Windows 10 loopt vast bij laatste feature update*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb gisteren uren mee zitten te prutsen met windows installatie op een computer.
Even pc zelf:
Het is Asus B75M-A moederbord met 1150 socket, er zit Celeron G1620 in. Met 8GB geheugen.
Met Samsung SSD 850 EVO 256GB.
Niks aan de handjes zou je denken.

Laatste patch op usb stick (is 1709 denk ik) gedaan en ik merk al snel eerste probleem. Tijdens eerste opstart na installatie bestanden krijg ik een freeze.
Daarna krijg ik blauw scherm met MACHINE CHECK EXCEPTION

Ga ik weer herstarten kan ik verder en user login invullen.
Als ik gelukkig in desktop ben kan ik al meteen beginnen met patch naar 1803.
Wat bleek, tijdens voorbereiden voor update krijg ik freeze net na 100%. De draaiende punten stopt volledig.

Zou ik pc uitzetten en aanzetten, krijg ik bijna bootloop, start meerdere keren op. De ene keer bleef het bijna lang herstarten dat ik moed verlies. De andere keer zag ik iets verschijnen en gaat vorige versie herstellen.

Ik probeer ook nog es met hele oude patch van W10, deze vertoont geen freezes en loopt goed door eerste patch. Dus ja, de eerste grote patch gaat goed.

Maar de laatste patches (met oude w10 iso heb ik al probleem met patch naar 1709) gaat het helemaal mis.

Vervangen van moederbord, andere videokaart, andere CPU, andere voeding, het maakt niks uit. De conclusie is de patch zelf. Misschien moet bios bijgewerkt worden en andere SSD mode nemen. Dat zou kunnen, ik heb default settings ingeladen. De andere mobo is ook Asus, P8H61-M Pro. De andere CPU is i7.

Wie herkent de freezes en zogenaamde bootloops na aan/uit zetten na freeze patch proces?
Wat kan ik hier nog doen? Nieuwe pc kopen is natuurlijk niet beste oplossing, in principe moet de laatste patch gewoon werken! Het maakt niet uit welke moederbord.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met freezes / bootloops met laatste patches, vooral op zogenaamde Asus moederborden. Op andere pc's heb ik geen probleem, maar het zijn geen Asus moederborden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Geen antwoord. Laat ik even anders situatie bekijken.

Zijn er gevallen bekend waarbij Windows 10 Installatie vreemde problemen vertoont? Freezes vooral als het aan het voorbereiden is.

De derde computer heeft oude Gigabyte moederbord met E8400, de upgrade verloopt zonder problemen. Precies zoals het moet.

Met beide Asus moederborden krijg ik installatie problemen mee. Alleen als ik oude installatie iso gebruik, verloopt het goed. Begin ik met 1709 installatie iso, nou, het gaat aantal keren mis en bij upgrade naar 1803 wil niet meer met freeze tijdens voorbereiden en na aan/uit zetten aantal keren bootloop (en als het goed gaat na paar keer) probeert het installatie terug te draaien.

Ik wil nog steeds weten welke hardware delen of bios instelling de kans op freeze vergroot. Er moet verklaring zijn waarom bij aantal moederborden boel misgaat en andere echter niks aan de hand.
De Asus moederborden vertonen geen vreemde plekken en elco's zijn oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 22:26

Zorian

What the fox?

Ga je geheugen eens controleren met Memtest86+.
Kan best komen door brak geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Waarom ga je van 1709 naar 1803? Kun je niet gewoon schoon met de nieuwste versie starten?
Lijkt me ook sneller ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Jester-NL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:38:
Waarom ga je van 1709 naar 1803? Kun je niet gewoon schoon met de nieuwste versie starten?
Lijkt me ook sneller ;)
Zeg dat even tegen Microsoft. Zij forceren me met patch naar 1803 terwijl ik niet om vraag. Ik kan wel continu uitstellen maar meldingen worden erg zeurig en willen vragen of het nou over 1 uur kan beginnen.

