Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
Mijn ervaringen met Asus zijn allesbehalve om over naar huis te schrijven. De N552vx heb ik in Q3 van 2016 gekocht.

Sinds het uitkomen van de energy management problemen en daarna de meltdown / spectre problematiek, heeft Asus geen enkele moeite gedaan om ook maar iets te doen om deze laptop bij te werken.

Kijk je naar de Ondersteuning, dan valt al gelijk op dat men waarschijnlijk geen zin had in deze lijn. Sinds 2016 is er immers geen enkele driver bijgewerkt.

Nu lig ik in de clinch met de support, die me in eerste instantie in januari doorleuk vertelde dat een bios update zou volgen, zo rond mei 2018, terwijl andere fabrikanten alláng een update klaar hadden. Deze update bleef uit, en men dacht dat windows 10 inmiddels voldoende bescherming bood voor alle mogelijke kwetsbaarheden.

Daar nam ik geen genoegen mee, dus gooit men het over een andere boeg.

Inmiddels is er een 2e probleem geconstateerd, gedocumenteerd door Intel:

https://www.intel.com/con...isory/intel-sa-00115.html
https://www.intel.com/con...s-and-intel-products.html

En spreekt de support over een oplossing, geraamd voor oktober 2018, een zogenaamde gecombineerde update op de planning om uit te brengen voor 'modellen die nog geen update hebben gekregen'. -Hun eigen woorden. Aangezien de N552VX niet eens in de lijst staat, vraag ik me sterk af of de support wel capabel is om er iets over te kunnen zeggen, zelfs nadat zij zelf beweren contact te hebben gehad met het hoofdkantoor.

Voor eenieder die ooit denkt dat Asus een serieus merk is, vraag je inmiddels af of het uitblijven van support niet meegewogen zou moeten worden in de aanschaf van een product, bijvoorbeeld in de BBG reviews van tweakers.net. Deze laptop kostte destijds nog net geen € 1000 en in feite kan je 'm zo in de prullenbak mikken. :(

GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks je frustratie en het ongeloof in Asus; bijna alle machines van de afgelopen 20 jaar zijn vulnerable. Intel heeft niet eens zin om CPU's ouder dan ~ 7 jaar te gaan patchen noch is er duidelijk "bewijs" dat Spectre/Meltdown aktief is ingezet voor computervredebreuk.

Ergo, hoeveel last heb je van de flaws gehad de afgelopen 20 jaar en wat verwacht je van patches voor, bijvoorbeeld, je smartphone, slimme thermostaat, TV, auto-multimedia, router, etc (aangenomen dat er vulnerable CPU's in zitten)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het niet meer uitbrengen van een bios update voor spul uit 2018 niet echt netjes, maar aan de andere kant: een bedrijf wil ook geld verdienen. Kosten maken voor hardware waarvoor je de centen al binnen hebt (en dus support ook geen geld meer oplevert) zal iedere fabrikant doen 'binnen de grenzen die de wet aan hen stelt'. Lees: het minimum dat noodzakelijk is.

Aangezien de meeste PC/laptop eigenaren makkelijk van merk schakelen, zo min mogelijk betalen, support meestal geen overweging van aankoop is (of als dat wel is: niet bereid bent om voor te betalen), is het gedrag van Asus wel verklaarbaar (maar niet leuk en niet wenselijk). Ik heb hetzelfde met een H87M-pro (=Haswell) moederbord.

M.i. kun je pas over beroerde support spreken als je echt een probleem hebt. Zoals @MAX3400 al zegt: je hebt er geen last van. En nog algemener: van ieder opgeloste (veiligheid gerelateerde) bug weet je dat er een volgende bug is. Er komt geen bug vrije software (en hardware). Dat is (voor 'normale' prijzen) onmogelijk. En zelfs voor abnormale prijzen (kijk maar wat bijv. de NASA betaald aan fail-safe/fout-tolerante software) is er nog geen 100% garantie. Dat betekent dat een kerncentrale kan ploffen a.g.v. een softwarefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
@kdekker Dit gaat maar tot zover op. De concurrent, zoals bijvoorbeeld Asrock, neemt z'n klanten wel serieus, zelfs met het oudere spul. Het gaat hier niet over een budget asus laptopje.

