Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ophangen wandaquarium tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Hoi tweakers,

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een mooi design aquarium.
Deze zou ik graag aan de wand willen bevestigen.
Er zit circa 50 liter water in het aquarium en de afmetingen van de bak zijn 80x17x15

De muur waar hij op komt is de buitenmuur van mijn flat.
Aan de buitenkant zitten bakstenen, en de binnenkant lijkt me glad gestuct.

Ik ben in twijfel hoe ik hem het beste weg kan hangen.

Optie 1 is 2 hoekprofielen te plaatsen in de muur, en hem erop te zetten i.p.v te hangen.
Optie 2 is hem echt ophangen aan de bevestigings punten in het aquarium.
Ik twijfel over optie 2 omdat ik gok dat het meer punten zijn om de kabels weg te leiden.

Ik heb hier helaas geen close-up foto van gemaakt,
dus ik heb in paint even een poging gedaan hoe deze punten zitten:

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/owq1eoei7/bak.jpg

Dit is de betreffende bak (bovenin zie je als je goed kijkt 2 gaten zitten):

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/l0cpiwjan/20180525_095008.jpg

Wat zouden jullie adviseren alvorens ik morgen ga beginnen?
Hoe zou je dit aquarium ophangen?

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 25-05-2018 10:33 ]

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Optie 1

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou het even navragen bij de leverancier. Voor bevestiging in de muur zou ik chemische ankers gebruiken. Het is misschien overkill, maar het misgaat heb je een kamer met waterschade en overal smerig water, glassplinters en dode vissen.

Met pluggen of keilbouten kan het zijn dat ze niet goed vast zitten als ze een verkeerde plek in een bakstenen muur zitten, en aangezien er overheen is gestuct kun je dit niet zeker van zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:07
Aan die geleidingsogen zou ik hem in ieder geval niet ophangen.

Is het niet een idee om een mooie plank eronder te maken waar je hem op zet? Dan kun je degelijke hoeken of een bliinde ophanging toepassen, zodat je minder spanning op je muurbevesting krijgt. Chemische ankers is leuk, maar aangezien je weinig beweging hebt kun je met goede pluggen ook wel uit de voeten.

Voordeel van een plank is ook dat je op de randen een klein latje kan monteren bijv. zodat je die bak er niet makkelijk afloopt/stoot.

[ Voor 15% gewijzigd door virtualJac op 25-05-2018 10:28 ]

there's no tweak without the tweaker

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:32
0.80x0.17x1.51=0.205 m³. Dat is 205 liter Of is het 0.78x0.15x1.49=0.174 m³. Dat is nog steeds 174 liter. Je hebt hem dus nog niet eens voor een derde gevuld? Wat weegt de bak leeg?

50 kg moet vrij makkelijk een een steenachtige muur te hangen zijn. Een beetje kapstok met jassen is zwaarder. Ik ben zelf van van toggler massieve pluggen. Gebruik 8-10mm van afdoende diepte en er gebeurt niks mee. 25-30kg per schroefpunt is voor schroeven niet zo spannend, eerder voor de bevestiging aan het aquarium zelf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• C6DL
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:28:
0.80x0.17x1.51=0.205 m³. Dat is 205 liter Of is het 0.78x0.15x1.49=0.174 m³. Dat is nog steeds 174 liter. Je hebt hem dus nog niet eens voor een derde gevuld? Wat weegt de bak leeg?

50 kg moet vrij makkelijk een een steenachtige muur te hangen zijn. Een beetje kapstok met jassen is zwaarder. Ik ben zelf van van toggler massieve pluggen. Gebruik 8-10mm van afdoende diepte en er gebeurt niks mee. 25-30kg per schroefpunt is voor schroeven niet zo spannend, eerder voor de bevestiging aan het aquarium zelf.
Sorry, ik zag dat ik een typfout heb gemaakt. Hij is dus echt 50 liter ja :P
Dank voor jullie reacties.
Ik lees hier wel dat jullie hem niet zouden hangen aan de uitsparingen in het aquarium.
Dan zit ik met de volgende uitdaging, hoe hang ik hem dan wel op?

• Señor Sjon
Met de waardes die je (aangepast) opgeeft ligt er 30 liter naast. :P

Waarom niet gewoon een L-profiel over de hele breedte eronder en alleen een haakje door de bevestigingsogen om te borgen dat hij niet voorover kan kantelen.

