Upgrade van homeserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-01 14:21
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Upgrade voor mijn thuisserver (CPU, Mobo, RAM en SSD voor OS), exclusief bulk opslag.

Wat is je budget?
€ 600, bij een toegevoegde waarde wil ik het verhogen naar € 750,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server heb ik in gebruik als "NAS", VM host (Hyper-V) Pi-Hole/W10/OpenVPN en probeersels, Plex (voornamelijk lokaal streamen), en webserver.
VM's draaien op een aparte SSD, welke nog voldoet.

Allereerst mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 76,17€ 76,17
1Intel 330 Retail 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 76,17

Ik twijfel voornamelijk qua processor keuze, AMD of Intel, en of het geen overkill is.
Aan de andere kant, ik geef nu liever iets meer uit dan ik over 3 maanden denk had ik toch maar...

Lijstje Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 176,80€ 176,80
1Asus Prime B360-Plus€ 84,90€ 84,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 182,95€ 182,95
1Intel 760p 128GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,65

Lijstje AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1Asus Prime B350-Plus€ 84,-€ 84,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 182,95€ 182,95
1Intel 760p 128GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,-

Ik weet dat de AMD CPU geen ingebouwde GPU heeft.
Dit is niet een issue aangezien ik nog wel ergens een GPU heb rondslingeren :+

Verder wil ik graag naar 16GB RAM omdat ik nu toch wel tegen een limiet aanloop door de VM's.
CPU's heb ik gekozen vanwege de 2 extra cores, maar is dit echt nodig?

Suggesties / verbeteringen of zijn er betere configuraties te vinden voor dit budget?

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Alle reacties

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een paar vragen:
Wat is nu de voornaamste reden om te upgraden: Ram tekort? CPU te zwak?

Je geeft verder aan dat dit ding ook als NAS dienst doet. Daarom ben ik wel benieuwd in hoeverre het mogelijk moet zijn om in de toekomst de schijfcapaciteit uit te breiden en hoeveel ruimte je nog over hebt voor het plaasten van schijven in je kast.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DutchCrownNL
ocf81 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:02:
Een paar vragen:
Wat is nu de voornaamste reden om te upgraden: Ram tekort? CPU te zwak?

Je geeft verder aan dat dit ding ook als NAS dienst doet. Daarom ben ik wel benieuwd in hoeverre het mogelijk moet zijn om in de toekomst de schijfcapaciteit uit te breiden en hoeveel ruimte je nog over hebt voor het plaasten van schijven in je kast.
Voornaamste een kort aan RAM, en het huidige moederbordje heeft slechts 3 SATA 600 aansluitingen.
Daar zitten nu 2x 3TB schijven op en 1 SSD voor de VM's.

Dat is de reden dat ik een moederbordje wil met 6 SATA 600 aansluitingen, en een M2 slot voor het OS.
Ik wil namelijk de mogelijkheid hebben om nog een setje 2x 3TB toe te kunnen voegen wanneer ik opslag te kort kom (momenteel zo'n 1,5TB vrij).

Kast is deze pricewatch: Cooler Master Silencio 452 dus genoeg ruimte over.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:40
Is een 2e hands mobo van V&A met een extra 8GB reepje dan niet vele malen goedkoper? Zo upgrade ik mijn server / nas ook continu.

• DutchCrownNL
MoiZie schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:17:
Is een 2e hands mobo van V&A met een extra 8GB reepje dan niet vele malen goedkoper? Zo upgrade ik mijn server / nas ook continu.
Dat gaat helaas niet, op de V&A heeft S1155 niemand een mobo met M2, al vraag ik me af of die überhaupt bestaan :?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:40
Vraag is of je een M2 nodig hebt; je VM's draaien al op een SSD (naar tevredenheid); de server staat altijd aan, dus dát OS opstarten vanaf een nieuwe SSD (maar nu een M2 variant) gebeurt 1x per maand of zo?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, het lastige van desktopmateriaal gebruiken voor serverdoeleinden is toch wel een beetje dat moderne desktop kit groteneels beperkt is tot de desktop use case. Er zijn weinig borden met heel veel geheugenslots in dit segment, en het worden er steeds minder. De CPUs hebben ook steeds minder lanes tot hun beschikking, waardoor het qua uitbreidingskaarten ook steeds lastiger wordt om er meer bij te prikken.