Dat er een onvoorziene fout in de processorlijn zit,betekent natuuurlijk niet dat je je verantwoordelijkheid als fabrikant kan ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
De vraag is hoever die verantwoordelijkheid uit moet strekken. Consument zal wellicht verder/meer willen dan fabrikant (ook gezien de kosten) kan/wil doen. De vraag is of jij werkelijk aantoonbare schade lijdt door deze bug.

Andersom: ik zie in onze eigen organisatie wat de kosten zijn van bugfixes (voor zover die verschijnen, we hebben hier ook servers waar geen bios update meer voor komt) zijn. Systemen trager. Tig managers die ineens lijken te snappen wat security lekken zijn (terwijl we die al jaren hebben, maar die kwamen niet in het blikveld van managers).

Begrijp me goed: ik wil niet de veiligheidslekken bagatelliseren, maar ook het uitrollen van security fixes kan soms meer kosten dan het oplevert. Voor security lekken dichten geldt dat ook daar een afweging moet zijn tussen risico, kosten en impact. De gemiddelde consument denkt dat iedere fix meer beter is, maakt m.i. daarmee ook geen goede afweging tussen die 3 (en ook professionals kunnen dat niet altijd als de die 3 factoren niet/onvoldoende te kwantificeren zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
kdekker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:51:
De vraag is hoever die verantwoordelijkheid uit moet strekken. Consument zal wellicht verder/meer willen dan fabrikant (ook gezien de kosten) kan/wil doen. De vraag is of jij werkelijk aantoonbare schade lijdt door deze bug.

Andersom: ik zie in onze eigen organisatie wat de kosten zijn van bugfixes (voor zover die verschijnen, we hebben hier ook servers waar geen bios update meer voor komt) zijn. Systemen trager. Tig managers die ineens lijken te snappen wat security lekken zijn (terwijl we die al jaren hebben, maar die kwamen niet in het blikveld van managers).

Begrijp me goed: ik wil niet de veiligheidslekken bagatelliseren, maar ook het uitrollen van security fixes kan soms meer kosten dan het oplevert. Voor security lekken dichten geldt dat ook daar een afweging moet zijn tussen risico, kosten en impact. De gemiddelde consument denkt dat iedere fix meer beter is, maakt m.i. daarmee ook geen goede afweging tussen die 3 (en ook professionals kunnen dat niet altijd als de die 3 factoren niet/onvoldoende te kwantificeren zijn).
Je gaat hier wel erg uit van een omgekeerde bewijslast. Een fabrikant hoeft niet te weten wat je aan data bewaart. Of dat nu om een bitcoinwallet of een verhalenbundel gaat, de waarde is dat je het niet aan hardware kwetsbaarheden wil overlaten.

Mijn inzet gaat meer over je 3e alinea, 'Voor security lekken dichten geldt dat ook daar een afweging moet zijn tussen risico, kosten en impact.' . -Ik neem aan dat je wel enige waar voor je geld wil?
Die waarde is niet terug te vinden in de support, zoals dat wel voor de wettelijke garantie geldt. En al helemaal bij een groot bedrijf.

In dit geval gaat het over een niet te onderschatten bug (beslist geen feature). Als men er laconiek mee om gaat, in de zin dat ze vinden dat windows dat allemaal wel dichtpatcht, dan lijken me ze niet een erg betrouwbare fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:34
Maarmaar... geven de diverse tooltjes (als inspectre) ook aan dat je daadwerkelijk kwetsbaar bent voor spectre/meltdown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
zetje01 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:22:
Maarmaar... geven de diverse tooltjes (als inspectre) ook aan dat je daadwerkelijk kwetsbaar bent voor spectre/meltdown?
Dat maakt verder weinig uit, de hardware blijft hetzelfde. Een workaround bij de software neerleggen is matig.
Bovendien, voor een aantal modellen heeft Asus wel biospatches uitgebracht, en voor anderen niet.

