Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

X99-PC geeft geen beeld en stopt met werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-10 12:18
Beste Tweakers,

Ik maak nu al een tijd gebruik van mijn eerste zelfbouw-pc. Deze heeft altijd prima zijn werk gedaan, maar daar is na mijn verhuizing een einde aan gekomen.

Tijdens een avondje gamen haperde het beeld, waarna het beeld op zwart ging en de pc zichzelf uitschakelde. Na een poosje opnieuw opgestart, waarbij ik met een blauw scherm geconfronteerd werd met de opmerking dat de schijf hersteld moest worden. Dit heb ik via de auto-herstel gedaan. Daarna kreeg ik van windows de opmerking dat dit niet geslaagd was met de verwijzing naar D:\windows\system32\logfiles\Srt\SrtTrail.txt.

Ik heb toen geprobeerd om op een andere HDD een clean install te doen van Windows, op internet werd op plekken aangegeven dat het mogelijk door een corrupted windows-installatie komt. Toen dit niet bleek te werken heb ik besloten een nieuwe SSD te kopen. Wellicht was de oude HDD niet meer 100% OK. Helaas bleek dit ook niet de oplossing. De windowsinstallatie kon steeds niet worden afgerond, zonder duidelijke reden waarom niet.

Op een gegeven moment toonde de pc helemaal geen beeld meer. Hierdoor kom ik ook niet meer in de BIOS/windows-installatie etc.

De meeste berichten op internet geven aan dat de oplossing in de BIOS-instelling te vinden zou moeten zijn. Voor mij echter geen optie, want mijn CPU heeft geen iGPU. Ik heb mijn GPU wel nog vervangen door een oudere rx280, maar deze gaf ook geen beeld. Tot op dit moment ging de PC wel aan (fans gaan draaien, CPU fan draait, GPU LEDS werken etc)

Na wat zoeken kwam ik op berichten waarin naar voren kwam dat het clearen van de CMOS de oplossing zou (kunnen) zijn voor dit probleem. Ik heb dit a.d.h.v. de handleiding van het moederbord gedaan. Ook dit heeft niet mogen baten. Vanaf dit moment gaat de PC helemaal niet meer aan (fans werken niet meer, CPU fan draait niet, GPU LEDS geven wit licht)

Ik heb ondertussen het volgende geprobeerd:
- clean windows installatie;
- SSD vervangen voor een reserve schijf die ik nog had liggen;
- nieuwe SSD geïnstalleerd;
- nieuwe (oude) GPU geïnstalleerd; en
- clear CMOS.

Mijn PC ziet er als volgt uit

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 298,95€ 298,95
1ASRock X99 Extreme4/3.1€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Seagate ST4000DX001, 4TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 96,-€ 96,-
1TP-Link Archer T9UH€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
3Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm€ 22,51€ 67,53
1Noctua NF-P14s redux-1200, 140mm€ 14,50€ 14,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 337,51€ 337,51
1Corsair HX750i€ 148,50€ 148,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 114,95€ 114,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,84

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen met wat wijze raad _/-\o_ (daad mag ook voor iemand in de omgeving Utrecht :+ koffie en bier staat altijd klaar!)

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voortaan kun je beter eerst de SMART uitlezen van je HDD en/of SSD met bijvoorbeeld crystaldisk. Dan krijg je meteen een beeld of de HDD en/of SSD wel goed is. Dit kun je uiteraard alsnog doen nu als de pc tenminste eerst start.

Is er tijdens de verhuizing niks losgeraakt? Controleer eens alle aansluitingen, coolers en druk het geheugen er eens opnieuw in.

Als de pc dan ook niet wil starten is de voeding het eerste wat je moet uitsluiten. Dus test dan eens met een andere voeding.

Tweakers Discord

• gajus26
tweakduke schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:45:
Voortaan kun je beter eerst de SMART uitlezen van je HDD en/of SSD met bijvoorbeeld crystaldisk. Dan krijg je meteen een beeld of de HDD en/of SSD wel goed is. Dit kun je uiteraard alsnog doen nu als de pc tenminste eerst start.

Is er tijdens de verhuizing niks losgeraakt? Controleer eens alle aansluitingen, coolers en druk het geheugen er eens opnieuw in.

