Hulp bij eerst / starter auto (occasion)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe auto?
Woon-werk verkeer. 2x 47,2 km per dag. Dus voornamelijk op de snelweg. Ik woon in een dorp dus hoeft niet perse een "stadauto" te zijn.

Wat mag de auto gaan kosten?
Zo weinig mogelijk. Misschien nogal breed maar tussen de 6000 en 12.500. Ik heb niet gerekend op de aanschaf van een auto maar voor een nieuwe baan die misschien (vrij zeker nu) gaat starten in september.

Wat denk je allemaal nodig te hebben + eisen/wensen?
- minimaal betrouwbare 90PK motor;
- Maximaal ~4 meter in de lengte;
- Beetje sportief uiterlijk als het kan;
- Navigatie ingebouwd;
- Benzine motor;
- Kilometerstand max 120.000 (maar liever denk ik toch max 45.000).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Gewicht tot 1049 kg vanwege de wegenbelasting.
- Het zou leuk zijn (geen vereiste) als de auto 'leuk' is om in te rijden. Zo schijnt de Ford Fiesta relatief leuk te zijn om in te rijden.

Welke modellen vind je tot dusver interessant?
A-segment: Kia Picanto 1.2 MPi (84PK), Hyundai i10 met zwaardere motor.
B-segment: Volkswagen Polo, Hyundai i20, Ford Fiesta, Audi A1, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Kia Rio, Honda CR-Z.
Ik neig ernaar om te kiezen voor een auto uit het B-segment omdat ik voornamelijk op de snelweg zal rijden (45 tot 55 minuten per rit), 2x per werkdag).

Welke merken / modellen niet?:
- Fiat (niet mijn smaak);
- Mazda (te duur en Mazda 2 heeft irritant gaspedaal);
- Renault, Peugot, Citroën (Frans design = yak);
- Volkswagen Up / Seat Mii / Skoda Citigo (gaspedaal zit voor mij te dicht op de rechterzijkant. Verder prima auto denk ik).

Wat verwacht je van ons?
Misschien dat ik bepaalde modellen over het hoofd het gezien. Ik ben geen auto kenner. Ik zou graag advies willen over wat goede modellen zijn voor mijn situatie en smaak. Wat slurpt niet teveel benzine en betrouwbaar? Zo staat Volkswagen goed aangeschreven maar zijn er nogal wat problemen geweest omtrent de TSI-motoren en de distributieketting. Maar dat lijkt nu verholpen te zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou voor een toyota yaris kunnen gaan. Niet het meest sportieve auto maar gezien het je eerste auto is ga je die afraggen. Want je gaat leren rijden. Toyotas zijn duurder in aanschaf maar bijna niet kapot te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 03:12:
Wat slurpt niet teveel benzine en betrouwbaar? Zo staat Volkswagen goed aangeschreven maar zijn er nogal wat problemen geweest omtrent de TSI-motoren en de distributieketting. Maar dat lijkt nu verholpen te zijn.
De goede naam van Volkswagen (en andere VAG merken) is grotendeels historisch (en dan praat ik uiterlijk begin dit millenium). Tegenwoordig zijn het kwalitatief gezien de slechtste merken op de markt.

Wil je zuinig en betrouwbaar dan is het verre oosten je enige serieuze optie. Zoals hierboven aangegeven: Toyota is erg goed maar ook Kia, Mazda, Honda staan bovenaan de betrouwbaarheids lijsten van het moment.

Wil je echt zuinig én fatsoenlijk lange uren snelweg kunnen maken dan zou je eens naar de Prius moeten kijken. Nee, ziet er niet heel erg sportief uit, is wel enorm zuinig en rijd heel erg relaxed, ook in files, dankzij zijn CVT. Wil je toch een wat leuker uiterlijk dan zou de Auris Hybride ook nog een serieuze optie zijn.

Ik zou me, als ik jou was, niet teveel focussen op de kilometer stand. De hedendaagse motoren lopen op hun gemakje een paar ton aan kilometers; die motor rijdt je niet meer stuk. Ik denk dat daar namelijk je grootste beperking in keuze zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hoe kom je aan de grenzen van 120.000 en 45.000? Ze zijn in mijn ogen erg willekeurig en liggen behoorlijk uit elkaar.

Een CR-Z is trouwens enorm oncomfortabel om in te rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 26-05-2018 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 15:03
Zat ongeveer 7 maanden geleden in dezelfde situatie als jij. Franse auto leek me niet zoveel, uiteindelijk toch een proefrit in een Renault clio bouwjaar 2014 gemaakt en meteen verkocht.

Auto met 90.000km(diesel) aangeschaft. Inmiddels 25.000km in gereden en had geen betere kunnen kiezen, ding rijdt perfect, voor stoelen erg comfortabel, paar opties erop, goed ingebouwd media systeem ( touch) en sinds de redesigns ook nog eens prachtige wagens. Proefrit staat natuurlijk vrij dus ik adviseer om een clio zeker niet uit te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Gezien de afstanden zou ik uit het B segment toch een diesel overwegen. 100km p/d is al gauw 500 p/w keer 50 weken, is zo 25k. Dat zou ik nog eens na rekenen qua belasting/brandstofkosten.

Er wordt hierboven al de CVT geopperd, als je dan iets wil hebben wat leuk smoelt en erg prettig rijdt zou ik niet naar de Prius neigen, maar de Auris Hybrid. Die moeten wel te krijgen zijn voor jou budget, maar km-stand kan dan een dingetje worden als je dat echt persé zo laag wil houden.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:45
Rij zelf in een i10. Ik rij ongeveer het zelfde aantal kmters, volgens mij 48km enkele reis.
Dit bevalt prima. Het huidige model i10 pre en post facelift zijn heerlijk luxe wagentjes.
Zeker vanaf de icomfort plus, mijn autootje.

Ondanks het driepittertje en een 1.0 vlot genoeg zeker voor de snelweg heerlijk stil en rijdt een.slag groter voor je gevoel.

Ter vergelijking wij hebben naast de i10 ook een i40, maar voor mij is het altijd om het even welke auto ik pak. Laat de i10 eogenlijk nooit staan omdat ik liever in de i40 zou rijden.

De troef blijft altijd gewoon lange proefrit maken met snelweg, dan kun je zelf het beste inschatten wat jouw voorkeur heeft.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1063865

Ik zou pas kopen als je door je proeftijd bent. Gezien je heel specifiek koopt voor dit werk.

Tot die tijd huren.

Qua auto; Kia Cee'd.

[ Voor 9% gewijzigd door 1063865 op 26-05-2018 08:35 . Reden: C'eed naar Cee'd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

B segmenter zou ik zeker doen met deze afstand.

Met 20.000 km per jaar of meer zou je ook kunnen denken aan een ex-14% bijteller.