Dit is hun visie op de problematiek. Van hun support d.d Last Update : 2018/02/23 17:47

''To enhance resiliency to the side channel analysis method, ASUS will provide a solution in a forthcoming BIOS update. Together with the latest Windows OS Hot Fix update, your computer will be well protected.''

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1035323/

Om een antwoord op je vraag te geven,

System is Meltdown protected: YES
System is Spectre protected: NO!
Microcode Update Available: YES
Performance: GOOD
CPUID: 506E3

e.v.

Intel has designed, produced and released microcode patches for this system's processor, but this system has not yet been updated with these new features required to allow its operating system to protect against the Spectre vulnerabilities and/or to minimize their impact upon the system's performance. (Protection from the Meltdown vulnerability does not require BIOS or processor updates.)

[ Voor 26% gewijzigd door Harry_Sack op 26-05-2018 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
@kdekker

- Maarmaar.... bij een bios-update blijft de hardware toch ook hetzelfde?

- Anyways, in je startpost zeg je dat je 'm in feite in de prullenbak kan mikken.
Bespaar je die moeite; ik kom 'm wel even ophalen bij je. Deal?

- Ik weet niet hoe ik het netjes moet zeggen, maar volgens mij zoek je spijkers op laag water en maak je je druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
zetje01 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:09:
@kdekker

- Anyways, in je startpost zeg je dat je 'm in feite in de prullenbak kan mikken.
Bespaar je die moeite; ik kom 'm wel even ophalen bij je. Deal?

- Ik weet niet hoe ik het netjes moet zeggen, maar volgens mij zoek je spijkers op laag water en maak je je druk om niks.
Voor €1000 mag je 'm komen halen, dat is wat de winkel er ook voor vroeg. De features krijg je er gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Harry_Sack

Reactie op je edit:

Hier microcode update voor Windows build 1803.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4100347

Hopende U hiermede van dienst te zijn geweest, verblijven wij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
zetje01 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:09:
@kdekker

Dat is wat ik ook wil zeggen: ik geen geen gevallen waar bijv. een compleet moederbord of processor a.g.v. security lekken werd vervangen. Zelfs de USB3 bug (ik dacht in Haswell) leverde volgens mij geen omruilen op. Je moest gewoon zelf wachten totdat er een hardware revisie was waar de bug uit was.

Er is volgens mij een schemergebied tussen 'functioneren' en aantoonbare/merkbare gebreken. Want waar parkeer je een veiligheidslek als alles verder functioneel werkt?

Ik kan me wel aansluiten bij je punt naar de topic starter: volgens mij zoek je spijkers op laag water. Al is dat niet helemaal de goede omschrijving, maar: volgens mij verwacht jij voor een onbeperkte (?) termijn maximale inspanning van een fabrikant, inclusief hardware vervanging voor niet merkbare gebreken.

De discussie 'wat is een merkbaar gebrek' definieer ik dan als: iets werkt aantoonbaar niet. Een veiligheidslek valt bijna nooit in deze klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Harry_Sack schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:13:
[...]

Je gaat hier wel erg uit van een omgekeerde bewijslast. Een fabrikant hoeft niet te weten wat je aan data bewaart. Of dat nu om een bitcoinwallet of een verhalenbundel gaat, de waarde is dat je het niet aan hardware kwetsbaarheden wil overlaten.

Mijn inzet gaat meer over je 3e alinea, 'Voor security lekken dichten geldt dat ook daar een afweging moet zijn tussen risico, kosten en impact.' . -Ik neem aan dat je wel enige waar voor je geld wil?
Die waarde is niet terug te vinden in de support, zoals dat wel voor de wettelijke garantie geldt. En al helemaal bij een groot bedrijf.

In dit geval gaat het over een niet te onderschatten bug (beslist geen feature). Als men er laconiek mee om gaat, in de zin dat ze vinden dat windows dat allemaal wel dichtpatcht, dan lijken me ze niet een erg betrouwbare fabrikant.
Wettelijk geldt geen bewijslast voor een apparaat, als deze minder dan een half jaar oud is. En dan alleen voor functionele gebreken. Als je PC/laptop opstart, doet wat jij wilt, maar diep onder de motorkap last heeft van veiligheidslekken, dan vraag ik me af of je werkelijk (als je dat zou willen) via een rechtszaak je gelijk weet te halen.

