Probleem met rookmelder keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:57
ik heb hier een probleem met mijn elro rookmelders type SA50B die gekoppeld zijn met het alarm systeem.

Vandaag hebben wij voor de 2e keer ervaren dat de rookmelder niet werkt terwijl de keuken vol rook stond doordat er er een pan met vlees aan het aanbranden was. De units hebben recent nieuwe 9 volt batterijen gekregen en 2 batterijen voor de communicatie met het alarm systeem. De units zijn getest door de testknop in te drukken en het alarm en de doormelding met het alarmsysteem werkt. Het probleem is echter dat ze bij rook niet detecteren.

1e Hoe kan dit ?
2e Hoe kan ik eventueel live de melders testen, dus zelf gecontroleerd rook ontwikkelen en de melder erbij houden

:(

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 20:32
corsat schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:35:
ik heb hier een probleem met mijn elro rookmelders type SA50B die gekoppeld zijn met het alarm systeem.

Vandaag hebben wij voor de 2e keer ervaren dat de rookmelder niet werkt terwijl de keuken vol rook stond doordat er er een pan met vlees aan het aanbranden was. De units hebben recent nieuwe 9 volt batterijen gekregen en 2 batterijen voor de communicatie met het alarm systeem. De units zijn getest door de testknop in te drukken en het alarm en de doormelding met het alarmsysteem werkt. Het probleem is echter dat ze bij rook niet detecteren.

1e Hoe kan dit ?
2e Hoe kan ik eventueel live de melders testen, dus zelf gecontroleerd rook ontwikkelen en de melder erbij houden

:(
De sensor kan kapot gaan helaas. Je kan er nog even met de stofzuiger langs gaan om te controleren dat ze niet vol stof zitten. Om te testen kan je dit kopen:

https://www.brandbeveilig...kmelder-test-spray-m.html

Of iemand gaat er even onder staan met een sigaret :+

[ Voor 7% gewijzigd door timleferink op 23-05-2018 22:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Heb je niet een hittemelder in de keuken ipv rookmelder? Dan gaat ie pas af bij fik. Normaal hoort in een keuken geen rookmelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Het hoort inderdaad niet want het gaat té goed werken aangezien hij ook bij stoom zou afgaan (tenzij de sensor al bedekt is door aangeslagen vet/olie). Het zal dus waarschijnlijk een hittemelder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Horla op 24-05-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Test 1:
Oude mok / verfblik / bloempot pakken, vullen met een prop krantenpapier. Prop aansteken, even laten branden en dan uitblazen. Rookt nog even flink door -> onder de melder houden.
Test 2: pak een fohn, zet hem op de heetste stand én vlak bij de melder, is misschien warm genoeg om de melder af te laten gaan als het een hittemelder is?

PS: @corsat wat voor systeem is het? Draadloos of bedraad?
Ik wil ook nog een keer een set om het huis te koppelen, i.v.m. afstand en dikke (buiten)muren horen we nu de melder in de bijkeuken niet als we slapen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Het. Is een rookmelder en is draadloos, werkt via elro alarmsysteem. Bij het testen werkt alles, in werkelijkheid niet. Ga de rookmelders live testen.
Tehh schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:04:
Test 1:
Oude mok / verfblik / bloempot pakken, vullen met een prop krantenpapier. Prop aansteken, even laten branden en dan uitblazen. Rookt nog even flink door -> onder de melder houden.
Test 2: pak een fohn, zet hem op de heetste stand én vlak bij de melder, is misschien warm genoeg om de melder af te laten gaan als het een hittemelder is?

PS: @corsat wat voor systeem is het? Draadloos of bedraad?
Ik wil ook nog een keer een set om het huis te koppelen, i.v.m. afstand en dikke (buiten)muren horen we nu de melder in de bijkeuken niet als we slapen..........

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:42

_Ernst_

Mark It Zero!

Was het behoorlijk warm in de keuken toen dit gebeurde?

Een probleem dat zich voor kan doen met rookdetectie is dat door warme lucht de rookdeken een tiental cm onder het plafond blijft hangen zodat dit niet wordt gedetecteerd. Dit heb ik al regelmatig meegemaakt in appartementencomplexen met centrale brandmeldinstallaties; rookontwikkeling door aangebrand eten etc, maar geen brandmelding, of pas na een flinke vertraging. Wellicht dat dat hier ook is gebeurd.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Bij de rookontwikkeling werd het wel warm in de keuken en er was zwarte rook. De rookmelder hangt tegen de muur en de leverancier geeft aan dat dit niet mag en dat hij altijd aan het plafond moet hangen. Ik ga hem eerst testen en daarna aan het plafond hangen.
_Ernst_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:29:
Was het behoorlijk warm in de keuken toen dit gebeurde?