Allemaal diesels, dus hoger in de vaste lasten. Maar ze zijn goedkoper in de aanschaf & afschrijving. De 14% regeling gold tot 2014.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is je eerste auto, maar toch lijkt het al alsof je precies weet wat je wel en niet wilt hebben. Denk aan eisen als:
- Navigatie ingebouwd;
- Kilometerstand max 120.000 (maar liever denk ik toch max 45.000)
Het draait niet alleen op de pk’s. Het koppel is net zo belangrijk. Waar de lengte-eis vandaan komt is mij niet duidelijk. Ingebouwde navigatie klinkt leuk, maar denk eraan dat de kaarten altijd verouderd zijn. Zelfs nieuwe auto’s hebben vaak de kaarten van enige tijd geleden. Beste is gewoon Google Maps/Waze/andere navigatieapp te gebruiken. De km stand lijkt me volledig arbitrair. Hoe ben je hieraan gekomen? Denk eraan dat een tweedehands auto met wat meer kilometer beter kan zijn. Lange stukken zijn het best voor een verbrandingsmotor. Liever een auto met iets meer km, dan eentje die vaak stil heeft gestaan.
En heb je dan al zoveel rijervaring dat je de volgende merken/modellen kunt uitsluiten?
- Volkswagen Up / Seat Mii / Skoda Citigo (gaspedaal zit voor mij te dicht op de rechterzijkant. Verder prima auto denk ik).
Je zou moeten we bepalen wat je maximaal aan een tweedehands auto wil uitgeven. Dan ga je ruim onder die prijs zitten om wat speling te hebben mocht er vrij snel een reparatie moeten plaatsvinden. Ga maar gaspedaal.nl en vul je herziene eisen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 17:50

WhySoSerious

Be the change.

Benzine of EV zou voor mij de voorkeur hebben boven diesel. Naast de impact op gezondheid gaat MRB voor diesels zonder roetfilter volgend jaar omhoog met 15% en ik heb zo'n vermoeden dat je de komende jaren op steeds minder plekken de binnenstad in mag. Als de auto puur voor woon-werk is kun je een EV overwegen met deze afstanden, zou niet zo'n probleem moeten zijn. Maar zoals @Iamhere al zei, wacht even tot je zekerheid hebt.

Eerste wat in mij opkwam was een Prius 3. Dan zit je qua MRB wel wat hoger ivm het gewicht, maar dat zou de betrowbaarheid en het rijcomfort dan weer ruimschoots goed moeten maken. Wil je de sportievere look, ga dan voor de Auris Hybrid. Dit scheelt je echter niets in gewicht.

El cheapo optie; 107/C1/Aygo 2e hands. Is naar 15 cent per km te brengen, goedkoper ga je het niet krijgen in een ICE-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
De keuze voor diesel of bezine is echt afhankelijk van jouw toekomstige situatie.
Diesel bindt je wel aan lange afstanden. Dus mocht je onverhoopts iets anders willen doen of niet door je proeftijd komen dan zit je met een mogelijk te dure auto.

Dat risico is bij een lichte benzine auto minder.
Wat mijn keuze ook beinvloed heeft is, dat ik voor organisatie werk met meerdere locaties in Rotterdam, verschillend in afstand van 8 tot 50 km vanaf mijn huis. Dus ik hecht ook waarde aan flexibiliteit mocht ik ergens anders gaan werken.

Als ik kijk naar de i10. Verbruik op snelweg ligt rond de 1 op 21/20 en in stadsverkeer rond de 1 op 17/18. Let op dit is echt praktijkverbruik de cijfers van alle fabrikanten zijn gewoon leugenachtig.

Verdiep je dus voor verbruik cijfers in fora en verbruiksmonitoren.

Mijn tip is.je niet blind te staren op segmenten (a b c d). Grenzen hiertussen zijn behoorlijk aan het vervagen.
Ik had tot ik de i10 heb gekocht ook nooit gedacht dit soort afstanden in een "kleine auto" af te leggen.
Tot iemand mij overtuigd heeft gewoon een proefrit te maken en ik mijn vooroordeel behoorlijk moest bijstellen.

[ Voor 0% gewijzigd door TooTall_NL op 26-05-2018 08:39 . Reden: Typen op een telefoon.......typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Je hebt een vrij ruim (dubbel) budget maar toch niet op een auto gerekend ?

Heb je een B segement (polo Fiesta) private lease overwogen ?

Of wellicht zelf de ruime A segment de nieuwe micra doe goed gelukt is met het nieuwe model.

Over private lease loopt een compleet ander topic hier waar je je in kan verdiepen.
(Note Justlease biedt ook jaarcontracten aan wellicht handig ipv gelijk 4 jaar)

Diesel gaan heel langzaam dood, zeker in dit kleinere segment , hou dus rekening met een slechte verkoopprijs over een paar jaar.
(Kan veen probleem zijn als nu heel goedkoop kan kopen)

Naar ik de basis zou ik naar een benzine kijken wellicht een hybrid zoals de eerder aangeven yaris die zijn sporen (de techniek) wel verdiend hebben.

Hecht niet veel waarde aan navigatie in oudere auto, vaak is de techniek achterhaald en de kaarten oud (update kan soms 200 euro kosten) en je iPhone met Google Maps is altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
wd200 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:45:

Hecht niet veel waarde aan navigatie in oudere auto, vaak is de techniek achterhaald en de kaarten oud (update kan soms 200 euro kosten) en je iPhone met Google Maps is altijd beter.
Heel goed punt, mijn auto van eind 2015 begint al achter te lopen. Smartphone met maps is altijd up-to-date :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Ben het echt helemaal niet eens met de negativiteit over de navigatie. Ik zou persoonlijk écht geen losse apparaten meer willen op mn dashboard/voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59
Bovendien kan je navigatie uit 2015 gewoon updaten hoor, bij de meeste fabrikanten is dat gewoon een gratis download. Ingebouwde navigatie is echt veel fijner dan geklooi met telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
1063865 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:26:
Ben het echt helemaal niet eens met de negativiteit over de navigatie. Ik zou persoonlijk écht geen losse apparaten meer willen op mn dashboard/voorruit.
Dat kan, maar het is gewoon een feit dat die navigatie vrij snel achterloopt. Daar kan je niet omheen. En ja je krijgt vanaf de fabrikant soms updates maar je auto gaat altijd langer mee dan de updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Mooi punt die navigatie.....

VAG gebruikt ingebouwde navigatie op basis van een CD. Dat betekend dus ieder jaar een nieuwe CD kopen voor €150, als je mazzel hebt.
Toyota gebruikt ingebouwde navigatie op basis van.... errrrr.... vergeet updates maar, is niet mogelijk.
Renault gebruikt navigatie op basis van Tomtom. Updates lopen gelijk me Tomtom en als er betaald moet worden gebruik je de regels van Tomtom. Mijn 2012 Megane heeft zojuist de meest recente volledige map update gekregen voor €50 en kleinere updates altijd gratis....

