Tegenvallende gameprestaties met GTX 1060 & i5-4690

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsm94
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 21:27
Ik heb al tijden last van tegenvallende gameprestaties op mijn pc. Spellen die ik met deze pc toch dacht te kunnen spelen op hoge settings hebben regelmatig fps-drops of stutter, zelfs op lagere settings. Bijvoorbeeld Battlefield 1, Far Cry 4, AC IV etc. Sommige spellen worden bijna onspeelbaar door haperen. Wat me opvalt is dat het haperen zelden lijkt te gebeuren bij hoge load van CPU of GPU. Temperaturen zijn ook normaal onder load, CPU komt amper boven de 60C alleen is de 1060 laatste tijd wat warmer, max 75C (misschien ook door het weer).

Nvidia drivers zijn up-to-date en ik heb Windows 10 64-bit

Mijn hardware:

Intel Core i5-4690
MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1
Crucial 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
MSI mATX Moederbord B85M-E45
Samsung SSD 120GB
Seagate Harddisk 3.5" Desktop 1TB
Cooler Master Voeding G450M 450W

Ik heb al geprobeerd de koeling van de GPU wat aggressiever in te stelllen maar dat heeft niet geholpen. Ook heb ik al een clean install gedaan van de Nvidia drivers.

Op dit moment zou ik echt niet meer weten hoe het op te lossen, mijn kennis is ook niet zodanig dat ik vast kan stellen waar het probleem ligt, behalve dat een bepaald component misschien defecten heeft. Mijn enige idee is dat de voeding wellicht niet krachtig genoeg is, maar het lijkt mij dat er dan wel duidelijkere signalen zijn zoals uitvallen e.d. (iemand die hier verstand van heeft?)

Ik hoop dat mensen suggesties hebben voor een oplossing! Bij voorbaat dank

Beste antwoord (via nielsm94 op 26-05-2018 11:50)

Verwijderd

Met V-Sync kan je de hele tijd schommelen tussen 30 en 60 en is de inputlag veel groter. Het zuigt minstens even erg als tearing. Ik begrijp het maar al te goed, ik zie zelf ook de tears maar ik zie VSync niet als een optie. Probeer dan liever eens Enhanced Sync of het equivalent van Nvidia te gebruiken of koop een keer een G-Sync monitor of een FreeSync monitor en koop de eerstvolgende keer dat je een grafische kaart koopt een kaart die hierbij past.
comcas schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 00:49:
Controleer je geheugengebruik tijdens het spelen. Ik vermoed dat je simpelweg te weinig RAM hebt.
Voor ACBF en FC4 is 8 GB zeker genoeg. Voor bijvoorbeeld GTA5 in principe ook, alleen moet je misschien na 1-2 uur eens het spel afsluiten en opnieuw opstarten om microstutter door RAM-gebrek te voorkomen omdat ze niet netjes opruimen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2018 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21

ResuCigam

BOFH

Staan je games op de harde schijf? Dan zou je eens kunnen proberen om een game op je SSD te zetten om te kijken of daar mogelijk het probleem zit.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkbizz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09 15:07
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 980Ti. Het probleem bij mij was dat de videokaart niet goed in het moederbord zat. Dit is te controleren door GPU-Z te downloaden en te kijken bij de PCI-E versie en snelheid. Mijn videokaart had PCI 3.0 x2 ipv PCI 3.0 x16. De oplossing was daarom ook simpel: Gewoon de kaart opnieuw erin doen en goed aandrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 17:57

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mijn overgeclockte 4690K icm overgeclockte GTX 1070 hebben diezelfde temperaturen en lopen op een Corsair RM550 met 4 SSD's en 2 HDD's. Het spelen met fan settings heeft denk ik vrij weinig zin. Je voeding moet ook voldoende zijn. Gezien je setup denk ik dat je games op de hdd staan, niet op de ssd. Je kunt in Taakbeheer de response tijd van je schijf in de gaten houden. Als die exorbitant hoog is tijdens het gamen, kun je gerichter gaan zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Techno Overlord op 24-05-2018 13:01 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zet je kast eens open en mik er een tafelventilator op, gewoon om issues met temperatuur uit te sluiten.
Verder zou je met taakbeheer kunnen kijken of je geheugengebruik tijdens het spelen niet het probleem is. 8GB is opzich nog wel gangbaar maar het zou bij veeleisende games aan de krappe kant kunnen zijn.
ResuCigam schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
Staan je games op de harde schijf? Dan zou je eens kunnen proberen om een game op je SSD te zetten om te kijken of daar mogelijk het probleem zit.
Dat heeft enkel gevolgen voor laadtijden, niet voor ingame haperingen. Of je moet wel een heel trage (laptop) schijf gebruiken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

draai eens wat test en benchmarks die voor een ieder te begrijpen zijn. 3dmark series, unigene series, stabiliteits testen. lever zo veel mogelijk info met screenshots, een plaatje zegt....ah ja, je weet de rest ;)

