Freesync, het waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-06 05:55
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Gtx 1060 6gb, rx 480 8gb, rx 570 (4/8gb) of rx 580 4gb

Wat is je budget?
Zo een 250 euro max, maar ga de kaart tweedehands aanschaffen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij maakt het dus niet echt uit, ik wil de beste game-ervaring en twijfel dus of freesync de 15-20 fps verschil tussen de rx 570 en 1060 6gb waard is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

Ik ga het gebruiken met een i5 8400 8gb ram systeem. En de vraag is dus of freesync het waard is om een flink stuk fps te verliezen, de prijs zal bij de videokaarten ongeveer evenhoog liggen dus dit is niet een punt om te overwegen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Freesync zit niet bij Nvidia...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yasincelebi
MAX3400 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:17:
Freesync zit niet bij Nvidia...
Dat is juist mijn punt, de 1060 6gb is een stuk sterker dan de amd met dezelfde prijs maar ze hebben wel freesync en nvidia dus niet. Mijn vraag is dus: is de wat meer fps of freesync met de amd videokaart handiger voor een betere game ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:26
Yasincelebi schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:21:
[...]

Dat is juist mijn punt, de 1060 6gb is een stuk sterker dan de amd met dezelfde prijs maar ze hebben wel freesync en nvidia dus niet. Mijn vraag is dus: is de wat meer fps of freesync met de amd videokaart handiger voor een betere game ervaring
Die is echt niet in alles sterker hoor, ze maken elkaar niet zoveel.

Heb je een monitor die freesync ondersteund? Anders heb je er sowieso niets aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Yasincelebi schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:21:
[...]

Nvidia heeft wel Gsync, moet je monitor net als bij Feesync overigens wel ondersteunen. Monitoren met Gsync zijn wel duurder vanwege licentie kosten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:18
Als een RX570 net zo duur is als een GTX1060 6GB, dan heb je óf een prima GTX1060 deal, óf een te dure RX570. Ondanks dat dat niet je vraag is, ligt daar een beetje de kern van je probleem.

Beter: zoek even door naar een betaalbare RX580. Onlangs kwam deze langs: https://nl.pepper.com/aan...te-aorus-rx-580-8gb-68205
Dan heb je een kaart die zeker in DX12, zeker met de nieuwste drivers, over het algemeen sneller is dan een 1060. Freesync is dan slechts een extra (maar wel heel waardevolle) winst.

Verder is het nogal afhankelijk van de resolutie, framerate en welke games je speelt. De ene game draait beter op AMD, de ander beter op Nvidia. Gemiddeld is het redelijk in evenwicht, maar mocht je toevallig enkel Nvidia-games spelen...

Speel je vooral AAA-titels zoals GTA, Far Cry 5, en verwacht je een framerate die rond de 50-60hz schommelt en heb je een 60hz Freesync display? No-brainer: ga voor AMD. Bij Nvidia krijg je ofwel tearing, ofwel lock je met v-sync op een dramatische 30hz.

Heb je een 144hz scherm en/of speel je vooral 'lichte' games die je toch wel op een stabiele framerate gaat krijgen? En kan je geen goedkope AMD-kaart vinden? Dan kan je beter een 1060 6GB halen.

Mocht je het aandurven: op V&A hier op Tweakers kan je wellicht een goede videokaartendeal scoren.
Edit: ik zie dat je dat sowieso van plan bent. Persoonlijk sta ik vrij positief tegenover videokaarten die voor mining gebruikt zijn, maar lees je wel goed in over de risico's. Weet wat je koopt, koop bij een betrouwbare Tweaker (let op de V&A rating) en garantie bij een Nederlandse shop of bij een fabrikant die niet moeilijk doet is zeker aan te raden.
De tweedehandsprijzen van een RX580 en een GTX1060 6GB liggen zo dicht bij elkaar dat het tientjeswerk is.