Ingebouwde navigatie is niet persé erg. Maar kies wel het juiste merk auto......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Croga schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:30:
Toyota gebruikt ingebouwde navigatie op basis van.... errrrr.... vergeet updates maar, is niet mogelijk.
Dat is dus onzin, je kan Toyota's gewoon updaten met de navigatie als die er is. En de basis is Here Navigation, al zijn ze volgens mij wel bezig over te stappen op tomtom als basis.

Maar even terug on topic, @Anoniem: 248568 wat had je ondertussen zelf al gevonden via onder andere gaspedaal? Met de extra info van de reacties hieronder moet je toch redelijk ver komen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Uthog op 26-05-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Renault gebruikt navigatie op basis van Tomtom. Updates lopen gelijk me Tomtom en als er betaald moet worden gebruik je de regels van Tomtom. Mijn 2012 Megane heeft zojuist de meest recente volledige map update gekregen voor €50 en kleinere updates altijd gratis....
Maar dan customized door Renault, je kan niet zomaar TomTom-kaarten installeren op je R-link2 bijvoorbeeld (heb er ervaring mee met mijn Talisman). Je moet wachten tot Renault de kaarten beschikbaar stelt. Iig voor R-link2 systemen dan, weet niet hoe het met de oudere systemen is.

En gelijk lopen doen ze al helemaal niet. De meeste recente Renaultkaarten voor R-Link zijn van juni 2017, terwijl TomTom al veel verder is.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 26-05-2018 10:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:36
Je gewichtsgrens snap ik omdat je kijkt naar de wegenbelasting, maar een zwaardere auto heeft vaak een prettigere wegligging. Voor 50km per dag zou ik dag nog niet zo gek vinden.

Fiat niet je smaak? De Fiat Bravo al eens bekeken? :)
Sowieso zou ik het A-segment skippen en eerder kijken wat er in het C-segment te vinden valt. Wellicht nog een Kia Cee'd met garantie?

Maar voor dit budget zou ik een Lexus CT-200H halen. Ja, hij is iets zwaarder, maar met de hybride motor heb je dat terug verdiend. Standaard CVT-automaat dus heel comfortabel en makkelijk rijden. En Japans, dus er gaat waarschijnlijk niks stuk :P Zo'n Lexus kan je prima kopen met >100k op de teller. Let wel op komend onderhoud.
De Toyota-evenknie is de Auris hybrid.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-02 01:20
Als ik nog even wat toe mag voegen aan dat navigatie verhaal; Ik rijd in een VW Up uit 2017. De vorige versies hadden een losse navigatie unit in een houder op het dashboard. Tegenwoordig zetten ze er een vaste telefoonhouder in. Dit vind ik erg fijn werken. Tevens een manier om niet de hele tijd op je telefoon te gaan achter het stuur. Google maps + flitsmeister + podcast / Spotify combi werkt heerlijk. In de houder zit ook een USB poortje voor de oplader, zodat een kort kabeltje genoeg is achterlangs. Geen lange kabel door de auto heen dus.

Play every day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe auto?
Woon-werk verkeer. 2x 47,2 km per dag. Dus voornamelijk op de snelweg. Ik woon in een dorp dus hoeft niet perse een "stadauto" te zijn.

Wat mag de auto gaan kosten?
Zo weinig mogelijk. Misschien nogal breed maar tussen de 6000 en 12.500. Ik heb niet gerekend op de aanschaf van een auto maar voor een nieuwe baan die misschien (vrij zeker nu) gaat starten in september.

Wat denk je allemaal nodig te hebben + eisen/wensen?
- Beetje sportief uiterlijk als het kan;
- Navigatie ingebouwd;
- Benzine motor;
- Kilometerstand max 120.000 (maar liever denk ik toch max 45.000).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Gewicht tot 1049 kg vanwege de wegenbelasting.
- Het zou leuk zijn (geen vereiste) als de auto 'leuk' is om in te rijden. Zo schijnt de Ford Fiesta relatief leuk te zijn om in te rijden.

Welke modellen vind je tot dusver interessant?
A-segment: Kia Picanto 1.2 MPi (84PK), Hyundai i10 met zwaardere motor.
B-segment: Volkswagen Polo, Hyundai i20, Ford Fiesta, Audi A1, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Kia Rio, Honda CR-Z.
Ik neig ernaar om te kiezen voor een auto uit het B-segment omdat ik voornamelijk op de snelweg zal rijden (45 tot 55 minuten per rit), 2x per werkdag).

Welke merken / modellen niet?:

Wat verwacht je van ons?
Misschien dat ik bepaalde modellen over het hoofd het gezien. Ik ben geen auto kenner. Ik zou graag advies willen over wat goede modellen zijn voor mijn situatie en smaak. Wat slurpt niet teveel benzine en betrouwbaar? Zo staat Volkswagen goed aangeschreven maar zijn er nogal wat problemen geweest omtrent de TSI-motoren en de distributieketting. Maar dat lijkt nu verholpen te zijn.
12k te besteden, je wil wel iets wat een beetje leuk rijdt en beetje sportief is. Laat die eis van 1049 kg vallen en let daar niet op, boeiend die paar euro die je per jaar extra kwijt bent. Als je veel snelwegkilometers wil doen wil je wel comfortabel rijden. Als je dan ook nog van kwaliteit houdt zitten er maar een paar merken op; Audi, BMW, Mercedes. Klinkt cliché, maar het is niet voor niks zo.

Ik lees Toyota Yaris, i10, Renault Clio, etc. etc... Nou laat dat sportief dan maar achterwege, en in zulke hokken wil je toch niet 100 km per dag rijden? Over veiligheid nog niet te spreken; je wil niet weten wat er met zulke hokken gebeurt als er een bestelbus tegen rijdt.

Ik zou een leuke MB C180k kopen en me niet teveel van het bouwjaar aantrekken als het maar vanaf 2007/2008 is. Bouwjaar maakt niet uit omdat je kwaliteit rijdt. Hier eentje met navi, xenon, lichtmetalen velgen en een fatsoenlijke motor: klik
of deze klik

Dan rij je ook wat en heb je geen hoopje plastic ellende.

Gek ook dat zoveel mensen hier bang zijn van ingebouwde navigatie. Bij mijn vorige auto heb ik niet eens de moeite genomen om die ooit te updaten, en die kaarten waren 3 jaar oud, who cares: als het er maar fatsoenlijk uitziet en meteen werkt. Niet eerst dat ding uit het handschoenenkastje pakken, kabeltje eruit vissen en aansluiten, opstarten, etc. etc. ZzzZZzzZz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Voor die prijs en de kilometers die je rijdt kan ik eigenlijk wel een standaard antwoord van enkele users hier aandragen (zoals @MK_ )

Opel Corsa D of E op LPG. Afhankelijk hoe oud je hem wil hebben en de andere dingen.

Als je wat aparter en vooral veel zeldzamer zoekt de Opel Adam is op hetzelfde platform geleverd. Die kun je ook vinden met LPG.

https://www.wassinkautogr...l-83pk-3d-cosmo-navi-leer

Kom je uit op zoiets.