Ik heb dezelfde combo, echter een K-Proc @ 4500Mhz. Ik kan je vertellen dat je processor met zn 4 cores gewoonweg een bottleneck is, zelfs op 4500Mhz. Hoewel ik over t algemeen BF1 op Ultra draai, blijf ik op elke instelling wel dips houden (Proc load in BF1 is gewoon 100%, ongeacht instelling)

[ Voor 41% gewijzigd door millman op 24-05-2018 13:08 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsm94
Maar zou deze voeding normaal gesproken voldoende zijn? Hoe check ik dat of waar kan ik dat aan merken als dat niet zo is?
MadMarky schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:00:
Zet je kast eens open en mik er een tafelventilator op, gewoon om issues met temperatuur uit te sluiten.
Verder zou je met taakbeheer kunnen kijken of je geheugengebruik tijdens het spelen niet het probleem is. 8GB is opzich nog wel gangbaar maar het zou bij veeleisende games aan de krappe kant kunnen zijn.
Zal dat eerste eens gaan proberen, geheugen is volgens mij niet de aanleiding, gebruik 5GB in Far Cry 4 en ga toch onder de 50 fps.
millman schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:04:
draai eens wat test en benchmarks die voor een ieder te begrijpen zijn. 3dmark series, unigene series, stabiliteits testen. lever zo veel mogelijk info met screenshots, een plaatje zegt....ah ja, je weet de rest ;)

Ik heb dezelfde combo, echter een K-Proc @ 4500Mhz. Ik kan je vertellen dat je processor met zn 4 cores gewoonweg een bottleneck is, zelfs op 4500Mhz. Hoewel ik over t algemeen BF1 op Ultra draai, blijf ik op elke instelling wel dips houden (Proc load in BF1 is gewoon 100%, ongeacht instelling)
BF1 is inderdaad een slecht voorbeeld qua processor, maar in andere games is load soms niet eens 50% en toch lage fps/haperingen. Zal eens kijken of ik wat benchmarks kan doen.

EDIT: heb nog wat getest met de kast open maar de temperatuur lijkt niet echt uit te maken

Hieronder nog wat benchmarks:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hk7Oo8/3dmark.pngAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hqk9T8/furmark.png
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ekLMao/intel.png
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cPPKT8/valley.png

[ Voor 23% gewijzigd door nielsm94 op 24-05-2018 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die quadcore CPU zonder HT helpt ook niet. Dat mag bij ACIV geen enkel probleem zijn (die gebruikt maximaal 2 kernen, wat idioot is voor die tijd!) maar bij BF1 en FC5 scheelt dat behoorlijk wat (van FC4 weet ik dat het minstens 4 kernen gebruikt maar 4c/4t moet geen probleem zijn met zo'n CPU). Veel spellen die niet al te oud zijn schalen prima tot minstens 12 threads, vaak tot 16 threads.
Ik denk dat de tijd aanbreekt om die te upgraden naar een met 6/8 kernen. Wacht eventueel op Zen2, anders een 2600X, 2700X of 8700k.
Voor zo ver je een CPU-bottleneck hebt adviseer ik om die spellen tijdelijk niet te spelen en ze te bewaren voor wanneer je je CPU hebt geüpgrade.
Dat heeft enkel gevolgen voor laadtijden, niet voor ingame haperingen. Of je moet wel een heel trage (laptop) schijf gebruiken.
Je kan kleine haperingen krijgen (harde schijf => RAM => grafische kaart) maar inderdaad niet in de mate dat het echt problematisch is, maar wel hinderlijk als je er gevoelig voor bent (microstutter).
Maar eh, een gamer die nu nog niet zijn spellen op een SSD zet doet het niet goed. Het interesseert me niet of dat je slechts 500 GB hebt, je kan altijd de spellen die je op dat moment speelt op je SSD zetten als je een beetje handig met je software omgaat.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2018 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 17:57

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

[...]

Bij games als Fallout worden tijdens het lopen over de map bepaalde textures van nieuwe gebieden geladen. Als het spel op een trage hdd staat en die textures moeten ingeladen worden, kan dit voor haperingen zorgen.
nielsm94 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:18:
[...]

