Advies keuze glasvezel of kabel provider internet + TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 16:16
Voor onze nieuwbouwwoning rondom Tilburg ben ik op zoek naar de juiste provider voor Internet + Televisie.
Zowel glas als COAX ligt binnen, en de keuze is dus reuze.

Op dit moment maak ik in ons huidige huis gebruik van Ziggo (Z2 internet 40/400 + digitale TV met een oude HD recorder/decoder). Dat bevalt op zich goed.
Maar de mogelijkheid van glasvezel lijkt me ook wel wat. De prijzen lijken iets aantrekkelijker te zijn, en met name de hogere upload vind ik handig, omdat ik thuis een NAS gebruik.

Ik heb zelf geen privé mobiel abonnement, maar mijn vrouw zit momenteel bij KPN. Die kan nu verlengen of overstappen. Iets om evt rekening mee te houden ivm kortingen.

We zijn maar met 2 personen, en gematigde internetgebruikers. Het hoeft dus niet supersnel te zijn.
Vanaf 100 Mbit download lijkt me voldoende.

We kijken veel TV, dus beeldkwaliteit en HD is belangrijk. We kijken geen bijzondere zenders, alleen het standaard NL aanbod, 24Kitchen, Discovery, Comedy Central, National Geographic.
Regelmatig nemen we wat op, of kijken wat terug via TV-gemist. Vanwege het ongemak van die laatste via onze huidige decoder doen we dat vaak met Kodi op een Raspberry.
Echt interactieve TV met films en series bestellen doen we eigenlijk niet.
Er komt straks een goede TV-opstelling in de woonkamer met ruimte voor een decoder. Er komt ook een TV op de slaapkamer, met beperkte ruimte voor een decoder (lees: geen ruimte. Dan moet hij achter/op de TV).

Het netwerk in het huis wordt Ubiquiti, voorlopig met de standaard modem/router van de provider en de WiFi daarvan uitgeschakeld.

Ik heb een beetje argwaan tegen de kleine glasvezel aanbieders (Telfort, Online, NLE). Ik weet niet of dat terecht is, maar de grotere namen (Ziggo, KPN, T-Mobile, XS4ALL) klinken mij beter.

Qua prijs zou ik gelijk of onder onze huidige prijs van Ziggo willen blijven, dus zeg maximaal 60 euro per maand.

Wie kan mij vanuit kennis of ervaring adviseren over de beste optie voor dit wensenlijstje?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
Ik denk dat hier ook een stukje persoonlijke voorkeur om de hoek komt kijken. Als ik naar mezelf kijk heb ik het liefst een domme pijp naar het internet en that's it. Ik heb destijds voor T-Mobile Thuis gekozen omdat toen de beste deal was (voorheen Vodafone). Ik kijk weinig tv, ik neem nooit iets op dus mijn wensen zijn anders.

Als ik naar mijn schoonouders kijk, die hebben zowel kabel als glas liggen en zitten toch bij Ziggo. De belangrijkste reden hiervoor was dat hun hele huis al vol Coax lag, ze al een CI module voor op de slaapkamer hadden en qua internet met 200/20 veel meer capaciteit hebben dan ze ooit gebruiken. De eventueel lagere prijs van glas weegt niet op tegen het vervangen van alle kabels en het gemak van een CI-Module voor een TV die vrij aan de muur hangt.

Onder de streep maakt het volgens mij niet zo heel veel uit. Voor mezelf heeft Ziggo als voordeel dat je direct met een CI module maar 1 afstandsbediening heb. Glas heeft als voordeel dat je een hogere upload hebt en als je goed zoekt vaak net iets goedkoper is dan de kabel.

Qua kleine providers zou ik niet zo huiverig zijn, als alles werkt heb je er geen omkijken meer naar. Lagere prijs betekent vaak dat er bezuinigd is op support en bereikbaarheid en dat soort zaken. Of dat een issue voor je is moet je zelf bepalen. Ik bel mijn provider eerlijk gezegd nooit.

Ik zou gewoon voor jezelf een lijstje maken met alle voors en tegens die voor jou van toepassing zijn. Vervolgens kun je dan bepalen of bepaalde dingen de meerprijs waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 11:58
Je kan het ook opsplitsen. Zelf heb ik TV over de coax. Mijn TVs hebben een DVB-C tuner, en zodoende kan ik digitale TV kijken zonder extra kastjes. Uitzending gemist doe ik met Kodi.
Internet heb ik over de glasvezel. Snel en symmetrisch (upload snelheid = download snelheid).

Internet en TV heb ik bij verschillende providers, omdat ik geen provider kon vinden die samen aanbiedt. Maar het blijft gewoon een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 13:00
Idem hier, ook opgesplitst. TV via Ziggo en internet over glasvezel (Trined 500Mbit).
Ja je bent dan iets duurder uit dan een alles in 1 pakket.

