Volvo reparatie, maar oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:03
Situatie: ouders op vakantie in Frankrijk met een Volvo V60, ruim twee jaar oud. Ik schat zo'n 30k op de teller, onderhoud op tijd bij de Volvo dealer gedaan. Nu:problemen met schakelen/koppelen, dus afgevoerd met hulp van de ANWB naar een garage.

Vervolgens ligt er een rekening met o.a.:
KIT EMBRAYAGE (koppelingsset)
RECEPTEUR / BUTEE EMBRAYAGE (?? meer koppelingspul?)
VOLANT MOTEUR (vliegwiel)
...franse termen overgenomen van rekening, tussen haakjes mijn interpretatie van de google-translate vertaling.

Nou ben ik wel benieuwd, puur uit eigen interesse: wat zou hier aan de hand kunnen zijn, hoe kan je een dergelijke schade voor elkaar krijgen? Is zo iets door fout rijgedrag mogelijk (altijd slippende koppeling rijden ofzo)? Of door een defect onderdeel van het koppelingssysteem? Het klinkt mij nogal rigoreus, als koppeling, vliegwiel en nog wat meer vervangen moeten worden - dan heb je echt een serieus defect te pakken, lijkt mij.

Ik vraag dit toch vooral uit persoonlijke interesse, ben gewoon benieuwd wat er aan de hand kan zijn. Ik gok dat m'n ouders na de vakantie met de plaatselijke Volvo-dealer in discussie gaan over coulance en dergelijke, maar daar wil ik dit nog even los van houden.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hebben ze wellicht een caravan achter de auto? Veel bergen/heuvels in het gebied waar ze reden?

Edit: ik heb even op google afbeeldingen gezocht naar BUTEE EMBRAYAGE en ik krijg dan een druklager te zien.

[ Voor 37% gewijzigd door ImNotnoa op 26-05-2018 11:59 ]

Try SCE to Aux

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Butee embrayage is de druklager. Voor de rest zit je goed met je franse termen :) Wordt hiet in Belgie ook gebruikt als benaming ervoor ^^

Meestal worden de 3 dingen gelijk vervangen als er 1 van de 3 stuk was. Is bij meeste wagens zo.
Omdat de kost van de onderdelen niet opweegt tegen het aantal uren dat je erin steekt.

Kan je maar beter alles nieuw erin knallen. Kan gewoon technisch mankement geweest zijn, kan ook aan compleet verkeerde rijstijl zijn. (Voet op het koppelingspedaal houden terwijl men rijd)

Meestal is het het 2massa vliegwiel dat faalt op zulke lage km, maar dan kan je nog "normaal" rijden. wel met veel extra lawaai en gerammel.

Ik gok op defecte druklager of heeeeeeeeeeeeel verkeerde rijstijl.

Dure factuur zal het in ieder geval wel worden. 1200€ of meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 26-05-2018 12:07 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• vanaalten
Imnoa schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:57:
Hebben ze wellicht een caravan achter de auto? Veel bergen/heuvels in het gebied waar ze reden?
Geen caravan. Heuvelachtig gebied - ja, wel wat.
azz_kikr schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:06:
Butee embrayage is de druklager. Voor de rest zit je goed met je franse termen :) Wordt hiet in Belgie ook gebruikt als benaming ervoor ^^
Thanks. Duidelijk, zo ongeveer alles rondom de koppeling dus.
Meestal worden de 3 dingen gelijk vervangen als er 1 van de 3 stuk was. Is bij meeste wagens zo.
Omdat de kost van de onderdelen niet opweegt tegen het aantal uren dat je erin steekt.
:X 450 voor de koppelingsset, 200 voor het druklager en 1400 voor het vliegwiel (bizar, zo veel voor iets wat vooral een bonk gewicht zal zijn)
Ik gok op defecte druklager of heeeeeeeeeeeeel verkeerde rijstijl.
Mja, welk van de twee gaan we denk ik niet meer achter komen. Aangezien ze hiervoor zo'n 15 jaar een V70 reden en jaarlijks twee keer naar dezelfde camping gingen, lijkt een verkeerde rijstijl mij niet aannemelijk. Maar dat is een aanname, niet echt bewijsbaar. Mogen ze met de garage hier uitvechten.
Dure factuur zal het in ieder geval wel worden. 1200€ of meer :)
...die :) is dus eerder een :(... >3000€ dus. Zo'n 9 uur werk voor 70€/uur, wat mij niet onredelijk klinkt - er zal nogal wat overhoop gehaald moeten worden om dit te vervangen, denk ik.