Gezien de prijs die je betaalt voor een PC en de complexiteit van processoren/moederborden etc kan de fabrikant vermoedelijk vrij eenvoudig aantonen dat ze hun 'uiterste best' gedaan hebben om een kwaliteitsproduct af te leveren. Bewijzen dat ze dat niet gedaan hebben is al erg lastig. En zoals ik al eerder zei: een foutvrij product afleveren met deze orde van complexiteit voor deze prijs is onmogelijk. In dat opzicht heeft een computerproducent, net als bijv. een tandarts, vermoedelijk (slechts) een inspanningsverplichting.

Ik ben zelf softwareontwikkelaar. Al zou je ons goud betalen, we kunnen niet garanderen dat het product fout-vrij en zonder veiligheidslekken is. Realiseer je ook dat wat vandaag veilig genoemd wordt, morgen mogelijk onveilig is. Er zit ook nog eens een stuk dynamiek in de 'markt'. Je denkt m.i. te veel zwart/wit en te veel vanuit je zelf (zonder een zekere mate van redelijkheid in acht te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
kdekker schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Wettelijk geldt geen bewijslast voor een apparaat, als deze minder dan een half jaar oud is. En dan alleen voor functionele gebreken. Als je PC/laptop opstart, doet wat jij wilt, maar diep onder de motorkap last heeft van veiligheidslekken, dan vraag ik me af of je werkelijk (als je dat zou willen) via een rechtszaak je gelijk weet te halen.

Gezien de prijs die je betaalt voor een PC en de complexiteit van processoren/moederborden etc kan de fabrikant vermoedelijk vrij eenvoudig aantonen dat ze hun 'uiterste best' gedaan hebben om een kwaliteitsproduct af te leveren. Bewijzen dat ze dat niet gedaan hebben is al erg lastig. En zoals ik al eerder zei: een foutvrij product afleveren met deze orde van complexiteit voor deze prijs is onmogelijk. In dat opzicht heeft een computerproducent, net als bijv. een tandarts, vermoedelijk (slechts) een inspanningsverplichting.

Ik ben zelf softwareontwikkelaar. Al zou je ons goud betalen, we kunnen niet garanderen dat het product fout-vrij en zonder veiligheidslekken is. Realiseer je ook dat wat vandaag veilig genoemd wordt, morgen mogelijk onveilig is. Er zit ook nog eens een stuk dynamiek in de 'markt'. Je denkt m.i. te veel zwart/wit en te veel vanuit je zelf (zonder een zekere mate van redelijkheid in acht te nemen).
Ik denk niet dat ik erg snel zaken met je zou doen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Harry_Sack schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:52:
[...]

Ik denk niet dat ik erg snel zaken met je zou doen eigenlijk.
LOL. Ik ben ook niet zo erg zakelijk ingesteld :-) Door mijn werk ken ik de complexiteit van software. Maar helemaal eerlijk is je reactie m.i. ook niet. Je verwachtingspatroon is te hoog. Op een paar miljoen regels code zullen altijd fouten blijven zitten. En dat geldt ook voor hardware ontwerpen (al ligt het aantal fouten daar doorgaans lager, omdat ze veel meer emuleren/testen en vermoedelijk omdat hardware 'eenvoudiger' is dan software.

[ Voor 31% gewijzigd door kdekker op 28-05-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:45
kdekker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:41:
Persoonlijk vind ik het niet meer uitbrengen van een bios update voor spul uit 2018 niet echt netjes
Ho, wacht even.... het model is al meer dan 2 jaar oud...
reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2016

Na 2 jaar verminderde support is jammer, maar om dit nu meteen beroerd te noemen.... Zat fabrikanten die na 2 jaar support stop zetten. Ook Asrock doet dit regelmatig.

Daarnaast beloofd Asus om alsnog een update uit te geven (oktober 2018), maar de TS doet de aanname dat deze er niet gaat komen.

Klinkt idd als een storm in een glas water....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
ChojinZ schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:42:
[...]

