Instap OLED of LCD uit het hogere segment?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 08:52
Ik zoek een?
Televisie

Wat is je budget?
Maximaal 1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tv-kijken. Hoeft niet persee een smart-tv te zijn, al ontkom je er niet meer aan tegenwoordig. En af een toe een potje PS4-gamen

Wat heb je zelf al gevonden?
LG 55-EG9A7V
Panasonic TX-65EX700

Welke vragen heb je hier nog over?
Eigenlijk maar 1 wens, en dat is dat de tv minimaal 55" is. Mijn echte vraag is meer, is het rendabel om een instap OLED tv te nemen t.o.v. een duurdere LED/LCD tv?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
Zelfs de Full-HD instap Oled zal menig 4K Led/LCD televisie overtreffen qua beeldkwaliteit. Zit je bijvoorbeeld een metertje of 3-4 van de TV af dan is het verschil tussen 4k en full HD al niet eens meer echt goed zichtbaar. Goed bron materiaal doet vooral wonderen.

Daarnaast heeft de LG een 100HZ paneel waar de Pana een 50/60hz paneel heeft.

Als je nog iets door spaart kun je een 55inch oled C7 4k halen voor zo'n 1.350,00 en dan ben je de komende jaren er helemaal klaar voor. (zie ook het oled prijzen topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
NL_Scratch schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:32:
Zelfs de Full-HD instap Oled zal menig 4K Led/LCD televisie overtreffen qua beeldkwaliteit. Zit je bijvoorbeeld een metertje of 3-4 van de TV af dan is het verschil tussen 4k en full HD al niet eens meer echt goed zichtbaar. Goed bron materiaal doet vooral wonderen.

Als je nog iets door spaart kun je een 55inch oled C7 4k halen voor zo'n 1.350,00 en dan ben je de komende jaren er helemaal klaar voor. (zie ook het oled prijzen topic)
In mijn (huidige) woonkamer zit ik inderdaad een meter of 4 van mijn tv af. Ik heb nu een 40" tv aan de muur hangen maar dat is toch wel klein op zo'n afstand, vandaar dat ik minimaal 55" wil. Qua beeldkwaliteit ben ik het met je eens dat OLED veel verder is, dat is al zichtbaar in een winkel als je er langs loopt. Echter de content die uit Hilversum komt of van Netflix afkomt, is het daar ook al zichtbaar? Netflix is dan net overgegaan van H264 naar H265, maar andere partijen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

H265 is enkel een nieuwere compressietechniek en zegt niks over de beeldkwaliteit. Wat je wil weten is of het aanbod van 4k en hdr materiaal het al rendabel maakt om op 4k over te schakelen.

Op mijn C7 ziet het materiaal uit Hilversum (NPO, RTL, enz) er prima uit en Netflix biedt steeds meer aan in 4k en/of hdr. Ik heb nog geen seconde spijt van mijn aankoop.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
NL_Scratch schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:32:

De FullHD OLED heeft geen HDR ondersteuning. Echt zonde van die € 1.000 om een tv zonder HDR ondersteuning te kopen.

@ThaAresX
Ik heb zelf een 55" C7 en ik ben daar heel blij mee. Zoals @Jorgen aangeeft ziet normale tv er prima uit. 4K HDR content is echt een feest en gamen op de Ps4Pro in 4K (checkerboard) met HDR is echt top. Een dergelijke OLED gaat wel buiten je budget vallen. Je kunt ook kijken naar een Sony XE900 / XF 900 serie. Toplijn LCD 4K HDR tv die echt een prima plaatje neerzet met overtuigende HDR kwaliteiten. Ik las op dit forum dat je die wel voor € 1.000 moet kunnen krijgen. Het grootste verschil met OLED (een C7 bijvoorbeeld) is dat de C7 een oneindig contrast heeft (want perfecte zwartwaardes, doordat de OLED zelf oplichtend zijn zonder backlight) en nagenoeg een perfecte kijkhoek. De Sony heeft weer als voordeel dat de helderheid hoger ligt. Dus in een heel lichte woonkamer is de Sony wellicht een betere keus. Scheelt je ook gewoon knaken.

Een "instap OLED", en daar schaar ik de fullHD OLEDs voor het gemak even niet onder, liggen qua prijs en technieken/features in lijn met high-end LCD tv's. Een instap OLED zoals de B/C7 en nu de C8 zijn echt geen instap tv's. Je moet een OLED / LCD van € 1.500 - € 2.500 voor een 55/65" variant zien als high-end tv's, waarbij de beeldtechniek onderling verschilt. Beiden hebben voor- en nadelen, waarvan ik vind dat de OLED voordelen zwaarder wegen dan de OLED nadelen tov een LCD.
Jorgen schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:00:
H265 is enkel een nieuwere compressietechniek en zegt niks over de beeldkwaliteit.
H265 zal met eenzelfde bitrate/grootte een beter plaatje neer kunnen zetten dan H264.

