Windows 10 pro blijft lezen van encrypted disk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ik heb een externe harde schijf versleuteld en aangesloten op Windows waar ik periodiek een backup op draai. Het probleem is echter dat de harde schijf niet gaat slapen. Gevolg is dus dat hij blijft zoemen en dat irriteert me. Daarnaast is het volgens mij niet goed voor de levensduur van de schijf.

Ik vermoed dat dit komt omdat windows gegevens blijft lezen van deze schijf. Dat is tenminste wat de task manager me laat zien. Heel de dag wordt er minder dan 100 KB/s gelezen van deze schijf en wordt er voorkomen dat de schijf gaat slapen. Maar omdat de volledige disk encrypted is en er dus volgens mij ook geen file system aanwezig is, kan windows helemaal niets lezen!

Het gaat om windows 10 pro x64 helemaal geüpdate. De harde schijf is een pricewatch: WD MyBook 8TB . Deze is door middel van disk encryption met VeraCrypt versleuteld.

Als ik de USB-disk via eject media afkoppel, stopt ie wel met draaien. Via perfmon kom ik er niet achter welk proces leest (want er is geen file-system waar iets naar kan wijzen). En ook het uitzetten van de anti-virus helpt niets. Met WD-drive utilities de sleep timer aanzetten maakt ook niets uit, maar dat is denk ik ook logisch, want om te gaan slapen moet er geen activiteit zijn.
Eventuele oplossing zou kunnen zijn dat ik de USB-disk formatteer en er dan een encrypted file container op zet, maar ik doe dit liever niet. Dit heeft een lagere performance.

Heeft een van jullie een lumineus idee zodat mijn computer weer stil wordt? :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Beste antwoord (via Sjeik op 29-05-2018 20:35)

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Sjeik schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:47:
Sowieso, als de schijf gemount is, is dat een andere drive-letter. Volgens mij herkent windows op de huidige drive-letter helemaal geen file-system (hij wil de schijf in ieder geval formatteren als ik deze probeer te openen in explorer).
Heb je al geprobeerd om de drive-letter van de versleutelde partitie gewoon te verwijderen in Disk Management? Dan komt ie in versleutelde staat niet meer voor in de Verkenner, en wordt ie mogelijk ook niet meer constant aangeroepen door de een of andere applicatie.

Overigens raad ik je aan om externe harde schijven met backups niet aangesloten te laten. Het is veiliger om ze na het maken van een backup weer af te koppelen, zowel van USB als eventuele externe stroomvoorziening.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Nu ben ik niet bekend met VeraCrypt, maar draait er dan een VeraCrypt applicatie op Windows die ervoor zorgt dat jij de data op de disk wel kunt lezen? Kan het zo zijn dat die ervoor zorgt dat je disk actief blijft?

Is er een reden dat je voor VeraCrypt gekozen hebt en niet bijvoorbeeld uit de voeten kon met BitLocker ToGo ? Kan me voorstellen (geen ervaring mee zo) dat die, aangezien het Windows native is, mogelijk niet de disk laat opspinnen de hele dag door?

Heb je dit issues trouwens altijd al, of heb je dit sinds een bepaalde tijd (of met deze specifieke Windows 10 versie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
VeraCrypt heeft volgens mij geen proces lopen. Ik mount de schijf alleen als ik een backup wil maken en open dan VeraCrypt. Ik denk dus niet dat VeraCrypt de schuldige is, al weet ik zo niet hoe ik dat kan uittesten/uitsluiten. Sowieso, als de schijf gemount is, is dat een andere drive-letter. Volgens mij herkent windows op de huidige drive-letter helemaal geen file-system (hij wil de schijf in ieder geval formatteren als ik deze probeer te openen in explorer).

Ik heb de USB-disk nog maar sinds kort. Vroeger had ik een backup in de cloud. Maar die zijn helaas gestopt dus moest ik wat anders verzinnen. Ik heb dit probleem dus al sinds ik de schijf heb (een week ofzo).

Als er echt geen oplossing gevonden kan worden, kan ik BitLocker wel eens proberen. Maar 8TB encrypten duurt best een tijdje :) En verder ben ik heel tevreden met het systeem zoals ik het nu heb en heb ik veel vertrouwen in VeraCrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
Heeft iemand anders misschien nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Kan je niet voor de test even een harddeschijf van 250GB of iets dergelijks aankoppelen, encrypteren met Veracrypt en zien of je eventueel niet het zelfde probleem hebt ?

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad geen leuke omgeving wordt als er een HDD conintue staat te zoomen, terwijl het eigenlijk niets aan het doen is. Of althans op dat moment voor niets dient.

Heb je al in je "Power" settings gekeken ? Namelijk bij USB Settings -> USB selective suspend settings. Hier wat informatie omtrent:
A USB device driver can send a message to windows telling it to idle the device. This puts the device in a low-power state (the suspend state). When a USB device is suspended, windows does not wait for it to respond before entering a sleep or hibernate mode. If you disable this feature, the system will simply return a failure to the driver when the driver attempts to enter suspend state. If the driver complies with Microsoft guidelines, it will simply retry the idle request at every expiration of its idle timer.
De drivers zijn ook van belang.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Sjeik schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:47:
Sowieso, als de schijf gemount is, is dat een andere drive-letter. Volgens mij herkent windows op de huidige drive-letter helemaal geen file-system (hij wil de schijf in ieder geval formatteren als ik deze probeer te openen in explorer).
Heb je al geprobeerd om de drive-letter van de versleutelde partitie gewoon te verwijderen in Disk Management? Dan komt ie in versleutelde staat niet meer voor in de Verkenner, en wordt ie mogelijk ook niet meer constant aangeroepen door de een of andere applicatie.

Overigens raad ik je aan om externe harde schijven met backups niet aangesloten te laten. Het is veiliger om ze na het maken van een backup weer af te koppelen, zowel van USB als eventuele externe stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
Xyrr schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:26:
[...]

Dank!! Dit is de oplossing voor mijn probleem. Het verwijderen van de driveletter zorgt er voor dat er niet meer naar de schijf geschreven wordt en daardoor gaat ie slapen.

Ik ben van plan om een tweede schijf te halen en eentje buitenshuis te bewaren. Dan heb ik mijn gegevens op drie plekken waarvan eentje buitenshuis.

Pagina: 1