Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 21:48
Wie kan mee adviseren? Ik zit met een wens voor een systeem camera maar ook een huidige set.
Dit is mijn huidige set, ik heb een brede set objectieven en een goede camera. Maar ik zit met het gewicht en het gemak. De hele set staat mij tegen op gewicht en prakitsch gebruik. De 50-500 gebruik ik bewus top statief dus dat is geen probleem maar de andere objectieven zijn zwaar en toch wat onpraktisch. Zelfs mijn favo de 70-200 is
Canon 80d
Canon 18-200 IS EFS (standaard objectief, is de meest gebruikte)
Canon 10-18 EFS (Wordt binnen gebruikt waar ruimte een issue is, voor auto fotografie)
Canon 50m 1.8 (wordt gebruikt voor ballet voorstellingen)
Canon 70-200 f4 non IS L USM (Mijn favoriet objectief, dagjes uit, dierentuin enz)
Sigma 50-500mm (kort geleden gekocht en gebruikt voor vogel fotografie)

Nu merk ik dat het gewicht en praktisch geheel mij wat tegenstaat en denk ik er aan om een deel of alles te verkopen om zonder cash over te stappen naar een systeemcamera. Ik heb al wat rond gekeken maar kom er nog niet helemaal uit.

Een makkelijk overstap zou zijn naar de Canon M5 systeem camera met een 18-150 objectief, dan verkoop ik de 80d & 18-200IS & 70-200mm, de overige objectieven kan ik met adapter blijven gebruiken.
Voordeel qua kosten goed te doen, wifi en goed bedienbaar touchscreen, EVF
Nadeel, ik hem de EOS m1 gehad en die via zwaar tegen, de M5 lijkt stukken beter te zijn maar ook daar lees ik toch weer over een trage(re) autofocus e.d., sowieso lijk Canon wat achter te lopen op het systeemcam gebied.

Nu heb ik verder geen directe opties omdat mij ervaringg met andere camera's beperkt is maar ook geen idee qua objectief aanbod.

Ik heb afgelopen weekend met de Panasonic DMC-G80 gespeeld maar die voelt wat neppig aan, maar kwaliteit is denk ik niets mis mee.

Ik heb ook kort met een Sony A7 III gespeeld, die is fantastisch maar erg buiten budget, mogelijk een 2e hands Sony A7 II maar die heeft geen touchscreen, en zelfs 2e hands lijkt hij nog een stapje tever te zijn qua prijs. Als ik de reviews lees zijn de Sony's wel koning op het gebied van focus, tracking ed. maar is de bediening op tocuhscreen bij de A6300/A6500 weer matig tov de Canon's. Touchbediening gebruik ik vaak, aanpassen van settings en focus via liveview met touch e.d. Wifi gebruik ik regelmatig om als ik buiten de deur ben toch al wat foto's te kunnen delen via mijn iPhone. De Fujifilm FinePix X-T1 heb ik ook bekeken maar daar lees je ook wisselende reviews van. Het probleem is ook dat negatieve ervaringen veel gedeeld worden maar de andere kant maar beperkt aanbod komt.

Wie heeft er wat gedacht voor mij of ervaringen met overstap?

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/939/40918833784_000ba67a56.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
sys64738 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:16:
Als je lichter wilt, zul je inderdaad compromissen moeten sluiten. Een systeemcamera is ook gewoon maar een camera en geen toverdoosje.

Wil je dezelfde sensor en dezelfde range dan zullen je lenzen ongeveer even groot blijven. Ja je body zou een stuk kleiner kunnen zijn (bv X-T20 of Sony A6x00) maar lenzen ontkomen niet aan de wetten van de natuur. knip

Je kun kijken naar micro-four-thirds camera's. Die hebben een iets kleinere sensor en daardoor kunnen de lenzen ook kleiner gemaakt worden. En door de 2x cropfactor (ipv de 1,5 van je D5300) hebben die lenzen ook meer tele-bereik. Nadeel is wel dat je een kleinere sensor hebt, die dus minder goed presteert bij weinig licht.

Je moet je dus afvragen wat het belangrijkste is. Goede low-light performance? Kleine camera en lenzen? En er zijn nog een batterij aan verschillen die je keuze kunnen beinvloeden. Wil je een elektronische zoeker? Heb je in-body stabilisatie nodig?

knip
Ben begonnen met een iets aangepaste quote uit een vergelijkbaar topic welke eerder vandaag gepost is, Hoop dat sys64738 mij dat vergeeft de gegeven informatie is gewoon goed.