Maar goed, dank voor het meedenken! Bevestigd een beetje de mogelijke oorzaken die ik zelf ook dacht: defect onderdeel of, minder waarschijnlijk (mijn inschatting) rijstijl.
Hopelijk kunnen ze 'm goed gerepareerd ophalen en nog een beetje van de rest van de vakantie genieten daarna.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Laat ze de defecte onderdelen meenemen, dat maakt het wellicht gemakkelijker om coulance te verkrijgen bij de dealer in NL.

• vanaalten
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:45:
Laat ze de defecte onderdelen meenemen, dat maakt het wellicht gemakkelijker om coulance te verkrijgen bij de dealer in NL.
Inderdaad. Had ze eerder vanmiddag aan de telefoon en precies dat aangeraden. Hopelijk is het frans van m'n ouders goed genoeg... zou zelf niet weten hoe ik dat zou moeten overbrengen. :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met kosteloze roaming in EU moeten ze daar met smartphone + https://translate.google.nl/ wel uit kunnen komen toch ;)

• vanaalten
...en nog even dit topic omhoog kicken met de afloop:
Volvo heeft eerst foto's van de defecte onderdelen opgevraagd (kon daar niets aan zien), toen de onderdelen zelf over laten komen en vandaag aan m'n ouders laten weten dat ze het volledige reparatiebedrag (iets van 3500 euro ofzo) vergoed krijgen.

Volgens de vertegenwoordiger van Volvo was de oorzaak een produktiefout in een onderdeel van de versnellingsbak waardoor het geheel sneuvelde tijdens een lange en warme rit.

Leuk detail: met het vliegwiel was volgens Volvo helemaal niets mis en had niet vervangen hoeven te worden. Dat geintje maakte de rekening wel ruim dubbel zo hoog. Daar gaat Volvo nog even over in discussie met de Franse garage...

Ofwel, het maakt de vakantie niet meer goed, maar het is uiteindelijk wel netjes en eerlijk opgelost door de Volvo. :)

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 21:26 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10 22:11
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:14:
Kijk, van zoiets kunnen bepaalde merken wel voorbeeld aan nemen.
Gewoon achter je product staan en voor de fouten willen opdraaien.
.
Heel veel merken doen mee aan dit soort praktijken, wat jij goed zegt. Vind ik raar. Ze weten van de productie fout af. En maken het pas als het echt defect is. In plaats van een terugroep actie. Stel je staat met die auto ergens waar je geen bereik heb ( Ja dat kan goed buiten Nederland).

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:48
vanaalten schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:45:
...en nog even dit topic omhoog kicken met de afloop:
Volvo heeft eerst foto's van de defecte onderdelen opgevraagd (kon daar niets aan zien), toen de onderdelen zelf over laten komen en vandaag aan m'n ouders laten weten dat ze het volledige reparatiebedrag (iets van 3500 euro ofzo) vergoed krijgen.

Volgens de vertegenwoordiger van Volvo was de oorzaak een produktiefout in een onderdeel van de versnellingsbak waardoor het geheel sneuvelde tijdens een lange en warme rit.

Leuk detail: met het vliegwiel was volgens Volvo helemaal niets mis en had niet vervangen hoeven te worden. Dat geintje maakte de rekening wel ruim dubbel zo hoog. Daar gaat Volvo nog even over in discussie met de Franse garage...

