Internet 70m. van router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb morgen een feestje, daarbij wil ik de Champions League kijken. Lijkt me het handigst om laptop via HDMI aan de TV te doen, en dan online de wedstrijd kijken.

Maar op de plek waar het feestje is (in een kapschuur, 70 meter de tuin in) heb ik geen Wi-Fi ontvangst. Hoe krijg ik het internet 70 meter de tuin in zonder dat het te veel gaat kosten (budget: €50,-)

* Wi-Fi versterker geprobeerd maar afstand is te groot en signaal raakt kwijt.
* Coax kabel is te duur en waarschijnlijk raak je dan ook het signaal kwijt
* UTP5e kabel is een optie. Nu kan ik er 2 van 50 meter bestellen en hier een koppelstuk tussen zetten. Gaat dit werken? Kabel in laptop en router/ethernet ingang in huis...

Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:45
UTP kabel, met eventueel een AP voor wifi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Dat gaat gewoon werken ja. UTP gaat tot 100m. Verder ook wel maar dan wordt het niet gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 21:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Makkelijkste oplossing is gewoon een kabeltje ja.

-oeps-

Dan nog 2 uiteinden er zelf op knijpen en dan ben je voor 30 euro klaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Lawwie op 25-05-2018 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lawwie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:48:

https://www.netwerkkabels...-rol-100-meter-vaste-kern

Wil iemand op 70m internet ga je een CCA aanbieden. 8)7

Voor TS, CCA is niet een heel geschikte kabel voor langere afstanden gezien de kabel goedkoper is met een aluminiumkern.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:37:
Hallo allemaal,

Ik heb morgen een feestje, daarbij wil ik de Champions League kijken. Lijkt me het handigst om laptop via HDMI aan de TV te doen, en dan online de wedstrijd kijken.

Maar op de plek waar het feestje is (in een kapschuur, 70 meter de tuin in) heb ik geen Wi-Fi ontvangst. Hoe krijg ik het internet 70 meter de tuin in zonder dat het te veel gaat kosten (budget: €50,-)

* Wi-Fi versterker geprobeerd maar afstand is te groot en signaal raakt kwijt.
* Coax kabel is te duur en waarschijnlijk raak je dan ook het signaal kwijt
* UTP5e kabel is een optie. Nu kan ik er 2 van 50 meter bestellen en hier een koppelstuk tussen zetten. Gaat dit werken? Kabel in laptop en router/ethernet ingang in huis...

Hoor het graag!
UTP gaat tot 100m. In jouw geval zou ik voor 50m + 30m kiezen kiezen i.p.v. 2x 50m. Bij UTP kan die ene meter het verschil maken tussen signaal en geen signaal. Dus 20m verschil in lengte kan veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Lawwie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:48:

https://www.netwerkkabels...-rol-100-meter-vaste-kern

Het is een solide kabel voor wandmontage en CCA is ook niet handig.

Als ik TS was zou ik gewoon een 100 meter soepele koperen UTP kabel halen, juiste lengte knippen en daar twee stekkertjes aan knijpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://www.netwerkkabels...eter-koper-flexibele-kern

https://www.netwerkkabels...or-afgeschermd-tule-grijs

https://www.netwerkkabels...onele-krimptang-voor-rj45

Bovenstaande bestellen? De kant en klare kabels van koper gaan tot 30 meter... Dus dan zou het een CCA worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Ja dat zou goed moeten zijn.

De kabel die je nu gekozen hebt is goed, het is koper, dus geen CCA. CCA staat voor Copper-Clad Aluminium, letterlijk dus aluminium met een koper laagje, wat de verbinding niet ten goede komt, vooral niet op lange afstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:27
Bestel wel wat extra connectors en voeg ook https://www.netwerkkabels...ester/netwerkkabel-tester aan je mandje toe, scheelt je een hoop frustratie als je niet dagelijkse UTP knijpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hotspot vanaf een gsm met een goed 4g signaal en genoeg data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:41
downtime schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:54:
[...]

UTP gaat tot 100m. In jouw geval zou ik voor 50m + 30m kiezen kiezen i.p.v. 2x 50m. Bij UTP kan die ene meter het verschil maken tussen signaal en geen signaal. Dus 20m verschil in lengte kan veel uitmaken.
Officiële specificatie is 105 meter. 2 x 2.5m patchkabel en 100 meter aan 1 stuk. Heb zelf lengtes gehad van over de 130 meter die netjes 100 Mbit deed.

En aan 100 meter heeft hij voldoende als ik het zo lees dus die 100 meter gaat makkelijk lukken als het maar echt koper is en geen cca.