Ter aanvulling, Die Sony full-frames zijn best verleidelijk, Maar je uitgangspunt was lichter en dat is full-frame bijna nooit tegenover crop (wat je nu hebt).
Full-frame en lichter dan wat je nu hebt kan wel maar dan zul je voor prime objectieven moeten kiezen, En er nooit meer dan twee of drie meenemen want anders win je alsnog niets op het totaal gewicht.

-----

Dan een vraag van mij persoonlijk, Wat houd je nu tegen om je camera mee te nemen?
Heb je bijvoorbeeld alles in één tas zitten en neem je dus altijd alles mee, Dan is dat misschien je probleem.
Ga voortaan van te voren een selectie te maken van maximaal twee objectieven en laat de rest thuis, Dat scheelt aanzienlijk in het gewicht.
Ook het soort tas speelt een rol, een goede rugtas haalt het gewicht van je schouders af en verdeelt het over je heupen/rug/schouders een slechte rugtas of een schoudertas gooit alles op je schouders.

Als je al selectief bent in wat je meeneemt dan is er eigenlijk maar één antwoord op je vraag en dat is Micro Four Thirds (Olympus of Panasonic) of een 1'' sensor compact/bridge camera, Bij Sony en Fuji win je per saldo namelijk alleen op het gewicht van de body en dat is lang niet zo veel als de impact van je objectieven welke vrij vaak hetzelfde wegen. (zeker de tele objectieven)

Overigens valt er ook in je huidige set met de verkoop van je 18-200 en de aanschaf van een kortere lens (18-55, 18-135 of misschien iets licht sterkers als de 17-50 f/2.8) al wat te winnen.
In je openingspost schrijf je dat je favoriete objectief de 70-200 is maar je meest gebruikte is de 18-200? Kun je dat toelichten, Of is dat puur vanwege het grotere bereik.

Uit eigen ervaring kan ik je in elk geval wel vertellen dat overstappen van systeem vrijwel nooit kan zonder er geld bij te leggen of iets in te leveren, Zo kan je 50-500 weg en bied het objectieven aanbod voor Sony en Fuji daar geen alternatief voor. (En val alstublieft niet in de adapter valkuil, Dat gaat je hoogstwaarschijnlijk irritaties opleveren.)
Panasonic heeft een mooie maar prijzige 100-400mm (x2= 200-800mm vs 50-500x1,6= 80-800mm) als alternatief voor jouw Sigma.

Die eigen ervaring van mij is in het kort als volgt, (En uiteraard werd dit stukje niet kort dus in een Quote geplaatst.)
Eerst was er crop: Nikon D5100 + 18-55mm > 35mm f/1.8 > 50mm f/1.8 + 105mm f/2.8 Macro
Toen kwam er full-frame: D600 met bovengenoemde 50mm en 105mm
Dat was te groot, zwaar en onprettig in gebruik (te kleine handen/te gorte camera) om altijd mee te nemen dus kwam er een Nikon V1 bij.
Die beviel goed maar was weer te beperkt in bediening en dus,
Volgde er een Olympus OMD E-M10 met 14-42mm pancake en 40-150mm plastic fantastic, Welke aan al mijn wensen voldeed voor zowel compactheid als bediening. Gevolg was wel dat die full-frame Nikon nooit meer meeging.
Er volgde nog een Olympus OMD E-M1, 12-40 f/2.8 en 45mm f/1.8 > 60mm f/2.8 macro > 20mm Panasonic f/1.7
Begin dit jaar werd eindelijk het Nikon spul wat inmiddels al drie jaar ongebruikt in de kast lag ingeruild op een 40-150mm f/2.8 en een tweedehands OMD E-M1. (En ja inderdaad dat is net zo zwaar als de D600 met 105mm macro, Maar mijn grootste struikelblok bij de D600 was vooral de ergonomie, en het gewicht van zoom objectieven daarvoor)

Mijn huidige set is als volgt:
E-M1 met 12-40mm f/2.8
E-M1 met 40-150mm f/2.8
E-M10 Mk.II met naar keuze de 20mm, 45mm, 60mm of 40-150mm plastic fantastic.