Ofwel, het maakt de vakantie niet meer goed, maar het is uiteindelijk wel netjes en eerlijk opgelost door de Volvo. :)
Even een vraagje uit interesse: Was de Franse garage ook een Volvo dealer?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Ik snap überhaubt niet waarom je een vliegwiel zou vervangen bij een defecte druklager anders dan dat het vliegwiel daadwerkelijk een probleem vormt.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:22
roundlet schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:06:
[...]
Vind ik raar. Ze weten van de productie fout af. En maken het pas als het echt defect is. In plaats van een terugroep actie. Stel je staat met die auto ergens waar je geen bereik heb ( Ja dat kan goed buiten Nederland).
Ze geven volgens mij aan de fout te hebben aangetroffen in de opgestuurde onderdelen van de ouders van TS. Dus N=1 (voorlopig)?

• vanaalten
Ze weten van de productie fout af. En maken het pas als het echt defect is. In plaats van een terugroep actie.
Er is een productiefout geconstateerd op het onderdeel van de auto van mijn ouders - dat kan heel goed een exemplarische fout zijn, een individueel geval. Er is - voor zover bekend - nergens geconstateerd dat dezelfde fout bij alle auto's te vinden is. Een terugroepactie zal dan ook niet nodig zijn.
n0pe schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:13:
[...]

Even een vraagje uit interesse: Was de Franse garage ook een Volvo dealer?
Hmmm, van wat ik zo teruglees in de communicatie met m'n ouders: Auto Rapide Service. Da's volgens mij een generieke niet-merkgebonden garage. Maar, wel eentje die is geselecteerd door Volvo Assistence / ANWB Alarmcentrale (zelfde organisatie daar).
RedHat schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:15:
Ik snap überhaubt niet waarom je een vliegwiel zou vervangen bij een defecte druklager anders dan dat het vliegwiel daadwerkelijk een probleem vormt.
Er is nergens hard gesteld dat het druklager defect is. Er was een probleem met schakelen/koppelen waarna er door de garage een koppelingsset, druklager en vliegwiel is vervangen. Zou dus zomaar kunnen zijn dat er in de koppelingsset iets kapot is gegaan die het druklager en vliegwiel beschadigd heeft (en, achteraf gezien, niets mis met vliegwiel). Dus, 'defecte druklager' is jouw statement, niet van de reparateur. :)

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11 15:15
vanaalten schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:56:

KIT EMBRAYAGE (koppelingsset)
RECEPTEUR / BUTEE EMBRAYAGE (?? meer koppelingspul?)
VOLANT MOTEUR (vliegwiel)
...franse termen overgenomen van rekening, tussen haakjes mijn interpretatie van de google-translate vertaling.

Nou ben ik wel benieuwd, puur uit eigen interesse: wat zou hier aan de hand kunnen zijn, hoe kan je een dergelijke schade voor elkaar krijgen? Is zo iets door fout rijgedrag mogelijk (altijd slippende koppeling rijden ofzo)? Of door een defect onderdeel van het koppelingssysteem? Het klinkt mij nogal rigoreus, als koppeling, vliegwiel en nog wat meer vervangen moeten worden - dan heb je echt een serieus defect te pakken, lijkt mij.

Ik vraag dit toch vooral uit persoonlijke interesse, ben gewoon benieuwd wat er aan de hand kan zijn. Ik gok dat m'n ouders na de vakantie met de plaatselijke Volvo-dealer in discussie gaan over coulance en dergelijke, maar daar wil ik dit nog even los van houden.
Rijden je ouder met de voet op de koppeling? al zou zelfs dan 30K wel heel vroeg zijn voor een druk lager.
Kan natuurlijk ook een maandag morgen gevalletje zijn geweest

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

RedHat schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:15:
Als de boel toch open ligt. De kost van het vliegwiel weegt niet op tegen de uren die erin zitten. Die vliegwielen zijn toch schering en inslag dat die stuk gaan.

