Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Niet-game Desktop/Server

Pagina: 1
Acties:

• bobvanoijen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11 22:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Het nieuwe systeem wil ik voor allerlei taken (vooral vanaf afstand) gebruiken. Momenteel werk ik op een laptop met bepertke rechten of ik maak vanuit die laptop een ssh/vnc-connectie naar mijn Netgear ReadyNas Duo v1 of Raspberry Pi 3B en doe daar mijn dingen, die blijven namelijk gewoon doordraaien.

Voor Gamen ga ik het systeem niet gebruiken, wel voor:
Foto's verwerken (bv lightroom) en backuppen,
VHS digitaliseren (tijdelijk totdat alles omgezet is),
Camerabeelden opslaan (unifi video) (momenteel nog maar 1 camera),
Domoticz (en experimenteren met andere domotica platformen),
Virtualisatie (b.v. Windows, Linux & Mac OS) eventueel via ESXi
en allerlei andere huis, tuin en keuken dingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut maximum, maar goed is goed genoeg.
Ik heb geprobeerd om onderdelen te selecteren die eventueel later nog te upgraden zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen Monitor, Muis, Toetsenbord is reeds aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onboard videokaart lijkt me goed genoeg, maar hou wel de mogelijkheid voor de toekomst open.
1x M.2 PCIe SSD lijkt me goed genoeg, maar 2 in RAID-1 hou ik open voor de toekomst.
1x 2TB SATA voor video recording lijkt me goed genoeg, maar meer TBs (eventueel SSD) in een RAID-1 opstelling hou ik open voor de toekomst.
Intel B360 lijkt me goed genoeg, maar H370 heeft meer mogelijkheden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Intel Coffee Lake CPU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen, maar eerst zuinig, dan stil, dan grootte.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf al aardig wat uren gestoken in het bestuderen van alle onderdelen en het samenstellen van onderstaande configuratie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 96,-€ 96,-
1WD Purple (2017), 2TB€ 64,90€ 64,90
1Corsair Obsidian 250D€ 79,-€ 79,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14€ 89,50€ 89,50
1Corsair RM550x Zwart€ 86,50€ 86,50
1Samsung 970 Evo 250GB€ 100,56€ 100,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,46

Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik mijn laatste systeem zelf heb samengesteld en ik hoop dat er hier mensen zijn met actuele kennis die over bovenstaande kunnen adviseren.

Vragen waar ik nog mee zat:
Moederbord: Gigabyte B360N WIFI of wachten op Gigabyte H370N WIFI of gaan voor Asus Strix H370-I of zelfs nog een andere.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Strix H370-I€ 138,85€ 138,85
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 96,-€ 96,-
1Gigabyte H370N WIFI€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,85

ESXi Virtualisatie: Gaat virtualisatie mogelijk zijn met ESXi?
Geheugen: single of dual channel?
Algemeen: Mis ik nog iets?

Upgrades die ik nog in gedacht heb:
BD/DVD/CD brander intern
2 ipv 1 m.2 ssd
Meer opslag
Meer/sneller geheugen
Betere CPU (8400, 8600, 8700?)

Ik kijk uit naar jullie reacties!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
Waar heb je 550w voor nodig? Daarbij is de RM550x (2015 versie) nauwelijks meer leverbaar. De 2018 versie is in aantocht maar nog niet leverbaar. Verbruik van het systeem zal hooguit een keer 100w zijn. Probleem is dat er niet echt goede voedingen <450w zijn. Daarom als goedkoopste een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W oplopend in kwaliteit via pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M naar pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W.

H370 heeft RAID opties, iets wat B360 niet heeft. Daarnaast heeft H370 meer PCI-e lanes uit de chipset..

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Goed, wel een paar dingetjes.

De gekozen kast is met 28 liter eigenlijk gewoon uATX grootte. Je betaalt echter wel een flinke meerprijs voor ITX (de moederborden en kasten zijn beide enkele tientjes duurder). Je houdt hiermee wel de mogelijkheid een interne DVD speler te installeren, maar heel eerlijk: dit is een technologie uit het vorige decennium. Ik zou de keuze voor de kast (en eventueel de vorm factor als 28 liter geen probleem is) heroverwegen.