Ho, wacht even.... het model is al meer dan 2 jaar oud...
reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2016

Na 2 jaar verminderde support is jammer, maar om dit nu meteen beroerd te noemen.... Zat fabrikanten die na 2 jaar support stop zetten. Ook Asrock doet dit regelmatig.

Daarnaast beloofd Asus om alsnog een update uit te geven (oktober 2018), maar de TS doet de aanname dat deze er niet gaat komen.

Klinkt idd als een storm in een glas water....
Als je kijkt naar de software, dan is dat sinds 2016 niet meer bijgewerkt. Met die wetenschap, lijkt het alsof Asus dit als een model beschouwt dat men het liefst zo snel mogelijk in de vergetelheid wil helpen.

Ze hebben nog net geen een jaar nodig om tot een oplossing te komen. N.b vergelijk het eens met serieuze merken zoals Lenovo, of Asrock. Ze hadden binnen een a twee maanden een oplossing klaar.

En inderdaad, we moeten nog maar afwachten of Asus woord houdt. Eerder verklaarden zij al dat de patch in mei dit jaar verwacht zou zijn. Mijn vertrouwen in dit merk is tanende. Ik kan het iedereen afraden om een Asus te kopen.

Het topic drijft een beetje af van de intentie. Namelijk dat er naast het bieden van features ook ruimte zou moeten zijn voor het ontbreken van support, iets wel een goed criterium zou kunnen zijn voor de BBG, dat is immers wel iets dat de meesten belangrijk vinden bij de aanschaf van een machine.
Het lijkt me wel iets om af te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
kdekker schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:53:
[...]

LOL. Ik ben ook niet zo erg zakelijk ingesteld :-) Door mijn werk ken ik de complexiteit van software. Maar helemaal eerlijk is je reactie m.i. ook niet. Je verwachtingspatroon is te hoog. Op een paar miljoen regels code zullen altijd fouten blijven zitten. En dat geldt ook voor hardware ontwerpen (al ligt het aantal fouten daar doorgaans lager, omdat ze veel meer emuleren/testen en vermoedelijk omdat hardware 'eenvoudiger' is dan software.
Wat wilde je precies niet bagetaliseren ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

Asus is een ballenbedrijf die inferieure laptops maakt.

Ik heb een Zenbook gehad die na een W10 update niet meer opladen kon. Asus bellen en die blijven zo stil alsof het in keulen blijft donderen.

Laptop retourneren, terug ontvangen, met een verse W10 installatie die natuurlijk na ontvangst ging update en weer met hetzelfde probleem zat.

Dit 2 maal zo meegemaakt en de 3 maal in 4 talen op het scherm geplakt dat ze eerst een W10 update moeten doen en moeten controleren of het probleem echt verholpen is.

Uiteraard kreeg ik de laptop met een schone installatie W10 incl. het probleem retour.

Na 3 keer heb ik de laptop definitief gerouterneerd.

Vanuit de VS waar mijn werkgever een Asus ROG gekregen voor VR demo's. Na een paar maanden was de hybride HDD dood. Deed helemaal niets meer. Asus NL vind dat je het mag uitzoeken en de laptop naar de VS mag sturen, ondanks dat exact hetzelfde model gewoon in NL verkrijgbaar is.

Ook op vragen die ik stelde op de FB pagina van Asus werd niet of laat gereageerd (anderhalve maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
715289 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:00:

Ik heb een Zenbook gehad die na een W10 update niet meer opladen kon. Asus bellen en die blijven zo stil alsof het in keulen blijft donderen.

Laptop retourneren, terug ontvangen, met een verse W10 installatie die natuurlijk na ontvangst ging update en weer met hetzelfde probleem zat.

Dit 2 maal zo meegemaakt en de 3 maal in 4 talen op het scherm geplakt dat ze eerst een W10 update moeten doen en moeten controleren of het probleem echt verholpen is.

Uiteraard kreeg ik de laptop met een schone installatie W10 incl. het probleem retour.

Na 3 keer heb ik de laptop definitief gerouterneerd.