Dat de OP zijn ouders afgezet zijn qua prijs, dat helpt daar niet aan.

Een volledige koppelingset met vliegwiel kost tussen de 500 en de 900 euro. Afhankelijk van type/merk wagen natuurlijk.

Dat wil zeggen dat OP 2500 euro aan werkuren heeft moeten betalen.....nou ja... dan. Zou ik echt niet moeilijk doen over dat vliegwiel.

Ik heb ook alles laten vervangen (koppeling, vliegwiel, druklager) en ik heb 1100 betaald in een bosch service center. (Vw tiguan 4motion; vierwiel aandrijving is duurder want meer werk).

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
azz_kikr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:30:
[...]

Als de boel toch open ligt. De kost van het vliegwiel weegt niet op tegen de uren die erin zitten. Die vliegwielen zijn toch schering en inslag dat die stuk gaan.

Een volledige koppelingset met vliegwiel kost tussen de 500 en de 900 euro. Afhankelijk van type/merk wagen natuurlijk.

Dat wil zeggen dat OP 2500 euro aan werkuren heeft moeten betalen.....nou ja... dan. Zou ik echt niet moeilijk doen over dat vliegwiel.

Ik heb ook alles laten vervangen (koppeling, vliegwiel, druklager) en ik heb 1100 betaald in een bosch service center. (Vw tiguan 4motion; vierwiel aandrijving is duurder want meer werk).
Als de auto slecht schakelt dan is de drukgroep het eerste waar ik persoonlijk aan denk.
En dán een vliegwiel (want hier bleek niets mee aan de hand) preventief te vervangen (lijkt ex arbeid te zijn) voor €1400,- dan moet het imho wel eentje zijn van bladgoud met ingeslepen briljanten 8)7

Ik bedoelde het meer in verhouding (meer dan 50% van de kosten bij een volledige vernieuwing) wat nogal wiedes is.

Ik dacht dat de TS totaal 9x75=675 aan arbeid had betaald. Dan snap ik nog steeds niet waarom er voor 1400 euro preventief een vliegwiel wordt vervangen in verhouding dan. Bij normale verhoudingen had ik het wel gesnapt.

[ Voor 7% gewijzigd door RedHat op 20-07-2018 08:34 ]

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
zal wel een 2massa vliegwiel zijn, die zijn niet goedkoop

Afbeeldingslocatie: https://www.carrec-technocenter.nl/wp-content/uploads/2018/01/2massavliegwiel-300x300.gif

iRacing Profiel

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

RedHat schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:33:
[...]

Als de auto slecht schakelt dan is de drukgroep het eerste waar ik persoonlijk aan denk.
En dán een vliegwiel (want hier bleek niets mee aan de hand) preventief te vervangen (lijkt ex arbeid te zijn) voor €1400,- dan moet het imho wel eentje zijn van bladgoud met ingeslepen briljanten 8)7

Ik bedoelde het meer in verhouding (meer dan 50% van de kosten bij een volledige vernieuwing) wat nogal wiedes is.

Ik dacht dat de TS totaal 9x75=675 aan arbeid had betaald. Dan snap ik nog steeds niet waarom er voor 1400 euro preventief een vliegwiel wordt vervangen in verhouding dan. Bij normale verhoudingen had ik het wel gesnapt.
Koppeling wordt altijd preventief vervangen. Dat ze vliegwiel preventief vervangen kan ik wel begrijpen. Dat het nodig is, meestal niet. Maar die prijs van 1400 euro....haha. Holy shit. Al die prijzen voor die stukken lijken gewoon maal 2 gedaan. Een druklager van 200 euro...

Volgens mij gewoon slachtoffer geweest van garage die dacht, die toeristen zal ik wel eens pluimen. Die betalen toch.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:44
azz_kikr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Koppeling wordt altijd preventief vervangen. Dat ze vliegwiel preventief vervangen kan ik wel begrijpen. Dat het nodig is, meestal niet. Maar die prijs van 1400 euro....haha. Holy shit. Al die prijzen voor die stukken lijken gewoon maal 2 gedaan. Een druklager van 200 euro...