Je noemt RAID 1 in de toekomst. Uitgaande dat je inderdaad mirroring bedoelt, vraag ik me sterk af wat je hiermee wilt bereiken. RAID 1 is geen back-up. Dit beveiligt alleen tegen schijf-falen, en niet tegen de 100 andere dingen die met je data kunnen gebeuren. RAID 1 is eigenlijk altijd een slecht idee.

Qua processor is het een kostenoverweging. Hierbij wil ik wel toevoegen dat ik de 8400 zou overslaan omwille de kleine winst in single-core snelheid, wat met jouw gebruik het belangrijkst is.

Afhankelijk van de grootte van je RAW bestanden zou je mogelijk moeten kijken naar 16 GB RAM. Eventueel kun je dit natuurlijk ook later toevoegen. Dual-channel heeft de voorkeur, echter zou ik hier bij 8 GB geen grote meerprijs voor betalen.

Een WD Purple is geoptimaliseerd om 24/7 te schrijven (bijvoorbeeld voor beveiligingscamera's). Ik zie dit niet terug in jouw gebruik en zou dus voor een goedkopere WD Blue gaan.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:54
Ik zie het voordeel van de WD Purple drive ook niet, neem gewoon een pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

Als 8GB voldoende gaat zijn kies dan een kitje met 2 modules om van dual channel gebruik te kunnen maken zoals: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-2800C15D-8GVRB

Zoals al eerder genoemd heb je echt geen 550w nodig, je zou daarom wel wat anders kunnen nemen welke goedkoper is, maar lever je daarbij wel al snel in op kwaliteit wat je echt niet wilt als het even kan.
Ik heb deze OEM Seasonic voeding kunnen vinden welke een stuk goedkoper is en een 80+ gold certificering heeft: pricewatch: Seasonic OEM SSP-300TGS 300W 80+ Gold
Of dat een reële keuze is moet nog worden bevestigd door anderen hier, zelf namelijk geen enige ervaring met die voeding maar op papier ziet het er goed uit.

Toch zou een 550w voeding alsnog kunnen zolang die maar op andere aspecten waar voor je geld bied.
De pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold heeft bijvoorbeeld wel 10 jaar garantie en heeft een '' silent '' stand wat inhoud dat de ventilator gewoon uit is tot een bepaalde belasting.
Omdat jouw systeem weinig stroom verbruikt zal de ventilator gewoonweg altijd uit staan.

In vino veritas, in aqua sanitas

• bobvanoijen
Bedankt voor de reacties!

Een vraag die nog bij mij opkwam: Is een SSD van 250GB groot genoeg?

Reacties op jullie feedback:
Voeding
Uszka schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:08:
Waar heb je 550w voor nodig? Daarbij is de RM550x (2015 versie) nauwelijks meer leverbaar. De 2018 versie is in aantocht maar nog niet leverbaar. Verbruik van het systeem zal hooguit een keer 100w zijn. Probleem is dat er niet echt goede voedingen <450w zijn. Daarom als goedkoopste een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W oplopend in kwaliteit via pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M naar pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W.
Ik heb de Corsair RM550x vervangen door de aangeraden be quiet! Straight Power 11 450W.

RAID
Uszka schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:08:
H370 heeft RAID opties, iets wat B360 niet heeft. Daarnaast heeft H370 meer PCI-e lanes uit de chipset..
lactaxative schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:41:
Je noemt RAID 1 in de toekomst. Uitgaande dat je inderdaad mirroring bedoelt, vraag ik me sterk af wat je hiermee wilt bereiken. RAID 1 is geen back-up. Dit beveiligt alleen tegen schijf-falen, en niet tegen de 100 andere dingen die met je data kunnen gebeuren. RAID 1 is eigenlijk altijd een slecht idee.
Ik heb naar aanleiding van jullie feedback nog eens over RAID nagedacht. RAID-1 is inderdaad voor disk-falen en niet voldoende als backup. Voor performance lijkt me niet dat ik het nodig heb.

