Er wordt om toestemming gevraagd, het is geen brief ter info en ik zou er een handtekening onder moeten zetten (staan ook handtekeningen van werkgever op, en is document in 2-voud, dus 1 voor mijzelf)
DJMaze schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:45:
Een werkgever moet in de loonadministratie een kopie van je ID-bewijs bewaren.
Een werkgever moet je NAW gegevens hebben.
Een werkgever moet je bankrekening weten als je het niet cash uitgekeerd wil hebben.
etc.
Daar hoef je helemaal niet voor te tekenen. Heeft niks met AVG te maken.
Je kinderen, hobbies, etc. zijn daarentegen niet van belang. Daarvoor moet een werkgever wel toestemming vragen en daar mogen geen consequenties aan hangen.
Er is een privé mail afgegeven om de digitale loonstroken in te kunnen zien (blijkbaar was zakelijk e-mail adres niet geschikt, mogelijk omdat als je na je diensttijd je loonstroken nog wilt inzien je dan geen beschikking hebt over je zakelijke e-mail adres voor bijvoorbeeld wachtwoord recovery).
In theorie wil zou ik mijn persoonlijke e-mail niet voor zakelijke doeleinden willen inzetten (al heb ik er in de praktijk geen probleem mee). Maar ik word op deze wijzen dan wel 'verplicht' privé informatie te verstrekken. Het alternatief zou zijn dat het systeem dan aan het zakelijke e-mail gekoppeld is en ik mijn loonstroken bij uit-dienst eerst moet downloaden (of worden verstrekt door werkgever). Maar dat is dan risico werkgever (moet die het systeem daar maar op inrichten).
Mijn privé 06 wil ik ook niet inzetten voor zakelijke doelen, anders dan dat ik deze zelf één op één verstrek (dus niet vanuit de hoofdvestiging "Maar u kunt ook op zijn 06 bellen, hier is het nummer") op eigen initiatief.
Lijkt mij dat deze voorbeelden behoren tot gegevens die een werkgever niet ongeacht nodig zou moeten hebben. Ik ben bereikbaar op zakelijke mail en via een vaste kantoortelefoon.
Hrolfr schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:18:
Ik zie het praktische wel van het vragen van toestemming. Er is ook een plicht om betrokkenen te informeren over verwerking van persoonsgegevens.
Wanneer een handtekening wordt gevraagd zal toch wel vaker naar de inhoud worden gekeken dan naar een privacyverklaring in een mailing, ook al zet je erbij in een kleurtje dat het echt super belangrijk is die te lezen. Een rondgestuurde privacy verklaring zal meer voor de liefhebbers zijn.
Waarmee je wilt zeggen dat als het een 'simpel mailtje' was geweest het waarschijnlijk bij de spambox/prullenbak was geëindigd met een 'meh' reactie erbij?
Denk dat een mailing niet eens zo 'waterdicht' is, iemand anders kan als ik even naar het toilet ben de mail afvangen en beantwoorden. Bewijs dan maar dat ik goedkeuring heb gegeven. Een handtekening is dan wat zekerder als bevestiging. Als je ontkent deze te hebben gezet maar dat wel hebt gedaan is het een leugen, en dat is iets makkelijker te achterhalen dan een e-mail.
CyBeR schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:21:
Aangezien er een wettelijke grondslag is voor het verzamelen en verwerken van die gegevens is de vraag onzin. Het is een stukje paniekvoetbal omdat men denkt overal toestemming voor te moeten hebben, maar in werkelijkheid is dat alleen maar nodig als er geen ándere grondslag is voor het verwerken van de gegevens.
Niet akkoord gaan is dus feitelijk gewoon hetzelfde als wel akkoord gaan: de gegevens *moeten* van de wetgever verwerkt worden.
Dat lijkt mij dan ook (in het licht dat de werkgever de meeste gegevens toch al noodzakelijk moet hebben en verwerken).
Als ik nu klakkeloos akkoord ga onder de noemer 'Niks te verbergen, en het is maar een formaliteit' verspeel ik mogelijk rechten (ondanks dat ik te allen tijde ook deze toestemming weer zou kunnen intrekken) en is het leed al geschied (zal wel meevallen) als de gegevens al gedeeld/gebruikt zijn op een bepaalde manier.
Mijn werkgever hoeft niks méér van mij te weten dan het strikt noodzakelijke, enkel voor de formaliteit zet ik geen krabbel. Het is immers ook weer een handtekening op papier die zo nodig weer een risico vormt (paranoiamode: één handtekening van mijn AO en nu ook deze, dus iemand die daar iets mee wil doen heeft dan 2 versies om mee te 'spelen').
Weinig...

Blokker_1999 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:52:
Wat ik me wel afvraag: wordt er effectief toestemming gevraagd op de brief? Of zou het kunnen zijn dat de werkgever gewoon een bewijs wenst te hebben van het feit dat hij je heeft vermeld welke gegevens ze van je bewaren die onder de AVG vallen?
Op de brief zelf staat zo'n beetje mijn hele doopceel als in " Ik *naam*, *adres* *bsn*, geef toestemming voor het verwerken van deze gegevens bla bla bla" (even uit mijn hoofd).
Het is geen informatieve brief met een krabbeltje 'voor gezien'.
Killjoy schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:32:
[...]
(...)
Wat jouw werkgever zich blijkbaar niet realiseert, is dat een verwerking die zijn grondslag vindt in het toestemmingsvereiste (
AVG, artikel 6, lid 1 (a) bijzonder kwetsbaar is. Een toestemming moet vrij gegeven kunnen worden en dus net zo makkelijk weer ingetrokken kunnen worden zonder dat dat consequenties heeft voor jou.
Dus dan zou jouw werkgever de verwerking moeten staken. Gaat 'm bij deze zaken echt niet worden.
Waarmee je precies bedoelt?... Als de AVG leidend zou zijn en ik niet teken er geen sprake zou kunnen zijn van een arbeidsovereenkomst omdat de werkgever de benodigde gegevens niet mag verwerken?
Maar gezien er andere wetten en regels zijn (Wet op de loonbelasting 1964) die stellen dat die bewuste gegevens noodzakelijk zijn mag de AVG hier geen conflict mee opleveren?
Wat neer zou komen op het niet nodig hebben van een handtekening voor het verwerken van deze gegevens n.a.v. de AVG gezien de noodzaak van die wet op de loonbelasting?