Waterkoeling voor 2 graka's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ik mijn CrunchBak zitten 2 VEGA's die hun werk goed doen zolang ze niet te warm worden, de blower type koeling is bar slecht, want veel lawaai en je moet redelijk frisse lucht binnen krijgen. Dit wil dus zeggen dat de kaarten onder de 80°C moeten blijven of ze klokken terug en na een variabel tijd kan het zijn dat zekaart crashen.

Een beter oplossing is waterkoeling, want meer meer koel oppervlakte en stillere/beter fans voor.

Nu was ik al aan't rond zien voor waterkoeling maar ik zou graag maar 1 rad/res/pomp hebben alsook quick disconnects voor de 2 of meerdere grafische kaarten.

De vraag wat heb ik nodig behalve dan de gpu blokken voor de kaarten?
Pomp: aquarium pomp????
Rad: 280/360?
Reservoir: capaciteit?
Koppelingen: waarom zoveel soorten :F
darm
snelkoppelingen

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 25-05-2018 14:09 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Je kan er ook een aftermarket luchtkoeler op gooien, ik heb al veel goeds van een Raijintek Morpheus 2 core gehoord.

Voor waterkoeling nemen de meesten EK waterblokken en pompen, kwestie om dan naar de nodige koppelingen te kijken en online eens te zoeken waar de meeste mensen tevreden over zijn.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Die Rajintek gaat het al niet worden, de gpu's verstoken ongeveer 400W elk :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
TDP =/= power consumption
Als ik eens google kom ik al snel mensen tegen die hun stock kaart rond de 50C krijgen icm met 2 koelers.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Continu 98% belast? NO FOCKING WAY met een omgevingstemperatuur van +25°C, de 400W is trouwens door de voeding gemeten :Y

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pomp: D5 of Laing, in combinatie met reservoir is wel zo makkelijk. Inhoud van reservoir maakt niets uit. Het is een plek om makkelijk te vullen, maar een t-stuk met slang zou ook kunnen. Koop sowieso geen aquarium pomp. Toen waterkoeling begon was het nodig omdat er niets anders was, tegenwoordig zijn er veel betere opties.

Qua radiator zou ik voor minimaal 3x120mm gaan, maar liever meer. De stelregel voor een game GPU als een GTX1070 en een CPU is 1x120mm per onderdeel + 1x120mm. Pak je SLI met de CPU komt je op 4x120mm uit. Met een zwaardere GPU is meer natuurlijk beter.

Qua koppelingen zou ik voor simpele compressie fittingen gaan. Daarmee draai je de slang vast met een ring wat er voor zorgt dat het niet loskomt. Je moet heel flink aan de slang trekken wil zoiets loskomen en heel duur hoeft het niet te zijn.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@PilatuS daar kan ik iets mee ;)
Rad: 480 of groter
Pomp: D5 of laing
vaste koppelingen = compressie

Weet je soms ook hoe die snel koppelingen noemen?

• PilatuS
  • Niet online
Voor alleen de 2 GPU's moet een 4x120mm wel voldoende zijn als het doel de temps is. Wil je de boel heel stil hebben zou je voor meer kunnen gaan. Heb zelf het model RX480 van XSPC, die is ook lekker dik en zeker voldoende voor de 2 GPU's die je hebt.

Compressie fitting is het soort fitting. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.aquatuning.nl/media/image/d2/70/99/1011155_600x600.jpg

De ring draait de slang vast wat er voor zorgt dat het echt muurvast zit.

Snelkoppelingen heten gewoon snelkoppelingen :P Daar is ook niet heel veel in te kiezen. EK is er sinds een tijdje mee bezig dus dat spul zou sowieso goed moeten werken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Had vandaag wat tijd op't werk dus Highflow maar eens afgegaan.

2x Alphacool HF 5-Way Splitter G1/4ID - Chrome - 17026
2x Koolance Rotary Elbow Compression Fitting for 06mm x 10mm (1/4in x 3/8in), G 4x 1/4 BSPP - FIT-L06X10
4x Koolance Compression Fitting for 06mm x 10mm (1/4in x 3/8in), G 1/4 BSPP - FIT-V06X10
2x EK-FC Radeon Vega - Nickel Plexi
1x XSPC RX480 Quad Radiator V3
2x Alphacool HF screw-in seal plug G1/4 - Chrome
1x EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM incl. pump
5x PVC Slang - 6MM ID - 8MM OD - Clear
momenteel een totaal van 515€

snelkoppelingen?
koelvloeistof?

Het idee is dus om van de pomp/reservoir naar zo'n split blok te gaan dan op te splitsen naar de 2 gpu's terug te komen naar zo'n split blok en dan de rad door en terug naar de pomp.

Nu snel koppelingen en vloeistof, demi water met anti alg ding erin?

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 29-05-2018 21:29 ]

• PilatuS
  • Niet online
Waarom spiltters gebruiken ? In vrijwel alle gevallen is dat een slecht plan. Het is niet zo dat het water netjes 50/50 split bij die dingen. Waarom denk je dat je die dingen moet gebruiken ?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Hoe zou jij dat dan doen?

• PilatuS
  • Niet online
Gewoon een normale loop maken zoals iedereen dat doet. Al zet je 3 GPU's en 2 CPU's met het moederbord achter elkaar, voor de temps maakt het misschien 1 graad uit. Splitters zijn nergens voor nodig en geven alleen maar problemen. Als de weerstand ergens iets minder is gaat 90% van je water via die weg.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Tja en dat is tegenwoordig toch normaal, de waterblokken op gpu's worden doorverbonden langs de in en output dus: what gives???? als dat op de gpu gedaan word of daarvoor, vloeistof geeft geen reet daarom.

ik moet ook weg kunnen met al de darmen+koppelingen.

edit en waarom zijn er geen 45° koppelingen :F

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 29-05-2018 21:30 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ok, succes.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Vega 64 heeft een TDP van 295W en Vega 56 210W, gepruts met watercooling gaat serieus falen als ik je crunchbak topic zie.
Makkelijk te aircoolen met eerdergenoemde cooler.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ik pruts graag en liefst aan machines van 1000den € ;) en ze draaien nog steeds.

Pagina: 1