Een probleem dat zich voor kan doen met rookdetectie is dat door warme lucht de rookdeken een tiental cm onder het plafond blijft hangen zodat dit niet wordt gedetecteerd. Dit heb ik al regelmatig meegemaakt in appartementencomplexen met centrale brandmeldinstallaties; rookontwikkeling door aangebrand eten etc, maar geen brandmelding, of pas na een flinke vertraging. Wellicht dat dat hier ook is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 21:32

CoronelHimself

Division Brabant

corsat schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:00:
Bij de rookontwikkeling werd het wel warm in de keuken en er was zwarte rook. De rookmelder hangt tegen de muur en de leverancier geeft aan dat dit niet mag en dat hij altijd aan het plafond moet hangen. Ik ga hem eerst testen en daarna aan het plafond hangen.

[...]
Klopt altijd aan het plafond en ik dacht minimaal een halve meter van de muur verwijderd. Dit laatste heeft te maken met luchtstroming en daarom mag een rookmelder ook niet in de buurt van een luchtinblaas of afzuiging geplaatst worden. Want rook verspreid zich niet gelijkmatig in een ruimte. Ik kan helaas geen filmpje vinden hiervan.

Overigens is het gebruikelijker om in de keuken een hittemelder te plaatsen i.v.m. stoom/ waterdamp. Maar die reageren alleen als er iets brand en niet bij rookontwikkeling.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb beide sensoren getest met spray en ze werken allebei, allarm gaat af en doormelding naar alarmsysteem en telefoon werkt ook. Ik ga de rookmelder in de keuken aan het plafond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

corsat schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:23:
Ik heb beide sensoren getest met spray en ze werken allebei, allarm gaat af en doormelding naar alarmsysteem en telefoon werkt ook. Ik ga de rookmelder in de keuken aan het plafond hangen.
Zou ik niet doen. Een rookmelder in een keuken wordt tegenwoordig meestal afgeraden, zie o.a. https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder

In een keuken heb je meer aan een hittemelder (en die moet je dus altijd aan het plafond monteren, nooit aan een muur).

Beste plekken voor rookmelders zijn in de hal (vluchtroute), de slaapkamers en de woonkamer en eventuele andere verblijfsruimten (hobby-/werk-kamers etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53

FreakNL

Well do ya punk?

Snap ook niet wat je met een rookmelder in de keuken wil. Gaat alleen maar frustratie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

FreakNL schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:38:
Snap ook niet wat je met een rookmelder in de keuken wil. Gaat alleen maar frustratie opleveren.
Precies. Even je speklapje op een te hoog vuur en het ding gaat blèren terwijl er niks serieus aan de hand is. En als hij gekoppeld is aan andere melders gaan ook die vrolijk mee-blèren. Zit je niet echt op te wachten.

Een hittemelder reageert niet op dat soort zaken, maar alleen op hitte (doh). En aangezien je die bij brand ook altijd hebt (really?) zal die toch gewoon afgaan.

Andere plekken waar je geen rookmelder wil hangen om nogal obvious redenen zijn zaken als badkamer, of vlak boven een plek waar veel tocht is of bij ventilatiegaten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Mmm ik kom er op deze manier niet uit. Mijn vrouw vergeet wel eens wat uit te zetten in de keuken waardoor wij nu al 2x behoorlijk wat rook in de woonkamer hadden. De eerste keer hing de rookmeldr inde woonkamer en ging niet af, verplaatst naar de keuken op de wand enging ook niet af. Gaat een hittemelder dan wel af als eenpan vlees aan het verschrompelenis en rook veroorzaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Typisch iets wat je niet technisch maar procedureel moet oplossen ;)

Je moet gewoon niets vergeten van het vuur te halen ipv dit technisch te willen oplossen...

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2018 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:01
corsat schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 07:42:
Mmm ik kom er op deze manier niet uit. Mijn vrouw vergeet wel eens wat uit te zetten in de keuken waardoor wij nu al 2x behoorlijk wat rook in de woonkamer hadden. De eerste keer hing de rookmeldr inde woonkamer en ging niet af, verplaatst naar de keuken op de wand enging ook niet af. Gaat een hittemelder dan wel af als eenpan vlees aan het verschrompelenis en rook veroorzaakt?
Nee: http://rijnmond-beveiliging.nl/hittemelder/

Dit is gewoon een kwestie van je vrouw opvoeden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ik ga de rookmelder toch in de keuken aan het plafond hangen, dan maar enkele malen een valse melding maar beter enkele valse meldingen dan helemaal geen melding en een week in de stank zitten want dat is het nadeel van vlees aan laten branden. De eerste keer hebben wij via de verzekeringsmaatschappij ventilatoren gekregen en vorige week viel het wel mee maar hadden wij toch 3 dagen last van de geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 19:30
FreakNL schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 08:31:
Typisch iets wat je niet technisch maar procedureel moet oplossen ;)

Je moet gewoon niets vergeten van het vuur te halen ipv dit technisch te willen oplossen...
Ja daar lossen we het mee op. Iemand kan dat vergeten, dus je wilt een oplossing voor dat probleem. Het directe probleem kun je niet oplossen behalve door vergeetachtige personen op te sluiten. Gaat wat ver he?

De rookmelder zou gewoon moeten werken, je hebt hem getest met spray de wrrking is dus goed. Nog even voor de zekerheid, hoe oud is de rookmelder?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Succes Corsat, denk dat je er gek van gaat worden..
Pagina: 1