Of rek je gehele budget op en je hebt een nieuwere:

https://www.autowereld.nl...banden-27698679/foto.html

Of mik ertussen en voor minder dan 10k heb je iets wat volledig aan je verwachten voldoet zoals je het hier zet:

https://www.opeloccasions...a/blitz-12-lpg/occ3883461

https://www.brandstof-zoeker.nl/adviesprijzen/

Kijk je hier naar de adviesprijzen en dan zie je dat je ruim de helft betaald per liter.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Uthog schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Dat kan, maar het is gewoon een feit dat die navigatie vrij snel achterloopt. Daar kan je niet omheen. En ja je krijgt vanaf de fabrikant soms updates maar je auto gaat altijd langer mee dan de updates.
Nou, ik kan het gebruik van andere systemen simpelweg niet beoordelen omdat ik alleen de auto navi gebruik (momenteel Mercedes, maar in het verleden ook Audi, Renault en BMW) heb.

Ik heb nog nooit iets niet gevonden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Uthog schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:46:
Dat is dus onzin, je kan Toyota's gewoon updaten met de navigatie als die er is. En de basis is Here Navigation, al zijn ze volgens mij wel bezig over te stappen op tomtom als basis.
Prius 2: Updaten onmogelijk
Prius 3: Updaten onmogeljik.
Het kan zijn dat het nu verandert is maar in de categorie waar TS kijkt is het niet mogelijk
wildhagen schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:48:
Maar dan customized door Renault, je kan niet zomaar TomTom-kaarten installeren op je R-link2 bijvoorbeeld (heb er ervaring mee met mijn Talisman). Je moet wachten tot Renault de kaarten beschikbaar stelt. Iig voor R-link2 systemen dan, weet niet hoe het met de oudere systemen is.
Ik geloof niet dat de Talisman valt in de categorie waar TS kijkt. De R-Link1 en zijn voorgangers gebruiken gewoon standaard Tomtom kaarten uit de standaard Tomtom shop via de standaar Tomtom home software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegenmepper
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-06 14:57
Kijk ook goed naar het verwachte onderhoud dat bij een auto komt kijken. Niet alleen naar de prijs voor grote en kleine beurten, maar ook naar banden en (veel voorkomende) gebreken. Je zal niet de eerste zijn die een leuke "betaalbare" sportieve auto koopt en er dan achter komt dat het onderhoud te duur is.

Mijn advies: laat de optie "sportief" (wat dat ook mag betekenen) varen en ga voor de optie comfortabel. Je gaat zit dagelijks veel op de snelweg en wilt gewoon ontspannen en comfortabel kunnen reizen. Laat het A-segment maar vallen. Dat zijn vooral stadsauto's die niet ontworpen als comfortabele snelwegvreters. Een Prius of een Auris Hybrid (zoals hierboven al aangeven) is dan echt een aanrader. Luxe, stil, zuinig en goedkoop in onderhoud.

Laat je niet al te snel vallen voor de VAG marketing. Die zijn vaak niet zo betrouwbaar als de Aziatische concurrent en zeker niet zo onderhoudsvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Even een aantal dingen ophelderen. Vanacht laat topic geopend en sommige dingen wil ik nu ophelderen.

Als ik die baan krijg dan weet ik nog niet of ik in de (nabije) toekomst zal verhuizen dichterbij werk. Ik woon nu bij mijn ouders dus ik verwacht van wel. Een diesel is daarmee uitgesloten.
De eis van max 1050kg blijft staan. Ik verwacht de auto te houden voor minimaal 4 jaar. Over die periode wil ik zo min mogelijk wegenbelasting en verzekeringskosten betalen maar toch fatsoenlijk kunnen rijden op de snelweg. Ik heb geloof ik rijles genomen in een Chevrolet Spark (stadsauto) en was te doen al was de wegligging niet optimaal. Maar ik heb dus zeer weinig rijervaring dus wat weet ik.
Ik ben beginnend bestuurder met 0 jaar schadeloos rijden. Het lijkt mij verstandig om in ieder geval het eerste jaar all-risk te verzekeren. Dan kom je al gauw op minimaal €70 p/maand.
Private lease wil ik niet want 1 het schijnt dat je dan BKR-registratie krijgt en 2 er is momenteel teveel onduidelijkheid over het aantal kilometers dat ik per jaar zal rijden (vanwege onzekerheid baan, en eventuele verhuizing).

Hoe kom ik aan de kilometergrens 45.000 - 120.000. Zoals gezegd ben ik geen autokenner maar gezien de 2de hands prijzen die ik heb gezien lijkt mij dit de beste keuze. Ook gezien de inruilwaarde maar daar kan ik mij in vergissen :). Misschien is onderhoudshistorie veel belangrijker maar dat staat vaak niet online. Bij Carnext.nl wel. Iemand daar ervaring mee? Zijn allemaal leaseauto's geweest die daar te koop staan.

"Je hebt een vrij ruim (dubbel) budget maar toch niet op een auto gerekend ?" Nee, dit is gewoon spaargeld. Voor als ik een eigen huis wil kopen en ik was eigenlijk van plan om een motor te kopen. Dat is iets wat ik al vrij lang wil. Helaas nooit toegekomen aan het beginnen van mijn rijopleiding daarvoor en dat ga ik nu ook niet meer halen op tijd (plus een auto is veel praktischer). Toch wil ik geld achterhouden voor een motor vandaar het grote verschil in budget --> 6000 tot 12500.

Voor alle duidelijkheid. Ik zit nu in de oriëntatiefase. Ik ben nu een week lang op zoek en ben vorige week zaterdag een aantal dealers afgegaan om verschillende auto's van binnenuit te bekijken.
Daarnaast, ik ben geen autoliefhebber. Het is een pluspunt als de auto 'leuk' rijdt, maar is geen vereiste.

Gezien de reacties lijkt me het zeer verstandig om zelf eens een i10 aan te voelen op de snelweg.

"Het draait niet alleen op de pk’s. Het koppel is net zo belangrijk. Waar de lengte-eis vandaan komt is mij niet duidelijk".
Koppel is inderdaad ook belangrijk. Maar meer om even een indicatie aan te geven. Bij een stadsauto lijkt het mij wel wenselijk dat je een sterkere motor erin hebt zitten (meer dan 65PK).
De lengte-eis is er simpelweg omdat ik amper rijervaring heb en ik een relatief lichte auto wil vanwege de kosten. Bovendien heb ik gewoon niets met grote auto's. Sommige mensen worden er blij van. Ik niet.

Ik zal op mijn "vraag lijst" voor de dealer erbij zetten of ik de kaarten e.d. van de navigatie kan updaten.