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 23-05-2018 23:37 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
Richh schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:33:
Als een RX570 net zo duur is als een GTX1060 6GB, dan heb je óf een prima GTX1060 deal, óf een te dure RX570. Ondanks dat dat niet je vraag is, ligt daar een beetje de kern van je probleem.

Beter: zoek even door naar een betaalbare RX580. Onlangs kwam deze langs: https://nl.pepper.com/aan...te-aorus-rx-580-8gb-68205
Dan heb je een kaart die zeker in DX12, zeker met de nieuwste drivers, over het algemeen sneller is dan een 1060. Freesync is dan slechts een extra (maar wel heel waardevolle) winst.

Verder is het nogal afhankelijk van de resolutie, framerate en welke games je speelt. De ene game draait beter op AMD, de ander beter op Nvidia. Gemiddeld is het redelijk in evenwicht, maar mocht je toevallig enkel Nvidia-games spelen...

Speel je vooral AAA-titels zoals GTA, Far Cry 5, en verwacht je een framerate die rond de 50-60hz schommelt en heb je een 60hz Freesync display? No-brainer: ga voor AMD. Bij Nvidia krijg je ofwel tearing, ofwel lock je met v-sync op een dramatische 30hz.

Heb je een 144hz scherm en/of speel je vooral 'lichte' games die je toch wel op een stabiele framerate gaat krijgen? En kan je geen goedkope AMD-kaart vinden? Dan kan je beter een 1060 6GB halen.

Mocht je het aandurven: op V&A hier op Tweakers kan je wellicht een goede videokaartendeal scoren.
Edit: ik zie dat je dat sowieso van plan bent. Persoonlijk sta ik vrij positief tegenover videokaarten die voor mining gebruikt zijn, maar lees je wel goed in over de risico's. Weet wat je koopt, koop bij een betrouwbare Tweaker (let op de V&A rating) en garantie bij een Nederlandse shop of bij een fabrikant die niet moeilijk doet is zeker aan te raden.
De tweedehandsprijzen van een RX580 en een GTX1060 6GB liggen zo dicht bij elkaar dat het tientjeswerk is.
Bedankt voor de zeer waardevolle informatie!
Ik vroeg me af of een rx 570 4gb goed genoeg is voor zo een 2 jaar om op 1080p en met medium of hoger ( als het mogelijk is) settings zo een 70-80 fps te halen. Ik ga namelijk een freesync monitor aanschaffen met 75 hertz en dan wil ik wel het liefst een amd videokaart voor die freesync en natuurlijk dat hij wel überhaupt 70+ fps kan halen al is dit met medium settings. Mijn vraag hierbij is, welke amd videokaart is genoeg kwa prestaties om ongeveer aan mijn wensen te voldoen? Als ik dit weet ga ik dan een zo goed mogelijke deal zoeken bij v.a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
Tsurany schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:24:
[...]

Nvidia heeft wel Gsync, moet je monitor net als bij Feesync overigens wel ondersteunen. Monitoren met Gsync zijn wel duurder vanwege licentie kosten.
Klopt, maar g sync is sowieso geen optie omdat ik op dit moment geen monitor heb en dat geld beter kan spenderen aan een wat betere pc dan aan een monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
418O2 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:23:
[...]

Die is echt niet in alles sterker hoor, ze maken elkaar niet zoveel.

Heb je een monitor die freesync ondersteund? Anders heb je er sowieso niets aan
Op dit moment moet ik nog een monitor aanschaffen. Dit wordt een 75 hertz met freesync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:26
Yasincelebi schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:54:
[...]

Op dit moment moet ik nog een monitor aanschaffen. Dit wordt een 75 hertz met freesync.
Oké. Ik zou dan een rx580 zoeken. Dan kan je wel even vooruit. Freesync/Gsync is echt een fijne toevoeging, ik zou niet meer zonder willen

Volgende keer graag in 1 reactie reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Yasincelebi schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:51:
[...]

