Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mixen van CAS latency in geheugen met minimaal verschil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 10:55
Mijn PC is al ietsje ouder, maar kan nog wel redelijk mee. Ik zit echter met het probleem dat ik graag mijn ram een beetje wel uitbreiden om de tijd te overbruggen tot een volledig nieuwe PC, maar het originele ram wat ik destijds heb gekocht is niet meer beschikbaar.

MAAR:

Wel een íets andere versie.

Ik heb een setje Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8 (2x4GB). Die kun je niet meer krijgen. Wel nog
CMZ8GX3M2A1600C9 (2x4gb), die goed verkrijgbaar is overal.

Het énige verschil is de CAS latency, bij het origineel 8 (8-8-8-24), bij de nieuwe 9 (9-9-9-24).

Ik heb een beetje rondgezocht of dit wel gaat werken, maar kan niets concreets vinden. Veelal zijn het topics die zich tegenspreken, het zou helemaal niet mogen werken of het zou wel gewoon moeten werken, en ik heb geen idee hoe dit precies überhaupt zou moeten werken, en vaker gaat het ook over sticks van verschillende vendors. Dus kom ik het maar even bij de experts vragen :)

De vragen zijn dus:

Kan ik die sticks naast elkaar gebruiken zonder dat ik (grote) problemen kan verwachten? Hoe zouden sticks met verschillende CL met elkaar kunnen werken? Wordt de CL8 set dan gewoon op CL9 gezet?

offtopic:
Ik heb even getwijfeld of deze niet in aankoopadvies gepost moest worden, maar omdat het eerder een technisch vraagje is over de werking van ram leek me deze plek beter. Als het mixen niet kan weet ik toch al wat ik ga doen :) Als ik toch verkeerd zit, excuses.

[ Voor 10% gewijzigd door Khrome op 24-05-2018 23:08 ]

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Beste antwoord (via Khrome op 25-05-2018 21:40)

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

ChromeBallz schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:28:
Kan ik de CL van een stick gewoon verhogen (van 8 naar 9) zonder dat ik moet spelen met voltages e.d.? Dat zou het dan wel oplossen denk ik. 16gb op cl9 is nog steeds beter dan 8gb op cl8 denk ik.
Een latency verhogen is makkelijker dan andersom. Dus kan gewoon.

Alle reacties

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
Ik denk dat je ze zelf zal moeten instellen in de bios, ik heb ddr3 2133c8 en een setje ddr3 2133c9, alle 4 de rams draaien bij mij op 2133c9, kon geen zelfde setje van die 2133c8 meer vinden (heel zeldzaam geheugen)

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 10:55
Kan ik de CL van een stick gewoon verhogen (van 8 naar 9) zonder dat ik moet spelen met voltages e.d.? Dat zou het dan wel oplossen denk ik. 16gb op cl9 is nog steeds beter dan 8gb op cl8 denk ik.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • Beste antwoord

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

ChromeBallz schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:28:
Een latency verhogen is makkelijker dan andersom. Dus kan gewoon.