Zouden jullie trouwens liever kopen van een dealer of particulier? Standaard wordt er toch geen garantie gegeven op occasions. En garantie is vrij prijzig. Eigenlijk een beetje afhankelijk van de waarde van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Prius 2: Updaten onmogelijk
Prius 3: Updaten onmogeljik.
Mijn Prius 3 uit 2013 heeft onlangs toch echt een update gekregen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-06 15:21
Als je voornamelijk snelweg rijdt heb je weinig baat bij een hybride. Ondanks dat het wel kwalitatief goede auto's zijn (toyota/lexus in ieder geval wel). Kilometerstand niet te blind op staren, goed onderhoud en hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan zegt 10x meer over de staat dan een kilometerstand van 20.000km op een 6 jaar oude auto= korte stukjes = motor warmt niet op = slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
tomas123 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:27:
Als je voornamelijk snelweg rijdt heb je weinig baat bij een hybride. Ondanks dat het wel kwalitatief goede auto's zijn (toyota/lexus in ieder geval wel). Kilometerstand niet te blind op staren, goed onderhoud en hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan zegt 10x meer over de staat dan een kilometerstand van 20.000km op een 6 jaar oude auto= korte stukjes = motor warmt niet op = slecht.
De Toyota Prius is op de snelweg nog steeds niet onzuiniger dan andere zuinige auto's. Maar dat komt voornamelijk omdat het een wat zwaardere auto is. Een auto tot 1049 kg is simpelweg niet zuinig op de snelweg, omdat het gewicht te laag is. De Prius zal het sowieso winnen qua zuinigheid, omdat je ook naar de snelweg moet rijden.
[b]- Gewicht tot 1049 kg vanwege de wegenbelasting.
Kleinere cabrio? Als je nog geen ervaring hebt met autorijden, dan hoef je je in ieder geval niet te ergeren aan het torderen. Torderen kun je overigens gewoon aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-06 15:21
Trommelrem schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:37:
[...]

De Toyota Prius is op de snelweg nog steeds niet onzuiniger dan andere zuinige auto's. Maar dat komt voornamelijk omdat het een wat zwaardere auto is. Een auto tot 1049 kg is simpelweg niet zuinig op de snelweg, omdat het gewicht te laag is. De Prius zal het sowieso winnen qua zuinigheid, omdat je ook naar de snelweg moet rijden.

[...]
Kleinere cabrio? Als je nog geen ervaring hebt met autorijden, dan hoef je je in ieder geval niet te ergeren aan het torderen. Torderen kun je overigens gewoon aan wennen.
Kleine auto's niet zuinig op de snelweg? https://www.autoweek.nl/v...i-celerio-10-comfort-2015 ding weegt 850kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:05:
Zouden jullie trouwens liever kopen van een dealer of particulier? Standaard wordt er toch geen garantie gegeven op occasions. En garantie is vrij prijzig. Eigenlijk een beetje afhankelijk van de waarde van de auto.
Er zijn ook dealers/handelaars die wel een beetje vertrouwen hebben in wat ze verkopen en waar garantie gewoon bij de prijs in zit (ipv €900 afleverkosten wat mijn plaatselijke dealer vraagt voor een occasion).

Toen ik keek naar een auto heb ik hem eens specifiek op particulier gezet op marktplaats, maar degene die daar uit kwamen vond ik prijs technisch niet interessanter dan bij een dealer, dus toen had ik weinig reden om daar te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
@Anoniem: 248568 Maar waarom dan specifiek 1050kg? Puur vanwege de euro's per maand? Want in dat geval: auto's kosten altijd meer dan dat je denkt, onderhoud kost meer dan de standaard 'kleine beurt' omdat er vast eens iets stuk gaat, etcetera...
Punt is: je kan niet alle kosten begroten en zo specifiek op gewicht filteren doet mij vermoeden dat je dat wel probeert.

10 euro per maand meer aan wegenbelasting (2-3 gewichtsklassen) = 120 euro per jaar (nog geen 2 volle brandstoftanks) = over 4 jaar nog geen 500 euro, op je budget van meer dan 10.000 euro. Dat is echt nihil en waarschijnlijk het comfort wel waard, op een N-weg met een vrachtwagen aan de andere kant :P
Begroot die 500 euro gewoon mee en zoek het verwachte verbruik op (ervaringen, geen fabrieksopgave) en tel dat ook mee in je berekening. Ik denk dat je heel ander resultaat krijgt dan je denkt :P

En, als het je eerste auto is en je bent nog beginnend bestuurder en geld speelt een belangrijke rol... Dan zou ik ook eens kijken naar een andere prijsklasse, sub-5000. Daar je eerste twee schadevrije jaren in uitzitten kan afhankelijk van je leeftijd enorm veel geld schelen en maakt het ook minder kwalijk als je 'm eens in de prak rijdt. Allrisk is namelijk extreem duur (en ergens ook terecht).
Ook een Allrisk verzekerde auto in de prak rijden gaat je geld kosten (eigen risico + de dagwaarde van je auto is minder dan de vervangende auto die je wil + de komende jaren negatieve schadevrije jaren wat je beperkt in verzekeringskeuze en ook heel duur is).
Beste tip: laat je auto heel :P als je daar zelf nog aan twijfelt, neem een goedkopere auto.

En garantie? Zeker doen. Die afleverpakketten omvatten vaak ook een beetje onderhoud (wat je er sowieso bij onderhandeld natuurlijk) waarmee je de prijs van dat pakket er heel snel uit hebt. Stel dat pakket kost €599, als daar ook een grote beurt bij zit dan zou ik dat wel doen. Sowieso: er kan zo ontzettend veel stuk gaan aan een auto en reparaties kosten snel honderden euro's. Je koopt er een stukje zekerheid mee wat je volgens mij echt niet wil missen... Ik kan je hier op Tweakers genoeg topics aanwijzen van mensen die spijt hebben.
Bij particulier of handelaar; altijd een aankoopkeuring laten doen. Lees ook reviews, sommige handelaren zijn echt niet te vertrouwen. Misschien ook bij de dealer wel doen.

Vergeet ook pechhulp niet in je berekening, en vergeet cashbacks niet als je verzekeringen afsluit.

[ Voor 30% gewijzigd door Richh op 26-05-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:29
Gewoon alle kosten goed op rijtje zetten: Afschrijving, brandstofverbruik, onderhoud, mrb, verzekering
Let er daarbij op dat het opgegeven verbruik vaak niet klopt met de praktijk.
Hiervoor kun je bijv. goed terecht bij https://www.spritmonitor.de/de/suche.html.