Dus gewoon 100 meter koper kern dat 5e of hoger is halen. Eventueel geheel voorgemonteerd dan gaat het helemaal goed komen. Eventueel een Wi-Fi AP eraan hangen zodat je ook Wi-Fi daar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:26
CCA kabel, dus op die afstand ga je daar geheid gezeik mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05

BLACKfm

o_O

Ben je met een directionele wifi antenne ook al niet een heel eind? Moet je wel een ononderbroken line of sight hebben.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BLACKfm schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:56:
Ben je met een directionele wifi antenne ook al niet een heel eind? Moet je wel een ononderbroken line of sight hebben.
Maar ga je dan niet over het budget van 50 euro heen?

Ik denk dat een beetje fatsoenlijke UTP kabel (CU, geen CCA) een prima oplossing gaat zijn.
TS schijnt ook al getest te hebben met een wifi extender, en aannemende dattie die nog heeft, kan die ook aan het eind van de kabel worden gezet om daar lokaal internet te voorzien voor de TV en de gasten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Nijn schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:55:
[...]

CCA kabel, dus op die afstand ga je daar geheid gezeik mee krijgen.
Ja, maar het gaat toch over streaming TV? Het is niet dat je 1 Gbit moet hebben. Ik zou voor die prijs het gewoon bestellen en even testen. Een TV stream met buffer lijkt mij geen probleem maar misschien denk ik te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Archie_T schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Ja, maar het gaat toch over streaming TV? Het is niet dat je 1 Gbit moet hebben. Ik zou voor die prijs het gewoon bestellen en even testen. Een TV stream met buffer lijkt mij geen probleem maar misschien denk ik te makkelijk.
Dat je geen Gbit nodig hebt klopt, maar ethernet negotiate tussen 1000, 100 en 10Mbps.
De kans dat je 100Mbps niet haalt met CCA kabel over die afstand is best aanwezig. En 10Mbps is echt wel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Voor iedereen die WiFi aandraagt: het láátste wat je wil tijdens een wedstrijd is dat je stream begint te bokken en je terplekke je WiFi mag gaan staan troubleshooten. Als er een paar gasten rondlopen die allemaal door die WiFi verbinding heen lopen met hun telefoons etc. is dat precies een scenario dat je vooraf niet goed kunt testen en er dan pas achter komt als het te laat is...

Koop gewoon een fatsoenlijke UTP kabel (al dan niet met stekkers eraan of zelf knijpen) en gaan. Moet makkelijk lukken binnen budget. Als je dan ook niet meteen de allergoedkoopste meukkabel koopt maar even wat verder kijkt dan kan het haast niet mis.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 26-05-2018 12:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

McKaamos schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Hangt ervan af wat je exact al hebt liggen.

Ik zou zelf voor deze low-bandwidth toepassing als eerste aan een point-to-point WiFi-verbinding denken. Bedenk dat zelfs de meest brakke WiFi rustig 300m reikt. Het probleem is hier de buitenmuur, wat het signaal van de router/AP binnen zodanig dempt dat het niet 70m ver komt. Een 10-jaar oude WiFi-n 1x1 ding net buiten het raam plaatsen voldoet ws. Natuurlijk heb je in 2.4GHz risico op interferentie, maar ik doe hier de aanname dat op een locatie waar 70m verderop een schuur op eigen erf is er weinig buren zijn en de buren die er zijn ook nog ver weg zijn, met hun WiFi AP's binnenhuis. TS heeft al een "WiFi versterker" geprobeerd. Geen idee wat hij daar exact mee bedoelt (ws een of andere repeater), maar die dingen kunnen doorgaans ook als AP en/of client bridge ingesteld worden. Als er nog een stuk WiFi-schroot ergens in huis ligt ben je er al, zonder extra investeringen of lange kabels kopen, trekken & knijpen.
Ik denk dat een beetje fatsoenlijke UTP kabel (CU, geen CCA) een prima oplossing gaat zijn.
TS schijnt ook al getest te hebben met een wifi extender, en aannemende dattie die nog heeft, kan die ook aan het eind van de kabel worden gezet om daar lokaal internet te voorzien voor de TV en de gasten.
Een bedrade verbinding (mits degelijk) is altijd beter dan willekeurig welk draadloze - het kost alleen geld en werk en mogelijk voldoet een simpelere hier ook ;)
RobIII schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:21:
Voor iedereen die WiFi aandraagt: het láátste wat je wil tijdens een wedstrijd is dat je stream begint te bokken en je terplekke je WiFi mag gaan staan troubleshooten. Als er een paar gasten rondlopen die allemaal door die WiFi verbinding heen lopen met hun telefoons etc. is dat precies een scenario dat je vooraf niet goed kunt testen en er dan pas achter komt als het te laat is...
We hebben het over 70m in een gebied met multipath. Zonder te weten welke bitrate voor de stream gebruikt gaat worden blijft het gokken, maar het zal zeker niet meer dan 10Mbps zijn. Al gebruik je 2.4GHz kun je een link rate van 72Mbps op 20MHz kanaalbreedte halen. Dan heb je netto ~50Mbps. Dat is een factor vijf headroom. Als dit zo afgelegen is als dat het klinkt kun je mogelijk 40MHz kanaalbreedte gebruiken, waardoor je dat kunt verdubbelen naar factor 10 headroom. Heb je 2x2 apparatuur kun je beide getallen nog een keer verdubblen. Als dat enkel voor de TV-stream gebruikt wordt is dat meer dan genoeg.

