Clio noodloop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ola!

Misschien dat iemand het hier weet :)
Normaal gesproken zou ik naar Autoweek gaan, maar daar kan ik niet meer inloggen zonder alle trackers toe te staan. |:(

We hebben hier een stel auto's waaronder een Clio. (1.4L, benzine. Geen turbo.)
Deze schiet tegenwoordig steeds vaker spontaan in de noodloop onder het rijden. Dus niet meer dan 2500 toeren en met mazzel +/- 85KM/h. Inhalen kan je maar beter niet meer doen voor 't geval je vermogen verliest zullen we maar zeggen.

Contact uit en weer aan == probleem weg. Dus gewoon ff rebooten en you're good to go. :+

Als ik de auto echter uitlees op OBD verschijnt er doodleuk dat er geen foutcodes zijn. :F
Nu ben ik benieuwd:
1.) Wat de beste manier is om zaken uit te gaan sluiten of hoe we kunnen proberen het probleem wellicht juist te veroorzaken zodat we op die manier wellicht kunnen zien waar het aan ligt
2.) Kan het kwaad om die OBD-scanner er gewoon aan te laten hangen, zodat er misschien gekeken kan worden of op het moment dat het probleem zich voordoet er wél een code verschijnt of we iets anders kunnen zien dat abnormaal is in vergelijking met de normale modus operandi?

Deze OBD scanner slaat echter geen historie op uit zichzelf, is er eigenlijk een OBD-scanner dat iemand weet die je er aan kan laten hangen en die dan constant alle data opslaat zodat je een "replay" kan doen zegmaar? (Dus alle waardes kan bekijken voor en nadat ie in de noodloop schiet. Al is het maar een historie van één minuut, dat is al welkom.) Dat mag natuurlijk ook een Bluetooth/WiFi ding zien die dit kan regelen met een Android of iOS-app. (Liefst iOS)

Alle tips zijn welkom, de garage zou het ook zo 1,2,3 niet weten en dan krijg je dus de situatie dat het waarschijnlijk honderden euro's gaat kosten om het te laten onderzoeken en dan moet je nog maar hopen dat het gevonden word en dat de kosten voor reparatie meevallen. :P

P.S. Waarom krijg je in hemelsnaam "Koffiezetapparaten" als categorie resultaat als je op "auto" zoekt? :P

[ Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 25-05-2018 15:18 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 16:00

KDL

2.) JA. Dit wordt regelmatig gedaan bij diagnoses.

Met welk budget zoek je een scanner?

De goedkoopste beloven vaak veel, maar enkele maken het helaas maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb ook een ODB2 plug op mijn clio zitten om af en toe wat bij te stellen, is via bluetooth gekoppeld aan mijn telefoon/laptop. Haal hem er eigenlijk nooit af (is ook plat genoeg zodat het klepje weer netjes terug kan).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik gebruik voor dit soort zaken een simpele bluetooth OBD scanner (€15 oid?) icm de Torque app op mijn android telefoon. Werkt prima voor de algemene dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 25-05-2018 15:28 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Mijn ODB scanner (simple bluetooth ding van een tientje of twee) kan je realtime uitlezen met de app Torque tijdens het rijden. Toont hele overzichten van RPM's compressie en timings.

Vorige week nog gebruikt om een timing mismatch van de nokkenas uit te lezen tijdens het rijden.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Heb zelf een OBD Link LX gekocht. Vrij prijzig, maar ging iig een stuk langer mee dan een DealExtreme variant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 16:31
@WhatsappHack , ik heb ooit eens met een Megane (met rare kont) gehad dat de brandstofpomplagers kapot waren. Dardoor kwamen er metaaldeeltjes door het brandstof systeem. Dit veroorzaakte een storing en noodloop omdat het systeem de metaaldeeltjes detecteerde.

Dit ging dan wel om een 1.5 diesel maar deeltjes zijn deeltjes :)
Tap eens wat brandstof af via de leiding en ga er eens met een magneet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
WhatsappHack schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:15:
Als ik de auto echter uitlees op OBD verschijnt er doodleuk dat er geen foutcodes zijn. :F
Ik zou niet te veel vertrouwen op universeel uitlezen. Auto's zijn enkel OBD compliant voor zover de wet dit eist van automakers. Voor geavanceerde zaken zal je vaak iemand moeten vinden die over de juiste software beschikt.

Het lijkt mij erg sterk dat bij noodloop er niets wordt opgeslagen. Auto's gooien dit soort meldingen niet weg, dit kan vaak alleen gereset worden met wederom de juiste software.

