Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

IS heeft geen steun onder moslims, of toch wel?

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views

• Masihi|IA
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 24-05-2018
Ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik het juiste forum te pakken heb voor dit onderwerp. Ik had begrepen dat hier serieuze mensen te vinden zijn, die graag sparren over lastige kwesties.

Mijn punt gaat in feite over IS en de steun die daarvoor te vinden was/is.

Wat je vaak hoort is het volgende, op het eerste gezicht goede, argument:

"IS is niet Islamitisch, want van de 1,7 miljard moslims gingen slechts 0,0000x% moslims daadwerkelijk voor ze vechten."

Maar ik heb hier een aantal problemen mee.

1. De aanname dat een staat als waarlijk islamitisch wordt gezien vanwege het aantal mensen dat het ermee eens is, betreft een drogredenering. Bovendien waren eerdere (wel erkende) islamitische staten, zoals het Ottomaanse, ook niet direct erkend als de nieuwe theocratie. Die status werd later pas verworven, voornamelijk vanwege een behaalde machtspositie.

2. Het aantal van 1,7 miljard moslims heeft net zo weinig te maken met de soldaten van IS als dat alle chinezen in de wereld te maken hebben met de grootte van het Chinese leger. De enige relevante populatie voor het samenstellen van een leger is de lokaal veroverde/gekregen stukken land en de mensen die erop wonen, gecombineerd met eventuele expansie doelen en verdedigende overwegingen.

3. Er was nooit een islamitische staat met een actief leger van meer dan 1 of 2% van de bevolking die het diende/beheerste. Dus waarom wordt er dan van IS verwacht dat ze (nota bene in de kinderjaren) een gigantisch aantal soldaten hebben voor de beheersing van slechts 2 miljoen mensen (tijdens hun piek) voordat ze islamitisch genoemd mogen worden? Zo hadden de Ottomanen tijdens hun piekjaren een geschat actief leger van 1,1% van de populatie. IS had (als we kijken naar die populatie van 2 miljoen) in 2015 al een percentage van 0.51% soldaten.

4. De gedachte dat alle moslims zouden moeten gaan vechten voor IS, is in feite on-islamitisch omdat de Offensieve Jihad een collectieve plicht is binnen de islam (Fard al Kifayah). Dit zijn alle wetscholen van de Soenitische Islam het met elkaar eens.

5. Het lijkt veel zinvoller om te kijken naar sympathie voor IS, wat ook onder de thuisblijvers bestaat. Studies zoals die van Ruud Koopman en Pew laten zien dat de sympathisanten van IS in landen als Turkije, Nigeria en Pakistan in de miljoenen lopen.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
IS is weinig meer dan een mantel, niet de eerste, en niet de laatste. De kern van de organisatie is hier een aandachtspunt, net als evolutie en verschillende incarnaties van die kern. Door de bank genomen met makkelijke beeldvorming vergeten we dat nog wel eens. Pijnlijke verkenning, maar wel een noodzakelijke vooraleer er op detail of eventuele correlaties ingegaan kan worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Dus, wat is je punt? Er zijn inderdaad moslims die IS helemaal geweldig vinden, en getuige het feit dat miljoenen mensen Syrië ontvlucht zijn, zijn er ook heel veel moslims die IS niet zien zitten.

Een vraag als "steunen de moslims IS" is natuurlijk een waardeloze vraag, want er zit net zo veel verschil tussen allerlei "soorten" moslims als tussen allerlei "christenen". Onder Salafisten en andere knap fundamentalistische stromingen zullen meer IS-aanhangers zitten dan in de veel gematigdere stromingen.

Ze worden ook gewoon bevochten door mede-moslims, en ik weet dat de Koerden niet alleen zo fanatiek waren omdat het "hun land" was wat aangevallen werd, maar ook omdat IS op religieus gebied de vijand was.