Dat past met zijn alle (drie camera's + elk één objectief erop) gezellig in één rugtas, Maar gaat vrijwel nooit allemaal mee.
Afhankelijk van wat ik verwacht te gaan doen maak ik een keuze uit twee camera's met op beide één objectief en daarnaast gaat er hooguit nog een flitser mee.
Afhankelijk van de gemaakte keuze heb ik ook nog een kleiner model van dezelfde tas, Beide tassen verdelen het gewicht heel goed waardoor het niet op mijn schouders leunt.

Ik moet nog uitvinden wat voor elke situatie het prettigst is, Dat gaan we dit jaar ondervinden.
Als ik voor macro en closeup de deur uitga maar ook hier en daar een landschap's foto mee wil pakken wil ik al snel naar alle drie grijpen. Prima als ik niet ver hoeft te lopen, Niet verstandig als ik een hele dag door het bos ga wandelen.
En al het bereik afgedekt hebben is ook helemaal niet nodig heb ik wel geleerd in mijn tijd met de Nikon's en maar één prime erop en verder niks mee.
Goed mijn zeven jaar durende quest naar de/het voor mij ideale camera/systeem heeft niet alleen zeven jaar gekost maar ook aardig wat euro's, Leergeld zullen we het maar noemen.
Ik schat het op ergens tussen de €1000 en €1500 aan afschrijving in amper gebruikte camera's en objectieven, Zal waarschijnlijk meer zijn geweest (€800 op enkel de D600 bijv.) maar ik vind het zo al erg genoeg.

Heb ik ingeleverd aan (theoretische) kwaliteit tegenover de full-frame Nikon? Ja iets, alhoewel relatief. Een foto is kwalitatief immers altijd beter dan geen foto...
En bij daglicht merk ik geen verschil, Maar ik pixel-peep dan ook niet meer. (Toegegeven dat beetje ruis meer is er wel degelijk, Maar ik zie ik niet wanneer ik een foto als bureaublad achtergrond gebruik of uitprint en ophang.)
Kan ik spiegelloze camera's met EVF aanraden? Volmondig ja, Voor mij werkt dat prettiger dan een OFV maar het is zeker niet voor iedereen ideaal.
Ben ik nu tevreden, Jazeker.

-----

Mijn TL;DR advies aan jouw, Kijk/vraag eens rond of je een Olympus of Panasonic camera een weekend/week kunt uitproberen met een van de objectieven die jouw voorkeur zou hebben of huur er eventueel één. (Olympus heeft als het goed is ook het test en wow programma nog lopen.)
Want alleen in de hand houden in een winkel zegt helemaal niets over de langere termijn en daadwerkelijk gebruik.
Als je dan tevreden bent heb je de beste oplossing voor jouw probleem in handen, En mocht het niet voldoen aan jouw wensen/eisen op gebied van resolutie en dynamic range enzovoorts. Dan blijft er helaas weinig over als je echt oprecht een lichtere en meer praktische set wilt.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Het is allemaal behoorlijk persoonlijk (EVF, FF, gewicht, knoppen, etc).Dat zie je hier ook terug in de ervaringen en/of opmerkingen. Daarnaast is niet iedereen even "vrij" in de kijk op keuzes, al dan niet zelf gemaakt. De een is misschien te kritisch terwijl de ander niet kan toegeven die te lichtgelovig was wat de folder beloofd heeft.

Je komt van APS, dus FF is misschien aardig maar geen "must" omdat je het gewend bent. Aangezien je toch in de "Canon-bubble" zit ken je die qua bediening al. De systeemcamera's van Canon blinken niet uit, maar zijn ook weer niet slecht. Als je met de beperkingen kunt leven kun je zelfs je favoriete objectieven hergebruiken en beperk je je inruilverlies.

Andere merken zijn misschien een beetje beter. Sony heeft technisch wel mooie camera's die behoorlijk wat kunnen, maar de bediening heeft bijvoorbeeld niet mijn voorkeur (persoonlijk dus) en de APS objectieven houden niet over qua aanbod en kwaliteit. Dat laatste geldt ondertussen niet meer voor de FE / FF serie, maar die zijn wel flink aan de prijs. Er wordt nog wel met de oude serie (A7) gestunt, maar die is niet te vergelijken met de nieuwste.
Fuji heeft een prettig analoge bediening (persoonlijk), mooi kleuren, mooie objectieven maar is relatief duur. De aangehaalde T1 is nog steeds heel goed maar natuurlijk een "oud" model.
MFT met Panasonic en Olympus hebben mooie camera's en objectieven (ook veel) maar hebben weer een andere afmeting van de sensor met voor/ nadelen.

EVF is inderdaad wel prettig, maar ook dat is persoonlijk. Het nadeel aan systeemcamera's is het hoge accu-verbruik, daar zit nog wel minimaal een factor 2 tussen met "ouderwets".

Proberen dus! Op naar een goed gesorteerde fotozaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Volgens mij zit in de Canon M5 dezelfde sensor als in jouw 80D. Ik weet niet of ze de AF sneller hebben gemaakt dan wat jouw 80D doet in liveview. Misschien is dat een indicatie.

In jouw situatie zou ik gaan voor die M5. Met adapter en 18-150. Daar lever je dan de 80D met 18-200 voor in. Je kunt de andere objectieven dan blijven gebruiken. En je bent wat gewicht kwijt van de body. Groot voordeel is ook dat je dezelfde beeldkwaliteit behoudt. Denk dat nabewerken ook hetzelfde blijft, dus je hoeft niet te wennen aan andere kleuren enzo. Het lijkt mij de minst kostbare en minst lastige optie.

Wel eerst uitproberen in een winkel natuurlijk. Neem je objectieven mee en vraag of je ze met de adapter kunt uitproberen.

Fullframe zou ik niet doen. Is te duur en te zwaar. Een ander systeem erbij is duur. En schakelen tussen twee merken blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft eigenlijk tussen de regels door zelf al antwoord op veel van je vragen ;-)
* Ga je de camera wel vaker meenemen als deze compacter en lichter is ?
* Wat is voor jou de definitie van compacter en lichter?

Je hebt naar camera's gekeken, maar persoonlijk zou ik ook eens kijken naar de objectieven (complete systeem). Zoals hierboven al eens wordt aangehaald. Kun je afvragen of je met de objectieven het gewenste voordeel gaat behalen die je wenst.

Als ik mijn Sony 16-35GM, 24-70GM en 70-200GM vergelijk met de Canon en Nikon varianten, dan zie ik geen voordeel in formaat en en gewicht.

Bij twijfel ga na de winkel test het daar of huur de combinatie eens. De perfecte camera bestaat niet.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
Tot nu toe al bedankt voor het meedenken, ik zal later reageren, kan ik ook nog even nadenken over jullie comments :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik begrijp niet waarom er in de TS staat dat de andere objectieven zwaar en onpraktisch zijn. De canon 50mm 1.8 en de 10-18 zijn zeker niet zwaar (de 10-18mm is maar 250 gram, en de 50mm is circa 150 gram) en erg groot zijn die lenzen ook niet. Lenzen van systeemcamera's kunnen ook zwaar zijn en als ze al lichter zijn dan is het weinig. Zo is de olympus MFT 9-18mm bijv. 150 gram, wat dus maar 100 gram scheelt met de canon 10-18mm terwijl die wel veel duurder is. Andere groothoeklenzen voor systeemcamera's zijn zwaarder dan de canon 10-18. Ook een body van een systeemcamera weegt circa vanaf 375-520 gram oid.

Persoonlijk zou ik de canonset houden en er een systeemcamera bij kopen voor als je een lichter of kleiner iets wil meenemen. Canonlenzen zijn vaak te gebruiken op een systeemcamera via een adapter op bijv. Sony systeemcamera's als je handmatig focust en afziet van autofocus. MFT is duurder qua adapters voor canon.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06
Salvatron schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:41:
Canonlenzen zijn vaak te gebruiken op een systeemcamera via een adapter op bijv. Sony systeemcamera's als je handmatig focust en afziet van autofocus.
AF kan ook prima met bijvoorbeeld een Metabones of Sigma MC-11. Vooral die laatste is relatief goedgkoop, maar heeft wel enkel officie;e support voor een aantal Sigma lenzen. Toch werken relatief veel Canon lensen ook best behoorlijk met die adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb een commlite adapter van 65 euro voor mijn sony nex3 en daar werken de canon lenzen mee zonder autofocus, echter is zo'n ding wel 200-250 gram en maakt het het fototoestel groter waardoor het imo weinig nut heeft om zo'n adapter te gebruiken omdat je dan net zo goed je DSLR kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
@Sato

Ik denk nu al na wat ik mee neem, ik het een Julia fotorugzak en daarnaast gebruik ik een BlackRapid. Alles meenemen voor situaites die niet komen heb ik gelukkig afgeleerd. Waar ik nu vooral mee zit is dat de set groot, lomp en zwaar is en hoe mooi de foto's ook zijn, het is niet leuk om zo rond te lopen. Ik heb een schouder blessuer die soms op speelt en op dat soort momenten laat ik soms de set thuis en doe ik het met mijn iPhone. Maar ja dat valt ook tegen qua gebruik formaat enz.