Beveiligingscamera HD
Een WD Purple is geoptimaliseerd om 24/7 te schrijven (bijvoorbeeld voor beveiligingscamera's). Ik zie dit niet terug in jouw gebruik en zou dus voor een goedkopere WD Blue gaan.
JohanNL schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:29:
Ik zie het voordeel van de WD Purple drive ook niet, neem gewoon een pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB
WD Purple heb ik gekozen voor "Camerabeelden opslaan (unifi video) (momenteel nog maar 1 camera)", zodat ik geen losse Ubiquiti UniFi NVR hoef aan te schaffen. Momenteel heb ik 1 Ubiquiti UniFi G3-Micro, maar het kunnen er in de toekomst meer worden.

Kast
De gekozen kast is met 28 liter eigenlijk gewoon uATX grootte. Je betaalt echter wel een flinke meerprijs voor ITX (de moederborden en kasten zijn beide enkele tientjes duurder). Je houdt hiermee wel de mogelijkheid een interne DVD speler te installeren, maar heel eerlijk: dit is een technologie uit het vorige decennium. Ik zou de keuze voor de kast (en eventueel de vorm factor als 28 liter geen probleem is) heroverwegen.
Wat zou jij dan voor een kast adviseren?

• bobvanoijen
Ik heb nog verder zitten lezen over behuizingen en kwam hier op Tweakers het volgende artikel tegen:
Vijf mitx-behuizingen Round-up - Klein maar fijn
Behuizingen als de Core 500, 250D en Core V1 zijn bedoeld als vrij compacte powerhouses. Als je daar een mitx-moederbordje in zet en de geïntegreerde gpu gebruikt, is het zonde van de ruimte. Nee, deze behuizingen zijn bedoeld om een draagbaar gamebeest te bouwen, compleet met waterkoeling en verschillende drives. De een doet dat beter dan de ander. Zo lijkt de 250D eigenlijk een matx-chassis dat is aangepast voor een mitx-systeem.
Uit dit stukje tekst, trek ik de conclusie dat de Obsidian 250D eigenlijk te veel is voor wat ik nodig heb. Dan kan ik misschien beter een Cooler Master Elite 110 nemen en wanneer nodig een externe BL/DVD-brander aanschaffen.
Dit artikel was alweer uit 2015, zijn er in de tussentijd nog andere alternatieven naast de CM elite 110 bijgekomen?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
bobvanoijen schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:06:
Ik heb nog verder zitten lezen over behuizingen en kwam hier op Tweakers het volgende artikel tegen:
Vijf mitx-behuizingen Round-up - Klein maar fijn

[...]

Uit dit stukje tekst, trek ik de conclusie dat de Obsidian 250D eigenlijk te veel is voor wat ik nodig heb. Dan kan ik misschien beter een Cooler Master Elite 110 nemen en wanneer nodig een externe BL/DVD-brander aanschaffen.
Dit artikel was alweer uit 2015, zijn er in de tussentijd nog andere alternatieven naast de CM elite 110 bijgekomen?
Ik zou zelf voor pricewatch: Cougar QBX gaan. Hier past zelfs nog een DVD-speler in, echter alleen slot-loading modellen. Deze zijn lastig te vinden en hierdoor vaak excessief duur.

Hier is overigens wel een vrij kleine voeding voor nodig. Ik zou zelf aan pricewatch: Cougar GX-S 450W denken, alternatief kun je ook de iets duurdere pricewatch: Cooler Master V Series V550 pakken. Ik kan me vaag herinneren dat de behuizing en de eerste voeding ook nog wel eens als pakketje geleverd werden, maar kan dit zo snel niet terugvinden.

De reden dat ik geen suggestie gaf was omdat het mij onduidelijk was of de grootte van je systeem voor jou een 'groot' punt is. Als de 28 L van jouw eerstgekozen kast geen probleem is, is het makkelijker en goedkoper om naar uATX over te stappen.

[ Voor 6% gewijzigd door lactaxative op 01-06-2018 17:04 ]

Pagina: 1