Wat @Virtuozzo zegt klopt ook. Voor IS is de Islam gewoon een mantel en een mooie manier om mensen aan te trekken. Uiteindelijk gaat het vooral om macht en financieel gewin voor de kern van IS. Ik ken genoeg moslims die dat ook zien, en dus ook erg boos zijn dat IS de islam misbruikt daarvoor.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:44
@Masihi , ben jij @ChrisDee ? Het betreft een gloednieuwe account, terwijl die oude ook maar weinig posts heeft (in het Midden Oosten topic voornamelijk). Volgens mij is dat tegen de regels.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
Brent schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:42:
@Masihi , ben jij @ChrisDee ? Het betreft een gloednieuwe account, terwijl die oude ook maar weinig posts heeft (in het Midden Oosten topic voornamelijk). Volgens mij is dat tegen de regels.
Troll tag teaming.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Masihi|IA
quote:
RobinHood schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:41:

Een vraag als "steunen de moslims IS" is natuurlijk een waardeloze vraag, want er zit net zo veel verschil tussen allerlei "soorten" moslims als tussen allerlei "christenen". Onder Salafisten en andere knap fundamentalistische stromingen zullen meer IS-aanhangers zitten dan in de veel gematigdere stromingen.

Ze worden ook gewoon bevochten door mede-moslims, en ik weet dat de Koerden niet alleen zo fanatiek waren omdat het "hun land" was wat aangevallen werd, maar ook omdat IS op religieus gebied de vijand was.
Misschien had ik de titel anders moeten formuleren. Het gaat namelijk vooral om het argument dat ik geciteerd heb en dat gaat niet over moslims maar over de islam. Dus is IS islamitisch. Dat wordt ontkend met die stelling. En die stelling vind ik zwak. Daar ging het me om. Dat ik vervolgens naar aantallen van sympathisanten verwijs, is meer bedoeld om de onderliggende stelling te weerleggen, dat er maar weinig moslims iets moeten hebben van IS.

• Masihi|IA
quote:
Brent schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:42:
Ja ik ben dat. Maar wat is er mis mee dat iemand "opnieuw begint" met een nieuw account? Ik wil niet met dat account verder. Dat mag toch? Ik ben niet van plan om beide te gebruiken. Als ik het kan opheffen, dan doe ik dat meteen. Ik zal het zo uitzoeken of dat kan. Uitloggen leek me voldoende maar als mensen het "vervelend" vinden dat er nog ergens een ongebruikt profiel zweeft, dan hef ik het wel op. Geen probleem.

maar eh .. werk je al bij de parkeerwacht of ben je nog aan het solliciteren? :D

Masihi|IA wijzigde deze reactie 24-05-2018 14:00 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
Masihi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:59:
[...]

Ja ik ben dat. Maar wat is er mis mee dat iemand "opnieuw begint" met een nieuw account? Ik wil niet met dat account verder. Dat mag toch? Ik ben niet van plan om beide te gebruiken. Als ik het kan opheffen, dan doe ik dat meteen. Ik zal het zo uitzoeken of dat kan. Uitloggen leek me voldoende maar als mensen het "vervelend" vinden dat er nog ergens een ongebruikt profiel zweeft, dan hef ik het wel op. Geen probleem.

maar eh .. werk je al bij de parkeerwacht of ben je nog aan het solliciteren? :D
Het geeft gezien context en verloop van berichten en keuzes daarin weinig vertrouwen in bereidheid om constructief deel te nemen.

Wat parkeerwacht aangaat, ik denk dat je een verkeerde indruk van T.net hebt. Een heel verkeerde indruk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
quote:
Masihi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:59:
[...]
De vraag is eigenlijk: waarom maak je er meerdere aan terwijl je juist vragen omtrent dit topic met die ander hebt gesteld, en verder met name in een gerelateerd topic hebt gepost.

Nu lopen sommigen hier lang genoeg mee om die reden te kennen, of je dat nu toegeeft (of weet) of niet.

/topic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
Masihi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:58:
[...]

Misschien had ik de titel anders moeten formuleren. Het gaat namelijk vooral om het argument dat ik geciteerd heb en dat gaat niet over moslims maar over de islam. Dus is IS islamitisch. Dat wordt ontkend met die stelling. En die stelling vind ik zwak. Daar ging het me om. Dat ik vervolgens naar aantallen van sympathisanten verwijs, is meer bedoeld om de onderliggende stelling te weerleggen, dat er maar weinig moslims iets moeten hebben van IS.
Je had om te beginnen eerst het beleid eens door kunnen nemen. Daarnaast de regels. Vervolgens eerst even een stapje terug zetten om geen subversieve indruk te wekken. Je begint nu met behoorlijke achterstand, door eigen keuzes.