Opgegeven (motor)koppel zegt overigens vrij weinig. Tussen de motor en de wielen zit een overbrengingsverhouding die per auto kan verschillen.
Opgegeven vermogen zegt meer vanwege de wet van behoud van energie. Motorvermogen = vermogen op de wielen.
De koppelkromme is dan wel weer interessant, omdat iets zegt over het motorkarakter, hoe de trekkracht verdeeld is over het toerenbereik. Helaas is de koppelkromme weer wat lastiger te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Word nooit verliefd op een auto, want dat kost veel geld. En inderdaad is een Toyota onderhoudsvriendelijk. Je eigen rijstijl is daarbij natuurlijk bepalend voor de kosten. Koop geen auto boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:13
Je kan kijken naar een suzuki swift, b-segment, licht, stuurt best leuk heb ik gehoord en ziet er met juiste opties redelijk sportief uit. Ook is hij relatief betrouwbaar, zuinig en betaalbaar. Zie ook https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-67701

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
BFmango schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:13:
[...]

12k te besteden, je wil wel iets wat een beetje leuk rijdt en beetje sportief is
Nee, hij wil zo min mogelijk besteden. Leuk rijden 'zou leuk zijn'. Hij is beginnend bestuurder.
Als je dan ook nog van kwaliteit houdt zitten er maar een paar merken op; Audi, BMW, Mercedes. Klinkt cliché, maar het is niet voor niks zo.
Ja, dat is cliché. Je woordkeuze klopt niet; deze merken bieden luxe (en kwaliteit). In menig A-segmenter vind je ook wel kwaliteit. Minder luxe.
Een A3 is kaler dan je denkt.
Ik lees Toyota Yaris, i10, Renault Clio, etc. etc... Nou laat dat sportief dan maar achterwege, en in zulke hokken wil je toch niet 100 km per dag rijden? Over veiligheid nog niet te spreken; je wil niet weten wat er met zulke hokken gebeurt als er een bestelbus tegen rijdt.
Tjonge... Driekwart Nederland doet dat! :P
En het zal je verbazen hoe goed een Yaris uit een botsproef komt. Helemaal niet per se beter dan een BMW uit de categorie woonwagenkamp.
Gek ook dat zoveel mensen hier bang zijn van ingebouwde navigatie. Bij mijn vorige auto heb ik niet eens de moeite genomen om die ooit te updaten, en die kaarten waren 3 jaar oud, who cares: als het er maar fatsoenlijk uitziet en meteen werkt. Niet eerst dat ding uit het handschoenenkastje pakken, kabeltje eruit vissen en aansluiten, opstarten, etc. etc. ZzzZZzzZz
Het belangrijkste aan navigatie is dat je veilig en snel op de juiste plek aankomt. "fatsoenlijk uitzien en meteen werkt" zijn precies twee dingen die mij niet zoveel boeien...
En je smartphone in de houder klikken is snel en effectief, en altijd up to date. Doet ook half Nederland anno 2018. Niet voor niks is dat standaard in de VW Up!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:26

VAG gebruikt ingebouwde navigatie op basis van een CD. Dat betekend dus ieder jaar een nieuwe CD kopen voor €150, als je mazzel hebt.
Navigatie updates zijn gratis te dowloaden bij vw.

https://webspecial.volksw...oads/maps-download.html#/

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17
In car navigatie is simpelweg niet meer van deze tijd. Geen enkel systeem kan concurreren met Google Maps / Apple, genoeg onderzoeken over. Geeft gewoon significante verschillen in reistijd doordat er veel meer data is inclusief verkeerslichten en B-wegen.

Enige uitdaging is een fatsoenlijke plek vinden voor je telefoon maar dat is echt wel te doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Je kan ook altijd eens een kijkje nemen in de afspeellijst 'occasion aankoopadvies' van Autoweek: YouTube: Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42

Een clio is niet echt te vergelijken met een i10. Mijn vriendin heeft een clio 1.6 uit 2007, inmiddels 130.000km mee gereden. Behalve de normale beurten trouwens nooit wat mee gehad.
Daar rij je zonder problemen mee naar Oostenrijk. Zie ik in een i10 nog niet gebeuren.
Zelfs die clio heeft gewoon 5 sterren veiligheid.

Ik zou alles met een t(f)si motor trouwens laten staan. Die zijn nogal onbetrouwbaar en gaan veelvuldig voortijdig de pijp uit. Je gaat geen nieuwe auto kopen met tsi motor, dus daar ga je niets mee opschieten.

En wat wil je aan opties? Cruise control? Airco? Ook wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:43
Trichoglossus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:31:
[...]

Een clio is niet echt te vergelijken met een i10. Mijn vriendin heeft een clio 1.6 uit 2007, inmiddels 130.000km mee gereden. Behalve de normale beurten trouwens nooit wat mee gehad.
Daar rij je zonder problemen mee naar Oostenrijk. Zie ik in een i10 nog niet gebeuren.
Zelfs die clio heeft gewoon 5 sterren veiligheid.

Ik zou alles met een t(f)si motor trouwens laten staan. Die zijn nogal onbetrouwbaar en gaan veelvuldig voortijdig de pijp uit. Je gaat geen nieuwe auto kopen met tsi motor, dus daar ga je niets mee opschieten.

En wat wil je aan opties? Cruise control? Airco? Ook wel iets om rekening mee te houden.
Waarom niet? Met de i10 heb ik zelf geen langdurige ervaring maar met de i20 wel. Die rij ik namelijk één en geen enkel probleem mee gehad. Heb hiervoor jarenlang een Getz gehad daar kon je ook mee doen wat je wilde dat ding gaf nooit een krimp. Heb er ook nog eens enorm veel spullen mee versjouwd tijdens de verhuizing. Startte altijd, liep nooit warm heeft me nooit laten staan. Rij toch 35.000+ km per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:34
Ik zou eventueel kijken voor een fiat punto evo 1.3 diesel.
Betrouwbaar en zuinig.
Navigatie en houder kun je los kopen voor dit model.

Zoiets

https://www.autowereld.nl...nge-26786230/details.html

[ Voor 47% gewijzigd door Aggressor op 26-05-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42
CrystalViriS schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:14:
[...]

Waarom niet? Met de i10 heb ik zelf geen langdurige ervaring maar met de i20 wel. Die rij ik namelijk één en geen enkel probleem mee gehad. Heb hiervoor jarenlang een Getz gehad daar kon je ook mee doen wat je wilde dat ding gaf nooit een krimp. Heb er ook nog eens enorm veel spullen mee versjouwd tijdens de verhuizing. Startte altijd, liep nooit warm heeft me nooit laten staan. Rij toch 35.000+ km per jaar...
Ga je nou serieus een i10 vergelijken met een i20? Dan is een i30 ook hetzelfde als een i20 zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
Uthog schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 07:57:
Je zou voor een toyota yaris kunnen gaan. Niet het meest sportieve auto maar gezien het je eerste auto is ga je die afraggen. Want je gaat leren rijden. Toyotas zijn duurder in aanschaf maar bijna niet kapot te krijgen.
Meest betrouwbare B segmenter is de Suzuki Swift. Model vanaf 2005 stuurt en schakelt bovendien erg lekker. Lekker licht ook. Aanrader.

Zelf eentje 7 jaar gereden. En met 30.000km per jaar net na de 2 ton ingerolen. Naast standaard onderhoud geen enkel defect gehad. Puur ingerolen omdat wij meer ruimte nodig hadden vanwege gezinsuitbreiding.