Bedankt voor de zeer waardevolle informatie!
Ik vroeg me af of een rx 570 4gb goed genoeg is voor zo een 2 jaar om op 1080p en met medium of hoger ( als het mogelijk is) settings zo een 70-80 fps te halen. Ik ga namelijk een freesync monitor aanschaffen met 75 hertz en dan wil ik wel het liefst een amd videokaart voor die freesync en natuurlijk dat hij wel überhaupt 70+ fps kan halen al is dit met medium settings. Mijn vraag hierbij is, welke amd videokaart is genoeg kwa prestaties om ongeveer aan mijn wensen te voldoen? Als ik dit weet ga ik dan een zo goed mogelijke deal zoeken bij v.a
Ja, dat moet wel lukken ;)

Al zou ik voor een RX580 gaan. De prijsverschillen zijn minimaal, maar de RX580 (en 480) hebben net iets meer rekenkracht. 4GB videogeheugen is voor 1080p in principe voldoende, maar zeker op de tweedehandsmarkt is het verschil tussen een RX570 4GB en een RX580 8GB maar een paar tientjes. Ik denk dat dat het wel waard is.
Denk niet alleen aan de huidige waarde en de huidige eisen van games, maar ook aan toekomstige games die over 2 jaar uitkomen en ten slotte de restwaarde als je over 2 jaar gaat upgraden en waarschijnlijk je huidige kaart wil verkopen.

Let ook op dat sommige monitoren met Freesync support enkel 75hz doen in Freesync mode. Mocht je toch voor een GTX1060 kiezen, dan kan je op die schermen soms maar tot 60hz scoren (mijn LG 34UC88-B doet dat bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
Richh schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:57:
[...]

Ja, dat moet wel lukken ;)

Al zou ik voor een RX580 gaan. De prijsverschillen zijn minimaal, maar de RX580 (en 480) hebben net iets meer rekenkracht. 4GB videogeheugen is voor 1080p in principe voldoende, maar zeker op de tweedehandsmarkt is het verschil tussen een RX570 4GB en een RX580 8GB maar een paar tientjes. Ik denk dat dat het wel waard is.
Denk niet alleen aan de huidige waarde en de huidige eisen van games, maar ook aan toekomstige games die over 2 jaar uitkomen en ten slotte de restwaarde als je over 2 jaar gaat upgraden en waarschijnlijk je huidige kaart wil verkopen.

Let ook op dat sommige monitoren met Freesync support enkel 75hz doen in Freesync mode. Mocht je toch voor een GTX1060 kiezen, dan kan je op die schermen soms maar tot 60hz scoren (mijn LG 34UC88-B doet dat bijvoorbeeld).
Bedankt! En nog een laatste vraag, is het verschil tussen de 480 (4 of 8gb) en 580 (4 of 8gb) groot of maakt het in principe niet uit welke ik koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Yasincelebi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:03:
[...]

Bedankt! En nog een laatste vraag, is het verschil tussen de 480 (4 of 8gb) en 580 (4 of 8gb) groot of maakt het in principe niet uit welke ik koop?
Ik heb zelf een RX580 8GB voor 350 euro kunnen kopen op de V&A.
De RX580 is natuurlijk nieuwer en een stukje sneller. Het enige grote verschil zit hem in het spel PUBG, welke ik vaak speel. Op 1080p met alles op max haal je met de RX480 ''maar'' 52 fps gemiddeld, de RX580 haalt dan 66 fps.
RX480 is wellicht goedkoper, maar imo vind ik het zelf fijn als ik de nieuwste hardware in huis heb (ook al is de RX580 helemaal niet zo heel ''jong'' meer :P)

Over Freesync: ik heb zelf ook een AOC Freesync monitor die op 75Hz kan. Ik merk echt enorm veel verschil tussen mijn 60Hz non-Freesync LG monitor. Windows voelt echt veel vloeiender in dagelijks gebruik maar ook in games heb je natuurlijk een heel stuk minder tearing (alhoewel het niet compleet weg is bij mij, het is wel echt een stuk minder dan op een Non-freesync monitor ;)) en voelt alles ook echt veel vloeiender. Natuurlijk moet je dan wel meer dan 75fps krijgen in games om het verschil te merken, anders lockt de monitor alsnog de Hz op de hoeveelheid fps die je krijgt...

