Autoradio met (zeer) goede FM-ontvangst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:53
Hallo,

Mijn oude Nakamichi CD-35Z autoradio is het helaas aan het begeven. Ik ben dus op zoek naar een goede vervanger.

Heeft iemand suggesties? Voorop staan:
  • (Zeer) goede FM-ontvangst
  • USB-ingang voorzijde
  • 1-DIN-formaat
Niet nodig zijn:
  • Bluetooth
  • CD-speler
  • DAB
Prijs max. 150 euro

Bedankt alvast voor je suggestie.

Beste antwoord (via Cumulus-1 op 01-06-2018 19:23)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je hebt oldie radio's. Zelfs in het bekende kleinere formaat. Maar dan met alles erop en eraan. Is dat niks. Anders ben ik altijd wel te spreken over een kenwood, wel opletten welk model. Er zitten namelijk nogal wat discotheken tussen, ook bij de andere merken helaas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Is er een specifieke reden waarom je perse FM wilt en geen DAB? (gezien het feit dat FM er op relatief korte termijn uit gaat.)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Hoi,

Het is een radio voor een old-timer en ik wil geen DAB-antenne monteren (in plak/raamantennes heb ik geen vertrouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:52
De fm ontvangst is volgens mij vooral afhankelijk van de antenne. Dus wat voor antenne heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Zo'n mooie, schuin staande chromen antenne uitschuifbaar vanuit de A-stijl, ca. 75 cm lang. Geeft een zeer goede ontvangst op de Nakamichi.

[ Voor 20% gewijzigd door Cumulus-1 op 24-05-2018 10:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je hebt oldie radio's. Zelfs in het bekende kleinere formaat. Maar dan met alles erop en eraan. Is dat niks. Anders ben ik altijd wel te spreken over een kenwood, wel opletten welk model. Er zitten namelijk nogal wat discotheken tussen, ook bij de andere merken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
sugarlee89 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:24:
Bedankt voor de tip.

Ik heb wel een zwak voor het merk Kenwood, vanwege hun geschiedenis van goede kortegolfontvangers. Op Amazon.de heb ik positieve recensies gevonden over de ontvangstkwaliteit van hun autoradio's.

Deze apparaten lijken me wel wat:
Kenwood KMM-204
Kenwood KMM-104RY

Zo te zien identiek. Voor zover ik heb gezien, is Kenwood de enige fabrikant die nog tuner-specificaties zoals gevoeligheid enz. vermeldt. Dat bevalt me ook. Andere A-merken doen dat helaas niet (meer). De KMM-204 is momenteel voor 64 euro bij MediaMarkt te krijgen, ruim binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:03
ThunderNet schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:02:
Is er een specifieke reden waarom je perse FM wilt en geen DAB? (gezien het feit dat FM er op relatief korte termijn uit gaat.)
Heb je daar een bron voor? Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren namelijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Cumulus-1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:08:
Zo'n mooie, schuin staande chromen antenne uitschuifbaar vanuit de A-stijl, ca. 75 cm lang. Geeft een zeer goede ontvangst op de Nakamichi.
Je kunt ook een verloop op je oude antenne (kabel) zetten waardoor je hiermee naast FM ook DAB+ kunt ontvangen. Meestal met een veel beter bereik dan een plak antennetje.

Heb ik ook gedaan bij mijn mx5 cabrio met uitschuifbare antenne. Ik gebruik daardoor eigenlijk altijd dab nu.

Zien het maar als een “Tip van Flip”

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheKerremenke schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:40:
[...]
Je kunt ook een verloop op je oude antenne (kabel) zetten waardoor je hiermee naast FM ook DAB+ kunt ontvangen. Meestal met een veel beter bereik dan een plak antennetje.

Heb ik ook gedaan bij mijn mx5 cabrio met uitschuifbare antenne. Ik gebruik daardoor eigenlijk altijd dab nu.
Ik ken deze verloopjes niet, heb je er toevallig een voorbeeld met een linkje van?? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Deze heb ik ooit gekocht.
https://www.voorwindenpar...ngsdraad.html#toggle-tabs

Moet je wel een niet versterkte antenne hebben, zie ik net. Hetgeen bij mijn auto het geval is. Dus dat zou je moeten controleren/proberen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Richtdatum voor einde FM is 2023. Was 2017. Vanaf februari dit jaar worden er geen nieuwe zenders meer op FM toegelaten en dienen deze via DAB+ aangeboden te worden. In Februari 2023 wordt de daadwerkelijke einddatum vastgesteld, maar vanaf Februari 2023 kunnen bestaande vergunningen niet meer verlengd worden. Dit was eigenlijk het plan voor 2017. Maar tja...… De politiek :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

als je inderdaad de stap naar DAB kan maken zou ik dat doen

Ik heb ook jaren lopen zeuren met slecht fm ontvangst in deze regio. versterkers. nieuwe dak unit etc etc. niets ooit geholpen. nu een DAB en zelfs die valt af en toe weg maar > 95% vd tijd goed ontvangst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Voordeel als je je eigen antenne gebruikt i.p.v. plak antenne is ook dat je veel beter ontvangst hebt. En het ziet er daarnaast gewoon netter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
Bedankt voor alle tips en meningen.

Ik betwijfel of DAB (met of zonder splitter/versterker) al geschikt is voor ononderbroken mobiele ontvangst. Vooral wat betreft de buitengebieden in het oosten van het land waar ik met deze auto vaak rijd. Misschien zijn er in 2023 voldoende DAB-steunzenders bijgeplaatst, zodat er dan hopelijk overal een goede mobiele dekking is. Tot die tijd ga ik door met FM. Dus het wordt een van de Kenwoods die ik hierboven noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Met DAB valt het signaal totaal weg als er slechte ontvangst is, met FM kun je vaak blijven luisteren met wat storing. Gebeurt altijd bij het nieuws of de file berichten, handig als dan het signaal wegvalt.
Wim-Bart schreef op zondag 27 mei 2018 @ 04:57:
Richtdatum voor einde FM is 2023. Was 2017. Vanaf februari dit jaar worden er geen nieuwe zenders meer op FM toegelaten en dienen deze via DAB+ aangeboden te worden. In Februari 2023 wordt de daadwerkelijke einddatum vastgesteld, maar vanaf Februari 2023 kunnen bestaande vergunningen niet meer verlengd worden. Dit was eigenlijk het plan voor 2017. Maar tja...… De politiek :)
Bron graag !

[ Voor 55% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1