Vanuit de VS waar mijn werkgever een Asus ROG gekregen voor VR demo's. Na een paar maanden was de hybride HDD dood. Deed helemaal niets meer. Asus NL vind dat je het mag uitzoeken en de laptop naar de VS mag sturen, ondanks dat exact hetzelfde model gewoon in NL verkrijgbaar is.

Ook op vragen die ik stelde op de FB pagina van Asus werd niet of laat gereageerd (anderhalve maand).
Had je ook te hoge verwachtingen?
Het is van de gekke dat ze zo met hun klanten om gaan. Tweakers.net, stel deze technologie eens op de proef !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Harry_Sack schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:27:
[...]

Het is van de gekke dat ze zo met hun klanten om gaan. Tweakers.net, stel deze technologie eens op de proef !
Ik heb een Asus gehad die probleemloos meer dan 10 jaar heeft gewerkt. En realiseer je dat negatieve ervaringen op internet eerder gepubliceerd worden dan positieve. Bij 2 negatieve ervaringen hoeft een product nog niet prut te zijn. Daarvoor zijn 2 personen niet significant genoeg. Daarvoor heb je een grotere groep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

kdekker schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:03:
[...]

........Bij 2 negatieve ervaringen hoeft een product nog niet prut te zijn. Daarvoor zijn 2 personen niet significant genoeg.......
Bij 2 negatieve ervaringen bij 1 persoon, gaat deze persoon zichzelf niet opnieuw kastijden met nog een Asus drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

Harry_Sack schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:27:
[...]

Niet reageren is zo onnodig. Overigens waren beide keren de Asus aangeleverd door de werkgever en niet mijn keus. Bij mij gaat functie voor vorm, doe mij maar een Thinkpad T480 of HP Probook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
715289 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:19:
[...]

Niet reageren is zo onnodig. Overigens waren beide keren de Asus aangeleverd door de werkgever en niet mijn keus. Bij mij gaat functie voor vorm, doe mij maar een Thinkpad T480 of HP Probook.
Ik denk dat ik ook voor Lenovo ga, en dan ook de zakenlijn. (y) Ik ben er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:10
Maaruh, wat wil je nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Harry_Sack schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:20:
[...]

Ik denk dat ik ook voor Lenovo ga, en dan ook de zakenlijn. (y) Ik ben er klaar mee.
Ik kwam onderstaande tegen gisteren en het is dat ik geen laptop nodig heb op dit moment, maar anders wistik het wel;

https://www.asbascomputer...ufacturers%5Blenovo-nl%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
715289 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:16:
[...]

Ik kwam onderstaande tegen gisteren en het is dat ik geen laptop nodig heb op dit moment, maar anders wistik het wel;

Da's een chique apparaatje, weliswaar met een processor uit Q3 '13, wat je eigenlijk ook bij blue link in de outlet vindt, maar bedankt voor de tip (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Harry_Sack op 03-06-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Harry_Sack schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:36:
[...]

Da's een chique apparaatje, weliswaar met een processor uit Q3 '13, wat je eigenlijk ook bij blue link in de outlet vindt, maar bedankt voor de tip (y)
Je kunt voor dat geld een recenter model vinden. Wellicht zelfs op de V&A van tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Harry_Sack schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:54:
[...]
Als je kijkt naar de software, dan is dat sinds 2016 niet meer bijgewerkt. Met die wetenschap, lijkt het alsof Asus dit als een model beschouwt dat men het liefst zo snel mogelijk in de vergetelheid wil helpen.

Ze hebben nog net geen een jaar nodig om tot een oplossing te komen. N.b vergelijk het eens met serieuze merken zoals Lenovo, of Asrock. Ze hadden binnen een a twee maanden een oplossing klaar.

En inderdaad, we moeten nog maar afwachten of Asus woord houdt. Eerder verklaarden zij al dat de patch in mei dit jaar verwacht zou zijn. Mijn vertrouwen in dit merk is tanende. Ik kan het iedereen afraden om een Asus te kopen.