Heeft nu ook al andere PC verneukt. Windows installatie wordt geforceerd uitgevoerd en dan wil het niet meer. Mag ik doodleuk opnieuw installeren. Het loopt voorheen prima, en patch verkloot het gewoon.

Waarom drukt Microsoft de patches alsnog door ook als we niet willen? De laatste grote patch heeft ook al privacy instellingen versimpeld van hoop opties naar slechts 2 opties: het is dan beetje privacy of gewoon alles toelaten.

Gewoon bah.

Later: Gelukkig via veilige mode keuze begint de melding 'vorig versie herstellen', ben weer even terug in oude versie. Zal voor volgende keer schone install van 1803 eens doen... vertrouw die patch voor geen cent.

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 29-05-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
MrDummy schreef op Monday 28 May 2018 @ 17:49:
Geen antwoord. Laat ik even anders situatie bekijken.

[…]
Als je een Antwoord wil op je Vraag, dan zul je hem ook zo moeten inschieten op Tweakers. Ik heb hem even omgezet naar een Vraag.
MrDummy schreef op Tuesday 29 May 2018 @ 21:24:
[...]

Zeg dat even tegen Microsoft. Zij forceren me met patch naar 1803 terwijl ik niet om vraag. Ik kan wel continu uitstellen maar meldingen worden erg zeurig en willen vragen of het nou over 1 uur kan beginnen.

Heeft nu ook al andere PC verneukt. Windows installatie wordt geforceerd uitgevoerd en dan wil het niet meer. Mag ik doodleuk opnieuw installeren. Het loopt voorheen prima, en patch verkloot het gewoon.

Waarom drukt Microsoft de patches alsnog door ook als we niet willen? De laatste grote patch heeft ook al privacy instellingen versimpeld van hoop opties naar slechts 2 opties: het is dan beetje privacy of gewoon alles toelaten.

Gewoon bah.

Later: Gelukkig via veilige mode keuze begint de melding 'vorig versie herstellen', ben weer even terug in oude versie. Zal voor volgende keer schone install van 1803 eens doen... vertrouw die patch voor geen cent.
Het is ook nooit goed he. Brengt Microsoft geen updates uit dan hoor je iedereen mopperen dat Windows onveilig is. Zorgt Microsoft ervoor dat het OS veilig en up-to-date blijft, is het weer niet goed.....

Gelukkig gaat het upgraden bij het gros van de mensen gewoon goed, maar in dit geval zou ik even beginnen met een schone installatie denk ik.

[ Voor 67% gewijzigd door TheVMaster op 30-05-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je computer hardware problemen heeft, dan komen die tijdens een update aan het licht. Want dat is het moment dat je hardware maximaal gebruikt wordt.

Dan kun je wel gaan zitten sippen op microsoft, maar jij bent degene die zichzelf wijsmaakt dat je hardware OK is, terwijl dat niet het geval is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Brahiewahiewa schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:31:
[...]

Als je computer hardware problemen heeft, dan komen die tijdens een update aan het licht. Want dat is het moment dat je hardware maximaal gebruikt wordt.

Dan kun je wel gaan zitten sippen op microsoft, maar jij bent degene die zichzelf wijsmaakt dat je hardware OK is, terwijl dat niet het geval is
Precies dit ^
Wikipedia zegt zelf letterlijk dit als je de error opzoekt:
A machine-check exception (MCE) is a type of computer hardware error that occurs when a computer's central processing unit detects a hardware problem. The error usually occurs due to failure or overstressing of hardware components where the error cannot be more specifically identified with a different error message.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Weet iemand een goede tool om hardware te testen?
Want Windows Update zegt niks waar het exact misgaat. Zou veel beter gaan als Microsoft zelf een tool heeft om hardware te testen en kan markeren als "update veilig" of niet.

De schone installatie 1803 is gedaan, gaat alles goed.... maar als ik gewoon even ga herstarten, freeze.
Ja, weer een freeze.

Ik zoek even welke testprogramma die hardware onderdelen kan checken, vooral speciaal voor Windows update.