Servers moeten vooral stabiel zijn. Ik ga er daarom vanuit dat overclocken niet perse nodig is. Met dat in het achterhoofd heb ik met een iets andere inslag een aantal componenten gekozen die jouw use case wellicht net iets beter zouden moeten invullen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350 Pro4€ 80,01€ 80,01
2Crucial CT16G4WFD8266€ 196,50€ 393,-
1Intel 760p 128GB€ 65,65€ 65,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,71

Als je op zoek bent naar m.2 aansluitingen kan dit ook nog wat voor je zijn, mits je daar de lanes voor beschikbaar hebt:
pricewatch: Asus Hyper M.2 X16 Card

Als dat niet het geval is, dan zijn deze ook nog een optie:
pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter
pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 26-05-2018 14:50 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DutchCrownNL
MoiZie schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:42:
Vraag is of je een M2 nodig hebt; je VM's draaien al op een SSD (naar tevredenheid); de server staat altijd aan, dus dát OS opstarten vanaf een nieuwe SSD (maar nu een M2 variant) gebeurt 1x per maand of zo?
Goed punt, had deze enkel gekozen om een vrije sata poort te houden.
ocf81 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:45:
...
Servers moeten vooral stabiel zijn. Ik ga er daarom vanuit dat overclocken niet perse nodig is. Met dat in het achterhoofd heb ik met een iets andere inslag een aantal componenten gekozen die jouw use case wellicht net iets beter zouden moeten invullen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350 Pro4€ 80,01€ 80,01
2Crucial CT16G4WFD8266€ 196,50€ 393,-
1Intel 760p 128GB€ 65,65€ 65,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,71

Als je op zoek bent naar m.2 aansluitingen kan dit ook nog wat voor je zijn, mits je daar de lanes voor beschikbaar hebt:
pricewatch: Asus Hyper M.2 X16 Card

Als dat niet het geval is, dan zijn deze ook nog een optie:
pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter
pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card
Ah je kiest voor ECC geheugen, heeft dit écht veel meerwaarde bij gebruik van Windows Server 20xx?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DutchCrownNL schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Goed punt, had deze enkel gekozen om een vrije sata poort te houden.

[...]

Ah je kiest voor ECC geheugen, heeft dit écht veel meerwaarde bij gebruik van Windows Server 20xx?
In serveromgevingen leven processen langer, waardoor de kans dat er problemen ontstaan net iets groter is. Het nut van ECC is bewerkelijk en afhankelijk van je use case. Bij grotere hoeveelheden geheugen en langere looptijden van processen heeft het statistisch gezien nut. Ook bij dataverwerking, zoals bijv. bij een NAS heeft het wel een toegevoegde waarde omdat je dan zeker(der) weet dat je files goed worden weggeschreven vanuit de cache in je ram. Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik het voor het samenstellen van deze lijst wel heb gedaan. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om dit niet te doen.

ECC is een hardware feature die op een lager niveau werkt. Het maakt dus niet uit welk OS je gebruikt. Wel is het zo dat je in je OS zaken kan monitoren.

Ik heb het voor mijn eigen servers wel gedaan omdat ik dan zeker weet dat de VMs die ik draai minder problemen hebben. Maar misschien ben ik een kuddedier in dezen.

Als je geen ECC wil je je originele ryzen config wel aardig overigens. ECC was de enige reden om de keus voor het mobo te veranderen.

Ik heb nog geprobeerd om te kijken of je geen systeen met workstation/server features kan krijgen voor deze prijs, maar dan zit je toch wel snel aan de €1000. (heb je wel gelijk IPMI en andere fijne dingen die daar bij komen O+ )

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 26-05-2018 18:33 ]

© ocf81 1981-infinity

• DutchCrownNL
ocf81 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:30:
[...]

In serveromgevingen leven processen langer, waardoor de kans dat er problemen ontstaan net iets groter is. Het nut van ECC is bewerkelijk en afhankelijk van je use case. Bij grotere hoeveelheden geheugen en langere looptijden van processen heeft het statistisch gezien nut. Ook bij dataverwerking, zoals bijv. bij een NAS heeft het wel een toegevoegde waarde omdat je dan zeker(der) weet dat je files goed worden weggeschreven vanuit de cache in je ram. Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik het voor het samenstellen van deze lijst wel heb gedaan. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om dit niet te doen.

ECC is een hardware feature die op een lager niveau werkt. Het maakt dus niet uit welk OS je gebruikt. Wel is het zo dat je in je OS zaken kan monitoren.

Ik heb het voor mijn eigen servers wel gedaan omdat ik dan zeker weet dat de VMs die ik draai minder problemen hebben. Maar misschien ben ik een kuddedier in dezen.

Als je geen ECC wil je je originele ryzen config wel aardig overigens. ECC was de enige reden om de keus voor het mobo te veranderen.

Ik heb nog geprobeerd om te kijken of je geen systeen met workstation/server features kan krijgen voor deze prijs, maar dan zit je toch wel snel aan de €1000. (heb je wel gelijk IPMI en andere fijne dingen die daar bij komen O+ )
Duidelijk, ik ga er even over na denken.
€ 1000,- is me net even te gortig voor een thuis server, dus WS/Server bordjes gaan hem niet worden.

Dank voor je uitleg overigens m.b.t. ECC :)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Overigens is volgens sommigen het nut van ECC vooral academisch: https://blog.codinghorror.com/to-ecc-or-not-to-ecc/

© ocf81 1981-infinity

• DutchCrownNL
Uiteindelijk gekozen voor de R5 2600 build, zonder ECC geheugen.
Dank voor het meedenken! Topic mag dicht :)

Pagina: 1