5.1 geluidsset aansluiten op TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-04 11:30
Mijn vraag
ik probeer mijn tv in 5.1 aan te sluiten op mijn geluidsset die ik nog heb. in 5.1(Staat nu in stereo)
welke externe geluidskaart/omvormer heb ik hiervoor nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Samsung UE40JU6000W Zwart als tv, en een computergeluidsset met 3 ingangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://www.myxlshop.nl/j...uidskaart-51-met-usb.html
bijvoorbeeld dit, zat me vooral af te vragen of iemand ervaring heeft met zo een setup. ik zat dan dus te denken dat ik met optische kabel mijn tv met de geluidskaart verbindt en dan met 3x3.5 mm jack de kaart met de boxen, lukt dit?

Beste antwoord (via EwieM op 24-05-2018 10:10)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
In veel situaties als je spreekt over 5.1 speaker sets gebruik je een versterker/receiver als middelpunt van je installatie.

- je sluit alle speakers dus alle 5 en de (actieve subwoofer) aan op je receiver
- je sluit je TV aan middels HDMI op de HDMI uitgang van de receiver
- je sluit alle randapparatuur zoals playstation, xbox, mini pc, tv settopbox ook aan op de receiver.

Het beeld en geluid gaat vanaf je randapparatuur naar je receiver welke het geluid eraf haalt en het beeld weer door zet naar de TV. indien je een wat nieuwere receiver hebt en een TV met HDMI ARC (audio return channel) dan kan ook het geluid van bijvoorbeeld netflix op je smart TV vanaf de TV naar de receiver worden gestuurd. Oftewel de TV laat gewoon het beeld zien maar het geluid gaat via de hdmi naar de receiver welke het geluid dus afspeelt.

voor nu kun je er voor kiezen om alleen de 3,5mm te gebruiken van de fronts en die aan te sluiten op de koptelefoon uitgang. Dan heb je in elk geval geluid en kun je sparen voor iets goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ik vraag me sterk af of dit gaat werken, mede vanwege het volgende:

- Veel tv's sturen alleen stereo 2.0 uit over optisch, dit deed mijn samsung ook, maar mijn LG wel 5.1
- Die geluidskaart heeft optisch in, maar of die vervolgens ook dat signaal door-stuurt naar de analoge uitgangen vraag ik mij ten sterkste af.

Zelf heb ik eenzelfde geluidskaart gehad welke ik gebruikte om mijn laptop aan te sluiten op mijn logitech Z-5500 welke ook 3x 3,5mm jack had en optisch.

Wat voor speaker set heb je? Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden door de speakers te houden en er een simpele 5.1 receiver bij te nemen met optische en analoge ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
NL_Scratch schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:03:
Ik vraag me sterk af of dit gaat werken, mede vanwege het volgende:

- Veel tv's sturen alleen stereo 2.0 uit over optisch, dit deed mijn samsung ook, maar mijn LG wel 5.1
- Die geluidskaart heeft optisch in, maar of die vervolgens ook dat signaal door-stuurt naar de analoge uitgangen vraag ik mij ten sterkste af.

Zelf heb ik eenzelfde geluidskaart gehad welke ik gebruikte om mijn laptop aan te sluiten op mijn logitech Z-5500 welke ook 3x 3,5mm jack had en optisch.

Wat voor speaker set heb je? Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden door de speakers te houden en er een simpele 5.1 receiver bij te nemen met optische en analoge ingangen.
ik heb als speakerset de ECC av2030, is weinig over te vinden. wat voor receiver heb je het over?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
In veel situaties als je spreekt over 5.1 speaker sets gebruik je een versterker/receiver als middelpunt van je installatie.

- je sluit alle speakers dus alle 5 en de (actieve subwoofer) aan op je receiver
- je sluit je TV aan middels HDMI op de HDMI uitgang van de receiver
- je sluit alle randapparatuur zoals playstation, xbox, mini pc, tv settopbox ook aan op de receiver.

Het beeld en geluid gaat vanaf je randapparatuur naar je receiver welke het geluid eraf haalt en het beeld weer door zet naar de TV. indien je een wat nieuwere receiver hebt en een TV met HDMI ARC (audio return channel) dan kan ook het geluid van bijvoorbeeld netflix op je smart TV vanaf de TV naar de receiver worden gestuurd. Oftewel de TV laat gewoon het beeld zien maar het geluid gaat via de hdmi naar de receiver welke het geluid dus afspeelt.

voor nu kun je er voor kiezen om alleen de 3,5mm te gebruiken van de fronts en die aan te sluiten op de koptelefoon uitgang. Dan heb je in elk geval geluid en kun je sparen voor iets goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
ontzettend bedankt! heb je nog een suggestie voor een goede receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:06
Ik zou op marktplaats kijken, een complete 5.1 set met versterker, zat te vinden en niet duur.

Ligt er wel een beetje aan wat je uit wilt geven? Gaat zeker vele male beter zijn dan wat je nu hebt, die Chinese pruldingen blinken niet echt uit in kwaliteit :+ no offence

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
top! ga ik dat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Even een (relatief goedkoop) aanzetje waarmee je al best wat in huis haalt:

V&A aangeboden: Onkyo TX-SR313 5.1-Channel A/V Receiver
V&A aangeboden: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)
V&A aangeboden: Jamo Sub 200 (Zwart)

edit, ik zie dat je een 4K tv hebt dus ook een receiver die dit ondersteunt is natuurlijk wenselijk.

[ Voor 10% gewijzigd door NL_Scratch op 24-05-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 22:07
Veel Samsung tv's kunnen DD5.1 uitsturen over de toslink aansluiting, en soms ook via ARC over de HDMI aansluiting. Maar beter is het om een echte surround receiver als AV hub te gebruiken, wat hier al eerder geopperd is.

Helaas is HDMI ARC gekoppeld aan HDMI CEC, en dat laatste werkt vaak gebrekkig bij meer dan 2 via HDMI met elkaar verbonden apparaten. Daar zou je last van kunnen hebben als je de interne tuner van de tv gebruikt. Gebruik je een externe ontvanger van je tv provider, dan heb je daar geen last van; sluit dat ding gewoon aan op je receiver ipv direct op je tv.
Pagina: 1