Ik wilde graag wel een snelle symmetrische internetlijn, maar ik kijk ook graag F1, dus als ik TV zou nemen via Trined, dan zou ik nog een apart pakket moeten nemen voor Formule1, waardoor ik alsnog duurder uit zou zijn, terwijl dat bij Ziggo standaard er bij zit.
De vraag is dan welke waarde hecht je aan CI+ (voor slaapkamer) en aan een symmetrische lijn? Wil je beide graag dan zal je moeten splitsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 24-05-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Dirtbiter hoewel je een uitgebreide startpost hebt geplaatst, mis ik helaas toch nog wel wat je nu precies zelf gevonden hebt. Prijzen, providers e.d. kan je prima zelf opzoeken. Ervaringen in mindere mate ook.

Zou je dus kunnen toevoegen wat je zelf al gevonden en gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Het venijn zit hem in allerlei opties voor interactieve TV, extra ontvangers, opnemen, afspelen enzovoorts.

Als ik appels met appels probeer te vergelijken (200 Mbit download, 2 TV's, met opnemen op minimaal 1) kom ik tot:

Ziggo Internet 200/20 + TV Complete + extra CI module voor 63,50 per maand
T-Mobile 200/200 met 2 TV boxen en 1x opnemen voor 65,00 per maand
KPN 200/200 met 2 ontvangers voor 70,49 per maand

Het lijkt dus altijd duurder te worden dan dat ik nu heb (heb nu Ziggo 400/40 met eigen recorder/decoders, dus voor die decoder betaal ik niets meer, voor 59 euro per maand).
Met een nieuw abonnement moet je naar die maandelijkse prijzen voor CI modules etc.

Als ik het zo bekijk, zou ik moeten bekijken of die extra snelheid mij 1,50 euro waard is, en het hebben van een 2e decoder voor de slaapkamer.
Ook zou mijn vrouw nog naar Vodafone kunnen, wat iets meer oplevert bij Ziggo dan naar T-mobile gaan bij T-mobile.

Plus de vraag is ook deels: wat heb ik/je nu eigenlijk nodig?
Hoeveel internetsnelheid heb je nodig? Bij welke snelheid ga je je ergeren?
En qua televisie is het me vaak niet zo goed duidelijk wat er inbegrepen is, en wat de extra's nog toevoegen. "Interactief" is meestal inclusief, maar dat betekent volgens mij vaak "programma's en films kunnen kopen".
Opnemen/terugkijken is dan vaak maar deels inbegrepen. Vandaar mijn vragen over ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dirtbiter op 24-05-2018 13:12 . Reden: alinea toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 11:58
Als je al Kodi hebt, biedt interactieve TV volgens mij niet veel extra's.

Ik heb nu Ziggo via de coax. Daar heb je verder geen CI module meer voor nodig. Alle kanalen worden ongecodeerd doorgegeven. Je TV moet alleen een DVB-C tuner hebben, en de meeste TV's hebben die volgens mij wel. Met het simpele kabel TV abonnement van Ziggo kun je ook gebruik maken van de Ziggo Go app, waar ook uitzending gemist op zit.

Voor internet (via glasvezel) heb ik een 50/50 abonnementje van Telfort. Dat is voor mij snel genoeg.
Onder de streep betaal ik voor TV + internet per maand minder dan € 50.

Maar goed, volgens mij wil jij sneller internet en TV programma's kunnen opnemen. Dan zul je wel bij een oplossing uitkomen die je zelf aandraagt. Of je dat die 15-20 euro extra per maand waard is kun je alleen zelf beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe belangrijk is opnemen daadwerkelijk voor je? Ik heb zelf KPN glasvezel, met standaard live tv pauzeren en begin gemist kun je vrijwel alle uitzendingen al een week lang terugkijken. Opnemen voegt enkel toe dat je uitzendingen een jaar lang bewaard blijven, mits je ze van tevoren hebt gemarkeerd voor opname.

Alsnog lijkt dit me prima iets wat je zelf uit kunt zoeken als je de pakketten en voorwaarden van de verschillende aanbieders erbij pakt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Uiteindelijk ben ik nu voor Ziggo Internet + TV Complete (200/20) gegaan.

Omdat:
  • het net iets voordeliger is dan glasvezel, bij dezelfde opstelling
  • ik dan geen kastje heb bij de televisie boven (CI module of gewoon DVB-C
  • ze sneller konden leveren (2 dagen ipv 2 weken)
  • ik tevreden was/ben over Ziggo de laatste jaren
  • de kortingsregeling icm mobiele telefonie het meest interessant is
Dan kan ik het komende jaar nog een beetje aankijken qua snelheid en TV (of ik alle opnemen/terugkijken/interactief opties gebruik) en dan eventueel altijd nog aanpassen/overstappen.
Pagina: 1