Volgens mij gewoon slachtoffer geweest van garage die dacht, die toeristen zal ik wel eens pluimen. Die betalen toch.
Want rij jij exact dezelfde auto met dezelfde onderdelen (die vervangen zijn) en ook met een productiedatum van circa 2 jaar geleden?
Iemand met een Toyota Starlet zal zich wel afvragen waarom jij circa 1000 euro hebt moeten aftikken.

Hoe dan ook, de reparatie was uiteindelijk kosteloos voor zijn ouders, goedkoper dan kosteloos gaat hem niet worden :) Jij hebt wel circa 1000 euro moeten betalen :O

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:59

Audi-Arjan

★★★★★

Vergeet niet dat de ouders van TS in Frankrijk staan he.
Volgens mij krijgen de franse merken daar nog steeds de voorkeur.

Plus dat de garage ook ziet dat er NL niet Franse kentekenplaten op de auto zitten he, je kunt dat nooit bewijzen, maar toch.

Overigens fijn dat alles netjes door Volvo NL wordt opgelost. Dat geeft wel vertrouwen.
En zorgt er waarschijnlijk voor dat ouders van TS hierna weer voor een Volvo gaan.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:34

HugoBoss1985

Xenotech

C'est de la merde.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zelfde klasse van wagen, zelfde aantal kilometers gereden ongeveer. (20k meer).( de niet koekblik klasse of geen franse/zooi klasse). Iets ouder wel. In VW garage had het me evenveel gekost als OP.

Dealer heeft vastgesteld dat er iets serieus mis was met het vliegwiel. Netjes alles teruggestort gekregen van VW Belgie. (Heb wel zelf eerst moeten aftikken natuurlijk). Heeft me nada gekost en ik heb er nada voor moeten doen voor geld terug te krijgen. Alles geregeld door de garage waar ik hem laten herstellen heb. Auto was buiten garantie.

Enige wat het me gekost heeft, is de afgang van 2 dagen in een opel als vervangwagen te moeten rijden. :D (die geen aanhanger mocht trekken, dat was wel kut)

Ps bij mij was vliegwiel echt wel stuk (meerdere stukken:), d ieteren ( beglische pon) vastgesteld als fabricagefout. Koppeling en rest was nog in goede staat.

• vanaalten
hendrilankamp schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:27:
[...]

Rijden je ouder met de voet op de koppeling? al zou zelfs dan 30K wel heel vroeg zijn voor een druk lager.
Nee, dat lijkt mij niet. Met de vorige Volvo zijn ze zo'n 16 jaar, twee keer per jaar naar dezelfde plek in Frankrijk geweest en dat ding reed bij verkoop twee jaar geleden nog prima zonder dat er ooit een koppelingsset is vervangen.
Kan natuurlijk ook een maandag morgen gevalletje zijn geweest
Volvo heeft een productiefout in het kapotte onderdeel gevonden, dus ik hou het inderdaad op een maandagmorgengeval. Kan gebeuren en is uiteindelijk netjes afgehandeld.
azz_kikr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:30:
[...]

Mja, moeilijk voor mij in te schatten. Ik kan op internet al een 'original quality replacement part' vinden van zo'n 2-massa vliegwiel voor 600 euro - een originele van Volvo zal nog een stukje duurder zijn. De rekening werd in elk geval na toevoeging van vliegwiel meer dan verdubbeld. Afgezet - misschien.
Audi-Arjan schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:52:
Overigens fijn dat alles netjes door Volvo NL wordt opgelost. Dat geeft wel vertrouwen.
En zorgt er waarschijnlijk voor dat ouders van TS hierna weer voor een Volvo gaan.
Eh.... m'n ouders zijn van de leeftijd dat dit waarschijnlijk hun allerlaatste auto zal zijn. :|

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Als je naar de kosten van arbeid en naar de kosten van zo'n vliegwiel kijkt is het helemaal niet zo logisch om dat preventief te vervangen. Het verhaal van 'als het dan toch open ligt' gaat meer op voor het tegelijkertijd vervangen van de drukgroep als de koppelingsplaat versleten is.. het moet allemaal wel een beetje in verhouding blijven.

