Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC inclusief Monitor - Nvidia Volta voorbereiding

Pagina: 1
Acties:

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo Allen,

Vijf jaar geleden heb ik een game PC aangeschaft, en helaas begint die PC nu kuurtjes te vertonen. CPU gebruik ineens naar 100% op random momenten, kwaaltjes, vastlopers, enzovoorts. Dat ga ik allemaal oplossen, maar naast het feit dat die PC nu wat aandacht nodig heeft, is de belangrijkste reden voor een nieuw aanschaf dat mijn vriendin ook een game-PC wil hebben. Geen heavy-duty zoals ik, maar gewoon een leuke PC, dus mijn oude is daar prima voor. Kortom... de huidige PC wordt gerepareerd en geüpgrade, en ik wil daarnaast een tweede aanschaffen voor mezelf. Vandaar dat ik naar onderstaande aan het kijken ben. Wel een flinke disclaimer op dit lijstje, die ik uitleg in het vervolg van deze post.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 245,05€ 245,05
1Asus ROG Maximus X Hero€ 275,-€ 275,-
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Asus ROG Swift PG278QR Zwart€ 642,99€ 642,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 199,-€ 199,-
1Seasonic Prime 650W Titanium€ 164,95€ 164,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 113,90€ 113,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.725,80

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen zonder gedoe. De komende drie jaar (minimaal) wil ik gewoon alles kunnen spelen zonder mij zorgen te maken over settings, performance, enzovoorts en bij voorkeur gewoon op max of high settings. Denk aan MMORPG's, shooters, games zoals de Witcher, eigenlijk gewoon alles wel. Daarnaast gewoon het huis, tuin en keuken gebruik. Ik doe niet echt zaken als video bewerking en dat soort dingen. Ik hoef overigens geen 4k gaming te doen. Ik ben tevreden met 2k, en eventueel 4k als dat kan binnen mijn price-range.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximum prijs is €2250 inclusief de monitor, maar daar zit wel een kleine 'catch' met betrekking tot de videokaart. Ik wil namelijk later dit jaar de Volta aanschaffen. Het zou leuk zijn als alles in de €2250 past, maar ik realiseer me goed dat de prijzen van de Volta nu niet bekend zijn dus als het geheel dan met Volta kaart wat duurder gaat zijn.... so be it.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een aantal zaken heb ik al zoals:
- Toetsenbord (die twee USB slots nodig heeft)
- Muis (één USB nodig)
- Mousepad (één USB nodig, een pad met een lampje...)
- Flight-System (Twee USB slots nodig)
- Één van mijn twee oude monitors die ik als tweede monitor ga aansluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede game-monitor. Ik heb altijd op kleine 23 inch non-gaming monitors gespeeld die ik ooit eens gekocht heb in een of andere uitverkoop zonder me er in te verdiepen, en het is tijd voor een nieuwe.

Verder denk ik nodig te hebben: alles behalve de videokaart zoals ik zei: ik wil gaan wachten op de nieuwe Volta's van Nvidia, dus ik zet nog even mijn oude videokaart over in de nieuwe PC (970 GTX) om het hopelijk nog even wat maanden vol te houden tot Volta gaat verschijnen. De intentie is om dan een goede 1080 equivalent in de Volta serie aan te schaffen. In de andere PC plaats ik mijn oude 770 GTX om vervolgens bij aanschaf van de Volta weer de 970 in de oude PC te zetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met MSI, altijd spul van gehad en eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Ben tevens wel een fan van ASUS als het gaat om laptops, dus daar zou ik ook wel voorkeur voor hebben. Tevens vind ik visueel gezien de spullen van ASUS er op dit moment beter uit zien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik speel met de gedachte van waterkoeling, maar daar heb ik echt een adviesvraag of mij dat genoeg voordelen zou opleveren ten opzichte van de nadelen (onderhoud, installatie, minder makkelijk meenemen, enzovoorts). Ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan dus dat zou dan een eerste keer worden.

Ga je overklokken?
Bij mijn vorige aanschaf zei ik volmondig ja. In alle eerlijkheid is het antwoord nee. Ik denk niet dat ik dat ga doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies op een aantal vragen en natuurlijk de algehele build:

- Welk moederbord zou ik nu nodig hebben, aangezien ik even door de bomen het bos niet meer zie met betrekking tot versies, soorten en smaken. Het gaat mij er om dat ik genoeg USB poortjes wil hebben voor al mijn rand apparatuur, Wifi, Bluetooth, en bij voorkeur nieuwste technologieën er in met betrekking tot aansluitingen en ondersteuning. De aller belangrijkste vraag die ik heb met betrekking tot Moederbord is wat jullie verwachting zijn met betrekking tot de aansluiting van de Volta. Gaat die op huidige moederborden passen of zal daar iets nieuws voor uitkomen met een andere aansluiting? Ik ben nu uitgekomen op eentje van ASUS. Ziet er goed uit met dingen die er op zitten, wellicht veel te veel, dus advies is welkom, en qua uiterlijk past het goed in de kast met window die ik wil gaan aanschaffen er voor.

- Waterkoeling, ja / nee? Wat zijn daar in jullie meningen met het oog op een nieuwe kaart ergens dit jaar, en eventuele ervaring van mij (die nul is).

