Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jandevosYT
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-06-2021
Hey beste Tweakers leden!

Ik zit nu al een redelijk lange tijd met een probleem. Mijn pc krijgt op random momenten blue screens met het bericht: 'Critical Process Died'. Soms gebeurt het na 20 min maar soms ook zo maar na 90 min. Lichte of zware taken maken eigenlijk ook geen verschil. Ik dacht dat dit gebeurde doordat ik mijn cpu overclocked had maar dit maakt echter ook geen verschil uit.

Mijn specs: Intel Xeon X5660, Asus Rampage extreme II, 6x2GB OCZ ram geheugen en een Evga GTX 1060 3GB.
Mijn ram geheugen heb ik al getest door middel van de Memtest86, hier kwamen totaal geen problemen naar voren. Ook heb ik de gezondheid van mijn HDD en SSD bekeken en dat zou ook gewoon volledig in orde moeten zijn. Alle drivers zijn up to date, heb dat met meerdere progamma's nagekeken. Ook loopt mijn moederbord op de nieuwste bios versie dus daar kan het eigenlijk ook niet aanliggen.

- Nu heb ik nog 1 component in mijn hoofd waarvan ik denk dat dat heel misschien de boos doener is. Ik heb een 600 watt voeding in mijn pc van Recom wat volgens mij een niet al te bekend merk is en zover ik weet is die voeding ongeveer 7 a 8 jaar oud. Dus ik denk dat de voeding misschien na al die jaren in gebruik zijn einde nadert en dat hierdoor de BSOD te voorschijn komt.

Dusss, zou dit kunnen kloppen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• THE ADMIRAL
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Hey jandevosYT

1) Gezien de leeftijd van je voeding zou het heel goed kunnen dat deze niet hellemaal fit meer is. De meeste apparatuur word gemaakt op een gemiddelde levensduur van vijf jaar. Het zou dus verstandig zijn om te kijken voor een vervangend nieuw exemplaar.

2) Vanuit een persoonlijke ervaring heb ik de BOSD's weten uit te bannen door de optie "snel opstarten" uit te schakelen. (als je Windows 10 hebt) Of dit voor jou de oplossing bied garandeer ik niet, dit zul je zelf moeten testen.

Mvg. The Admiral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jandevosYT
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-06-2021
Ahhh oke! Heel erg bedankt voor jouw reactie! Ik heb suggestie 2 bekeken maar die knop kan ik niet meer vinden in mijn Windows 10. Wellicht komt dat door een update of iets in die richting.. Dan zal ik maar eens naar een nieuwe voeding kijken. Misschien dat er nog meer mensen reageren met verstand over dit probleem. In ieder geval bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 19:12
Ik heb nog nooit bsod's gezien door kapotte voeding dan gaat hij hellemaal uit?
Het is mobo cpu of mem dat errors strooit. Watvoor geheugen heb je precies en met hoeveel dram en qpi volts draai je nu?
Wat gebeurt er als je prime95 laat lopen, als die gelijk errors begint te strooien weet je in welke richting je het moet zoeken.
voordat je dingen begint te vervangen eerst een verse windows instalatie doen wil nog welleens helpen ;)

[Voor 13% gewijzigd door maks11223344 op 27-05-2018 20:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
Ja, dat kan. Bijvoorbeeld als de 3,3V lijn instabiel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maks11223344
frickY schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:41:
Ja, dat kan. Bijvoorbeeld als de 3,3V lijn instabiel is.
uit mijn ervaring krijg je korte 1/2 sec freezes gevolgt door zwartscherm maar op doet er goed aan de multimeter er eens aan tehangen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:16
Ik heb jaren terug ook een tijd last van bsod-en gehad. Was tijdens het spelen van grafisch veeleisende spellen, steeds op willekeurige momenten crashte het systeem en kreeg ik bsod. Heb toen mijn voeding vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad. Dus het kan idd. Misschien kun je van iemand een voeding lenen en testen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maks11223344
zou beginnen met een multimeter dat is wel het minste werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE ADMIRAL
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
@jandevosYT Windows houd een fout raport bij. Deze gegevens kan je ook gebruiken om te zoeken naar een oorzaak. de meeste foutmeldinge heben een 0x code, als je deze code op google intypt krijg je vaak wel een oplossing. Voor nu meet de spanningswaarde van je voeding na, kijk eens of je van iemand een voeding kan lenen om te testen alvoren je zelf gaat inversteren.

Mvg. The Admiral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
jandevosYT schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:04:
[...]

Ik dacht dat dit gebeurde doordat ik mijn cpu overclocked had maar dit maakt echter ook geen verschil uit.

[...]

Nu heb ik nog 1 component in mijn hoofd waarvan ik denk dat dat heel misschien de boos doener is. Ik heb een 600 watt voeding
Waarom staat dit dan in Overclocking & Tweaking? Of überhaupt in drie verschillende subfora?
Neem het beleid door voor de regels omtrent het openen van topics. Daar ben je al eerder naar verwezen.

Als je de voeding verdenkt en die toch al oud is, vervang hem dan gewoon. Daarnaast kan het wel aan het geheugen liggen, ondanks dat Memtest geen fouten meldt. Je hebt een half dozijn modules geïnstalleerd, dus eruit halen, omwisselen, combineren, elimineren, etc. Dat zul je allemaal zelf moeten doen.

Verder kom ik genoeg tips tegen als ik Google naar 'Critical Process Died', maar ik zie nergens in je post terug dat je er ook maar één van hebt geprobeerd. Al met al ontbreekt er nogal wat, is er weinig aantoonbare inzet, en open je meerdere topics over hetzelfde probleem, in de verkeerde subfora. Deze gaat dus ook dicht.

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee