Auto zelf naar Oekraine rijden en daar verkopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-06 20:23

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb het plan om in Nederland een auto te kopen.
Met deze auto wil ik naar Oekraine rijden, daar wat rondtoeren, en tenslotte de auto in Oekraine verkopen aan familie.
Zelf vlieg ik dan terug.

De auto moet dan afgemeld worden bij de RDW. Nu kijk ik op de site van de RDW en daarin staat dat ik zelfs een auto kan afmelden als deze reeds in het buitenland is.
Dat is allemaal niet zo moeilijk.

Maar op diezelfde site staat ook dat ik vervolgens naar de Douane moet voor ''aangifte van uitvoer'' als ik mijn auto naar een niet EU-land exporteer.
Als ik hier wat verder naar ga zoeken, blijkt dat ik met auto fysiek naar de Douane moet komen, met het legitimatiebewijs van de koper.
Maar mijn auto is dan al lang in Oekraine en de koper is daar ook.

Dus wat concrete vragen...
Moet je als particulier ook naar de Douane voor zo'n ''aangifte van uitvoer'' ?
Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt en kan mij wat tips geven ?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals ik het hier lees moet je zelf electronisch aangifte doen bij de Douane. Vervolgens is 'Uitvoer: na de aangifte' zo te zien belangrijk leesvoer. Wel ingewikkeld en zoals ik het lees niet per se kostenvrij.

Zie ook het 'handboek' 20.00.00 Uitvoer en wederuitvoer. Ingewikkelde materie met erg veel ingewikkelde taal, door de vele variabelen :X Tenzij hier een kenner zit, zou ik adviseren om eens bij de Douane en de Belastingdienst langs te gaan voor informatie.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

En vergeet niet dat je de wagen ook nog eens correct moet invoeren in Oekraïne. Zonder de juiste papieren zou men je aan de grens wel eens kunnen terugsturen

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Blokker_1999 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:01:
En vergeet niet dat je de wagen ook nog eens correct moet invoeren in Oekraïne. Zonder de juiste papieren zou men je aan de grens wel eens kunnen terugsturen
voor 100,- euro + fles whiskey is -alles- mogelijk in oekraine; je kunt er je (vrachtwagen)rijbewijs kopen, documenten voor halen etc. ongetwijfeld dat jouw familie weet hoe dat werkt. Lekker daarheen rijden; papieren daar in orde laten maken (kopen) door familie. Je ontkomt er niet aan. Let wel wel op; kiev (is vrij rommelig, hoe verder je oost gaat, hoe meer knallen en drama je hoort :X)

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 24-05-2018 08:05 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Probleem met uitvoer buiten de EU is dat er steekproeven op uitgevoerd worden - waar de auto bekeken wordt door de douane en gecontroleerd.

Ik zou dit eerst goed controleren bij de douane.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

houdt gewoon wat extra contant geld in je zak; flesje drank met envelop in je achterklep, 100% dat je zonder problemen door kunt. open niet je portomonee met ' al je cash'; dat kun je inleveren. gewoon klein beetje (wat zij zien - dat is jouw prijs) .... het werkt "ge-wel-dig" daar ...

//edit; ookal heb je alles voorbereid hier, dikke kans dat je pas door kunt na betaling ambtenaar

[ Voor 52% gewijzigd door himlims_ op 24-05-2018 08:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jep, laten we omkoperij stimuleren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zo werkt het daar nu eenmaal, ook niet bedacht
(geld voor je studie, doktor afspraak, aanvragen documentje gemeente .... je gaat he-le-maal niets geregeld krijgen daar zonder omkoperij) Maar dat weet TS wel wanneer hij daar vaker is geweest

[ Voor 72% gewijzigd door himlims_ op 24-05-2018 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 13:11
evilution schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:08:
Jep, laten we omkoperij stimuleren.
In sommige landen werkt het niet zo 'netjes' als in Nederland.

Oke terug on-topic. Zoals eerder gezegd, vraag het bij de belastingdienst/douane. Een alternatief is ook in Oekraïne een auto kopen voor een paar honderd (weet niet of je daar blij van word). Scheelt je een hoop gedoe met het verkopen want de auto is al bekend in Oekraïne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
is dat naar douane gaan niet voor teruggave bpm? als daar geen sprake van is of je ziet er van af, dan is er niks aan de hand. je gaat gewoon met die auto naar oekraine, neemt de kentekenplaten mee naar NL en verkoopt de auto aan de familie. die regelen danhet oekraiense kenteken maar. jij meldt in NL de auto als gesloopt. iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We hoeven de auto bij de grens in Oekraine niet in te voeren, want we rijden als toeristen naar binnen. We laten hem alleen daar achter.
De Oekrainse Douane zegt dat de auto daarna alleen ingevoerd kan worden (en dus op Oekrains kenteken gezet kan worden) als de auto officieel niet meer in Nederland ingeschreven is.

Dus ik wil na terugkomst in Nederland de auto uit laten uitschrijven bij de RDW, en de uitschrijvingsbewijzen met DHL naar de koper opsturen.
Dat uitschrijven kan gewoon volgens de RDW.

Maar ineens komt dat rare gedoe met de Nederlandse Douane om de hoek kjken.

Het lijkt inderdaad wel een beetje zoals PetervdM zegt... dat de Douane vooral bedoeld is voor mensen die nog BTW, BPM of iets anders terugwillen van de Nederlandse overheid. Maar dat willen we helemaal niet.
Ik heb al een keer gebeld met de Douane maar die komen niet verder dan algemeenheden vooralsnog.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 24-05-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
@Brilsmurfffje wilde/heeft mij volgens hetzelfde gedaan:
Van Amsterdam naar de Kaspische zee met een barrel

Is mij alleen niet duidelijk of het hem nou ook gelukt is de auto te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 18-06 15:42
Heb je ook al gekeken of je in Oekraïne eventuele import belasting moet betalen? Ik had het idee om hetzelfde te doen, maar dan naar Rusland.
Echter rekent Rusland 4.000 euro belasting voor het importeren van een auto, ongeacht of het een 20 jaar oude Mitsubishi Carisma is, of een AMG G-Wagon (nogal gunstig voor de Russen met het grote geld). Dat ging hem dus niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ja, de importkosten hebben we bekeken. Een auto ouder dan 8 jaar is sowieso niet aan de orde. Ook moet hij Euro 5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

himlims_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:09:
zo werkt het daar nu eenmaal, ook niet bedacht
(geld voor je studie, doktor afspraak, aanvragen documentje gemeente .... je gaat he-le-maal niets geregeld krijgen daar zonder omkoperij) Maar dat weet TS wel wanneer hij daar vaker is geweest
Uhhm geen idee of dit je eigen ervaringen zijn of niet maar je kan weleens van een koude kermis thuiskomen, zo is mijn ervaring dat landen als Georgië en Azerbaijan hoge straffen hanteren voor mensen die dat proberen. De zaken zijn bij de grens dan ook allemaal bijzonder strak en secuur geregeld.
Ruudzaan schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:32:
We hoeven de auto bij de grens in Oekraine niet in te voeren, want we rijden als toeristen naar binnen. We laten hem alleen daar achter.
De Oekrainse Douane zegt dat de auto daarna alleen ingevoerd kan worden (en dus op Oekrains kenteken gezet kan worden) als de auto officieel niet meer in Nederland ingeschreven is.

Dus ik wil na terugkomst in Nederland de auto uit laten uitschrijven bij de RDW, en de uitschrijvingsbewijzen met DHL naar de koper opsturen.
Dat uitschrijven kan gewoon volgens de RDW.

Maar ineens komt dat rare gedoe met de Nederlandse Douane om de hoek kjken.

Het lijkt inderdaad wel een beetje zoals PetervdM zegt... dat de Douane vooral bedoeld is voor mensen die nog BTW, BPM of iets anders terugwillen van de Nederlandse overheid. Maar dat willen we helemaal niet.
Ik heb al een keer gebeld met de Douane maar die komen niet verder dan algemeenheden vooralsnog.
Je hoeft niks met de douane te doen, er zijn verschillende opties waarvan de optie dat je ongepland de auto daar achterlaat de gemakkelijkste is. Dit houdt in dat je het land ingaat met de intentie de auto weer mee te nemen uit het land.

Vervolgens als het bijna tijd is om te gaan regel je dat de auto op Oekraïens kenteken komt te staan, dit is zeer belangrijk omdat je ervoor wilt zorgen dat de auto niet meer geregistreerd staat op jouw paspoort. Immers de auto mag maar een x aantal dagen in een vreemd land rondrijden (in mijn geval voor Georgie was dit 3 maanden)

Als dit allemaal is geregeld en de auto is voor Oekraïene niet jouw eigendom dan ga je terug naar Nederland met in ieder geval de kentekenplaten en het liefst ook het kentekenbewijs (deze had ik achtergelaten) Vervolgens ga je in NL naar een RDW kantoor toe, hier overhandig je de kentekens en autopapieren en geef je aan dat de auto geëxporteerd is. Vervolgens wordt hij binnen enkele dagen uit het RDW systeem gehaald en krijg hij de status geëxporteerd.

Je kan verder de auto al eerder schorsen zodat je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 18:04
Ruudzaan schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:32:

...
Ja en hoe ga je eruit vliegen dan? Typisch krijg je een mooie stempel van een autootje in je paspoort bij binnenkomst en gaan ze niet zomaar een vliegtuigje erin stempelen als je de auto niet bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

significant schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Ja en hoe ga je eruit vliegen dan? Typisch krijg je een mooie stempel van een autootje in je paspoort bij binnenkomst en gaan ze niet zomaar een vliegtuigje erin stempelen als je de auto niet bij je hebt.
Daarom moet je dus bij het Oekraïense equivalent van de RDW aankloppen, daar zeg je dat de auto al uitgevoerd is in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:21:
[...]

Daarom moet je dus bij het Oekraïense equivalent van de RDW aankloppen, daar zeg je dat de auto al uitgevoerd is in NL.
Klinkt leuk, maar werkt niet. Bij export komt er een exportdocument van de RDW bij je kentekenpapieren, en die heb je nodig om in te voeren in Oekraine.

ik zou je zeer zeer ZEER sterk afraden met dit plan voort te zetten zonder professioneel advies. Van wat ik hierboven in de antwoorden zie, is 99% uit het spreekwoordelijke duimpje gezogen van mensen die nog nooit in Oekraine zijn geweest, of nog nooit een auto uitgevoerd hebben.

Douane is NIET alleen voor BTW/BPM. Het is voor alle grensoverschrijdende goederen en controle daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Klinkt leuk, maar werkt niet. Bij export komt er een exportdocument van de RDW bij je kentekenpapieren, en die heb je nodig om in te voeren in Oekraine.

ik zou je zeer zeer ZEER sterk afraden met dit plan voort te zetten zonder professioneel advies. Van wat ik hierboven in de antwoorden zie, is 99% uit het spreekwoordelijke duimpje gezogen van mensen die nog nooit in Oekraine zijn geweest, of nog nooit een auto uitgevoerd hebben.

Douane is NIET alleen voor BTW/BPM. Het is voor alle grensoverschrijdende goederen en controle daarvan.
Ik heb exact het bovenstaande plan gedaan omdat mijn auto er een soort van mee ophield in het buitenland en ik hem dus niet meer mee terug kon nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:37:
[...]

Ik heb exact het bovenstaande plan gedaan omdat mijn auto er een soort van mee ophield in het buitenland en ik hem dus niet meer mee terug kon nemen.
In welk land was dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:10:
[...]

Uhhm geen idee of dit je eigen ervaringen zijn of niet maar je kan weleens van een koude kermis thuiskomen, zo is mijn ervaring dat landen als Georgië en Azerbaijan
jah zeker - vriendin komt uit oekraiene, is toch anders dan Georgië en Azerbaijan. wij weten niet beter dan dat je moet betalen voor -alles- aan de persoon die jou moet helpen. Niets bonnetjes of rekeningen, gewoon onder de balie. Maar goed, als jullie ervaring anders is. zal het wel aan ons liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Georgië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ben zojuist persoonlijk naar een RDW kantoor gegaan.
Er bestaan 2 mogelijkheden.
1.
Ik ga met mijn auto naar de RDW, haal de gele kentekenplaten eraf. Dan krijg ik een export-document en ze knippen een hoekje van mijn kentekencard.
Dan maak ik witte kentekenplaten en mag ik nog 2 weken met de auto rijden. Verzekering kan gewoon doorlopen.
Dan ga ik naar Oekraine en kan ik hem daar invoeren. Hoe dat precies gaat moet ik nog uitzoeken.
2.
Ik rij met mijn auto naar Oekraine, vlak voor de terugreis haal ik de gele kentekenplaten eraf, stap in het vliegtuig, ga naar de RDW, lever de platen in, en krijg dan het exportbewijs en dat stuur ik met DHL op naar de koper.

Over de douane zei de RDW dat je daar alleen maar iets mee te maken hebt, als je BPM wil terugvorderen. Maar voor de zekerheid ga ik de Douane zelf nog bellen.

Hoe het zit met stempels in paspoorten van autootjes en vliegtuigen, moet ik nog uitzoeken. Maar een bewijs dat de auto geimporteerd is in Oekraine (of dat hij daar in de garage staat) zou voldoende moeten zijn. Maar zeker iets wat uitgezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
himlims_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:50:
jah zeker - vriendin komt uit oekraiene, is toch anders dan Georgië en Azerbaijan. wij weten niet beter dan dat je moet betalen voor -alles- aan de persoon die jou moet helpen. Niets bonnetjes of rekeningen, gewoon onder de balie. Maar goed, als jullie ervaring anders is. zal het wel aan ons liggen :+
Klopt, dit is vaker in het oostblok aan de orde.
Zelfs een EU land als Roemenie.

Je hoeft de dokter niet te betalen, maar dan lig je niet op een eigen kamer, minder bezoek van de zuster en minder eten etc.

Als je gezondheid je lief is, denk je wel 3 keer na om niet mee te doen aan omkoperij. Die 100 euro betaal ik met liefde aan de dokter als een familielid geopereerd moet worden in een dergelijk land!

Dat je er niet aan mee moet werken is dan aan ondergeschikt belang.

Op straat deed ik overigens alsof ik de agenten niet begreep. Dat werkt ook, na 5 minuten gebaren en engels praten, mocht ik toch door...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisvalk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:40
Niet zo moeilijk doen. Gewoon als toerist die kant oprijden. Terwijl je bij je familie verblijft, wil opeens een familielid jouw auto overnemen. Ook dan kun je dit gewoon regelen en staat de auto inmiddels daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:44
Ruudzaan schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:05:
1.
Ik ga met mijn auto naar de RDW, haal de gele kentekenplaten eraf. Dan krijg ik een export-document en ze knippen een hoekje van mijn kentekencard.
Dan maak ik witte kentekenplaten en mag ik nog 2 weken met de auto rijden. Verzekering kan gewoon doorlopen.
Dan ga ik naar Oekraine en kan ik hem daar invoeren. Hoe dat precies gaat moet ik nog uitzoeken.
2.
Ik rij met mijn auto naar Oekraine, vlak voor de terugreis haal ik de gele kentekenplaten eraf, stap in het vliegtuig, ga naar de RDW, lever de platen in, en krijg dan het exportbewijs en dat stuur ik met DHL op naar de koper.

Over de douane zei de RDW dat je daar alleen maar iets mee te maken hebt, als je BPM wil terugvorderen. Maar voor de zekerheid ga ik de Douane zelf nog bellen.

Hoe het zit met stempels in paspoorten van autootjes en vliegtuigen, moet ik nog uitzoeken. Maar een bewijs dat de auto geimporteerd is in Oekraine (of dat hij daar in de garage staat) zou voldoende moeten zijn. Maar zeker iets wat uitgezocht moet worden.
Wat betreft punt 1: je mag nog 2 weken met de auto rijden, maar alleen in bepaalde landen. Op de website staat Nederland vermeld, ik weet uit ervaring dat Duitsland hier ook onder valt. Het is alleen niet per se zo dat alle landen op de route naar Oekraine daaronder vallen. Moet je even nazoeken.

Let er ook op dat je een soort 'verkoopbewijs' of iets dergelijks hebt, om aan te tonen dat zij de auto aan mogen melden met de documenten die je volgens #2 toe zou sturen.

Wellicht dat er in Oekraine nog een soort "keuring" voor de auto moet gebeuren; ik ken me met Oekraine niet zo uit, maar dat is nog wel eens nodig bij het invoeren van een auto naar een bepaald land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 18-06 15:42
1.
Ik zou voorzichtig zijn met optie 1. Er is zeker een kans dat ze jou de grens niet over laten met een hoek van je "autopaspoort" en witte kentekenplaten.

Overigens vind ik het omkopen wat de andere noemen een moeilijke kwestie. In het geval van een ziekenhuis kun je dat inderdaad zeker doen als jezelf of familie. Voor politie/douane/andere officials zou ik ook een stuk voorzichtiger zijn. Als je de "verkeerde" wél integere beambte tegenkomt ben je zwaar de sjaak als hij een slechte dag heeft, aangezien het een strafbaar feit is.

[ Voor 21% gewijzigd door Pyramiden op 24-05-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

1.
2.

Optie 1 zou ik absoluut niet voor gaan want geen enkel land zit echt heel hard te springen om een oude auto. Met de export platen moet je hem ook op de grens importeren afaik. Althans onderweg zag ik zat auto's op de grenzen staan met exportplaten uit de verschillende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Mijn eerste gedachte gaat ook naar optie 2.
Dan is de auto gewoon van mij, en dan bedoel ik dat iedereen dat kan zien en er door de witte platen geen andere gedachten bij beambten opkomen.
Ik wil ook niet aan de grens al meteen gezeik krijgen met douaniers. In de stad waar ik de auto wil achterlaten is ook een douanekantoor, en daar is een veel grotere kans dat er iemand werkt die een buurman is van de neef van de zus van. Zoals dat zo vaak gaat in die landen.

Ik heb mijn oude paspoorten nagekeken en bij de stempels van in- en uitreis staat een autootje of vliegtuigje. Is me alleen niet duidelijk (we zoeken dat uit) of je met inreisstempel 'auto' gedoe krijgt als je bij uitreis op het vliegveld bij de douane komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Wat als je auto kapot gaat in het buitenland en je hem daarom daar verkoopt? Lijkt mij heel valide reden om zonder auto terug te komen en hem uit te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ruudzaan schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:34:
Mijn eerste gedachte gaat ook naar optie 2.
Dan is de auto gewoon van mij, en dan bedoel ik dat iedereen dat kan zien en er door de witte platen geen andere gedachten bij beambten opkomen.
Ik wil ook niet aan de grens al meteen gezeik krijgen met douaniers. In de stad waar ik de auto wil achterlaten is ook een douanekantoor, en daar is een veel grotere kans dat er iemand werkt die een buurman is van de neef van de zus van. Zoals dat zo vaak gaat in die landen.

Ik heb mijn oude paspoorten nagekeken en bij de stempels van in- en uitreis staat een autootje of vliegtuigje. Is me alleen niet duidelijk (we zoeken dat uit) of je met inreisstempel 'auto' gedoe krijgt als je bij uitreis op het vliegveld bij de douane komt.
Bij de douane laat je de auto uit t paspoort schrijven. Die stempel kijken ze niet naar aangezien je passagier dezelfde stempel heeft. Die geeft alleen maar aan wat voor grens je had. Landgrens, zeegrens of luchthaven, hence de symbolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
Volgens Transparancy International is Oekraïne nog steeds een van de meest corrupte landen ter wereld (130/180 in de corruption perception index). Reken dus zeker niet op eenzelfde behandeling als in Nederland.
Waarschijnlijk raakt die auto daar zelfs gewoon verloren of misschien zelfs als gestolen opgegeven, met alle mogelijke gezeik vandien.

Ik zou er niet aan beginnen, tenzij je de koper 1000% kent en vertrouwt en vooral cash afrekent.
Hoe je dat verder opgeeft en afhandelt, dat kun je vast wel op belastingdienst.nl zien .

GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ondertussen alles achter de rug.
Was niet gemakkelijk en dat heeft er vooral mee te maken dat vooral officiële instanties niet zo goed weten hoe het werkt, en sommige RDW-erkende bedrijven ook niet.

In het kort (en ik hoop dat ik alles nog weet).
We besloten om een auto hier te laten kopen door de nieuwe Oekrainse eigenaar die gewoon in zijn eigen land bleef.
Die had daarvoor een kopie van zijn paspoort opgestuurd.
We hebben een auto gekocht bij een handelaar en zijn met de gele kentekenplaten en de papieren - voordat hij overgeschreven was - naar een RDW-erkend bedrijf gegaan dat export papieren mag verstrekken. Die bedrijven zijn niet altijd even makkelijk te vinden, want we konden nergens een bestand o.i.d. vinden. Maar je belt wat rond en dan weet er altijd wel iemand zo'n bedrijf te vinden. Wij zochten zo'n RDW export bedrijf vlak bij de handelaar, zodat ze elkaar waarschijnlijk kennen, en in plaatselijk dialect met elkaar telefonisch kunnen overleggen.
Bij dat bedrijf vullen ze aan de hand van de gegevens op de kopie van het paspoort nieuwe papieren in. Belangrijk is ook dat je adresgegevens bij de hand hebt. Je betaalt € 140 en dan krijg je papieren, verzekering en 2 witte export-kentekenplaten.
Daarmee ga je naar de handelaar, die schroeft ze erop, je betaalt hem de prijs en je vraagt om een factuur op naam van de nieuwe eigenaar.
Je mag nu nog 2 weken rondrijden met de auto in heel Europa.

Vervolgens moet je ook nog een douane verklaring hebben. De meeste RDW bedrijven weten hier niets van, en ontkennen het ook, maar het bleek aan de grens onmisbaar. We hebben dit document voor € 25 verkregen in Apeldoorn bij Car-go. Daar hadden we overigens ook onze exportplaten en alles kunnen krijgen. Bedrijf weet wat ze doen en zijn echt op de hoogte. Je moet met de auto zelf komen, omdat de douane soms komt kijken of de auto ook daadwerkelijk bestaat. Dit document kan je ook helpen om BPM terug te krijgen, maar het is sowieso ook nodig voor de uitvoer buiten de EU.

Dan op weg naar Oekraine.
Bij de Slowaaks-Oekrainse grens ga je tussen de vrachtwagens staan. Niet bij de personenwagens. Ook niet achteraan sluiten, maar zo ver mogelijk naar voren. Daar doe je de vrachtwagens en hun chauffeurs geen kwaad mee, want zij gaan in the end naar een aparte rij.
Bij de Slowaakse grens wordt je auto gewogen, en moet je nog wat documenten invullen. Zorg dat je van al je documenten thuis al meerdere kopietjes hebt gemaakt.
Dan wordt ook nog gecheckt of het chassisnummer klopt (zorg dat je weet waar het staat en dat je er niet 300 kilo bagage op hebt staan. Daarna kun je in de rij gaan staan bij de Oekrainse douane.

Hier kan het lang duren. Wij hadden via een broker in Oekraine - die onze export begeleidde - al vanalles geregeld. O.a. de schatting van de invoerrechten vantevoren via een Oekrainse bank aan de Oekrainse belastingen betalen. Je kunt ook ter plekke betalen, maar dan sta je daar nog langer.
Met de juiste papieren (o.a. ook een machtiging van de nieuwe bezitter dat wij zijn auto mogen invoeren) waren we snel klaar. Wel komen ze met 3 man sterk kijken wat voor auto je hebt en in welke uitvoering. Vervolgens de grens over nadat daarvoor al de paspoorten waren gecontroleerd en van stempel met autootje zijn voorzien.

De auto moet in Oekraine langs wat instanties. O.a. om te bepalen of hij aan de eisen voldoet zoals Euro 5 en hoe luxe hij is. Dan kan er nog wat kosten bijkomen.
Hoop gedoe, mooie reis en dankbaar dat je in de EU woont zonder binnengrenzen.

Leermomenten...
- RDW en Douane geven niet alleen slechte en onvolledige info op hun sites, maar ook weten telefonische medewerkers en bezoekadres-medewerkers niet hoe het zit. Ze lullen maar wat en sturen je naar instanties die er niet toe doen.
- Ga niet blind af op wat handelaren of RDW Export bedrijven zeggen. Zij hebben vaak te maken met profi inkopers en die hebben misschien mannetjes bij de grens die hen matsen of waar niet alles volgens de regels gaat.
- Check bij car-go.nl in Apeldoorn. Zij doen de hele dag niks anders dan export voor auto's regelen.
- Stempel met auto-symbool bij binnenreis geeft alleen maar aan hoe je binnen bent gekomen. Je auto wordt niet geregistreerd en als je het land verlaat kijkt niemand naar die stempel. Waar het symbool voor dient... geen idee, maar het is Oekraïne en dan heb je dit soort mysteries wel vaker. Als je met een taxi of als lifter het land binnenkomt, krijg je ook een stempel met auto.
- De douane en de RDW weten niet veel, maar misschien had ik dat gezegd. ;)

Ik mocht nog aangeven wie het beste antwoord had gegeven. Velen hadden het deels goed, maar de antwoorden waren misschien spot on geweest als ik niet tussentijds mijn plan - en daarmee de vraag - had veranderd.
Wel kan ik zeggen dat diegene adviseerden om bij de douane te informeren, het allemaal bij het verkeerde eind hadden. Die gasten weten van niks als het om ons kleine lieden gaat. Ik werd bijvoorbeeld verwezen naar expeditiebedrijven die 20.000 containers per dag handelen. Of douanier A zei dat het zo moest, en douanier B zei dat het zo moest, alleen was dat 180 graden tegenovergesteld.
Maar dank aan allen en ik hoop dat deze uitleg behulpzaam is voor mensen die het ook willen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 12-08-2018 17:33 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ruudzaan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:18:

- Stempel met auto-symbool bij binnenreis geeft alleen maar aan hoe je binnen bent gekomen. Je auto wordt niet geregistreerd en als je het land verlaat kijkt niemand naar die stempel. Waar het symbool voor dient... geen idee, maar het is Oekraïne en dan heb je dit soort mysteries wel vaker. Als je met een taxi of als lifter het land binnenkomt, krijg je ook een stempel met auto.
Dit weet ik wel, die stempl geeft het soort grens aan waarmee je het land bent binnen gekomen, niet alle landen gebruiken deze. Een auto geeft een landgrens aan, boot via de haven en een vliegtuig via een luchthaven.

De auto wordt bij de meeste grenzen wel degelijk aan jouw paspoort gekoppeld. Alleen is dit niet altijd zichtbaar voor de bestuurder, in Turkijke zit er bijvoorbeeld een apparte stempel voor je auto in het paspoort van de bestuurder. De reden dat je je kentekenbewijs moet afgeven bij de douanier op de grens is zodat ze in de computer het kenteken/chassisnummer kunnne koppelen aan je paspoort. Als je dan het land uitgaat weten ze hoelang de auto nog in het land mag zijn daarom hoor je er vaak niks van.

In mijn geval was ik in Georgië, daar mag jij als persoon 30 dagen blijven maar je auto 90 dagen. Ga je dus na 25 dagen naar huis dan hoor je op het vliegveld niks van je auto, kom je dan 4 maanden later terug dan hoor je ineens wel van je auto bij binnenkomst op de luchthaven als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik snap waar het symbool voor staat. Maar wat ze er mee beogen is onduidelijk. Nergens wordt namelijk je auto gekoppeld aan je paspoort. In Oekraine tenminste niet. In Wit-Rusland had ik het ooit wel volgens mij.

Wij verlieten Oekraine op de achterbank van een taxi en kregen ook gewoon een stempeltje met auto, om aan te geven dat wij per auto/over land Oekraine hebben verlaten. Maar wie er wijzer van wordt? Geen idee.
Ons paspoort werd alleen bekeken door een soort grensbewaking. De douane was niet in het zicht. Maar misschien zijn er ook wel zaken gebeurt die we niet waargenomen hebben.
Maar ik ben ook ooit met vrienden naar Oekraine gereden. We kregen allemaal een stempel met auto. Zij vlogen daarna naar huis, terwijl ik later kwam met de auto. Zij hadden vliegtuig-stempel en geen vragen bij de document-controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ruudzaan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:44:
Ik snap waar het symbool voor staat. Maar wat ze er mee beogen is onduidelijk. Nergens wordt namelijk je auto gekoppeld aan je paspoort. In Oekraine tenminste niet. In Wit-Rusland had ik het ooit wel volgens mij.

Wij verlieten Oekraine op de achterbank van een taxi en kregen ook gewoon een stempeltje met auto, om aan te geven dat wij per auto/over land Oekraine hebben verlaten. Maar wie er wijzer van wordt? Geen idee.
Ons paspoort werd alleen bekeken door een soort grensbewaking. De douane was niet in het zicht. Maar misschien zijn er ook wel zaken gebeurt die we niet waargenomen hebben.
Maar ik ben ook ooit met vrienden naar Oekraine gereden. We kregen allemaal een stempel met auto. Zij vlogen daarna naar huis, terwijl ik later kwam met de auto. Zij hadden vliegtuig-stempel en geen vragen bij de document-controle.
Enkel bij de bestuurder van de auto wordt de auto digitaal op het paspoort bijgeschreven. Zodra de grensbewaking iets verdachts ziet komt de duane erbij. En geloof mij als je je auto langer in een land houdt dan dat mag dan hoor je daar echt wel van bij de grens.

Toen ik mijn auto liet importeren in Georgië was die duane beambte er zeer keen op om mij erop te wijzen dat de auto nu uit mijn paspoort was geschreven.

• Divak
  • Laatst online: 16-06 22:48
Interessant topic en mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Ik wil iets vergelijkbaars doen, maar dan naar een land binnen de EU. Misschien kan iemand mij op de vingers tikken als ik het verkeerd doe.

Het plan is om een omgebouwde auto met grijs kenteken uit te voeren naar het buitenland. De auto wordt vanaf de dealer gelijk verkocht aan een buitenlandse onderneming. Dus geen BTW. Daarnaast is de auto BPM-vrij, dus hoef ik ook niet door enorm papierwerk om te vechten voor de BPM teruggave. In het land van bestemming kent men geen BPM, bijtelling en dat soort zaken, dus kan ik gewoon de achterbank (die nog beschikbaar is) terugplaatsen en de auto normaal laten gebruiken.

Voordelen: Geen gedoe met BTW, geen BPM hoeven terugvragen omdat er geen BPM op de auto zit, en een hele gunstige aanschafprijs omdat omgebouwde auto's op grijs kenteken sowieso al minder waard zijn.
Nadelen: De omgebouwde auto weer terugbouwen.

Het vervoeren inderdaad middels de 2-weken exportplaten, en daarnaast gewoon in land van bestemming alles in orde laten maken. Zie ik nu iets over het hoofd?

Divak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:43:
Interessant topic en mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Ik wil iets vergelijkbaars doen, maar dan naar een land binnen de EU. Misschien kan iemand mij op de vingers tikken als ik het verkeerd doe.

Het plan is om een omgebouwde auto met grijs kenteken uit te voeren naar het buitenland. De auto wordt vanaf de dealer gelijk verkocht aan een buitenlandse onderneming. Dus geen BTW. Daarnaast is de auto BPM-vrij, dus hoef ik ook niet door enorm papierwerk om te vechten voor de BPM teruggave. In het land van bestemming kent men geen BPM, bijtelling en dat soort zaken, dus kan ik gewoon de achterbank (die nog beschikbaar is) terugplaatsen en de auto normaal laten gebruiken.

Voordelen: Geen gedoe met BTW, geen BPM hoeven terugvragen omdat er geen BPM op de auto zit, en een hele gunstige aanschafprijs omdat omgebouwde auto's op grijs kenteken sowieso al minder waard zijn.
Nadelen: De omgebouwde auto weer terugbouwen.

Het vervoeren inderdaad middels de 2-weken exportplaten, en daarnaast gewoon in land van bestemming alles in orde laten maken. Zie ik nu iets over het hoofd?
Je hebt voor de boekhouding van je onderneming nodig:
-Kopie KVK uitreksel van de kopende onderneming (het buitenlandse equivalent van de KVK uiteraard)
-Kopie van ID bewijs/Paspoort eigenaar van de onderneming, zoals te lezen op het KVK uitreksel.

Kopie ID of Paspoort mag uiteraard met belangrijkste delen afgedekt.

Dit is overigens alleen omdat je BTW vrij naar het buitenland verkoopt. Met een marge auto hoeft dat niet.

De belastingdienst, of het buitenlandse equivalent, doen daar steekproeven op. 3 jaar bewaren, ik heb ze regelmatig over de vloer gehad voor buitenlandse ondernemingen die de auto dan "incl BTW" invoerden ipv excl, of even de factuur naar "marge" geknutseld hadden zodat ze in land van bestemming geen BTW hoeven af te dragen.

En als het voor jezelf is: met invoer ook weer opletten. Ik weet niet welk EU land het is, maar 90% neemt het aantal zitplaatsen/inrichting van een auto over van het andere EU land-registratie.

Dus dan zit je met je achterbank nog steeds in een "bedrijfswagen" in het buitenland, dat moet ook daar op kenteken even aangepast worden, anders krijg je problemen met de verzekering in geval van ongeval met inzittenden

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 13-09-2018 07:18 ]

• Divak
  • Laatst online: 16-06 22:48
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:16:
[...]

En als het voor jezelf is: met invoer ook weer opletten. Ik weet niet welk EU land het is, maar 90% neemt het aantal zitplaatsen/inrichting van een auto over van het andere EU land-registratie.
Bedankt voor je reactie. Het is niet mijn bedoeling om te sjoemelen, en het zou dan inderdaad voor mijzelf zijn.

Dat van de zitplaatsen is wel een goede opmerking, dat is zeker een aandachtspunt bij het registeren om dit weer terug te zetten/aan te passen. Al met al denk ik nog steeds geen slecht idee, want dit soort omgebouwde bedrijfswagens zijn gunstig geprijsd vergeleken met de 'echte' auto's omdat het op die manier behoorlijke onaantrekkelijke auto's zijn.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ruudzaan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:18:
Ondertussen alles achter de rug.
Was niet gemakkelijk en dat heeft er vooral mee te maken dat vooral officiële instanties niet zo goed weten hoe het werkt, en sommige RDW-erkende bedrijven ook niet.

In het kort (en ik hoop dat ik alles nog weet).
We besloten om een auto hier te laten kopen door de nieuwe Oekrainse eigenaar die gewoon in zijn eigen land bleef.
Die had daarvoor een kopie van zijn paspoort opgestuurd.
We hebben een auto gekocht bij een handelaar en zijn met de gele kentekenplaten en de papieren - voordat hij overgeschreven was - naar een RDW-erkend bedrijf gegaan dat export papieren mag verstrekken. Die bedrijven zijn niet altijd even makkelijk te vinden, want we konden nergens een bestand o.i.d. vinden. Maar je belt wat rond en dan weet er altijd wel iemand zo'n bedrijf te vinden. Wij zochten zo'n RDW export bedrijf vlak bij de handelaar, zodat ze elkaar waarschijnlijk kennen, en in plaatselijk dialect met elkaar telefonisch kunnen overleggen.
Bij dat bedrijf vullen ze aan de hand van de gegevens op de kopie van het paspoort nieuwe papieren in. Belangrijk is ook dat je adresgegevens bij de hand hebt. Je betaalt € 140 en dan krijg je papieren, verzekering en 2 witte export-kentekenplaten.
Daarmee ga je naar de handelaar, die schroeft ze erop, je betaalt hem de prijs en je vraagt om een factuur op naam van de nieuwe eigenaar.
Je mag nu nog 2 weken rondrijden met de auto in heel Europa.

Vervolgens moet je ook nog een douane verklaring hebben. De meeste RDW bedrijven weten hier niets van, en ontkennen het ook, maar het bleek aan de grens onmisbaar. We hebben dit document voor € 25 verkregen in Apeldoorn bij Car-go. Daar hadden we overigens ook onze exportplaten en alles kunnen krijgen. Bedrijf weet wat ze doen en zijn echt op de hoogte. Je moet met de auto zelf komen, omdat de douane soms komt kijken of de auto ook daadwerkelijk bestaat. Dit document kan je ook helpen om BPM terug te krijgen, maar het is sowieso ook nodig voor de uitvoer buiten de EU.

Dan op weg naar Oekraine.
Bij de Slowaaks-Oekrainse grens ga je tussen de vrachtwagens staan. Niet bij de personenwagens. Ook niet achteraan sluiten, maar zo ver mogelijk naar voren. Daar doe je de vrachtwagens en hun chauffeurs geen kwaad mee, want zij gaan in the end naar een aparte rij.
Bij de Slowaakse grens wordt je auto gewogen, en moet je nog wat documenten invullen. Zorg dat je van al je documenten thuis al meerdere kopietjes hebt gemaakt.
Dan wordt ook nog gecheckt of het chassisnummer klopt (zorg dat je weet waar het staat en dat je er niet 300 kilo bagage op hebt staan. Daarna kun je in de rij gaan staan bij de Oekrainse douane.

Hier kan het lang duren. Wij hadden via een broker in Oekraine - die onze export begeleidde - al vanalles geregeld. O.a. de schatting van de invoerrechten vantevoren via een Oekrainse bank aan de Oekrainse belastingen betalen. Je kunt ook ter plekke betalen, maar dan sta je daar nog langer.
Met de juiste papieren (o.a. ook een machtiging van de nieuwe bezitter dat wij zijn auto mogen invoeren) waren we snel klaar. Wel komen ze met 3 man sterk kijken wat voor auto je hebt en in welke uitvoering. Vervolgens de grens over nadat daarvoor al de paspoorten waren gecontroleerd en van stempel met autootje zijn voorzien.

De auto moet in Oekraine langs wat instanties. O.a. om te bepalen of hij aan de eisen voldoet zoals Euro 5 en hoe luxe hij is. Dan kan er nog wat kosten bijkomen.
Hoop gedoe, mooie reis en dankbaar dat je in de EU woont zonder binnengrenzen.

Leermomenten...
- RDW en Douane geven niet alleen slechte en onvolledige info op hun sites, maar ook weten telefonische medewerkers en bezoekadres-medewerkers niet hoe het zit. Ze lullen maar wat en sturen je naar instanties die er niet toe doen.
- Ga niet blind af op wat handelaren of RDW Export bedrijven zeggen. Zij hebben vaak te maken met profi inkopers en die hebben misschien mannetjes bij de grens die hen matsen of waar niet alles volgens de regels gaat.
- Check bij car-go.nl in Apeldoorn. Zij doen de hele dag niks anders dan export voor auto's regelen.
- De douane en de RDW weten niet veel, maar misschien had ik dat gezegd. ;)

Ik mocht nog aangeven wie het beste antwoord had gegeven. Velen hadden het deels goed, maar de antwoorden waren misschien spot on geweest als ik niet tussentijds mijn plan - en daarmee de vraag - had veranderd.
Wel kan ik zeggen dat diegene adviseerden om bij de douane te informeren, het allemaal bij het verkeerde eind hadden. Die gasten weten van niks als het om ons kleine lieden gaat. Ik werd bijvoorbeeld verwezen naar expeditiebedrijven die 20.000 containers per dag handelen. Of douanier A zei dat het zo moest, en douanier B zei dat het zo moest, alleen was dat 180 graden tegenovergesteld.
Maar dank aan allen en ik hoop dat deze uitleg behulpzaam is voor mensen die het ook willen proberen.
himlims_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Met andere woorden, de stoeren uitspraken van Himlims_ dat je maar even wat geld en een fles drank ergens onder een balie moet stoppen zijn niks meer en niks minder dan dat: stoere uitspraken. Het kan gewoon zonder.

• PetervdM
  • Niet online
Divak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:43:.... dus kan ik gewoon de achterbank (die nog beschikbaar is) terugplaatsen en de auto normaal laten gebruiken.
....De omgebouwde auto weer terugbouwen.
zover ik weet moet de achterbank niet alleen verwijderd worden, maar moeten ook de bevestigingspunten verwijderd/weggeslepen/dichtgelast worden, dit om terugplaatsen "onmogelijk" te maken. ik denk dat bij de keuring voor je nieuwe kenteken met extra aandacht naar die bevestiging zal worden gekeken.
wat heb je geregeld voor de achterste linker zijruit? die moet voor grijs kenteken ook blijvend geblindeerd zijn, hoe bouw je dat weer terug? deur van de sloop?
zie ook: https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting

[ Voor 13% gewijzigd door PetervdM op 13-09-2018 14:53 ]

PetervdM schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:44:
[...]
zover ik weet moet de achterbank niet alleen verwijderd worden, maar moeten ook de bevestigingspunten verwijderd/weggeslepen/dichtgelast worden, dit om terugplaatsen "onmogelijk" te maken. ik denk dat bij de keuring voor je nieuwe kenteken met extra aandacht naar die bevestiging zal worden gekeken.
wat heb je geregeld voor de achterste linker zijruit? die moet voor grijs kenteken ook blijvend geblindeerd zijn, hoe bouw je dat weer terug? deur van de sloop?
zie ook: https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting
Dat is iets waar ze, iig in de landen waar ik heb ingevoerd, dus echy geen ruk om geven of naar kijken. Grijskenteken is een Nederland dingetje voor BPM. Weinig andere landen hebben dat. Als 'ie maar APK waardig is. Daarnaast, hoeveel moeite is het om een achterbank schroefpuntje terug te lassen. 30minuten max, ben je klaar.

• PetervdM
  • Niet online
wat ik bedoel is dat als je een nederlandse personenwagen wil ombouwen tot grijs kenteken om de bpm niet te hoeven betalen of terug te krijgen, die auto moet gaan voldoen aan de eisen die de nederlandse wetgever stelt. zie mijn link hierboven. de aanpassingen die je moet doen hebben een "blijvend" karakter, die ongedaan maken nadat de auto is geëxporteerd vereist las- slijp- en spuitwerk.
opa stand aan: "vroeger" kocht je een citroen mehari zonder achterbank op grijs kenteken, en kreeg je van de dealer er die achterbank - gewoon een houten plank - bij. schroef, schroef, schroef en je had 1200 gulden verdiend ...... werd toch niet op gehandhaafd.

PetervdM schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:24:
wat ik bedoel is dat als je een nederlandse personenwagen wil ombouwen tot grijs kenteken om de bpm niet te hoeven betalen of terug te krijgen, die auto moet gaan voldoen aan de eisen die de nederlandse wetgever stelt. zie mijn link hierboven. de aanpassingen die je moet doen hebben een "blijvend" karakter, die ongedaan maken nadat de auto is geëxporteerd vereist las- slijp- en spuitwerk.
opa stand aan: "vroeger" kocht je een citroen mehari zonder achterbank op grijs kenteken, en kreeg je van de dealer er die achterbank - gewoon een houten plank - bij. schroef, schroef, schroef en je had 1200 gulden verdiend ...... werd toch niet op gehandhaafd.
Dat valt zo te lezen allemaal wel mee. Zo'n blinderingspaneeltje ipv achterraam is er zo weer uit, raammechaniek terug, raam erin, klaar. Dat van de ophangpunten van stoelen wegslijpen lees ik ook nergens terug.

Al met al, terugbouwen naar bruikbaar is te doen. En de auto's zijn een stuk goedkoper, das waar.

Aan de andere kant is een personenauto dat ook, want je krijgt de BPM terug.

Ik vraag me af of het loont/goedkoper is op deze manier, maar hee, als je het wilt proberen, wat houdt je tegen.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Wat een gedoe, gewoon naar Oekraine rijden, auto daar laten staan, chassisnummer eruit slijpen/slopen en het ding verkopen.
Vervolgens in NL bij RDW exporteren en kentekenplaten inleveren. 10 min werk. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Specht schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:18:
Wat een gedoe, gewoon naar Oekraine rijden, auto daar laten staan, chassisnummer eruit slijpen/slopen en het ding verkopen.
Vervolgens in NL bij RDW exporteren en kentekenplaten inleveren. 10 min werk. :)
:'(

Als je werkelijk denkt dat het zo corrupt is dat je iets hebt aan een auto met de chassisnummers eruitgeslepen kijk je iets te veel films

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Specht schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:18:
Dit werkt echt nergens meer, zelfs in Georgië, Armenië en Azerbeijdjan kon dit niet meer. Armenië kan je misschien nog een beambte omkopen maar in de andere landen echt niet bij de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar waar denk je dat al die gestolen auto's heengaan en wat daarmee gebeurt?
Zodra je Duitsland uitrijd in het oosten is alles mogelijk. Punt.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Specht schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:23:
Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar waar denk je dat al die gestolen auto's heengaan en wat daarmee gebeurt?
Zodra je Duitsland uitrijd in het oosten is alles mogelijk. Punt.
Dat je niet uit eigen ervaring spreekt is duidelijk. De rest negeren we maar gewoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• merethan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 18:09
'sup y'all,

Ik heb begin dit jaar (januari 2025) een terreinwagen geëxporteerd naar Oekraïne. Ik heb alles correct volgens de regels gedaan, auto is de grens over, heeft een Oekraïens kenteken en wordt nu gebruikt door het leger als "ambulance".

Gegeven het een onderwerp omgeven met misverstanden, onwetendheid en sterke verhalen is, zal ik hier proberen bondig mijn ervaring te delen.
Rzaan schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:18:
Wel kan ik zeggen dat diegene adviseerden om bij de Douane te informeren, het allemaal bij het verkeerde eind hadden. Die gasten weten van niks als het om ons kleine lieden gaat. Ik werd bijvoorbeeld verwezen naar expeditiebedrijven die 20.000 containers per dag handelen. Of douanier A zei dat het zo moest, en douanier B zei dat het zo moest, alleen was dat 180 graden tegenovergesteld.

Sneu, maar helaas waar. Nergens ben ik minder geholpen geweest dan bij de Douane. De organisatie die invoer/uitvoer van goederen bewaakt en je 1000'en €'s aan boete kan opleggen als je iets 'fout' doet, kan je niet vertellen hoe het 'goed' moet. Tevens hebben ze geen balie zoals je gemeente of de RDW heeft, waar je als particulier terecht kunt.

De situatie is echt absurd: Waar je voor het aangeven van een nieuwgeboren kind of het hebben van een hond gewoon naar het gemeentehuis kunt gaan, moet bij de Douane alles via een expediteur. Het is alsof je voor de aanvraag van een nieuw paspoort door de gemeente geforceerd wordt een commerciële tussenpersoon te gebruiken voor contact met de gemeente: Als je bij de Douane aan de balie verschijnt sturen ze je gewoon weg. In mijn geval zonder enige hints of uitleg waar ik zo'n benodigde commerciële expediteur partij vind. "Kijk maar op internet."

Die situatie is, op elke manier je er naar kunt kijken, ronduit absurd. Ik wil iedereen die hierdoor gehinderd is verzoeken een mail te sturen op: douaneklachten@douane.nl

Verreweg de meeste expediteurs richten zich op groot volume commercieel vrachtvervoer. Bijna alle expediteurs (stuk of 20) die ik gebeld heb of bij aan de balie langs geweest ben doen geen zaken met particulieren. De enige kleine die over bleef wilde z'n handen niet branden aan Oekraïne, wegens daarvoor geldende export-restricties (ze zijn in oorlog met Rusland) en mogelijke boetes bij een misstap.

Daar sta je dan. De Douane forceert je een commerciële partij in de arm te nemen, en geen enkele wil je helpen. Maar je moet je zaken met de Douane regelen. Nogmaals: douaneklachten@douane.nl

Er gelden export-restricties voor Oekraïne. Na veel bellen, in de wacht staan en doorverbonden worden blijkt de Groningse afdeling Centrale dienst voor in- en uitvoer (CDIU) hier over te gaan. Na weer doorverbonden te worden, in de wacht te staan en wat overleg met collega's op de achtergrond is mij toen verteld dat er (januari 2025) geen export-restricties gelden voor civiele voertuigen: Zolang je wagen geen bepantsering of mountpoints voor machinegeweren heeft, zit je goed.

Reden dat die restricties er zijn, is omdat delen van Oekraïne onder controle staan van Rusland, en men in het geval van gevechtsvoertuigen preventieve maatregelen e.d. wil dat je strijdwagen niet in Russische handen valt. Het Ministerie van Defensie komt in dat geval om de hoek kijken. Voor mij was dat dus niet van belang (en de angst van de eerder genoemde kleine expediteur bleek dus ongegrond).

Die situatie kan inmiddels (ik schrijf dit in maart 2025 n.a.v. een avontuur in januari 2025) veranderd zijn. Het is aan te raden je huiswerk te doen voor je dingen onderneemt: https://www.rijksoverheid...t-voor-in-en-uitvoer-cdiu

Mijn voertuig mocht dus de EU uit en Oekraïne in. Maar daarvoor moet je dus een expediteur in de arm nemen, en ik had er nog altijd geen. Na nog meer zoeken en rond bellen heb ik via-via Car-go gevonden: https://car-go.nl/
Net als @Rzaan is dat ook de expediteur wiens diensten ik heb gebruikt.

Car-go is een commerciële partij die bij de Douane ingeschreven is als douane-expediteur. Wat wil zeggen: Ze zijn bevoegd een scala aan documenten op te stellen en in te voeren in het douane-systeem van de Nederlandse Douane. De markt waar ze zich (hoofdzakelijk) op richten is import/export van voertuigen.

In mijn geval (export van een civiele terreinwagen, tevens gevuld met humanitaire goederen, naar Oekraïne, wat buiten de EU is) was een EX-A document wat ik nodig had.
Een EX-A document is enkel voor export van binnen de EU naar buiten de EU. Het specificeert gewicht en geldelijke waarde van de zending. In mijn geval stond daar de terreinwagen, EHBO kisten en bepaalde ziekenhuis benodigdheden op: Voertuig + lading gingen de EU verlaten.

Wat je daarvoor zelf moet opstellen voor je aanklopt bij Car-go is een factuur. Neem een willekeurig factuur-sjabloon uit je tekst verwerker, of zoek een template online. Op deze factuur moet de verkopende partij (jij, een particulier) en kopende partij (ontvanger voertuig) staan. Beschrijf je lading (frame nummer + kenteken van de auto duidelijk etc.) en zorg dat bij alles een reële waarde en gewicht staat. Deze informatie neemt Car-go over op het EX-A document.

Dit EX-A document en je zelf-geschreven factuur heb je nodig om aan de grens Polen-Oekraïne of Slowakije-Oekraïne de EU te verlaten. Je komt zonder deze de EU niet uit. Er vind tevens ook terugkoppeling plaats vanuit de Poolse of Slowaakse douane naar die van Nederland: Je krijgt bevestiging per mail dat wat je hebt opgegeven op je EX-A document ook daadwerkelijk de EU verlaten heeft. Het Nederlandse douane-systeem ontvangt dus terugkoppeling vanuit andere landen.

Om het EX-A document te verkrijgen moet je in persoon, met je wagen zoals je ermee de grens over wil (dus eventueel met lading, als je die meeneemt) verschijnen bij Car-go te Apeldoorn. Er is geen andere manier: Car-go neemt als douane-expediteur verantwoording voor het document en wil jou en je wagen zien (controleren) voor het document opgesteld wordt en het douane-systeem in gaat.
Er is kans op een steekproef, die vrij hoog is als je bestemming Oekraïne is. Als je geselecteerd wordt voor een steekproef mag je niet weg tot Douane ambtenaren zijn wezen controleren. Bij mij was dat het geval, wat ongeveer 3 uur extra wachten van mijn dag heeft gekost.

Om je auto te kunnen exporteren middels je EX-A document, moet je auto wel op export-kenteken staan. In tegenstelling tot de Douane is de RDW gelukkig wel geïnformeerd, behulpzaam en bereikbaar. De website is accuraat, de procedure simpel: Je gaat naar een RDW-balie of een erkend export bedrijf. Die nemen je gele kentekens in, geven je een vrijwaringsbewijs en exportbewijs met daarin de plastic kentekencard waarvan een hoekje is afgeknipt. Omdat je je gele kentekenplaten hebt afgegeven, zul je vervangende witte kentekens moeten laten drukken bij een automaterialen shop of je export bedrijf (Car-go kan dit ook doen). Vanaf dit moment mag je nog 2 weken in de EU rijden. Gedurende die tijd moet je voertuig verzekerd blijven.

Als je je zaken met de RDW en de Douane op orde hebt, kun je naar Oekraïne rijden.
Blokker_1999 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:01:
De Poolse/Slowaakse zijde wil je Douane EX-A, zelf gemaakte factuur en RDW exportbewijs (met hoekje-afgeknipte plastic kentekencard) zien.
Aan de Oekraïense kant willen ze je EX-A, factuur, RDW exportbewijs en verzekeringspapieren zien.

Dat laatste (verzekeringspapieren) was ik vergeten mee te nemen overigens, omdat we in Nederland allang alles digitaal doen. Ik heb mij weten te redden door op https://ovi.rdw.nl/ te laten zien dat mijn voertuig als verzekerd stond geregistreerd. Maar makkelijker is die groene kaart bij je hebben.

En dan, na lang wachten aan de grens en een boel "security theater", ben je in Oekraïne. Je overhandigd de sleutels en alle papierwerk aan de koper, die de wagen dan op Oekraïens kenteken kan zetten middels het door de RDW afgegeven exportbewijs. Dikwijls willen ze wel je witte kentekenplaten houden om nog in Oekraïne naar bestemming te rijden, waarna ze de import kunnen gaan regelen.

Job done! Doen wat je verder nog wil doen en daarna op de bus/trein/vliegtuig naar huis.
himlims_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:04:
voor 100,- euro + fles whiskey is -alles- mogelijk in oekraine
Stoere jongens praat. Ik betwijfel of dat zelfs in 2018 nog echt zo was. In 2025, na alle anti-corruptie en algehele vooruitgang zeker niet meer.
PetervdM schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:25:
is dat naar douane gaan niet voor teruggave bpm? als daar geen sprake van is of je ziet er van af, dan is er niks aan de hand.
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:34:
Correct Anoniem_472287, je komt zonder EX-A document de EU niet uit als je voertuig een export kenteken voert.
Als je zonder EX-A de EU uit wil dan moet je optie 2 doen zoals @Rzaan beschreven had:
Rzaan schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:05:
1. Ik ga met mijn auto naar de RDW, haal de gele kentekenplaten eraf. Dan krijg ik een export-document en ze knippen een hoekje van mijn kentekencard.

2. Ik rij met mijn auto naar Oekraïne, vlak voor de terugreis haal ik de gele kentekenplaten eraf, stap in het vliegtuig, ga naar de RDW, lever de platen in, en krijg dan het exportbewijs en dat stuur ik met DHL op naar de koper.
Ik heb dus aanpak 1 gedaan.
Pyramiden schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:39:
Ik zou voorzichtig zijn met optie 1. Er is zeker een kans dat ze jou de grens niet over laten met een hoek van je "autopaspoort" en witte kentekenplaten.
Dit is de procedure die de RDW hanteert. Douane in andere landen is er mee bekend.

Toch nog een heel verhaal geworden. Volgende post maak ik er een puntsgewijs lijstje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Specht een kennis van mij in UA is verantwoordelijk voor uitgeften en registratie van die documenten; als hulp nodig heb (lees; een stempeltje) drop mij een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@merethan Flink avontuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
himlims_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:21:
@Specht een kennis van mij in UA is verantwoordelijk voor uitgeften en registratie van die documenten; als hulp nodig heb (lees; een stempeltje) drop mij een DM
Volgens mij wil Specht helemaal geen auto naar Oekraine brengen.
Hij praat vooral na wat hij in de kroeg gehoord heeft.

Maar wat houdt de service in die je kennis geeft?
Om welk stempeltje gaat het?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• merethan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 18:09
Als beloofd in mijn vorige (en eerste) Tweakers-forumpost, hier een howto voor wie hetzelfde of iets vergelijkbaars wil ondernemen.

Ik schrijf dit om anderen onzekerheid, hoofdpijn en verwarring te besparen in het bieden van hulp aan Oekraïne. Daar val jij hopelijk ook onder. Deze post had erg goed in het themaforum oorlog in Oekraïne gepast, maar dat gedeelte van het Tweakers forum is enkel schrijfbaar voor een incrowd. Gezien dit mijn tweede post ooit op het Tweakers forum is hoor ik daar niet bij. De moderator gaf geen gratie.

Iemand die wel toegang heeft tot het themaforum oorlog in Oekraïne staat het vrij deze post op een handige manier te forwarden, mocht dat in diens ogen ook daar waarde hebben.

Als te lezen was in mijn vorige post: Ik heb een terreinwagen aangekocht, gerepareerd & geprepareerd, geëxporteerd naar Oekraïne en overgedragen aan een hulporganisatie aldaar die 'em afgeleverd heeft aan het Oekraïens leger. Dit is een stappenplan om hetzelfde of iets vergelijkbaars te doen.

Verkrijg een voertuig

In Oekraïne hebben ze ook auto's natuurlijk. Maar voertuigen van bepaalde soorten raken op: Terreinwagens, ambulances, brandweermaterieel en al het andere spul voor hulpdiensten.

Vooral terreinwagens worden momenteel snel versleten op het slagveld: Landmijnen, schade door klein kaliber tijdens actie, artillerievuur en scherpschutters wanneer ze geparkeerd staan, en natuurlijk slijten onder het hoog-intensieve gebruik. In Oekraïne is bijna geen bruikbare/betaalbare terreinwagen meer te krijgen, en ook de vrije markten in omliggende landen (Polen, Duitsland, Tsjechië) zijn min of meer leeg gekocht. Dat brengt de aandacht nu naar het volgende land op de kaart en dat is Nederland. Hulp hierbij is nodig. En het moet goedkoop, want oorlog is duur, zeker voor arme (post-Soviet) landen als Oekraïne.

Het soort terreinwagen wat ze willen is echte terreinwagens. Denk aan Mitsubishi Pajero & L200, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Isuzu Trooper, Opel Frontera etc. Het moet 4-wiel aangedreven zijn, met achter een solid-axle op (blad)veren, of double-wishbone ophanging, en een flinke hoeveelheid bodemvrijheid. Allerhande "wannabe-terreinwagens" en SUV's met voorwielaandrijving en achter een twist-beam horen daar niet bij.
Midden tussen die twee uitersten zit bijvoorbeeld de Hyundai Tucson, gezien daar een daadwerkelijke 4x4 versie van is. Maar die op Nederlandse wegen zijn meestal een voorwiel-aangedreven nep-terreinwagen en de bodemvrijheid van de Tucson is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het leger heeft er niks aan maar wellicht kan een andere hulpdienst er wel wat mee.

Je wil de versie op diesel. Hulpdiensten en het leger willen diesel. Diesel heeft namelijk een langere houdbaarheidsdatum dan benzine, vervliegt niet, brandveiligheid is stukken beter (wel zo prettig als er op je geschoten wordt) en het is goedkoper. Het leger draait daarom op diesel. Voor andere hulpdiensten is het iets minder belangrijk, maar ook zij prefereren diesel. En wegens alle milieuzones in Nederland zijn dat tevens de goedkopere uitvoeringen geworden, wat ze de perfecte match voor jouw hulp aan Oekraïne maakt.

Het ideale model is een wagen met lakschade, deuken of een barst in de voorruit, maar in goede technische staat. Het leger en de hulpdiensten geven namelijk niks om de cosmetische toestand, ze willen een strijdwagen. Maar door de cosmetische schade is de wagen wel een stuk lager in aankoop voor jou en zo indirect hun: Het doel is goedkoopst mogelijk maar mechanisch betrouwbaar & bruikbaar.

Bruikbare terreinwagens vind je op Marktplaats, Facebook Marketplace, Autotrader etc. Vind die ene met deuken/lakschade en/of slijtage die in monteur-werkuren een total-loss veroorzaakt. Daar zitten autodealers mee in hun maag en zijn daarom goedkoop.

Andere voertuigen die men nodig heeft zijn ambulances en voertuigen voor andere hulpdiensten. Maar in het bijzonder ambulances. In oorlog raken mensen gewond. Zowel soldaten als burgers. De ambulances die ze hebben worden intens gebruikt en verslijten. Tevens zijn ziekenhuizen (waar ambulances veelal geparkeerd staan) actief bestookte doelwitten.

Er zijn bedrijven in Nederland die in de 2e hands markt hiervoor gespecialiseerd zijn: Nierop B.V., Special Truck Parts B.V., Diac Medical en vast nog een paar meer.

Reparatie & preparatie van het voertuig

Het moet goedkoop en betrouwbaar. Het leeuwendeel kun je overlaten aan de ontvangende partij in Oekraïne, want alles is goedkoper in Oekraïne. Je moet er echter wel eerst kunnen komen.

Goedkope en oude auto's zijn vaak slecht onderhouden, in het bijzonder waar goedkoop & oud samen komen. Dingen die je vrijwel zeker moet vervangen zijn remschijven en remblokken. Ook slijtage delen in de wielophanging (zoals fuseekogels en allerhande stof hoezen) zijn vrijwel zeker aan vervanging toe. De rit van Nederland naar de grens met Oekraïne is 2000km. Zorg dat alle stofhoezen goed zijn en overal schoon vet zit waar dat moet. Krakende en niet-soepele wiellagers eveneens vervangen. Alles is in Oekraïne goedkoper, dus banden doe je alleen vervangen als het echt moet voor de rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_pQZz5ydcSsGX8QuUcy2LTOIPM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jb9knwEz7zJ2U1v6IZOjtoDR.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QOXWgXstZbrPO_laI5PELUR4l8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwdVTq6KH8k5oEiITWli40Gc.jpg?f=fotoalbum_small

Check alle vloeistoffen: Motorolie, koelvloeistof, remvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof, versnellingsbakolie, oliepeil van de transfercase, oliepeil differentieel voor & achter. Alles moet correct afgevuld zijn. Een oude diesel met meer dan 2 ton op de teller verbruikt een liter olie op 1000km, dus neem na afvullen ook een extra fles motorolie mee voor onderweg. Tevens, in de winter is het in Oekraïne ver onder nul. Laat bij een garage checken of de koelvloeistof nog goede anti-vries eigenschappen heeft.

In het geval van voertuigen bestemd voor het leger: Strip het interieur. Met volle militaire bepakking zit interieur snel in de weg. Geen scherpe delen achterlaten! Alles wat een radiosignaal uitzend is een homing-beacon voor autonome drones: Carkit, radio met bluetooth, garagedeuropener, tolweg-transponder you name it. Strip het exterieur van onnodige luxe en bling. Meer bodemvrijheid is beter, dus die handige instap-trapjes kunnen er af. Onnodig glas of andere materialen (plastics) die kunnen versplinteren of branden (plafondbedekking) ook er uit. Scheelt tevens allemaal gewicht. Het draait allemaal om functie, veiligheid en effectiviteit.

Plan de rit en overdracht

Waarschijnlijk heb je een betaalde baan of contractuele verplichtingen als freelancer/ZZP'er waar je omheen moet plannen. Zoek uit wat je mogelijkheden zijn.

Een overdracht betekent ook een ontvangende partij. Aan wie draag je het voertuig eigenlijk over? Wie betaalt je? Waar vind je zo iemand?

Oekraïne is een voormalig Soviet-land. In het geval van Oekraïne is het pas sinds 1991 een zelfstandige republiek. Al dat soort landen, en dus ook Oekraïne, hebben nog altijd te maken met een erfenis uit die Soviet-tijd: Overal langzame, incapabele, en corrupte bureaucratie en machtspolitiek. Al die bureaucratie is zeer verticaal ingericht met vele lagen aan management waar je niks mee voor elkaar krijgt. Als reactie daarop is een soort parallel-overheid ontstaan tussen mensen. Oekraïners verbinden zich heel erg horizontaal, buiten de incapabele bureaucratie om. En zo is er een soort tweede horizontale overheid-sector ontstaan die opvult waar de verticale bureaucratische overheid tekort schiet.

Het is die parallel-overheid waar je contact mee hebt. Zij kennen weer mensen en zo komt het voertuig bij een eenheid in het leger of hulpdienst ergens in het land.

Nu je deze forumpost gelezen heb ken je mij, en ik ken Olena Golubeva, dus nu ken jij ook Olena Golubeva. Olena draait een stichting genaamd Help4YOU (site op moment van schrijven kapot, Olena kan wat hulp gebruiken), wat weer een wat rare verbastering is van Help4U, of Help4Ukraine. Olena is met haar stichting onderdeel van die gedistribueerde parallel-overheid die wel zaken gedaan krijgt. Dit ben ik met Olena in de terreinwagen terwijl ik met haar sleutels en papieren uitwissel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW-sJmuxox1z7Ut8vVL6MDtUWFU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdzUeUv3Zy2OL3Kme3lLbWAI.jpg?f=fotoalbum_medium

Olena is een weduwe. Haar man is omgekomen aan het front, waarna ze Help4YOU heeft opgezet met mensen uit haar vriendenkring in samenwerking met (wanneer het op legervoertuigen aan komt) de overgebleven kameraden van haar overleden man. Zij kennen weer over het hele land mensen op tal van plekken in de gelederen van het leger.

Er zijn tal van mensen, stichtingen en andere organisaties die dit soort acquisities van goederen uitvoeren. Daar zullen er vast een paar tussen zitten die shady zijn. Over Olena kan ik zeggen dat ze niet shady is. Ze was cool genoeg om kosten vooraf te compenseren en heeft alle import Oekraïne in op zich genomen. Je kunt haar contacteren via: help4for4u@gmail.com (haar telefoonnummer is mij ook bekend).

Wat compensatie betreft: Ik heb alles tegen kostprijs van het voertuig gedaan. Alsin, ik heb het voertuig aan Olena overgedragen tegen de prijs die ik betaald heb voor het voertuig, de onderdelen, en de verstookte brandstof. De uren sleutelen, wegenbelasting & verzekering die ik heb moeten betalen, en de reis (hotels, bus/trein/vliegtuig terug) heb ik voor rekening genomen. Je hoeft het dus niet voor niets te doen als je dat niet wil. Maar wees schappelijk: Je bent een rijke Nederlander, je doet dit voor het goede doel. Olena overigens ook, die verdient er evengoed niks aan.

Export papierwerk

Nu je in je eigen leven tijd vrij hebt gemaakt, en een afspraak hebt met Olena (of een ander persoon, stichting of organisatie die je kent of gevonden hebt) is het tijd om het papierwerk voor de operatie te regelen. De reden dat je het beste die volgorde kunt aanhouden is omdat er tijdsbeperkingen verbonden zijn aan de export-documentatie. Je regelt je export-documentatie dus rond de beperkingen die jij en Olena wat tijd betreft hebben.

Het export-papierwerk is effectief 2 delen: Zaken regelen met de RDW, zaken regelen met de Douane.

Bij de RDW is alles een redelijk simpele administratieve handeling, die je op elke werkdag kunt doen. Maar eenmaal gedaan is er geen weg terug. Voor je de trekker overhaalt moet je daarom zeker weten dat je op alle andere vlakken goed zit.
Douane
Zaken regelen met de Douane is een absurde situatie: Je kunt niet bij de Douane langs zoals je bij het gemeentehuis langs kunt. Je enige weg om douane-zaken te regelen is via een expediteur. Een expediteur is een bedrijf wat bevoegd is douane-documenten op te stellen en in te voeren in het systeem van De Douane. Als je naar een kantoor van De Douane gaat sturen ze je gewoon weg. Dit is absurd, maar het wat het is.

Er zijn tal van commerciële expediteurs in Nederland, maar minder dan een handje vol daarvan doet zaken met particulieren. En van die zeer beperkte subset willen de meesten hun handen niet branden aan Oekraïne omdat er sancties gelden. En sancties betekent potentieel hoge boetes.

Voor civiele voertuigen echter zijn geen beperkingen op moment van schrijven (begin 2025): Zolang er geen bepantsering of ophangpunt voor wapentuig op je voertuig aanwezig is, zit je goed. Ik schrijf dit begin 2025, en het kan nooit kwaad na te vragen of dit nog steeds het geval is. De Groningse afdeling Centrale dienst voor in- en uitvoer (CDIU) gaat hierover en je kunt ze gewoon opbellen om het na te vragen: 088 - 151 21 22

Een van de weinige expediteurs die zaken doet met particulieren is Cargo International te Apeldoorn. Car-go is een expediteur met veel expertise op voertuigen import & export. Het douane-document wat je nodig hebt om vanuit de EU (waar Nederland & België onder vallen) naar buiten de EU (Oekraïne) te exporteren is een EX-A document. Car-go kan dit opstellen en invoeren in het douane-systeem: https://www.car-go.nl/exp...nten/ex-a-douanedocument/

Voor je aanklopt bij Car-go moet je eerst zelf een factuur opstellen. Neem een willekeurig factuur-sjabloon uit je tekstverwerker, of zoek een template online. Op deze factuur moet de verkopende partij (jij, een particulier) en kopende partij (ontvanger voertuig; Olena's help4YOU of vergelijkbare partij) staan. Beschrijf je lading (frame nummer + kenteken van de auto) en zorg dat bij alles een reële waarde en gewicht staat. Deze informatie neemt Car-go over op het EX-A document.

Dit EX-A document en je zelfgeschreven factuur heb je nodig om aan de grens Polen-Oekraïne of Slowakije-Oekraïne de EU te verlaten. Je komt zonder deze twee (en nog een derde van de RDW, komt hieronder aan bod) de EU niet uit.

Wat betreft factuur en wat je er op vermeld, daar wordt de realiteit wat modderig. Als je enkel een voertuig exporteert dan hoeft uiteraard ook alleen je voertuig er op te staan. Toen ik mijn terreinwagen naar Oekraïne gebracht heb, zat deze echter ook volgeladen met hulpgoederen. De correcte manier om dit te doen is ook deze hulpgoederen vermelden op je factuur en EX-A document. Dit was mijn factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVhjrtdPk8LEPMG1_JxT6RVoftE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/66JuMWS8UGMopTxoQMARWA0i.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41ZJEmOvTizifix4z6JdIzxnGdI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCaxI70E9IHcGOKdnxVAMrYT.jpg?f=fotoalbum_small

Zoals te zien heb ik op mijn factuur ook de hulpgoederen gemeld. Dit is de correcte manier: Meer lading vervoeren dan je declareert heet smokkel en dat is fraude. Dus alles moet er op staan.
Door de grote influx van hulpgoederen kunnen echter de douane-diensten aan de grens Polen-Oekraïne de werkdruk niet aan. Om die reden kreeg ik een scheldpartij om de aangeboden lijst. Alles wat op de factuur en het EX-A document staat moeten ze namelijk controleren; er vind terugkoppeling plaats vanuit de Poolse douane naar de Nederlandse douane. De Poolse douane wil om die reden geen gedoneerde (gratis) hulpgoederen op het EX-A document zien: Het is gratis, daarom monetair insignificant, maar wel een boel administratief werk. In Polen willen ze enkel en alleen je voertuig op je EX-A document en factuur zien staan.

Om het EX-A document te verkrijgen bij Car-go moet je in persoon, met je wagen zoals je die op je factuur staat en op je EX-A document wil hebben staan, verschijnen bij Car-go te Apeldoorn. Er is geen andere manier: Car-go neemt als douane-expediteur verantwoording voor het document en wil jou en je wagen zien (controleren) voor het document opgesteld wordt en via hun het douane-systeem in gaat.
Er is tevens kans op een steekproef, die vrij hoog is als je bestemming Oekraïne is. Als je geselecteerd wordt voor een steekproef mag je niet weg van het terrein van Car-go tot Douane ambtenaren zijn wezen controleren. Bij mij was dat het geval, wat ongeveer 3 uur extra wachten van mijn dag heeft gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTWE29XSU_3Ia0FTi8fnpAatke0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ls5pVDAtsadtpGQ5cTyqP10w.jpg?f=fotoalbum_small

Je toont je wagen + inhoud dus op locatie zoals je die op je EX-A document wil hebben. Als je de grens Polen-Oekraïne over wil, dan raad ik je dus aan je voertuig leeg te maken, tenzij je toegescholden wil worden en lang wil wachten aan de Poolse zijde van de grens. In het ene parkeervak staat dan je wagen, het parkeervak ernaast een stapel goederen. Als De Douane komt controleren met een steekproef kijken ze ook echt alleen naar je wagen en de papieren. Die stapel ernaast maakt ze niets uit en tevens zijn ze onofficieel bekend met de situatie aan de Poolse grens.
RDW
Voor je echter naar Car-go of een andere expediteur kunt, zul je bij de RDW export-papieren moeten verkrijgen. Dus je regelt met alle betrokkenen (je werkgever, Olena van Help4YOU, Car-go, vliegtickets terug) een tijdspad, en als je dat op een rij hebt dan ga je naar de RDW om de trekker over te halen. Bij de RDW lever je namelijk de gele kentekenplaten in, waarna je nog maar twee weken met je wagen binnen de EU mag rijden: https://www.rdw.nl/partic...oorvoeren/auto-exporteren

Je hebt na het overhalen van de trekker dus exact maar twee weken om je wagen naar Oekraïne te rijden. Haal je dat niet, dan moet je de auto weer in de EU op kenteken zetten of met een oplegger vervoeren. En dat is allemaal tijdsverspilling en duur.

Je gele kentekenplaten worden ingenomen, waarna je het plastic pasje (de kentekencard) met een hoekje afgeknipt in een exportbewijs terug krijgt. Dit exportbewijs is een A4 van dikker papier met wat foliedruk en stempels er op, waarop verklaart wordt dat de auto uit het Nederlandse kentekenregister is. Om nog te kunnen rijden moet je dus vervangende kentekenplaten laten drukken bij een garage of automaterialenshop. Normaliter gebruik je dit soort vrij te produceren witte kentekenplaat met zwarte letters alleen op aanhangers en fietsendragers. Wanneer je in je twee weken export-periode zit mag je ze ook op je auto voeren.

Met dit exportbewijs (met geknipte kentekencard), je zelf-opgestelde factuur, en je wagen met witte kentekenplaten verschijn je dan bij Car-go te Apeldoorn, waarna zij het EX-A document opstellen en bij de Douane inschieten voor je.

Ik heb het RDW-gedeelte (gele platen inleveren, exportbewijs, witte platen laten drukken) vooraf gedaan bij een RDW kantoor en een automaterialenshop alvorens ik naar Car-go te Apeldoorn ging. Car-go kan echter ook het RDW-gedeelte op zich nemen, als dat je voorkeur is. Bel ze op, bespreek wat mogelijk is, en regel het zoals het je goeddunkt.

De rit

En dan kun je op reis! 2000 kilometers, lang wachten aan de grens, en een boel "security theater" in het vooruitzicht. Maar echt ver is het eigenlijk ook niet.

De Poolse/Slowaakse zijde wil zien:
  • Douane EX-A document
  • Zelf gemaakte factuur
  • RDW exportbewijs (met hoekje-afgeknipte plastic kentekencard)
  • Paspoort, je onderbroek, binnenkant van je oogleden etc.
Aan de Oekraïense kant van de grens wil men:
  • Zelf gemaakte factuur
  • RDW exportbewijs (met kentekencard)
  • Paspoort etc.
  • Verzekeringspapieren (!!)
Dat laatste (verzekeringspapieren) is makkelijk te vergeten, omdat we in Nederland allang alles digitaal doen. Ik heb mij weten te redden door op https://ovi.rdw.nl/ te laten zien dat mijn voertuig als verzekerd stond geregistreerd. Makkelijker is gewoon die groene kaart thuis afdrukken en bij je hebben.

Tevens heeft Olena het RDW exportbewijs nodig om het voertuig te importeren (op Oekraïens kenteken te zetten).

Alternatieve en veel simpelere export-route

Er is een alternatieve route mogelijk, als je niks aan lading meeneemt en in alle opzichten op een reguliere toerist lijkt. Dit is niet de route die ik gekozen heb, noch ervaring mee heb. Het scheelt echter wel alle douane-gedoe als dit een werkbare weg is voor je.

Met deze methode rij je gewoon naar Oekraïne alsof je op vakantie gaat. Enige papierwerk waar je dan aan moet denken is de groene verzekeringskaart (laten) afdrukken. Verder gewoon je paspoort en kentekenpapieren enzo wat je altijd bij je hebt als je op vakantie gaat. Als je via Tsjechië en Slowakije reist, denk ook altijd aan de extra wegenbelasting in de vorm van vignette-systemen die ze daar hebben: https://edalnice.cz/en en https://eznamka.sk/en

Je rijd Oekraïne in, parkeert de wagen bij Olena of een andere partij die je gekozen hebt, neemt de gele kentekenplaten van de wagen af en reist weer naar huis.
Eenmaal thuis ga je naar de RDW of een kentekenloket van een exportbedrijf, levert je gele platen in. Het exportbewijs wat je dan krijgt (met afgeknipte kentekencard er in) die stuur je dan aangetekend per post naar Olena, waarna zij de wagen (die al bij haar in Oekraïne is) kan importeren.

Veel simpelere methode, maar die houd wel in dat je in alles super ordinair moet lijken. Als ze aan de grens niet geloven dat je een ordinaire toerist bent, ga je de grens niet over. En ordinaire toeristen rijden niet in ambulance-voertuigen, brandweerwagens of terreinwagens met camouflage. Tevens vereist het behoorlijk wat vertrouwen van de ontvangende partij, want ze nemen een voertuig aan (en betalen voor iets) wat in de weg staat en onbruikbaar is totdat het exportbewijs per post arriveert.

Ik heb geen ervaring met deze methode; ik heb alles de ingewikkelde maar allicht meer "correcte" manier gedaan. Maar gegeven dat het een stuk minder gedoe en tijdsdruk geeft, is het een weg die het onderzoeken en proberen zeker waard is.

Als altijd: Doe je huiswerk, maak een plan, en heb plezier op je avontuur. Ik ben beschikbaar voor vragen en/of opmerkingen. Maar mocht je dit in het themaforum oorlog in Oekraïne hebben gelezen (mocht iemand het geforward hebben daarnaar) dan kan ik daar niet reageren, enkel lezen. In dat geval stuur een direct message of gebruik mijn telefoon nummer (scherpe ogen hebben die gezien op de voorbeeld factuur).

[ Voor 102% gewijzigd door merethan op 06-04-2025 23:34 ]

Pagina: 1