Het is interessant om te zien dat je nu al begint met selectieve reacties. Dus nogmaals: vooraleer je het überhaupt kunt hebben over de problematiek van en omtrent gebruik van religie door criminele organisatie zal je eerst evolutie, oorsprong en incarnaties daarvan moeten duiden. Anders zit je bij voorbaat met een nogal pijnlijke bewuste keuze voor symptomatische problematiek. De vraag is altijd of er interesse is om uitdagingen daadwerkelijk aan te gaan, waarbij bespreekbaar maken altijd een vereiste is.

Maar als je dan om de echte brei heen danst (wat hier in verschillende topics door de jaren heen uitgebreid is uitgewerkt vanuit talloze perspectieven en verkenningen van bronnen en materiaal) dan moet je niet verwachten dat je gewoon een verhaallijn kunt brengen ter dekking van mening.

• Masihi|IA
quote:
Brent schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:08:
[...]

De vraag is eigenlijk: waarom maak je er meerdere aan terwijl je juist vragen omtrent dit topic met die ander hebt gesteld, en verder met name in een gerelateerd topic hebt gepost.

Nu lopen sommigen hier lang genoeg mee om die reden te kennen, of je dat nu toegeeft (of weet) of niet.

/topic
Jemig hee waar ben ik beland. De reden die ik niet toegeef maar die jij wel weet? Wat is die reden dan slimmerik? Ik heb namelijk geen andere reden dan dat ik liever anoniem te werk ga als het gaat om deze onderwerpen. Ik zal je de chronologie uitleggen:

1. Ik zocht naar een forum over bol.com. Ik vond die en startte een topic over iets waar ik tegenaan liep.
2. Ik wist op dat moment totaal niet of dit een leuk forum was en al helemaal niet dat het ook over politiek en maatschappij kon gaan. Ik zat bij shopping.
3. Vervolging blijkt tot mijn verbazing dat dit een enorm druk bezocht forum is met serieuze mensen (hoewel ik daar inmiddels van begin terug te komen).
4. Toen dacht ik hey wat leuk, ik wil hier wel vaker komen maar dan niet om over shopping te praten maar over politiek en maatschappij
5. En toen dacht ik: maar dat wil ik dan liever niet onder mijn eigen naam want over islam praten heeft mij nogal wat bedreigingen opgeleverd ( snappie?)
6. Dus besloot ik opnieuw te beginnen. En dat ik dan 1 keer gereageerd heb op een ander topic over maatschappij, .. so what? Is dat serieus een probleem?

Dus dat is mijn reden. Ik ben nu wel heel benieuwd wat jouw vermeende reden is voor het aannamaken van een tweede account.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
quote:
Masihi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:14:
[...]

Jemig hee waar ben ik beland. De reden die ik niet toegeef maar die jij wel weet? Wat is die reden dan slimmerik? Ik heb namelijk geen andere reden dan dat ik liever anoniem te werk ga als het gaat om deze onderwerpen. Ik zal je de chronologie uitleggen:

1. Ik zocht naar een forum over bol.com. Ik vond die en startte een topic over iets waar ik tegenaan liep.
2. Ik wist op dat moment totaal niet of dit een leuk forum was en al helemaal niet dat het ook over politiek en maatschappij kon gaan. Ik zat bij shopping.
3. Vervolging blijkt tot mijn verbazing dat dit een enorm druk bezocht forum is met serieuze mensen (hoewel ik daar inmiddels van begin terug te komen).
4. Toen dacht ik hey wat leuk, ik wil hier wel vaker komen maar dan niet om over shopping te praten maar over politiek en maatschappij
5. En toen dacht ik: maar dat wil ik dan liever niet onder mijn eigen naam want over islam praten heeft mij nogal wat bedreigingen opgeleverd ( snappie?)
6. Dus besloot ik opnieuw te beginnen. En dat ik dan 1 keer gereageerd heb op een ander topic over maatschappij, .. so what? Is dat serieus een probleem?

Dus dat is mijn reden. Ik ben nu wel heel benieuwd wat jouw vermeende reden is voor het aannamaken van een tweede account.
Ik zat net te timen wanneer de slachtofferrol zou opduiken. Maar goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
En alhoewel je oude account geen verdere persoonlijke informatie bevat (hooguit je voornaam en achterletter), besloot je het nieuwe account, geheel toevallig, te openen met als username het Arabische woord voor christen?

Merkwaardig.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:31

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hier gaan we niet aan beginnen. Je kan gewoon een nickchange aanvragen als je een andere nickname wilt, maar we gaan niet voor elk topic een nieuw account openen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 24-05-2018 14:21 (68%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True