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 27-05-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ingebouwde navigatie is niet persé erg. Maar kies wel het juiste merk auto......
Mijn 2017 polo 6c kan ik zelf updaten niks cd kopen voor 150 8)7 vag..
Niet blind roepen als feiten niet kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Trichoglossus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:31:
[...]

Waar baseer je dat op? Een Polo vind ik zelf de mooiste dus ik had wat research gedaan. Daaruit is gebleken dat de problemen met TSI-motoren zitten in de de distributieketting die kan verspringen. Bij de meeste Polo's schijnen die inmiddels vervangen te zijn door een distributieriem. Het schijnt ook dat modellen vanaf 2014 standaard met een distributieriem komen ipv een ketting. Vervuilde verstuivers, kapotte EGR-kleppen, problemen met de turbo schijnen alleen bij de diesel variant voor te komen. Aangezien ik en benzinemotor wil zie ik het probleem niet. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zijn er voor zover ik weet geen nieuwe problemen gerapporteerd voor wat betreft de TSI-motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik snap dat gezeur over "met 1050kg kan je niet lekker snelweg rijden". 50km snelweg per rit is een halfuurtje.
Ik heb een rit van 21 uur gedaan van Haugesund via Oslo door Zweden, Denemarken en Duitsland terug naar huis in een simpele Peugeot 206 1.4hdi van 949kg met slechts 1 optie: airco. Om 8 uur 's morgens vertrokken, om 5 uur 's morgens thuis, 1700km met 2 veerboottochtjes en wat eet en drink pauzes.
Over de auto geen enkele klacht, ik ga alleen nooit weer zo'n tocht in 1x rijden met geen enkele auto, had de laatste 20km wel in de sloot of tegen een boom kunnen eindigen, niemand die je vindt op dat tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

12k te besteden, je wil wel iets wat een beetje leuk rijdt en beetje sportief is. Laat die eis van 1049 kg vallen en let daar niet op, boeiend die paar euro die je per jaar extra kwijt bent. Als je veel snelwegkilometers wil doen wil je wel comfortabel rijden. Als je dan ook nog van kwaliteit houdt zitten er maar een paar merken op; Audi, BMW, Mercedes. Klinkt cliché, maar het is niet voor niks zo.

Ik zou een leuke MB C180k kopen en me niet teveel van het bouwjaar aantrekken als het maar vanaf 2007/2008 is. Bouwjaar maakt niet uit omdat je kwaliteit rijdt. Hier eentje met navi, xenon, lichtmetalen velgen en een fatsoenlijke motor: klik
of deze klik

Dan rij je ook wat en heb je geen hoopje plastic ellende.

Ik heb een tijdje met een clio (2015) bijna dagelijks naar buitenland gereden (180km enkele reis), dat ging echt prima. Bottleneck voor mij was de benzinetank die met 35L veel te snel leeg was (en een tankpas die erg beperkt was), maar qua vermogen was het ruim voldoende en qua wegligging hield ie zich bij wind stil (!!) goed staande met 170km/u.

Zou deze auto dan ook aanraden, prima auto als starter en heel compleet qua muziek, navigatie en sensoren. Modeljaar va 2015.

Persoonlijk zou ik juist een benzine model met meer kms nemen, om de prijs wat te drukken. Ook benzine gaat langzaam uitgefaseerd worden zodra electrisch rijden flink gesubsidieerd wordt.., dus zonde van je geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2018 02:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Wat zijn die autotopics toch heerlijk om te lezen met de uiteenlopende adviezen :P
brandstof: diesel, benzine en lpg
Ingebouwde navi: ja, nee
model Van C-klasse redelijk oud via oud swift naar I10, renault clio en misschien budget wat oprekken en helemaal nieuw kopen.

Vermakelijk om te lezen.

Om ook een duit in het zakje te doen: Ik sluit me aan bij een eerder advies, koop een oud gebakje, met wat onderzoek kan je <1000 euro ook een redelijke auto vinden. Scheelt je 30-40 euro per maand aan verzekering omdat hij niet all risk verzekerd hoeft te worden, heb je de eerste tank brandstof gratis en je slaat (een deel van) je zuur gespaarde spaargeld niet direct kapot op een auto. Auto is de meest slechte investering die je kan doen :Y

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 27-05-2018 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
Als je allesvan je spaargeld in een auto steekt, dan zul je de rest van je plannen op de lange baan moeten zetten.
Lijkt me erg zonde. Auto blijft een stuk blik dat je van a naar b brengt.
Het is ook leuk als punt A op een gegeven moment een.eigen huis is en daar heb ke tegenwoordig een hoop centjesvoor nodig.

Als 12k een fors deel van je spaargeld is zou ik na gaan denken wat ik zou willen opofferen voor een auto.

Misschien is het idee van een rond de 5 a 6 duizend geen gekke.
Vaak vanaf 4500 komt bovag garantie om de hoek kijken. Gezien je km ers zou ik bij een tweedehands nooit zonder garantie kopen.
Particulier heb ik een slechte ervaring mee dus dat is voor mij nooit een optie...

Wat is klein? Wat vind je fijn rijden? Wat is vlot genoeg?
Je ziet aan dit topic al dat adviezen van hot naar her schieten.
Binnen jouw situatie zijn meerdere goed verdedigbare keuzes te maken.
Een ieder heeft zo zijn eigen wensen en daarom loopt het advies uiteen.

Nu alles doorgenomen te hebben, lijkt mij een mooie optie:

A of b segment met zuinige bezinemotor.
Zoek naar een auto met relatief lage km stand.
Reserveer niet teveel van je spaargeld, want je hebt duidelijk nog toekomstplannen.
En hoe duurder de auto ooit was hoe meer de verzekering kost.
Ik denk dat er genoeg opties zijn tot aan zo'n 6000 euro.
Kleintjes: aygo,c1, 107/108.
Iets groter: i10 (iets ouder model waarschijnlijk), mitsubishi Colt, corsa, i20, mazda 2, ford fiesta
Nog een stapje groter: i30, astra, lancer, mazda 3, ford focus

Genoeg keus hoor, maar dit zijn een beetje mijn merkvoorkeuren.
Ik heb goede ervaring met aziaten en kies daar nu al jaren bewust voor. Ook dit is.persoonlijk.

Btw/ zag je woonplaats: stap eens mij kooiman binnen. Zelf ook regelmatig geweest en gekocht. Geven.goed advies en hebben veel verschillende merken en modellen staan....

Wens je veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
En ik koop juist weer uitsluitend particulier om de transactiekosten te drukken.

Onderhandelen met een particulier is al een eerlijkere wedstrijd dan met een autohandelaar die dit dagelijks doet.

Ik zou met deze situatie voor privé lease A-segment gaan. Doordat je geen schadevrije jaren hebt zal het moeilijk worden daar tegen te concurreren met zelf aanschaffen, zelfs een occasion.