- Waar moet ik op letten bij een game monitor? Voorheen stond er in de BBG wel eens iets van een rand aparatuur review waar heel vaak de Dell's goed uit kwamen. Ik ben via een aantal reviews op deze uitgekomen maar ik vraag me af of dat niet overkill is.

- Moet er nog gekeken worden naar brand-compatibility? Wellicht is dat iets uit het jaar nul maar ik heb altijd de tik gehad om Moederboard en GPU van dezelfde fabrikant aan te schaffen.

- Hoe zit het met de algemene build?

Ik kijk uit naar de reacties, en alvast hartelijk bedankt.

• r3st0r
Helemaal vergeten om toe te voegen dat ik ook een voorkeur heb voor Intel (zoals het lijstje al doet vermoeden). Ik hoor graag eventueel advies.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Een mobo van 275 euro is heel erg duur. De Pricewatch heeft een hoop filters enzo, je kan ook een moederbord zonder Wifi nemen, en er een categorie: Netwerkadapters inprikken.
Ik hoor dat goede luchtkoelers dezelfde prestaties als waterkoelers hebben, maar lees vooral even de review van de buren door.
Is er zoiets als een game monitor? In ieder geval schijnt IPS (veel) betere kleurweergave te hebben dan TN. VA schijnt ook wel oke te zijn.
Als je niet gaat overklokken kan je flink besparen op CPU en mobo.
Moederbord en GPU van dezelfde maker zijn naar mijn weet totaal niet belangrijk.
Er is weinig officieels bekend over de nieuwe GPUs van NVIDIA, maar ze gaan echt geen nieuwe connector hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedQber op 25-05-2018 11:01 ]

• r3st0r
Mooi dat er geen nieuwe connector gaat komen, dan ga ik daar dus verder niet op letten. Zijn er suggesties voor een fatsoenlijk moederbord voor de 8th gen Intel processoren? De BBG zit op AMD al een tijdje maar daar ga ik niet aan na wat slechte ervaringen in het verleden.

Tevens gezien dat de i5 processoren beter zouden zijn voor gamen dan de i7. Heeft iemand daar ervaringen mee?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 21:36
r3st0r schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:35:
Tevens gezien dat de i5 processoren beter zouden zijn voor gamen dan de i7. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Een i5 is niet zo zeer beter dan een i7 voor gaming, het is meer dat hyperthreading voor gaming vaak weinig toegevoegde waarde heeft waardoor een i5 prijstechnisch interessanter is. Maar ook dat is niet altijd zo, dus als je budget het makkelijk toelaat zou ik gewoon voor een i7 gaan.

• r3st0r
Fair enough, dan ga ik toch een i7 er in stoppen in dat geval. Dit zou dan het lijstje worden. Heb voor nu maar even het scherm er uit gehaald.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 199,-€ 199,-
1Seasonic Prime 650W Titanium€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.184,86

Enige waar ik nog even mee zit is het moederbord. Weet iemand nog goede alternatieven waar ik naar de toekomst toe gewoon goed mee vooruit kan, en een eventuele SLI op zou kunnen toepassen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
SLI is niet toekomstgericht. In het algemeen wordt het slecht of niet ondersteunt door games en wordt het verbruik significant hoger. Verkoop over een paar jaar de kaart en koop een nieuwere veel snellere generatie terug. Kan je voeding ook meteen een stuk goedkoper pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W. Sowieso ga je die paar % extra efficiëntie nooit terug verdienen op de meerprijs tov een Gold gecertificeerde voeding.

Moederbord is erg aan de prijs. pricewatch: Asus PRIME Z370-A bijvoorbeeld, kost veel minder waar je niets aan prestaties voor inlevert.

• r3st0r
Fair enough, dan laten we SLI voor wat het is.

Dank voor het meedenken in het moederbord. Nadeel van die PRIME lijkt te zijn dat ie niet genoeg USB aansluitingen aan de achterkant heeft. Ik heb er zes nodig achterop, omdat ik de PC op mijn bureau ga zetten en de kabels een beetje goed weg wil werken. Nog andere ideeën toevallig?

Wat betreft de voeding heb ik je suggestie meegenomen.

Verder nog even gekeken naar CPU cooling en ik kom qua geluid en gemak dan toch uit op AIO. Als de PC op mijn bureau staat wil ik geen stofzuiger naast me dus dat lijkt me dan een mooi compromis.

Het lijstje wordt dan als volgt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 135,90€ 135,90
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 212,-€ 212,-
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 96,21€ 96,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.332,96

Enige punt wat mij betreft is nog het Moederbord waar ik maar niet uit lijk te komen :).

Heeft iemand nog op of aanmerkingen op deze build? Ja het is wat flashy met de lampjes enzo... maar what can I say, het oog wil ook wat.

• r3st0r
Overigens nog wel een tweede vraag naast die in de vorige reactie (algehele build).

In hoe verre zouden jullie nu kopen of bijvoorbeeld over 2-3 maanden als de nieuwe Nvidia kaarten komen (of het nou Turning of Volta is)? Zou er veel verschil zitten in wat er op de markt is qua moederboards of iets dergelijks of komt er mogelijk net een nieuwe 'wave' releases rond augustus of zoiets?
Pagina: 1