Dat ik met Sony en Fuji met maar beperkt voordeel heb had ik neit vrwacht maar inderdaad daar lijkt minder gewichts besparing in te zitten.

De 70-200 is favoriet wegens scherpte, snelheid en de kwaliteit, toch is de 18-200 wegens bereik de meest gebruikte. Ook met een dag dierentuin is 70-200 niet altijd het meest handig. Ik heb in het verleden de 70-200 gehad en verkocht samen met een 18-135, daar heb ik toen de 18-200 voor gekocht om he tgemak. Maar de 70-200 toch weer gekocht omdat het betere/fijner lens is dan de 18-200 is.

Ik weet hoe bodemloos soms de omzwervingen kunnen zijn. Daarom probeer ik nu goed na te denken voordat er vanalles gekocht/verkocht wordt. De huur tip is zeker een goed idee.

@Sodela
FF is inderdaad geen doel of must, APS bevalt verder prima.
Het is inderdaad zo dat ik in de Canon hoek zit, en met een adapter een aantal objectieven zou kunnen gebruiken. Dat scheelt in de aanschaf en maakt dat een voergang ook gelijdelijker kan verlopen.

@Kwintessens
In een aantal reviews van de M5 kwam dit ook naarvoren, de 80d en m5 zijn qua sensor vergelijkbaar.

@Superdaantje
Ik heb inderdaad vnl. naar bodies gekeken maar vanmorgen ook naar wat objectieven gekeken en dan valt inderdaad een voordeel van Sony en Fuji weg zoals @sato ook aangaf. Daar had ik totaal nog niet bij stil gestaan. Ik wil echt van de bulk, het gewicht af.

Ik ga sowieso in de winkel voelen maar ja dan wil ik zelf ook een beeld hebben wat haalbaar is qua budget enz. De A7 III voelde heel goed maar ja dat prijskaartje weer niet, den dat was ook met een primelens.

@Salvatron
De objectieven die je aanhaalt zijn ook degende die het mist gebruikt worden, de 50mm 1.8, die zal mogelijk 3x per jaar gebruikt worden, de groothoek zal misschien 10 - 15x per jaar gebruikt worden. Dus deze zouden bijv. ook prima op een M5 kunnen met adapter. De 18-200 en de 70-200 zijn de meest gebruikte en de zwaarste. De 50-500 gebruik ik alleen op statief.

@GENETIX
Een adapter is mooi voor bij de 50-500 maar als ik de 70-200 ook behoud dan schiet ik er weinig mee op.

Bedankt voor de ideeën en gedachte's. Altijd fijn dat er mee gedacht word :-)

De optie van M5 met 15-45 of 18-150 een hele goede, voor de 50-500 kan ik dan een adapter gebruiken. Dat die zwaar is maakt niet uit gezien hij altijd op statief staat. Maar ik zal eerst eens wat reviews gaan lezen van Panasonic en Olympus, dan kan ik daarna ook wat gaan voelen in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Heel erg benieuwd wat je uiteindelijk beslist, persoonlijk zit ik met ongeveer dezelfde soort vraag. Maar ik heb op dit moment alleen een Sony rx100 III en zit niet vast aan een systeem.

Toch denk ik dat je met de Canon 80D en je lenzen het aardig goed voor elkaar hebt. Ik vraag mij af of je zoveel winst behaald uit een systeemcamera. Misschien krijg je een compactere body, maar ook de lenzen daar zijn net zo zwaar en het probleem wat je dan krijgt is dat je met zware lenzen en een kleine body moet rondlopen. Dit staat mij het meest tegen van de Sony a6300 en a6500, ze zijn wel compact maar wat mij betreft te klein.