[ Voor 28% gewijzigd door d22wth op 24-05-2018 00:19 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Yasincelebi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:03:
[...]

Ze hebben precies dezelfde chip, hetzelfde geheugen, dezelfde specs, dezelfde driversupport. Op 1 ding na: de kloksnelheid. Die ligt bij de 580 op maximaal 1340 MHz en bij de 480 op 1266 MHz. Het prestatieverschil is (net als het verschil in kloksnelheid) zo'n 7%.
Heel exact is dat niet, want veel kaarten (zowel 480 als 580) zijn standaard iets hoger dan bovenstaande snelheden geklokt.

Een RX480 is echter wel een paar jaar ouder. Vermoedelijk kan je de garantie vergeten en dat is bij een ex-mining kaart best een risico extra. Maar ook als gaming-only kaart heeft 'ie gewoon meer draaiuren gehad. En hoewel het dezelfde chip is, restwaarde is ook weer een verhaal.

Afhankelijk van de prijs kan je prima voor een RX480 gaan, maar opnieuw: als de 580 maar een paar tientjes duurder is zou ik die nemen. Voor 1080p gaming is het verschil tussen 4GB en 8GB klein. Maar gekeken naar dat de kaart nog 2 jaar mee moet en games steeds meer VRAM gebruiken en dat het prijsverschil klein is, zou ik zelf de 8GB nemen.

Het is uiteindelijk afhankelijk van hoeveel waarde je aan ~€30 hecht en afhankelijk van hoelang je op 1080p blijft gamen en hoeveel geheugen toekomstige games nodig hebben, een persoonlijke afweging die alleen jij kan maken :)
Zelf zou ik een 580 8GB halen, maar als je een écht goede deal kan maken op een RX480 4GB waarvan je weet hoe hij gebruikt is, misschien met garantie... dan snap ik dat ook wel weer en daar kan je ook prima mee uit de voeten de komende tijd.
d22wth schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:17:
[...]

Ik heb zelf een RX580 8GB voor 350 euro kunnen kopen op de V&A.
De RX580 is natuurlijk nieuwer en een stukje sneller. Het enige grote verschil zit hem in het spel PUBG, welke ik vaak speel. Op 1080p met alles op max haal je met de RX480 ''maar'' 52 fps gemiddeld, de RX580 haalt dan 66 fps.
RX480 is wellicht goedkoper, maar imo vind ik het zelf fijn als ik de nieuwste hardware in huis heb (ook al is de RX580 helemaal niet zo heel ''jong'' meer :P)
Tegenwoordig moet dat wel lukken voor €100 minder :P
Het verhaal over PUBG lijkt me sterk. Beide kaarten genieten dezelfde drivers en hebben dezelfde chips. Ik vermoed dat je benchmarks met je eigen resultaten vergelijkt; dit verschil komt door drivers. Het verschil tussen beide kaarten zal nooit groter dan 10% zijn, dus 60fps tegen 66fps.
En nieuwste hardware is dus relatief, omdat de 580 eigenlijk gewoon een 480 is met een nieuw stickertje en een iets hogere kloksnelheid. Achterlopen doe je niet met een 480 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 24-05-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Richh schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:21:
[...]

[...]