Ik zou anders eens bezoekje brengen aan een Renault garage voor uitlezen. Dat zou niet de wereld moeten kosten en kan soms verhelderend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Megane met rare kont in noodloop = kapotte bobine.

Niet originele Renault maar Bosch er in = nooit meer problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Voordat je de hele auto (onderdeeltje voor onderdeeltje) besluit te vervangen, check ook eens op losse stekkers/slecht contact makende pluggen rondom het motorblok. Het blijft tenslotte een Renault...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

tlpeter schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:34:
@WhatsappHack , ik heb ooit eens met een Megane (met rare kont) gehad dat de brandstofpomplagers kapot waren. Dardoor kwamen er metaaldeeltjes door het brandstof systeem. Dit veroorzaakte een storing en noodloop omdat het systeem de metaaldeeltjes detecteerde.

Dit ging dan wel om een 1.5 diesel maar deeltjes zijn deeltjes :)
Tap eens wat brandstof af via de leiding en ga er eens met een magneet doorheen.
Jemig, kun je een nog specifiekere oorzaak verzinnen waardoor een auto raar doet? 8)7
Voor het eerst dat ik zoiets hoor. Ik snap je goede bedoelingen maar het is nou niet dat dit vaak voorkomt en iedereen dit meteen als eerste moet gaan checken ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 16:31
@MadMarky , klopt dat het een specifieke oorzaak is maar als je al weken niet kan vinden waar het aan ligt dan vind ik dat ik het prima kan delen.
Zeer waarschijnlijk zal dit ook niet de oorzaak zijn maar je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@tlpeter
Als we alle "maar je weet het nooit" scenarios gaan noemen waardoor een auto in noodloop zou kunnen gaan zitten we zo in topic deel 5. Lijkt me handiger om het bij de usual suspects te houden en voor de TS vooral om te kijken of OBD iets oplevert.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:24
Laatst meegemaakt met een clio 1.5 diesel.. originele brandstoffilter zat er nog op, gaf geen foutmeldingen en na 200m rijden, motor in noodloop en nooit boven de 2500 toeren kunnen komen..
Brandstoffilter vervangen en rijd weer super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Er is ook een Het grote Renault topic - Deel 7 maar kan beter verzamel alle Renault storingen heten :p

Maar echt uitlezen van een Renault kan je beter bij de Renault garage laten doen.
Mijn universele garage kan ook niet ver genoeg in de computer, dus een bepaalde klacht kwam van mijn Megane daar ook niet boven water terwijl de Renault garage waar de Universele Garage de auto naar toe bracht om uit te lezen het wel goed constateerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:31
Ik heb dit eens voor gehad met een opel vivaro.

Lang geduurd voor men de oorzaak gevonden had. De eerste keer dat dit gebeurde had ik wegenhulp gebeld. Die mens pakte zijn rubberen hamer en gaf een paar tikken op de gaspedaal(=potentiometer, digitaal) en de boel werkte weer.

Natuurlijk kwam het probleem terug na een tijd. In de garage werd de pedaal vervangen maar nog niet beter. Uiteindelijk bleek het een beschadiging te zijn ergens in de kabelboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Dank allen voor jullie reacties!! :)

@KDL Top! Nou het moet niet te duur zijn, ik hoef geen superdeluxe ding ofzo.
Als ie maar kan monitoren en alle foutcodes apart van de auto bewaard (als ze worden gegenereerd) zou fijn zijn en ben ik al tevreden. Niet bepaald van plan hem echt professioneel te gebruiken. :P
Ik bedacht me net dat ik misschien verkeerd aan het zoeken was naar "replay" en "record" een betere zoekterm was. Toen kwam ik uit op de FasLink M2, een Bluetooth scanner die compatible is met o.a. Car Doctor in iOS.

Ben benieuwd of daar ervaringen mee zijn :P

@DukeBox @MadMarky @Undertaker2
Mag ik vragen welke jullie gebruiken? :P
Kan ik ook ff zoeken. ;)

@Arunia
Ik ga eens zoeken, thnx!

@tlpeter
Wauw, dat is best bizar. :P Ik kan er eens naar kijken. Het is zoals gezegd wel heeeel specifiek. Aan de andere kant ook een kleine moeite. :)

@CMD-Snake @Barrycade
Ik heb hem ook laten uitlezen met hard- en software van Bosch bij een Bosch Car Service.
Die schijnen alles moeten uit kunnen lezen en zou bij o.a. Renault ook in gebruik zijn.
Helaas ziet ie daar ook geen foutcodes. Ja een tijdje geleden een keer een airbag, maar dat veroorzaakt geen noodloop en dat was ook zo weer opgelost; de stekker onder de stoel was eruit geschoten. :+ Die code is daarna ook nooit meer terug gekomen.

