PC start niet meer op! (Geen stroom) BBG mei 2018

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsownage
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Geachte toppers van Tweakers,

Onlangs heb ik besloten een PC te bouwen volgens de BBG van mei 2018. Wat een top systeem! Ben ontzettend tevreden.

Echter, nu kom ik vanavond thuis van werk en zet mijn pc aan. Ik start een spel op, en terwijl deze geladen wordt hoor ik een tik (alsof er een hele kleine veertje wegsprint) en valt mijn PC uit.

Er gebeurt helemaal niets meer. Wanneer ik op de aan/uit knop druk, dan hoor ik hetzelfde "ping" geluidje keer op keer. Ik heb dit even opgenomen om met jullie te delen. Bij het opnemen viel me op dat er een klein lichtflits ontstaat bij de videokaart bij elke 'ping'. Het geping onstaat op het moment dat ik de aan uit knop indruk.

Heeft één van jullie enig idee hoe ik hier het beste verder kan?

Update1: ik zie ook dat er een klein lichtje ontstaat op de achterkant van het moederbord, vlak bij de poort ingangen.

Update2: specifieke GPU voedingskabel eruit gehaald, waardoor het oorspronkelijke witte lichtje nu rood brandt.

Update3: het 'ping' geluid lijkt uit de PSU te komen. Mijn gevoel zegt dat deze afslaat uit voorzorg, vanwege kortsluiting..

Update4: GPU losgekoppeld, aan knop ingedrukt, PC heeft 3 keer gereset op telkens iets langere intervallen, en lijkt nu naar behoren te werken. (Geen beeld nu, Cpu geen grafische processor).

Clip1 (zie flits):
https://vimeo.com/271719161

Clip2 (vooral het geluid):
https://vimeo.com/271719730

[ Voor 30% gewijzigd door gsownage op 24-05-2018 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
videokaart er uit, dan aanzetten en kijken of je fans gaan branden.
Ik heb het zelf een keer gehad omdat een usb kabeltje kortsluiting maakte, ik zou dus ook proberen even alle usb apparaten te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsownage
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
rutger465 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:27:
videokaart er uit, dan aanzetten en kijken of je fans gaan branden.
Ik heb het zelf een keer gehad omdat een usb kabeltje kortsluiting maakte, ik zou dus ook proberen even alle usb apparaten te verwijderen.
GPU losgekoppeld en de pc draait nu weer.
Hij heeft zichzelf eerst 3 maal gereset maar draait nu netjes door.

Betekent dit dat er kortsluiting ontstaat door mijn gpu? Dan zou ik deze dus moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
lijkt er wel op inderdaad, zit er erg veel stof tussen? als dat het geval is even alle stof verwijderen met een compressor of perslucht (geen stofzuiger)

en misschien nog garantie op de gpu?
voordat je een gpu koopt zou ik wel kijken of je misschien ergens nog een oude videokaart hebt liggen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt een spuitbus lucht aanschaffen bij een elektrozaak.

Als je een multimeter hebt kun je zien of de stekker een normale spanning doorgeeft. Multimeters kun je voor weinig geld aanschaffen.