[ Voor 34% gewijzigd door MrDummy op 30-05-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hardware testen? Gewoon die drama troep genaamd Windows 10 eraf gooeien. En windwos 7 of 8.1 installeren. Zit je nog tot 2020/2023 prima. Nee begrijp dat Windows 10 niet, alsof mensen genieten van al dat gezeik ermee. Ik zet mensen terug op 8.1 of lepel ze over naar Xubuntu. Ze zijn me iedere keer eeuwig dankbaar. Nou ik spreek ze wel over 200 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
sugarlee89 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:59:
Hardware testen? Gewoon die drama troep genaamd Windows 10 eraf gooeien. En windwos 7 of 8.1 installeren. Zit je nog tot 2020/2023 prima. Nee begrijp dat Windows 10 niet, alsof mensen genieten van al dat gezeik ermee. Ik zet mensen terug op 8.1 of lepel ze over naar Xubuntu. Ze zijn me iedere keer eeuwig dankbaar. Nou ik spreek ze wel over 200 jaar.
Je bent geweldig. Ik snap wel dat W7 / 8.1 stuk schoner / stabieler zijn en minder problemen kent. Maar ja, als je nieuw pc koopt zie je ze niet terug. Dan wordt het iets lastiger.

Ik merk wel op dat Windows 10 updates wel meer doorgedrukt worden ondanks dat je kan uitstellen met Pro versie, komt het alsnog toch aan...
Waardoor dus deel mensen in problemen komen en bij deel nog niks aan de handjes... Zou eigenlijk niet moeten. Maar de verleiding van "gratis" Windows 10 heeft aardig gewerkt en zie maar hoeveel mensen nu W10 hebben. (is nu nog steeds gratis te upgraden)

Ik ga maar gewoon testen met paar tools. Ik zie wel wat er komt op de scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Je kunt de stabiliteit van de CPU testen met Prime95: http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html . Is je systeem overgeklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
EricJH schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:23:
Je kunt de stabiliteit van de CPU testen met Prime95: http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html . Is je systeem overgeklokt?
Er is ook Intel test tool, heb ik gezien, dus maar even die ook doen.
En Prime erbij.

Update:
Prime95 gedraaid. Geen errors.
Intel test tool gedraaid: geen errors. (dit is met 2e CPU, niet i7 zelf - dat komt nog straks)
Windows geheugen test - geen errors.

Maar wel freeze bij eerste desktop verschijning nadat video net bijgewerkt is.
Dat is gewoon suf!
Het is geen garantie dat in toekomst goed zal gaan.

Ik ga maar andere mobo bestellen.

[ Voor 34% gewijzigd door MrDummy op 30-05-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
sugarlee89 schreef op Wednesday 30 May 2018 @ 18:59:
Eh....kan het misschien iets genuanceerder? Ik val een beetje in herhaling, maar [i]dat heeft weinig met Windows 10 te maken, ondanks dat Windows 10 natuurlijk op miljoenen systemen zonder problemen draait wil dat niet zeggen dat het op 100% van de systemen het geval is. Windows 10 is zeer zeker niet hetzelfde als Windows 8 en daarnaast is terug gaan naar Windows 7 ook niet verstandig aangezien Windows 7 een stuk minder veilig is dan Windows 10 en inderdaad nog maar 1 1/2 jaar in (extended) support zit.

Je had het in een ander topic ook nog over Windows 12, maar eh....welke versie en of we uberhaupt nog iets draaien dat Windows heet over 200 jaar. Ik heb werkelijk geen idee.

Zie eigenlijk alleen maar issues met Windows 10 voorbij komen op voornamelijk de wat oudere systemen. Nu wordt je systeem wel gewoon ondersteund door Windows 10, dus ik zou gewoon eens kijken of het issue niet gewoon aan een of andere Asus driver ligt.

Je zou eens kunnen proberen om een clean install te doen, misschien pakt Windows Update de drivers dan wel goed op...
Pagina: 1