@Theone098
Hmmm... Ik ga eens kijken of bobines van de megane compatible zijn met de Clio.
Ik heb er nog 4 liggen van Bosch voor de Megane. Is een 2L blok dus gok dat die wat groter zijn, maar wie weet.
Kan geen kwaad om die er dan ff op te zetten natuurlijk.

@J.Thermaltaker
De brandstoffilter is hier al vervangen, helaas.

@APClll
Been there done that, maar niet veel succes. Kan natuurlijk ook een kabelbreuk zijn, maar de hele kabelboom doormeten lijkt me... iets teveel werk.

@Wozmro :
Bij jou ook geen foutcodes?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad bij een clio 2 type 2 met 1,2ltr motor en bij mij kwamen er ook geen meldingen via ODB.
Ik heb toen de MAP sensor vervangen en het gasklephuis schoongemaakt en toen had ik er geen last meer van.
Allebei erg makkelijk te doen als je niet helemaal 2 linkerhanden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Zou ook nog kunnen de krukas-sensor zijn. Die durven wel een paar weken dat noodloopscenario veroorzaken zonder blijvende/uitleesbare fouten te genereren.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

WhatsappHack schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:12:
Mag ik vragen welke jullie gebruiken? :P
Kan ik ook ff zoeken. ;)
Gewoon via ebay zoeken op ODB2 ELM327 Bluetooth connector.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 09:31
Ik heb hem ook laten uitlezen met hard- en software van Bosch bij een Bosch Car Service.
Die schijnen alles moeten uit kunnen lezen en zou bij o.a. Renault ook in gebruik zijn.
Volgens mij gebruiken dealers meestal hun eigen specifieke software zoals VagCom bij Volkswagens, FiCom voor Fiat, Alfa.
Volgens mij heet de software van Renault RenCom. Je zou eens op een Renault forum kunnen kijken, of iemand in de buurt de software heeft en dan met die software op de laptop een rondje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Na wat geklooi en rondrijden met de scanner verscheen er uiteindelijk een foutcode. Of die echt de oorzaak is geen idee gezien ie eerder nooit verschenen is en de timing niet klopt; maar alé. Gaat om een sensortje in het gaskleppenhuis die blijkbaar niet helemaal z'n werk meer doet, dat snapt ie niet: noodloop als gevolg. (In theorie.) Blijkbaar zijn die niet te vervangen zonder het complete gaskleppenhuis te vervangen op dit model Clio, dus dat wordt gewoon lekker die paar keer dat ie dit doet ff herstarten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

WhatsappHack schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:32:
Na wat geklooi en rondrijden met de scanner verscheen er uiteindelijk een foutcode. Of die echt de oorzaak is geen idee gezien ie eerder nooit verschenen is en de timing niet klopt; maar alé. Gaat om een sensortje in het gaskleppenhuis die blijkbaar niet helemaal z'n werk meer doet, dat snapt ie niet: noodloop als gevolg. (In theorie.) Blijkbaar zijn die niet te vervangen zonder het complete gaskleppenhuis te vervangen op dit model Clio, dus dat wordt gewoon lekker die paar keer dat ie dit doet ff herstarten. :+
Of het gasklephuis even goed reinigen. Bij de Scenic worden die ook altijd vuil met noodloop tot gevolg. Al is dat een 1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:39:
[...]

Of het gasklephuis even goed reinigen. Bij de Scenic worden die ook altijd vuil met noodloop tot gevolg. Al is dat een 1.6
Even schoonmaken is vaak wel de oplossing bij Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Anoniem: 472287 @Ernemmer
Enig idee wat daar een beetje redelijke prijs voor is om in gedachten te houden? :)
Ben niet handig genoeg om dat zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
WhatsappHack schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:05:
@Anoniem: 472287 @Ernemmer
Enig idee wat daar een beetje redelijke prijs voor is om in gedachten te houden? :)
Ben niet handig genoeg om dat zelf te doen.
Ik was er een half uurtje mee druk, dus dit moet niet zo heel duur zijn bij een garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-06 20:47
WhatsappHack schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:32:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Clio. Inderdaad goed laten schoonmaken, want vervangen is erg duur.
Pagina: 1