Toon posts:

[RH 7.1] monitor/xfree probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb net Red Hat 7.1 geinstalleerd, installatie ging goed, totdat ik voor de eerste keer opstartte, hij laad alles, maar zodra ik kan inloggen (text based) gaat de monitor raar doen. Die springt steeds op zwart en geeft wat strepen voor ongeveer 15 seconden, dan zie ik de letters weer voor ongeveer 2 seconden, dan weet zwart en strepen etc.

Ik kan net wat commando's uitvoeren (die 2 seconden), maar dan moet ik dus weer voor zo'n 15 seconden wachten... :(

Als ik startx doe, geeft ie een foutmelding. Ik ben zelfs door het menu van xf86config gegaan (duurde heeeel lang), maar dat mocht ook niet baten.

Bij de installatie worden mijn monitor (CTX V950) en grafische kaart (Matrox G450) netjes herkent. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen?

Verwijderd

gewoon een gokje: apmd disablen bij startup voor je console probleem ??

voor X: je config nakijken in /etc/X11/XF86Config

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Dat hij in de console zo raar doet komt waarschijnlijk als volgt:

Nadat hij geboot is, wordt (vanuit init) X gestart (zodat je grafisch kan inloggen), je schakelt hierdoor naar console 7, waar X moet gaan verschijnen. Maar X start niet (dat merkte je met startx al). Als X klaar is met zijn poging-tot-starten, wordt je weer teruggegooid naar de console waar je daarvoor zat. Maar omdat in /etc/inittab staat dat als X afgesloten wordt, dat hij dan weer opgestart moet worden, wordt X weer gestart, enz, enz. Die groene strepen tijdens die 15 sec worden dan veroorzaakt door X.

Je kunt waarschijnlijk het beste om te beginnen dat respawnen van X uitzetten. Als het goed is staat ergens in /etc/inittab een regel als 'x:2:respawn:/usr/X11R6/bin/Login.app', waarbij er bij jou waarschijnlijk een ander programma staat (ik gebruik dus login.app als grafisch inlogprogsel). Je moet dan (als root) een # voor deze regel zetten en dan in de prompt 'init q' intypen. Als het goed is, houdt dat heen-en-weer geschakel dan op.

Als je Redhat bak aan een netwerk hangt, kun je ook over het netwerk inloggen, dan hoef je niet op die heen-en-weer-switchende console te repareren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt deadinspace, het werkte. Nu kan ik heel rustig inloggen. Nu heb ik een nieuw probleem bij het starten van X, een core device kan niet gestart worden, namelijk mijn usb muis. Ik ga even zoeken hoe ik dat kan oplossen... :?