• C6DL
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:40:
Met de waardes die je (aangepast) opgeeft ligt er 30 liter naast. :P

Waarom niet gewoon een L-profiel over de hele breedte eronder en alleen een haakje door de bevestigingsogen om te borgen dat hij niet voorover kan kantelen.
Ik heb de buiten afmetingen opgegeven.
Aantal liters is berekend die erin komen, dikte van het glas is eraf gehaald en een stukje van de bovenkant.

L profiel
Daar neig ik inderdaad ook naar ja.
Heb je toevallig enig idee waar ik zoiets kan kopen over de gehele breedte?
Bouwmarkt vind ik alleen kleine L hoekjes.

• Señor Sjon
In de profielenbak bij de zagerij heb je staalprofielen. In principe hoef je alleen maar een opleggging te hebben voor iets meer dan de helft van de diepte van de bak, de ankers aan de bovenkant zorgen er dan voor dat ie niet kan kantelen.

• C6DL
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:50:
In de profielenbak bij de zagerij heb je staalprofielen. In principe hoef je alleen maar een opleggging te hebben voor iets meer dan de helft van de diepte van de bak, de ankers aan de bovenkant zorgen er dan voor dat ie niet kan kantelen.
Zojuist even langs de breur geweest, die zouden juist geen profiel gebruiken ivm de druk die op het aquarium komt te staan bij meerdere profielen. Die snap ik niet helemaal, maar goed.
Hun adviseren een plankje op te hangen.

• Señor Sjon
ik heb het over de L tegen de muur schroeven, niet twee plankendragers. Je hebt in principe alleen een oplegging nodig.

• C6DL
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:29:
ik heb het over de L tegen de muur schroeven, niet twee plankendragers. Je hebt in principe alleen een oplegging nodig.
Bedoel je zoiets toevallig? Hoek anker

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8993459404830-424-424.jpg

• Señor Sjon

• C6DL
Gaat hem niet worden.
Aquarium is 17cm diep.
Dus heb minimaal de helft nodig.. laten we zeggen 10cm lang en hoog moet dan het hoekprofiel zijn.
Zit ik inclusief verzendkosten op 50 euro voor een stripje van een cm of 50.

Ik rij wel langs de gamma en ga het proberen met 4 van die hoeksteunen,
goed water pas ophangen, en hopelijk komt het dan goed.

Toch bedankt!

edit: zat verkeerd te rekenen, ze hebben ze niet eens zo breed.
Bovenstaand was dus slechts 17mm diep :|

[ Voor 8% gewijzigd door C6DL op 25-05-2018 13:57 ]

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:18

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Je hebt theoretisch niet minimaal de helft nodig qua diepte. Als het minder dan de helft is, zal het gaan functioneren als kantelpunt. Dan wordt het kracht maal arm. Kan je prima uitrekenen met hoeveel kracht hij aan het mechanisme gaat trekken dat voorkomt dat ie voorover kantelt. Maar goed, eerlijk is eerlijk, minimaal de helft is een stuk makkelijker ;)

Steam/Discord: Flimovic

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kan je niet beter een stuk draadeind kopen van ca 100 cm, M12 of M14, deze in 3 of 4 lengtes zagen en met een injectiehuls in de muur bevestigen d.m.v. chemische anker/mortel ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• C6DL
Flimovic schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:53:
Je hebt theoretisch niet minimaal de helft nodig qua diepte. Als het minder dan de helft is, zal het gaan functioneren als kantelpunt. Dan wordt het kracht maal arm. Kan je prima uitrekenen met hoeveel kracht hij aan het mechanisme gaat trekken dat voorkomt dat ie voorover kantelt. Maar goed, eerlijk is eerlijk, minimaal de helft is een stuk makkelijker ;)
Daarom, pak wel de helft.
Twijfel alleen hoeveel hoek ankers ik zal gebruiken. Hoe meer hoe betere gewichtsverdeling.
Dus ik gok er op 4.

Zou een allumium anker niet verbruigen als ze 100 kilo gezamelijk moeten dragen ?

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:18

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

C6DL schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:00:
[...]

Daarom, pak wel de helft.
Twijfel alleen hoeveel hoek ankers ik zal gebruiken. Hoe meer hoe betere gewichtsverdeling.
Dus ik gok er op 4.

Zou een allumium anker niet verbruigen als ze 100 kilo gezamelijk moeten dragen ?
De WTB'er komt ff in me naar boven. Alles buigt, en zeker aluminium. De vraag is echter hoeveel wil je dat toestaan? In de praktijk, zal het heel erg meevallen. En zeker met een plat aquarium als wat je daar hebt. Kortom, als de hoeksteunen een paar mm dik zijn, ga je daar geen last van hebben. 100kg is peanuts.

Steam/Discord: Flimovic

Pagina: 1