Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:56

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Mijn vriendin had net een mail ontvangen van de Rabobank met daarin het volgende:
Wij hebben al eerder telefonisch contact met u proberen op te leggen. Echter lijkt contact leggen niet gelukt te zijn. Wij sturen u daarom deze email dat u een incassant gemachtigd heeft. De nieuw gemachtigde incassant zal morgen eenmalig een Euro-incasso afschrijven van uw rekening.
Klopt de machtiging niet?
Dan kunt u deze annuleren via rabobank.nl/incasso-annuleren.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Rabobank
Ze vertrouwde het niet dus even gebeld en het bleek om een scam te gaan. Vanuit de mail word je doorgestuurd naar deze website: h t t p://rabobank.euro-incassant. com/omgevingskeuze/kbhfew9327soisdnsgsf=login_valid-authorized

Lijkt op the real deal, maar klopt genoeg ook niet. Mijn vriendin vond het ook al raar dat de link niet geopend werd in haar Rabo app. Mail-adres is klant@aanvraagnieuwsberichtklanten.co.ke. Vlak voor ze de mail kreeg werd ze gebeld door 0202159469 en die lijkt er iets mee te maken te hebben.

Geen idee of anderen hier ook last van hebben (gehad).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Tja, aan de link kan je het al zien, maar nasty blijft het.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Flimovic schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:17:
Tja, aan de link kan je het al zien, maar nasty blijft het.
Ja, maar m'n vriendin is niet echt tech savy. Die ziet een mail die lijkt op die van de Rabobank, vervolgens een website die erop lijkt dus dan gaan de lampjes op groen zeg maar. En zo zullen er nog wel een hoop anderen zijn. Maar ze vond het raar dat er opeens een automatisch incasso zou zijn (ze had geen idee waarover), dat de link niet in de app geopend werd en dat ze door een vreemd nummer gebeld was. En de mail zat in de spam. Dus al met al genoeg reden om eerst even te bellen voor ze actie zou ondernemen. Dom is ze dus (gelukkig) niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 14:35

TommieW

Numa numa.

offtopic:
Zou je alsjeblieft het linkje on-klikbaar kunnen maken? Voorkomt dat meer mensen "erin trappen".

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Same old same old, die dingen met nep linkjes komen al zo lang voor, van geblokkeerde creditcards tot nieuwe scanner verificatie, dat hoort gewoon opvoeding 1.1 te zijn ALTIJD naar de URL te kijken (en niet naar de 'tekst' die er staat).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:00

g0tanks

Moderator CSA
Wat wil je bereiken met dit topic?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Het is de link en het gebrek aan het groene slotje waar je het aan ziet inderdaad.

Maar jeetje, ze hebben de site op het eerste oog perfect nagebouwd, en ze lezen de kleurcode-API van de Rabobank ook nog eens uit...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

SinergyX schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:19:
Same old same old, die dingen met nep linkjes komen al zo lang voor, van geblokkeerde creditcards tot nieuwe scanner verificatie, dat hoort gewoon opvoeding 1.1 te zijn ALTIJD naar de URL te kijken (en niet naar de 'tekst' die er staat).
Volgens mij zegt een echte bank ook altijd: Kijk op onze website voor informatie en geven ze NOOIT een linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
g0tanks schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:20:
Wat wil je bereiken met dit topic?
Mensen informeren dat er mogelijk een nieuwe variant van een oude scam is?
Richh schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:20:
Het is de link en het gebrek aan het groene slotje waar je het aan ziet inderdaad.

Maar jeetje, ze hebben de site op het eerste oog perfect nagebouwd, en ze lezen de kleurcode-API van de Rabobank ook nog eens uit...
Ja, dat viel me ook op, maar de footer klopt bijvoorbeeld niet (niks klikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:42

Aganim

I have a cunning plan..