Maar zou deze voeding normaal gesproken voldoende zijn? Hoe check ik dat of waar kan ik dat aan merken als dat niet zo is?
Je kunt het hierchecken. Ik heb het even gedaan met een soortgelijk systeem van jou en dan kom ik op max 331 watt (piek verbruik) uit en adivseert men een 381 watt voeding. Je hebt een goede voeding die 450 watt kan bieden.
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:10:

Maar eh, een gamer die nu nog niet zijn spellen op een SSD zet doet het niet goed. Het interesseert me niet of dat je slechts 500 GB hebt, je kan altijd de spellen die je op dat moment speelt op je SSD zetten als je een beetje handig met je software omgaat.
True story

[ Voor 38% gewijzigd door Techno Overlord op 24-05-2018 21:03 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsm94
ResuCigam schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
Heb dit gedaan met Far Cry 4 maar merkte niet echt veel verschil, nog steeds fps drops naar 45/50
Die quadcore CPU zonder HT helpt ook niet. Dat mag bij ACIV geen enkel probleem zijn (die gebruikt maximaal 2 kernen, wat idioot is voor die tijd!) maar bij BF1 en FC5 scheelt dat behoorlijk wat (van FC4 weet ik dat het minstens 4 kernen gebruikt maar 4c/4t moet geen probleem zijn met zo'n CPU).
Snap dat het voor de nieuwere spellen een bottleneck kan zijn, maar als ik in FC4 ondanks loads van grofweg 60% op CPU en 80% op GPU nog duidelijke haperingen heb zou ik het niet daaraan toewijzen. Lijkt mij dat de CPU dan ook tegen de 100% aan moet zitten.
Ben het deels met je eens. Ja SSD is natuurlijk een stuk sneller, maar ik merk zelf weinig verschil in-game, behalve dat het laden natuurlijk wat sneller gaat. Een redelijke SSD kost toch al weer 100 euro wat ik dan qua prijs/prestatiewinst niet echt de moeite waard vind nog. Hangt natuurlijk vanaf wat je budget is.
Techno Overlord schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:57:
Je kunt het hierchecken. Ik heb het even gedaan met een soortgelijk systeem van jou en dan kom ik op max 331 watt (piek verbruik) uit en adivseert men een 381 watt voeding. Je hebt een goede voeding die 450 watt kan bieden.
Ah ik had al zo'n idee dat het genoeg moest zijn, bedankt voor het opzoeken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

8gb ddr3 pc12800 is ook niet erg bij de tijd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Misschien een rare vraag maar op welke resolutie speel je en met welke refresh rate?
Ingeschakelde V-sync kan namelijk stutter (haperingen) veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Oneens, vooral games met grote open levels (Letterlijk alle games die de TS speelt) hebben veel baat bij een SSD om textures e.d. te kunnen streamen. Heeft het invloed op de maximale framerate? Nee, maar het gemiddelde ligt vaak wel een stuk hoger en je stuttert minder.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comcas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
Controleer je geheugengebruik tijdens het spelen. Ik vermoed dat je simpelweg te weinig RAM hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsm94
Beowulf65 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:15:
Misschien een rare vraag maar op welke resolutie speel je en met welke refresh rate?
Ingeschakelde V-sync kan namelijk stutter (haperingen) veroorzaken.
Speel op 1920x1080 met 60 Hz
Zonder V-sync heb ik enorm veel screen tear en haperen wordt er niet echt minder op
Al gedaan en heb hem niet boven de 5/6 GB zien komen dus lijkt mij dat dat voldoende moet zijn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met V-Sync kan je de hele tijd schommelen tussen 30 en 60 en is de inputlag veel groter. Het zuigt minstens even erg als tearing. Ik begrijp het maar al te goed, ik zie zelf ook de tears maar ik zie VSync niet als een optie. Probeer dan liever eens Enhanced Sync of het equivalent van Nvidia te gebruiken of koop een keer een G-Sync monitor of een FreeSync monitor en koop de eerstvolgende keer dat je een grafische kaart koopt een kaart die hierbij past.
Voor ACBF en FC4 is 8 GB zeker genoeg. Voor bijvoorbeeld GTA5 in principe ook, alleen moet je misschien na 1-2 uur eens het spel afsluiten en opnieuw opstarten om microstutter door RAM-gebrek te voorkomen omdat ze niet netjes opruimen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@nielsm94 Hoe zit het met de hoeveelheid stof in je pc?

En dan vooral tussen de lamelen van je CPU koeler, 60graden is best wel warm “idle”

https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_70-GHz

T-case is 72graden,

Zoals bij de Fx serie van AMD vaak voorgekomen is, kan het goed mogelijk zijn dat je CPU gaat trotthen .