Misschien is het een idee om een compact camera voor er bij aan te schaffen, eventueel een met een grote range zoals de Sony RX10 series of LUMIX DMC-FZ2000. Dan heb je alles in een compact pakket, maar deze camera's hebben ook de nodige nadelen.
Zelf dacht ik dat de sony RX10 IV een perfecte keus zou zijn vooral met vakanties, maar na het aanschaffen en het schieten van foto's viel het allemaal toch tegen. Vooral de ruis met de 1" sensor en de grote range zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat. Vooral de hoeveelheid ruis wordt dramatisch bij een iso van 800 of meer. Mijn 4 jaar oude rx100 III maakt betere foto's. Zelfs de foto's naast die van een Canon 550d (2011) gelegd met een 70-300 lens en behalve het dynamisch bereik, spraken de foto's van de Canon mij veel meer aan en zagen er beter uit.

Maar gezien het gewicht en formaat belangrijk is, is bovenstaande misschien een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

minder gewicht kan ook met een compacte kitlens (bijv. 12-32 bij panasonic, of 16-50 bij sony) en een compacte body

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06
Tsja, persoonlijk zou ik het ook niet zo zoeken in een lichtere/compactere setup, want die krijg je niet als je veel lensen (en zeker tele) mee wilt nemen.

Wat ik persoonlijk erg waardeer aan de systeemcamera is dat ik _OOK_ de mogelijkheid heb om een compacte setup even mee te nemen, in mijn geval de A6000 met gewone 16-50 kitlens, of evt de Samyang 12mm. En dan waardeer ik het dat ik een "kleine" uitrusting kan kiezen, die ik daardoor wel meeneem terwijl ik de DSLR voorheen thuis zou laten.

Maar als ik echt wat van plan ben, tsja, dan gaat de hele uitrusting mee inclusief een Sigma 150-600 via de MC-11... Compact? Nee. Staat het, de A6000 met 150-600mm is wel humor ;) . Maar vooral fijn dat ik wat flexibeler ben.

TL;DR:
Een systeemcamera stelt je in staat een compacte setup mee te nemen, maar is dat niet per definitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

Een Sony 6x000 is een erg compacte en kleine camera. Koop er een Canon adapter bij en klaar is kees. Tenminste als overgangssituatie. De 16-50 is supercompact maar natuurlijk ook beperkt qua kwaliteit. Wil je dan verdere/betere lenzen dan gaat het toch al snel weer aardig euro's kosten en het bijbehorende gewicht doet een deel van de camera-ergonomie weer teniet.

* Garyu is overgestapt op een A7II (van Nikon, via Fuji en een A6000). Deze camera is nog steeds kleiner dan mijn D90 toendertijd, maar heel veel scheelt het niet. Het glaswerk voor fullframe is groter, zwaarder en duurder. Als die punten belangrijk zijn en je met APS kwaliteit/mogelijkheden tevreden bent, zou je een A6000 /A6300 / A6500 kunnen proberen. Een metabones adapter is relatief duur maar ook vrij goed en met regelmatige updates. Je kunt dan langzaam aan je Canon glas inwisselen of ook niet, en de adapter kun je op een gegeven moment ook weer verkopen als je erachter komt dat je hem toch niet veel gebruikt.

Er zijn best veel mensen met Sony camera's en Canon glas overigens, omdat de Sony bodies relatief betaalbaar, compact en technisch goed zijn. En Canon glas is een stuk meer beschikbaar (ook tweedehands) en qua prijs interessanter. In jouw geval sowieso aangezien je al een bult glaswerk hebt staan.

Bovenstaande is als je openstaat om echt van systeem te wisselen, de bediening van Sony is wel even wennen. Maar dat is ook wel te behappen natuurlijk en went best snel.

Het alternatief is een Canon systeemcamera. Daar heb ik geen ervaring mee maar naar wat ik lees ook nog een goede mogelijkheid.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
Voorlopig heb ik een plan gemaakt, de Sigma 50-500 gaat eruit, die gebruik ik het minste, de keren dat ik hem gebruik is in een foto hut. Dus dan is een 70-200mm bereik ook al goed bruikbaar, gezien je dan relatief dicht bij de voglels zit en rusitg de tijd hebt om foto's te maken.

Als deze is verkocht komt er een systeemcamera terug. Ik twijfel nog tussen een Canon EOS M model (niet de M5 die valt buiten budget) of een Sony A5 ... of A6....
Het zorgt ervoor dat ik een lichtere, praktische meeneem camera heb, en de keren dat ik er serieus op uitga voorlopig de 80d kan gebruiken. Hiermee kan ik ook over langere tijd testen of afscheid nemen van de 80d de juiste keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

MFT heeft naar het schijnt meer en goedkopere lenzen dan Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jjbstolk schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:41:
Voorlopig heb ik een plan gemaakt, de Sigma 50-500 gaat eruit, die gebruik ik het minste, de keren dat ik hem gebruik is in een foto hut. Dus dan is een 70-200mm bereik ook al goed bruikbaar, gezien je dan relatief dicht bij de voglels zit en rusitg de tijd hebt om foto's te maken.