SomerenV schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:15:
Lijkt op the real deal, maar klopt genoeg ook niet.
Bij "Wij hebben al eerder telefonisch contact met u proberen op te leggen." ben ik al afgehaakt. Het Nederlands is dermate krom dat het ongeveer "SCAM" schreeuwt, dat zou al voldoende moeten zijn om dit mailtje naar de prullenbak te verwijzen. :/
Echter lijkt contact leggen niet gelukt te zijn.
Zo'n zin ga je in een echte mail niet aantreffen, een CRM heeft maar twee mogelijkheden: contact gelukt of niet. "Misschien hebben we contact gehad, maar misschien ook niet" is echt geen optie. ;)

En sowieso al geen aanhef? Een beetje bank begint "kritieke" communicatie altijd met een geadresseerde aanhef, nog een rode vlag dus.

[ Voor 32% gewijzigd door Aganim op 25-05-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:39

Typhone

Who Dares Wins

Afzender e-mail adres even checken. Ik keek ook even van wtf !? (plain text bericht) maar toen werd het mij al meteen duidelijk. Weg met die shit. Trap je allang niet meer in. Tel alle fouten maar eens op in die mail. Iedereen die sinds 2010 op internet zit mag daar niet meer intrappen.

Geen idee wie dat telefoonnummer is maar die belden mij niet dus knap lullig als het zometeen wat serieus blijkt te zijn ^^

[ Voor 18% gewijzigd door Typhone op 25-05-2018 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flimovic schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Volgens mij zegt een echte bank ook altijd: Kijk op onze website voor informatie en geven ze NOOIT een linkje.
Dit. Banken geven nooit linkjes. Uberhaupt bij ABN krijg je niet eens een mailtje, om dit soort zooi een halt toe te roepen krijg je alleen nog in de online bankierenomgeving je Bankmail. Dan weet je 100% dat het zuiver is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

SomerenV schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:15:
Mijn vriendin had net een mail ontvangen van de Rabobank met daarin het volgende:

[...]

Ze vertrouwde het niet dus even gebeld en het bleek om een scam te gaan. Vanuit de mail word je doorgestuurd naar deze website: h t t p://rabobank.euro-incassant. com/omgevingskeuze/kbhfew9327soisdnsgsf=login_valid-authorized

Lijkt op the real deal, maar klopt genoeg ook niet. Mijn vriendin vond het ook al raar dat de link niet geopend werd in haar Rabo app. Mail-adres is klant@aanvraagnieuwsberichtklanten.co.ke. Vlak voor ze de mail kreeg werd ze gebeld door 0202159469 en die lijkt er iets mee te maken te hebben.

Geen idee of anderen hier ook last van hebben (gehad).
Hoe komen ze trouwens aan de combinatie van en het telefoonnummer van je vriendin en haar e-mailadres? Ook niet echt lekker idee....

Overigens als ik het telefoonnummer omgekeerd zoek, blijkt het niet echt zuivere koffie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 16:37
ik denk dat het 020 nummer gewoon van een telemarketeer is, en niet gerelateerd is aan het scammailtje (google het nummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Richh schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:20:

Groen slotje wil alleen zeggen dat er een SSL certificaat is. Dat zegt niks over of de website veilig is of je alsnog keihard oplicht.
Groen slotje met de volledige bedrijfsnaam (bijv ABN AMRO N.V. of whatever) is wat meer legit te noemen maar aangezien ik op m’n eigen zeer basale email-domeintje een gratis SSL certificaat krijg aangeboden (zonder opt-in zelfs lol) is dat niet echt een betrouwbare manier van verifiëren imo.

Ook kleurcode van de Rabo is niet zo moeilijk als je zou denken, je hebt alleen een wegwerp bedrijfje nodig met een bankrekening, je maakt een iDeal checkout en plakt die vervolgens in je nep site waar je wel even wat moeite voor doet. Zolang er mensen zijn die er in trappen zullen dit soort dingen blijven bestaan helaas

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Download de App opgelicht van Avro Tros, staat vol met info mbt oplichting Scam etc. (Misschien een algemeen topic onderhouden ipv )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Precies deze scam is recent behandeld in Tros Opgelicht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Nog een algemene tip: stuur de e-mail door, zoals beschreven hier: https://www.rabobank.nl/p...u-een-valse-email-krijgt/

Dan kan in ieder geval actie ondernomen worden tegen dit specifieke geval.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
Een scam zoals vele
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.