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 24-05-2018 11:39 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat klopt, maar dat komt dus door de betere compressie. Alleen H265 zegt niks over de kwaliteit. H265 kan het zelfde laten zien, maar met minder schijfruimte, of meer laten zien, bij een gelijke bestandsgrootte.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05-2019
Voor 2000 euro heb je de 55 inch lg c8 oled. Ik kan je zeggen geweldig. Je krijg ook nog 300 euro cashback terug, dus betaal je maar 1700 euro. Is 700 euro meer dan je budget. Maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen. Je gaat er geen spijt van krijgen. En je hebt gelijk hdr en zit de komende jaren goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
OLED heeft betere kleuren, sneller paneel, écht onbeperkte kijkhoek, perfect zwart..... Maar hij is ook 25 cm kleiner.

Aan jou de keuze wat je belangrijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 14:29

Major_ton

Shoot!

StealthyPeanut schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:10:
OLED heeft betere kleuren, sneller paneel, écht onbeperkte kijkhoek, perfect zwart..... Maar hij is ook 25 cm kleiner.

Aan jou de keuze wat je belangrijker vindt.
Dan moet je wel eerst een degelijke 65" LCD TV vinden voor € 1000,- en dat gaat niet lukken. Zelfs voor de € 1339,- waarvoor je nu een 55" C7 kan kopen wordt dat een hele opgave.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
Ik heb de 55b6 dat is momenteel denk ik de goedkoopste 4k Oled, er zit 4k op en hij heeft HDR, wat leuke functies zijn, maar in het niet vallen bij de beeld kwaliteit wat een OLED scherm geeft.

Bijna alle content is nog steeds 1080p of lager en 4k is nice of netflix, maar als ik 3 meter van het scherm af zit zie ik het verschil tussen een 1080p en 4k serie niet meer.
Wat je wel zit is het contrast, dat de kleuren een stuk mooier ogen op een Oled, en daarom zou ik oled altijd kiezen over een normaal 4k LCD scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
Major_ton schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:40:
[...]

Dan moet je wel eerst een degelijke 65" LCD TV vinden voor € 1000,- en dat gaat niet lukken. Zelfs voor de € 1339,- waarvoor je nu een 55" C7 kan kopen wordt dat een hele opgave.
Eens! Om over het budget nog maar te zwijgen... eigenlijk is het niet eens een overweging waard he. 55 inch subliem of 65 inch matig (en nog duurder ook)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

REDSD schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 00:50:
Ik heb de 55b6 dat is momenteel denk ik de goedkoopste 4k Oled, er zit 4k op en hij heeft HDR, wat leuke functies zijn, maar in het niet vallen bij de beeld kwaliteit wat een OLED scherm geeft.

Bijna alle content is nog steeds 1080p of lager en 4k is nice of netflix, maar als ik 3 meter van het scherm af zit zie ik het verschil tussen een 1080p en 4k serie niet meer.
Wat je wel zit is het contrast, dat de kleuren een stuk mooier ogen op een Oled, en daarom zou ik oled altijd kiezen over een normaal 4k LCD scherm.
De philips POS9002 is voor 1100 euro te krijgen als je rentepunten en cashback meerekent. (in de ING winkel). Oled, 4k en HDR

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Thanks voor alle feedback.

Ik stelde deze vraag eigenlijk meer omdat OLED natuurlijk relatief nieuwe techniek is en of het wel al de moeite is. Er worden dan altijd nog wel gedurende een periode kinderziektes gevonden en daarna ziet men dat de trend op begint te pikken. In mijn ogen begint OLED steeds populairder te worden en zijn de kinderziektes etc er wel uit.

Bottom line is volgens mij dit: OLED heeft betere beeldkwaliteit maar de instappers zijn 1000+ en betere beeldkwaliteit heeft dan een vergelijkbare (high-end) LED.

Wat zou een argument zijn om géén OLED te kopen? Behalve de instapprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gebruiken als PC scherm. Net zoals elk "self emissive" scherm, zoals een plasma of (in mindere mate) een ouderwetse beeldbuis, is het niet ideaal om er statisch beeldmateriaal op weer te geven.

Dus bijvoorbeeld een browserscherm waarvan de favicons altijd zichtbaar zijn, en er dan uren per dag op gaan zitten internetten is niet ideaal.

Als je daar vervolgens heel angstig van wordt en denkt dat elk logo, elke HUD bij gamen of wat dan ook zal zorgen voor permanente schade aan je scherm (wat niet zo is), dan moet je geen OLED nemen.

(zei iemand die net vandaag de plasma inruilt voor een OLED).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Na een tijdje stilte, vandaag toch eens in een electronicazaak geweest en gewoon rondneuzen. Daar zag ik een Samsung QLED, zag er niet verkeerd uit. Nou ben ik sowieso al geen fan van samsung vanwege de telefoons, maar dat is een andere divisie. Is QLED niet gewoon een marketingterm voor led met een extra laagje ervoor? Ik geloof dat Tweakers hier een keer een stuk aan heeft geweid in de podcast. Is het niet gewoon OLED > QLED > LED?

Voornamelijk zie ik hier in dit topic de C7 van LG voorbij komen als way-to-go. LG is de enige fabrikant van OLED panelen dus alle andere merken die OLED verkopen zijn ook gewoon LG. Zijn er naast de C7, B7, B6 ook niet nog andere mooie 'instappers'?
Pagina: 1