Ik heb een laptop (Lenovo B50-30 80ES) die draaide een dual-boot van Windows 10 Home en Debian GNU/Linux Unstable. Vandaag startte ik dus Windows op en ging toen lunchen. Toen ik een half uur later terugkwam, zag ik een BIOS-scherm die zij dat hij opstartschijf kan vinden. Het is onmogelijk dat iemand er heeft aangezeten, want ik had de deur op slot gedaan en er is niemand anders die in die kamer was of kan komen. Toen zette ik dus mijn laptop uit en zette hem weer opnieuw aan. Dit keer startte hij de Windows Boot Manager, wat ik raar vond, want ik had GRUB2 als standaard boot loader ingesteld, dus zette ik hem weer uit. Toen zette ik mijn laptop aan met de Novo-knop en opende het Boot Menu. Tot mijn verbazing stond Debian daar niet meer bij, dus er stond alleen Windows Boot Manager (en Network Boot (PXE)). Ik startte toen maar weer Windows op en voegde mijn GRUB2 installatie weer toe als boot loader via bcdedit. Toen startte ik mijn laptop weer opnieuw op naar GRUB2, maar die zei dat het bestandssysteem onbekend was en startte dus de rescue mode. Toen maakte ik dus een USB-stick met een live Linux distro om GRUB2 opnieuw proberen te installeren door te chrooten naar mijn Btrfs partitie (waar Debian op staat). Ik kwam er echter achter dat mijn Btrfs partitie onleesbaar was (onder andere kon GParted niet herkennen dat die partitie Btrfs is en btrfs check zei dat er geen geldige Btrfs is op die partitie). Echter staan er op die partitie wel 2 belangrijke bestanden die ik offline maakte, en dus niet kon back-uppen naar mijn server. Anders had ik namelijk gewoon een nieuwe image gegenereerd en erop gezet. Kan ik mijn data op de een of andere manier nog terug krijgen?
Vraag
Alle reacties
Verwijderd
Maak een dump van de desbetreffende partitie met `dd`, laat geen enkele tool naar de disk schrijven (als dat fout gaat kan de situatie verergeren, en mogelijk nooit meer hersteld worden). Je kan eindeloos proberen met een image! 
# dump partition naar image $ dd if=/dev/sdz2 of=backup.img # backup zodat je eindeloos kan proberen met 'try_restore.img' $ cp backup.img try_restore.img
En je kon ze ook niet lokaal backuppen op CD/DVD/Flash/HDD/Smartphone?Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:30:
2 belangrijke bestanden die ik offline maakte, en dus niet kon back-uppen naar mijn server.
'dd' is inderdaad je enige redmiddel, zorg wel dat ie de image op een externe HDD zet.
[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 25-05-2018 22:29 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Probeer Testdisk eens. Mogelijk is alleen de partitie tabel corrupt. Testdisk zou dan in staat moeten zijn de juiste partitie start- en eindsectors te vinden.
Hij vertelt wat hij heeft gevonden, en je kunt dan alsnog ervoor kiezen geen veranderingen aan te brengen. Je kunt dan een loopdevice maken vanaf die offset op de schijf, en proberen die (read only) te mounten. (Of met dd dat blok wegkopieren)
Hij vertelt wat hij heeft gevonden, en je kunt dan alsnog ervoor kiezen geen veranderingen aan te brengen. Je kunt dan een loopdevice maken vanaf die offset op de schijf, en proberen die (read only) te mounten. (Of met dd dat blok wegkopieren)
Dankjewel voor die tip!Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 18:08:
Maak een dump van de desbetreffende partitie met `dd`, laat geen enkele tool naar de disk schrijven (als dat fout gaat kan de situatie verergeren, en mogelijk nooit meer hersteld worden). Je kan eindeloos proberen met een image!
# dump partition naar image $ dd if=/dev/sdz2 of=backup.img # backup zodat je eindeloos kan proberen met 'try_restore.img' $ cp backup.img try_restore.img
Ik kon het back-uppen naar mijn smartphone, maar daar had ik helaas niet aangedacht, omdat ik nog nooit heb gehad dat zoiets gebeurd.DJMaze schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:24:
[...]
En je kon ze ook niet lokaal backuppen op CD/DVD/Flash/HDD/Smartphone?
'dd' is inderdaad je enige redmiddel, zorg wel dat ie de image op een externe HDD zet.
Dat gaat niet werken, want de GPT is niet kapot en voor de rest kan Testdisk helaas niks met Btrfs.Mijzelf schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:41:
Probeer Testdisk eens. Mogelijk is alleen de partitie tabel corrupt. Testdisk zou dan in staat moeten zijn de juiste partitie start- en eindsectors te vinden.