Als deze is verkocht komt er een systeemcamera terug. Ik twijfel nog tussen een Canon EOS M model (niet de M5 die valt buiten budget) of een Sony A5 ... of A6....
Het zorgt ervoor dat ik een lichtere, praktische meeneem camera heb, en de keren dat ik er serieus op uitga voorlopig de 80d kan gebruiken. Hiermee kan ik ook over langere tijd testen of afscheid nemen van de 80d de juiste keuze is.
Persoonlijk nooit een fan geweest van de Canon systeemcamera's. Het was het toch elke keer net niet. Persoonlijk zou ik kijken naar merken als Fujifilm, Olympus, Sony, Panasonic... merken die mooie line up hebben als gaat om systeemcamera, objectieven en accessoires.

De Sony a6300 / Sony a6500 mooie camera's. Waar je met een adapter als Metabone of Sigma gebruik kunt blijven maken van je Canon EF objectieven. Dit wat overstappen wat makkelijker maakt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Salvatron schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 01:17:
MFT heeft naar het schijnt meer en goedkopere lenzen dan Sony.
En is compacter dan de concurrentie.

De Sony 6x00 serie biedt wel goede compacte body's, maar het lensaanbod maakt het op een paar uitzonderingen na onmogelijk de complete kamera compact te houden. Fuji is op dat punt beter, maar imo erg duur. De echte "compactgedachte" is met MFT gewoon het beste uitvoerbaar, door de iets kleinere en vierkantere (4/3 ipv 3/2) sensor.

[ Voor 44% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-05-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
Na veel lezen en nadenken wat ik wilde gaan doen heb ik nu een Sony A5100 aangeschaf en mijn 50-500 Sigma verkocht. De A5100 voelt klein, licht en praktisch. Voorlopig gaan we deze erbij gebruiken en dan ga ik vanzelf merken wat ik in de toekomst verder ga doen.
Waarom deze? Formaat, gewicht, goed reviews, prijs. Kortom voorlopig ka ik weer eens wat anders gaan proberen.

Bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
@TS Mocht je wederom een bepaalde switch overwegen of een camera willen uitproberen voor je 'm koopt, dan is www.disney.com ook nog een goeie tip. Soort airbnb voor fotografen en andere creatieven waar je behoorlijk voordelig kunt huren.

[ Voor 2% gewijzigd door Nomad op 07-06-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:15
Ik heb dezelfde keuze overwogen, ik had een 70d, met een flinke glasbak.
Door onder andere het gewicht merkte ik dat ik hem steeds vaker thuisliet.

De hele bups verkocht, een toenmalig samsung systeem camera teruggekocht waarmee ik op vakantie ben geweest, ding deed prima wat hij moest doen.

Toen trok samsung de stekker uit het systeemcamera programma en moest ik weer kiezen.

Ik ben gegaan voor een canon 100d, de kleinste lichtse DSLR die er voorhanden was. Daarbij een 24mm ef-s lens, en een 18-55. Meer heb ik niet nodig op dit moment.

Ik zou nog wel eens willen kijken naar een goede tele, maar gezien ik 90% met de 24mm doe, zie ik de noodzaak niet van in. Op vakanties neem ik de camera met 24mm mee, en ik kan ermee uit de voeten.

(nu schiet ik een landschapje, hier en daar een portretje van mijn kids en vrouw, dus deze voldoet).

Wat ik niet heb, mis ik ook niet meer, ik heb geen keuze stress meer, ik heb geen 12 kilo glas op mijn rug, geen flitsers, en geen telebereik.

So far so good, maar ik geef geen garantie dat ik niet toch weer terugval in oude gewoonten ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
Gisteren hadden mijn kinderen een race dag bij het TT circuit in Assen. Daar was ik toch weer blij met de beide camera's. De A5000 werkt prima voor dichtbij maar het rijden op het circuit ging toch veel fijner met de 80D en de 70-200mm f4.

Blij dat ik nu nog beide heb.
Pagina: 1