twee strings. Bewust twee strings omdat het op een puntdak ligt en de ene string op het oosten gericht en de andere op west. Koppelen is dus geen optie. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:51
Heb je de versie met twee MPPT's, oftewel met display? In die handleiding kan ik helaas geen Start Voltage instelling vinden. Wel dat hij start bij 100V en pas gaat leveren boven de 150V. https://www.solaxpower.co...-Boost-Install-Manual.pdf

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Effekta heeft hier ook last van.

De meeste omvormers controleren of er voldoende vermogen (=licht) beschikbaar is en starten dan pas met het schakelen van relais. De regeling in de Effekta werkt echter niet goed waardoor deze te vroeg en te agressief opstart, en daarna weer uitvalt. Mijn inziens is het een ontwerpfout, dus garantie.

Als je wat kennis van elektronica hebt dan valt er wat te bedenken om in de ochtend de zonnepanelen extra te belasten totdat de omvormer opstart. En anders zou ik daar wel wat voor kunnen bedenken en maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 26-05-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1076149
Kun je iets van DC spanningen aflezen?
Ze zullen er toch geen 4 strings van 6 van gemaakt hebben?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Skipper-93 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:54:
Heb je de versie met twee MPPT's, oftewel met display? In die handleiding kan ik helaas geen Start Voltage instelling vinden. Wel dat hij start bij 100V en pas gaat leveren boven de 150V. https://www.solaxpower.co...-Boost-Install-Manual.pdf
Deze hebben we inderdaad. Zelf vanmidaag ook naar gekeken en niet kunnen vinden. Jammer, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dre schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:57:

De meeste omvormers controleren of er voldoende vermogen (=licht) beschikbaar is en starten dan pas met het schakelen van relais. De regeling in de Effekta werkt echter niet goed waardoor deze te vroeg en te agressief opstart, en daarna weer uitvalt. Mijn inziens is het een ontwerpfout, dus garantie.

Als je wat kennis van elektronica hebt dan valt er wat te bedenken om in de ochtend de zonnepanelen extra te belasten totdat de omvormer opstart. En anders zou ik daar wel wat voor kunnen bedenken en maken.
Kennis van eloctrotechniek hebben we beide niet.
Dre schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:57:

Verstand van eloktrotechniek hebben we helemaal niet, haha.

Is het ook een idee om 's avonds voor het naar bed gaan de zekering in de stoppenkast uit te doen en in de ochtend bij opstaan, om half zeven, weer aan te zetten? De zonnepanelen zitten op een eigen groep. Weet niet of dit ook technische gevolgen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:15:
Kun je iets van DC spanningen aflezen?
Ze zullen er toch geen 4 strings van 6 van gemaakt hebben?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat DC spanningen zijn.
Maar het zijn zeker weten 2 strings. De ene van 14 en de andere van 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42

The Wizard

Moderator Mobile
Anoniem: 1076149 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:08:
[...]

[...]

Is het ook een idee om 's avonds voor het naar bed gaan de zekering in de stoppenkast uit te doen en in de ochtend bij opstaan, om half zeven, weer aan te zetten? De zonnepanelen zitten op een eigen groep. Weet niet of dit ook technische gevolgen heeft...
Een zekering heeft een beperkte levensduur wat betreft in en uit schakelen (enkele duizenden keren), dan is een schakelklok een veel betere optie.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Duizenden keren gaat 'ie niet halen denk ik.
In het vorige topic hierover is een tijdschakelklok geadviseerd in een los DIN rail kastje bij de omvormer, evt met een relais om de hoge stroom te schakelen. Deze schakelt de AC kant dus de netspanning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
offtopic:
@Anoniem: 1076149 Als je als laatste hebt gepost en nog iets wil toevoegen (reactie op iemand anders bijv.) gebruik dan de 'Wijzig' knop bij je laatste bericht ;) Een reactie op iemand anders kun je er dan zo bij in plakken i.p.v. meerdere posts achter elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42

The Wizard

Moderator Mobile
Jim423 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:16:
Duizenden keren gaat 'ie niet halen denk ik.
In het vorige topic hierover is een tijdschakelklok geadviseerd in een los DIN rail kastje bij de omvormer, evt met een relais om de hoge stroom te schakelen. Deze schakelt de AC kant dus de netspanning.
In de technische docu van een willekeurige alamat staat 10.000 mechanische schakelingen en 4.000 elektrische schakelingen (https://service.vekto.nl/...973-1115858526.1500709406)

Zou je dus lang mee kunnen uitzingen, maar ze zijn niet gemaakt om als schakelaar te fungeren.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben helemaal verrast door het vele meedenken, dank!!

We gaan een installateur deze voorstellen voorleggen en kijken wat volgens hem de mogelijkheden zijn.

Als noodoplossing gaan we dan maar de zekering eerst uitzetten.
En nog een laatste vraag. ☺ De omvormer heeft zelf ook een aan/ uitknop. Kunnen we die niet gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:13
check ook even hoe hij is opgehangen.

hangt hij hard aan een harde dragende muur.
dan kan het geluid (een trilling van het relais) ook in de muur gaat zitten en heb je last van contact geluid.

iets van rubbers tussen de muur en de omvormer, maakt dat het geluid niet de muur ingaat en zo de kamer niet verlaat.

(had ik ook last van met de omvormer hard op de muur van de zolder.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 1076149 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:08:
[...]

[...]

Die kennis heb ik wel. Denk dat je voor een doosje met wat elektronica en een paar MC4 stekkers 50 tot 100 euro kwijt bent. Het doosje plug je dan tussen je panelen en omvormer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Maar daar moet gewoon wat slimmere software in komen, die gewoon kijkt oke we hebben nu genoeg dus aan de bak jij. Daar hoeft geen relay continue voor in en uit te schakelen.

En zo ja dan heb je ook nog silent relais en solid states. Echt wel wat te verzinnen voor de thuis omgeving.

Hier 2007 alweer, Omron met stil relay.

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1246139

Ik zou iig de fabrikant contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
O er zijn plenty opties te verzinnen, om omvormers stiller te krijgen.
Maar ja, dan zijn ze weer een paar tientjes duurder, en kiezen veel Nederlanders weer voor de goedkoopste optie.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
rubbish1973 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:03:
O er zijn plenty opties te verzinnen, om omvormers stiller te krijgen.
Maar ja, dan zijn ze weer een paar tientjes duurder, en kiezen veel Nederlanders weer voor de goedkoopste optie.

RUB
Jaaaaaaa zoals ik, een Growatt 3000 MTL-S, hangt ook naast de slaapkamer.
Nog nóóit een tik/klik gehoord, en wordt lauw en nooit warm.
Dus voor die 590€ een gelukkig mens, met 10 jaar garantie en de tijd zal het leren.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Pagina: 1