Je pc is 3/4 jaar oud? , dan zou het kunnen zijn dat je koelpasta verdroogd is .
Dan is de warmteoverdracht tussen CPU-koellichaam niet meer optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZoMilan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik heb een vriend die hetzelfde probleem had (met andere hardware), nadat hij nieuwe RAM in zijn pc werkte hij naar behoren. Hij had eerst 8gb en zijn nieuwe RAM was ook 8gb, dus als je nog andere RAM hebt liggen of je die van een vriend kan lenen, zou ik ze zeker proberen te gebruiken. Of iemand met meer kennis hiervan zou uit kunnen leggen of er een of andere instelling niet klopte, mocht dat het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsm94
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:23:
Probeer dan liever eens Enhanced Sync of het equivalent van Nvidia te gebruiken of koop een keer een G-Sync monitor of een FreeSync monitor en koop de eerstvolgende keer dat je een grafische kaart koopt een kaart die hierbij past.
Denk dat dit de beste oplossing is, heb nu V-sync uit in game en in Nvidia instelling op Adaptief gezet. Heb nog niet bij alle games getest maar het is een stuk stabieler en GPU wordt ook nog eens minder warm. Heb al eens gekeken voor een G-sync monitor, die zijn helaas nogal duur maar zeker een optie voor in de toekomst of een Free-sync in combinatie met een AMD kaart.

Thanks!
frankym schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:04:
@nielsm94 Hoe zit het met de hoeveelheid stof in je pc?

En dan vooral tussen de lamelen van je CPU koeler, 60graden is best wel warm “idle”
Correctie, de temperaturen waren onder load. Heb een flink koelblok op de CPU dus dat zit nog wel goed. Heb de kast van de week nog schoongemaakt en zat weinig stof in voor een jaar tijd dus de filtertjes doen hun werk gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nielsm94 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:57:
Denk dat dit de beste oplossing is, heb nu V-sync uit in game en in Nvidia instelling op Adaptief gezet. Heb nog niet bij alle games getest maar het is een stuk stabieler en GPU wordt ook nog eens minder warm. Heb al eens gekeken voor een G-sync monitor, die zijn helaas nogal duur maar zeker een optie voor in de toekomst of een Free-sync in combinatie met een AMD kaart.
Om o.a. die reden raad ik FreeSync + een AMD-kaart aan. Er zijn meer redenen, zeker in die prijsklasse krijg je vaak bij AMD wat meer voor op de lange termijn. Er zit de laatste pak hem beet 6 jaar meer rek in die kaarten op de lange termijn wanneer je even dure kaarten van AMD en Nvidia vergelijkt. Vaak scoort Nvidia een net iets hogere FPS net na het uitkomen maar een paar jaar later blijken die AMD-kaarten beter oud te worden en gemakkelijker nieuwe spellen te draaien.
Momenteel zijn AMD-kaarten helaas wat duurder door omstandigheden, veronderstellende dat dat de komende 1-2 jaar weer normaal wordt raad ik aan om eens een FreeSync monitor te kopen wanneer bijvoorbeeld een 1440p 144/160 Hz. IPS-monitor in prijs daalt. De 1080p monitors met een hoge refresh rate vind ik minder interessant, die zijn duur genoeg dat je dan net zo goed de stap naar 1440p kan zetten.

Overigens raad ik jou ook aan om eens een paar instellingen iets lichter te zetten (en eventueel een paar andere iets zwaarder), de hogere FPS is zeker belangrijker dan het verlies in grafische kwaliteit. Het verschil tussen hoog en ultra is verwaarloosbaar qua graphics maar het verschil in FPS is erg groot (dat kan 100% schelen) maar ook vanuit hoog naar medium voor een aantal instellingen die de kaart onevenredig zwaar belasten is zeker aan te raden. Kwestie van uitproberen met FRAPS aan: 1 instelling per keer wijzigen en het verschil waarnemen in hetzelfde stuk van het spel. Als je bijvoorbeeld het eerste deel van het spel hebt gespeeld dan kan je hetzelfde stuk nog eens herhalen om te testen en het te tweaken, ik zou er niet mee bezig blijven want dan wordt het spelen minder leuk. 1 keer goed tweaken en dan enkel nog spelen. Een paar voorbeeldjes van wat je eigenlijk altijd niet al te hoog wil zeten: MSAA (maximaal op 4 tenzij het spel veel ouder is dan de kaart etc.), schaduwen en GameWorks. Zet sommige instellingen een tandje lager en andere instellingen een tandje hoger en je krijgt waarschijnlijk betere graphics met een hogere FPS.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2018 14:24 ]

Pagina: 1