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 27-05-2018 09:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Trommelrem schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:37:
[...]

Snelweg is ook maar een kapstokbegrip. Er zijn genoeg stukken die dagelijks compleet vast staan waardoor ze meer het karakter van stadsverkeer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 248568 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:05:
Het lijkt mij verstandig om in ieder geval het eerste jaar all-risk te verzekeren. Dan kom je al gauw op minimaal €70 p/maand.
Heb je ook nog risico-opslag ivm leeftijd? (21)

Als je gaat kopen zou ik als het even kan echt eerst schadevrije jaren op gaan bouwen in een auto waarvoor WA volstaat en zonder extra opslag i.v.m. vermogen.
Private lease wil ik niet want 1 het schijnt dat je dan BKR-registratie krijgt en 2 er is momenteel teveel onduidelijkheid over het aantal kilometers dat ik per jaar zal rijden (vanwege onzekerheid baan, en eventuele verhuizing).
Is er kans dat die verhuizing naar een koophuis is? In dat geval inderdaad een fors nadeel voor private lease i.v.m. reductie leencapaciteit.

Als dat niet het geval is is er dus eigenlijk niets aan de hand. BKR registratie zegt niets, die krijg je voor een mobiel abonnement (met telefoon) ook. BKR klinkt eng omdat er ook registratie is van wanbetaling maar dat heeft hier niets mee te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 27-05-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
assje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:41:
Is er kans dat die verhuizing naar een koophuis is? In dat geval inderdaad een fors nadeel voor private lease i.v.m. reductie leencapaciteit.

Als dat niet het geval is is er dus eigenlijk niets aan de hand. BKR registratie zegt niets, die krijg je voor een mobiel abonnement (met telefoon) ook. BKR klinkt eng omdat er ook registratie is van wanbetaling maar dat heeft hier niets mee te maken.
Dat is neem ik aan wat 'ie bedoeld.
Maar ook als huurder kijkt men naar je BKR-registratie en je inkomen. Verhuurders kunnen meestal kiezen uit meerdere huurders en kiezen veelal voor de huurder met het hoogste besteedbaar inkomen. Te lage inkomens worden regelmatig geweigerd.
Sociale huur is wellicht geen probleem maar buiten de gigantische wachtlijsten is het onwaarschijnlijk dat TS genoeg verdiend voor een Private Lease-contract en niet teveel verdiend voor een woning.

BKR-registratie zegt heel veel. Dat kan je niet bagatelliseren met dat het ook al gebeurd met een mobiel abonnement: dat geeft juist alleen maar aan dat je dat óók niet moet doen, laat staan verbonden zijn aan allebei die betalingsverplichtigingen. Een toestel van €800 'kopen op afbetaling' aka 20 euro per maand kost je letterlijk duizenden euro's hypotheek en in de huidige woningmarkt als starter heb je dan gewoon een probleem. Laat staan wat een betalingsverplichtinging van 300-400 euro per maand doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Richh schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:15:
[...]
BKR-registratie zegt heel veel. Dat kan je niet bagatelliseren met dat het ook al gebeurd met een mobiel abonnement: dat geeft juist alleen maar aan dat je dat óók niet moet doen, laat staan verbonden zijn aan allebei die betalingsverplichtigingen. Een toestel van €800 'kopen op afbetaling' aka 20 euro per maand kost je letterlijk duizenden euro's hypotheek en in de huidige woningmarkt als starter heb je dan gewoon een probleem. Laat staan wat een betalingsverplichtinging van 300-400 euro per maand doet.
Ik zou dan weer stellen dat ik nooit voorbij 80% van mijn leencapaciteit zou willen komen, het is op zich geen voorrecht om maar zo veel mogelijk te lenen.

Als je op 1 inkomen moet kopen heb je wellicht weinig keus.

In ieder geval zou ik hopen dat er slecht enkele jaren in je leven zijn waar je afhankelijk moet zijn van je maximale leencapaciteit (als starter).

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 27-05-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
assje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Ik zou dan weer stellen dat ik nooit voorbij 80% van mijn leencapaciteit zou willen komen, het is op zich geen voorrecht om maar zo veel mogelijk te lenen.

Als je op 1 inkomen moet kopen heb je wellicht weinig keus.
Helemaal eens, maar inderdaad: als je als HBO starter gemiddeld verdiend (lets say 30.000 bruto op jaarbasis) en ik ga er vanuit dat je verder je volledige studieschuld hebt afgelost... dan kan je bij De Hypotheker een whopping 132.000 euro lenen. 80% betekent dat je 't met 100.000 moet doen.
Kijk gerust eens op Funda wat je daarvoor kan krijgen :+ tip: sorteer de woonboten en parkeerplaatsen er uit.

De tijden van 'voorrecht om veel te mogen lenen' ligt inmiddels een paar jaar achter ons, rentes zijn laag, maar hypotheken zijn ook heel laag :P je hebt dan een aflossing van ~400 pm terwijl je meer dan 2000 netto inkomen hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 27-05-2018 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
assje schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:32:
En ik koop juist weer uitsluitend particulier om de transactiekosten te drukken.

Onderhandelen met een particulier is al een eerlijkere wedstrijd dan met een autohandelaar die dit dagelijks doet.

Ik zou met deze situatie voor privé lease A-segment gaan. Doordat je geen schadevrije jaren hebt zal het moeilijk worden daar tegen te concurreren met zelf aanschaffen, zelfs een occasion.
Ik heb 1x particulier en 2x van handelaar gekocht, ik sla de volgende keer de handelaar over.
Wat ze doen: poetsen poetsen poetsen, technisch zo goedkoop mogelijk door de APK, korting is bijna niet mogelijk en als je een beurt plus nieuwe APK afdingt wordt dat ook goedkoop afgeraffeld.
Tel daarbij: de handelaar heeft dat ding ook van iemand anders, kent de historie niet en kan je dus niks vertellen over welk onderhoud er wel en niet is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Mhahaha sorry ik moet lachen, minimaal 70 euro verzekering.
Je mag blij zijn als je onder de 100 komt🤣🤣
Ik weet nog toen ik 0 schade vrije jaren had en een Peugeot 306 uit 98 met 100pk. Ik was toen der tijd (ong 4 jaar geleden) al 90 euro kwijt en dat was wa. Wa+ of al risk was toen niet te betalen. En de prijzen van een verzekering zijn nu hoger! Zoek je eerst eens uit wat het verzekeren je nu aan echt gaat kosten! Dit zal je vies tegen vallen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
En met een verzekering die richting €100 gaat is private lease opeens niet duur meer.

€270 per maand voor een C1, 25.000km per jaar en 24 maanden en een flexibel contract (voorwaarden niet bestudeerd).

https://www.vwpshortlease.nl/citroen/citroen-c1-feel.html

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 27-05-2018 18:30 ]

Pagina: 1