Dit lijkt behoorlijk op toeristen flessen. En blijkbaar denkt volvo nl daar ook zo over.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 20-07-2018 12:49 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Yucon schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:47:
Als je naar de kosten van arbeid en naar de kosten van zo'n vliegwiel kijkt is het helemaal niet zo logisch om dat preventief te vervangen. Het verhaal van 'als het dan toch open ligt' gaat meer op voor het tegelijkertijd vervangen van de drukgroep als de koppelingsplaat versleten is.. het moet allemaal wel een beetje in verhouding blijven.

Dit lijkt behoorlijk op toeristen flessen. En blijkbaar denkt volvo nl daar ook zo over.
Als koppeling vervangen wordt, wordt altijd de druklager mee vervangen. Als vliegwiel vervangen wordt, wordt de druklager en koppeling mee vervangen. Of je moet wel heel erg op je geld zitten.

Maar normaal wordt het vliegwiel niet vervangen bij iets met koppeling. Of ze moeten mankementen gezien hebben, dat zeggen ze nergens. Kon zijn dat er uiterlijke tekenen waren dat het ding moest veranderd worden. We hebben de onderdelen niet gezien dus niemand buiten garage en volvo zal het weten.

Volgens mij ook geval van toeristen profiteren, gebeurd vaak. Zeker als de toeristen de franse taal niet machtig zijn. Mooi van volvo nl wel.

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-11 15:36
vanaalten schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:25:
[...]
Maar, wel eentje die is geselecteerd door Volvo Assistence / ANWB Alarmcentrale (zelfde organisatie daar).
Ik ben ook wel benieuwd of de ANWB nog heeft gereageerd op de gepeperde rekening.
Veel Nederlanders (zeker boven een bepaald leeftijd, een categorie waar ik ook toe behoor) rekenen toch op expertise en ervaring van deze organisatie. Als die geen garantie van fairness biedt, is het de vraag of die alle toeters en bellen wel waard is. Zorgeloos op reis betekent toch iets anders dan dat je bij panne geconfronteerd wordt met de facto oplichting.

Onderweg naar Tertius

Verwijderd

Barcht schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of de ANWB nog heeft gereageerd op de gepeperde rekening.
Veel Nederlanders (zeker boven een bepaald leeftijd, een categorie waar ik ook toe behoor) rekenen toch op expertise en ervaring van deze organisatie. Als die geen garantie van fairness biedt, is het de vraag of die alle toeters en bellen wel waard is. Zorgeloos op reis betekent toch iets anders dan dat je bij panne geconfronteerd wordt met de facto oplichting.
Ik meen dat de ANWB niet heel veel meer doet dan de plaatselijke depannage bellen die je naar de plaatselijke garage afsleept. Volgens mij hebben ze niet een netwerk van streng geselecteerde, betrouwbare bedrijven o.i.d.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:17
[...]

Heel veel merken doen mee aan dit soort praktijken, wat jij goed zegt. Vind ik raar. Ze weten van de productie fout af. En maken het pas als het echt defect is. In plaats van een terugroep actie. Stel je staat met die auto ergens waar je geen bereik heb ( Ja dat kan goed buiten Nederland).
Nee dat is logisch dat wordt berekend. Een productie fout hoeft niet altijd tot problemen te leiden. En er moet een afweging gemaakt worden. Wat de kosten zijn om het bij iedereen te vervangen of hoeveel kans is er dat dit kapot gaat en het dan te vervangen. Alles word hier in meegenomen, ook klant beleving en imago schade enz.
Pagina: 1