Het topic drijft een beetje af van de intentie. Namelijk dat er naast het bieden van features ook ruimte zou moeten zijn voor het ontbreken van support, iets wel een goed criterium zou kunnen zijn voor de BBG, dat is immers wel iets dat de meesten belangrijk vinden bij de aanschaf van een machine.
Het lijkt me wel iets om af te wegen.
Maar als je weet dat de software niet word bijgewerkt, waarom koop je dan nog een 2 jaar oud model? Dat is toch vragen om problemen? Als je een 2 jaar oud model koopt, mag je verwachten dat de support gewoon minder is. Support houd een keer gewoon op...
Grote onzin die vooral gebasseerd is op jou persoonlijke ervaringen. Maar jou ervaringen zijn niet de maatstaaf voor Asus. Sterker nog, Asus word over het algemeen gezien als een degelijk en gerenomeerd bedrijf. Als het echt zo slecht is als jij doet geloven, hadden er veel meer slechte verhalen over Asus te vinden.

Overigens is het probleem wat jij beschrijft (het niet meer laden van de accu na een update) een bekend probleem onder W10 en heeft het zich bij heel veel verschillende merken laptops voor gedaan.
https://www.google.com/se...BQglKAA&biw=2048&bih=1040

Is toch logisch? World Wide Support krijg je vaker niet dan wel....
En ik vermoed (aanname van mijn kant) dat dit ook gewoon in de koopvoorwaarde staat.
715289 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:16:
[...]

Als je al 'problemen' hebt met Asus, dan zou ik zeker geen Lenovo nemen. Tenzij je wil dat de fabrikant bewust malware installeert...
https://www.google.com/se...oe=utf-8&client=firefox-b
(kort door de bocht, ik weet het, maar het laat zien dat elk bedrijf weleens steekjes laat vallen. Ook al is dit wel een hele grote. ;) )

Het probleem is dat jullie allebei een maandagmorgen model hebben gehad. Dat gebeurt iedereen weleens en daar kan je helaas weinig aan doen. Is klote, maar niets aan te doen. Maar jullie ervaringen zeggen niets over de algehele ervaring met Asus. Want die is over het algemeen gewoon goed.

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 04-06-2018 20:42 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
ChojinZ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Maar als je weet dat de software niet word bijgewerkt, waarom koop je dan nog een 2 jaar oud model? Dat is toch vragen om problemen? Als je een 2 jaar oud model koopt, mag je verwachten dat de support gewoon minder is. Support houd een keer gewoon op...
Verkeerde aanname, ik heb 'm nieuw gekocht in september 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
ChojinZ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:39:
Het probleem is dat jullie allebei een maandagmorgen model hebben gehad. Dat gebeurt iedereen weleens en daar kan je helaas weinig aan doen. Is klote, maar niets aan te doen. Maar jullie ervaringen zeggen niets over de algehele ervaring met Asus. Want die is over het algemeen gewoon goed.
Nog een verkeerde aanname, de eerste heb ik teruggebracht omdat je zowat een slijptol op de usbpoort moest zetten voordat je er een usbstick in kon duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Harry_Sack schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:47:
[...]

Verkeerde aanname, ik heb 'm nieuw gekocht in september 2016
Excuses, die had ik over het hoofd gezien. Maar dan nog... support houd vaak op na een aantal jaar.
Harry_Sack schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:48:
[...]

Nog een verkeerde aanname, de eerste heb ik teruggebracht omdat je zowat een slijptol op de usbpoort moest zetten voordat je er een usbstick in kon duwen.
Je kan natuurlijk 2 slechte modellen achter elkaar krijgen. Maar voor nu zie ik geen grote structurele problemen bij Asus. In ieder geval niet meer of grotere problemen dan bij een ander willekeurig A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
ChojinZ schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:32:
[...]

Excuses, die had ik over het hoofd gezien. Maar dan nog... support houd vaak op na een aantal jaar.

[...]

Je kan natuurlijk 2 slechte modellen achter elkaar krijgen. Maar voor nu zie ik geen grote structurele problemen bij Asus. In ieder geval niet meer of grotere problemen dan bij een ander willekeurig A-merk.
Ik zie ze wel. Zie openingspost.

Pagina: 1