Problemen met mensen die door line-of-sight heen lopen heb je alleen bij afwezigheid van multipath (echt open veld) en dan nog alleen als alles marginaal is. Dat zou hier niet het geval moeten zijn. Toch kun je dit prima testen vooraf - je hebt misschien geen voetbalwedstrijd, maar voor testdoeleinden is een stream van Tellsell nog toereikend. Gewoon beetje heen en weer lopen tussen de AP en client, vooral dichtbij beide uiteinden (in het midden is de Fresnel-zone zo groot dat je echt niet met een enkel mens de boel gaat blokkeren).

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 26-05-2018 12:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk doen als het makkelijk kan.

Zit hier in Spanje zonder vast internet,. De f1 kwalificatie wordt gekeken via de laptop met 4g verbinding op de beamer via HDMI.

Geen extra kosten. Geen draadjes. Geen routers of wifi puntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
koop ineens watervaste utp , kan je em ergens deze zomer nog is permanent ingraven zodat het geen verloren kost is ;)
https://netwerkproducten....-100-meter-p-4168300.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je hebt helemaal gelijk hoor, technisch én theoretisch. Maar mijn ervaring leert me dat WiFi, ondanks dat alles goed uitgedacht en getest is, tóch altijd besluit er nét mee te kappen als het spannend wordt. Waarom het risico lopen als je met een (fatsoenlijke) kabel voor een paar tientjes dat hele gedoe voorkomt? Kun je er desnoods nog in die kapschuur een AP'tje voor je gasten aan hangen. Het is natuurlijk helemaal aan TS (en nogmaals; je hebt helemaal gelijk!) maar ik wist het wel. Nou kijk ik nooit geen voetbal en al helemaal niet met vrienden over de vloer, maar ik zou behoorlijk peentjes zweten als het ermee kapt en er zit 10, 20 man te godveren tot ik het opgelost heb waarna blijkt dat ze dé goal gemist hebben ofzo. Neuh, dank u :P

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 26-05-2018 12:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
McKaamos schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:09:
[...]

Dat je geen Gbit nodig hebt klopt, maar ethernet negotiate tussen 1000, 100 en 10Mbps.
De kans dat je 100Mbps niet haalt met CCA kabel over die afstand is best aanwezig. En 10Mbps is echt wel te weinig.
Ik denk dat je benodigde bandbreedte overschat. 4 tot 8 Mbps is genoeg voor een 1080p stream. Maar zoals gezegd, ik denk te makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Archie_T schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat je benodigde bandbreedte overschat. 4 tot 8 Mbps is genoeg voor een 1080p stream. Maar zoals gezegd, ik denk te makkelijk...
Dat denk ik ook ;)
Je hebt ook nog wat overcapaciteit nodig voor buffering, en als het om een PC/laptop aan een TV gaat zal de PC/laptop ook nog wel wat verkeer produceren (wireshark maar eens een netwerkverbinding op een PC die net opgestart is en eigenlijk niks doet, of hij trekt net een update naar binnen oid). Ik denk dat je nét aan te kort gaat komen met 10Mbps, dus dan moet je 100Mbps kunnen redden, want iets er tussenin kan niet met Ethernet.

Maar inderdaad, in princiepe heb je gelijk dat je met 4 tot 8Mbps in gewoon een 1080p stream moet kunnen kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 26-05-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05

BLACKfm

o_O

McKaamos schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Met een vergiet/pan is dat ook wel in elkaar te hobbiën, dus zoveel hoeft het niet te kosten. Een paar goede antenne's doen denk ik ook al wonderen. En die kosten ook de wereld niet.

Maar gezien het kort dag is (of eigenlijk vandaag al) is daar denk ik een beetje lastig aan te komen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erf

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 14:48 ]

Pagina: 1