Als de pc dan ook niet wil starten is de voeding het eerste wat je moet uitsluiten. Dus test dan eens met een andere voeding.
Bedankt voor je reactie!

Probleem is dus dat ik windows niet meer in kwam en dat dus niet kon checken. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar wat het kon zijn, meest voorkomende antwoord was een corrupte HDD. Vandaar de keuze om een clean install te proberen.

Ik heb alles goed aangedrukt etc en ben ook niets van losse kabels o.i.d. tegen gekomen. Zal morgenochtend nog eens alles goed nalopen voor de zekerheid.

Zouden, als het de voeding is, de fans al eerder niet meer hebben moeten werken? Dus al vanaf het moment dat de PC al geen beeld meer geeft.

• tweakduke

tweakduke

Een voeding die slecht wordt kan de problemen geven die je beschrijft. En het kan dus ook zijn dat ie dan (bijna) niks meer doet. Maar om uit te sluiten of het je voeding is of uiteindelijk toch je moederbord zul je toch moeten testen. En met een andere voeding testen is toch het makkelijkst.

Tweakers Discord

• gajus26
tweakduke schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:13:
Een voeding die slecht wordt kan de problemen geven die je beschrijft. En het kan dus ook zijn dat ie dan (bijna) niks meer doet. Maar om uit te sluiten of het je voeding is of uiteindelijk toch je moederbord zul je toch moeten testen. En met een andere voeding testen is toch het makkelijkst.
Dan wordt dat een nieuwe voeding bestellen, die heb ik hier niet meer liggen helaas :Y)

• gajus26
tweakduke schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:13:
Met een nieuwe voeding en nieuwe bedrading hoor je de pc even aanspringen, de fans lijken wel te "willen" draaien, maar daar stopt het san ook weer bij... Nog suggesties :)?

• tweakduke

tweakduke

@gajus26 dan zou ik de pc eerst met alleen cpu, geheugen en videokaart laten op starten kijken of dat wel wil. Als je het aandurft kun je ook je moederbord buiten de behuizing testen op een kartonnen doos met alleen cpu, geheugen en videokaart.

Je kunt ook eens testen door je videokaart en geheugen eens eruit te laten. Als je moederbord nog wel piepjes geeft zit er nog wel iets van leven in :)

Tweakers Discord

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb ook al eens gezien dat een mislukte windows installatie te wijten is aan slecht geheugen, ik zou dus eens een memtest een tijdje laten draaien (24+ uur)

• gajus26
tweakduke schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:08:
@gajus26 dan zou ik de pc eerst met alleen cpu, geheugen en videokaart laten op starten kijken of dat wel wil. Als je het aandurft kun je ook je moederbord buiten de behuizing testen op een kartonnen doos met alleen cpu, geheugen en videokaart.

Je kunt ook eens testen door je videokaart en geheugen eens eruit te laten. Als je moederbord nog wel piepjes geeft zit er nog wel iets van leven in :)
Heb getest zonder geheugen en videokaart, maar helaas zonder resultaat.. Weer het zelfde: de fans lijken aan te willen slaan, maar stoppen dan ook weer direct.. Ik neem aan dat dit betekent dat mijn moederbord het begeven heeft?

• tweakduke

tweakduke

gajus26 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:23:
[...]

Heb getest zonder geheugen en videokaart, maar helaas zonder resultaat.. Weer het zelfde: de fans lijken aan te willen slaan, maar stoppen dan ook weer direct.. Ik neem aan dat dit betekent dat mijn moederbord het begeven heeft?
Poe, het laatste redmiddel is het moederbord buiten de behuizing testen, om uit te sluiten dat er niet ergens kortsluiting wordt gemaakt. Maar als dat ook niet werkt, dan kunnen we wel concluderen dat je moederbord het begeven heeft.

Tweakers Discord

• gajus26
tweakduke schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:26:
[...]

Poe, het laatste redmiddel is het moederbord buiten de behuizing testen, om uit te sluiten dat er niet ergens kortsluiting wordt gemaakt. Maar als dat ook niet werkt, dan kunnen we wel concluderen dat je moederbord het begeven heeft.
Dat ga ik nog maar eens op mijn gemak doen, maar ik vrees voor het ergste... Toch bedankt voor het meedenken :)! Misschien een goede reden om maar eens over te stappen naar een nieuwere generatie processor :9
Pagina: 1