Het verhaal over PUBG lijkt me sterk. Beide kaarten genieten dezelfde drivers en hebben dezelfde chips. Ik vermoed dat je benchmarks met je eigen resultaten vergelijkt; dit verschil komt door drivers. Het verschil tussen beide kaarten zal nooit groter dan 10% zijn, dus 60fps tegen 66fps.
En nieuwste hardware is dus relatief, omdat de 580 eigenlijk gewoon een 480 is met een nieuw stickertje en een iets hogere kloksnelheid. Achterlopen doe je niet met een 480 ;)
Zal wel inderdaad, ik had het trouwens vergeleken met een vriend van mij, die een Ryzen 5 1600 heeft met 16gb ram en een RX480. Wellicht dat hij zijn drivers nooit update, omdat ik wel degelijk van hem hoor dat hij PUBG niet op ultra kan spelen (iig niet op of boven 60fps :P)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
d22wth schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:25:
[...]

Zal wel inderdaad, ik had het trouwens vergeleken met een vriend van mij, die een Ryzen 5 1600 heeft met 16gb ram en een RX480. Wellicht dat hij zijn drivers nooit update, omdat ik wel degelijk van hem hoor dat hij PUBG niet op ultra kan spelen (iig niet op of boven 60fps :P)
Het kan ook maar zo dat jouw i5 6400 een betere singlecore performance heeft. PUBG is behoorlijk ongeoptimaliseerd, de ene config doet het beter dan de ander en die game is vrij onvoorspelbaar :P

Maar drivers hebben een flinke impact, in maart kwam er nog een driver uit die +11% in PUBG beloofde bijvoorbeeld nieuws: AMD komt met driver die framerate in e-sportsgames als PUBG lijkt te ...

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 24-05-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
Richh schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:21:
[...]

Ze hebben precies dezelfde chip, hetzelfde geheugen, dezelfde specs, dezelfde driversupport. Op 1 ding na: de kloksnelheid. Die ligt bij de 580 op maximaal 1340 MHz en bij de 480 op 1266 MHz. Het prestatieverschil is (net als het verschil in kloksnelheid) zo'n 7%.
Heel exact is dat niet, want veel kaarten (zowel 480 als 580) zijn standaard iets hoger dan bovenstaande snelheden geklokt.

Een RX480 is echter wel een paar jaar ouder. Vermoedelijk kan je de garantie vergeten en dat is bij een ex-mining kaart best een risico extra. Maar ook als gaming-only kaart heeft 'ie gewoon meer draaiuren gehad. En hoewel het dezelfde chip is, restwaarde is ook weer een verhaal.

Afhankelijk van de prijs kan je prima voor een RX480 gaan, maar opnieuw: als de 580 maar een paar tientjes duurder is zou ik die nemen. Voor 1080p gaming is het verschil tussen 4GB en 8GB klein. Maar gekeken naar dat de kaart nog 2 jaar mee moet en games steeds meer VRAM gebruiken en dat het prijsverschil klein is, zou ik zelf de 8GB nemen.

Het is uiteindelijk afhankelijk van hoeveel waarde je aan ~€30 hecht en afhankelijk van hoelang je op 1080p blijft gamen en hoeveel geheugen toekomstige games nodig hebben, een persoonlijke afweging die alleen jij kan maken :)
Zelf zou ik een 580 8GB halen, maar als je een écht goede deal kan maken op een RX480 4GB waarvan je weet hoe hij gebruikt is, misschien met garantie... dan snap ik dat ook wel weer en daar kan je ook prima mee uit de voeten de komende tijd.

[...]

Bedankt voor de goede info😁

Ik kwam net bij een benchmark filmpje terecht waar de rx 480 8gb en de rx 570 4gb werden vergeleken. Viel me op dat de 480 steeds met 1-3 fps won dus in feite waren ze eigenlijk gelijk. Is het dan een betere optie om de 570 4gb aan te schaffen omdat hier over het algemeen nog garantie opzit, meestal goedkoper is, en eigenlijk hetzelfde presteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Yasincelebi schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:54:
[...]

Bedankt voor de goede info😁

Ik kwam net bij een benchmark filmpje terecht waar de rx 480 8gb en de rx 570 4gb werden vergeleken. Viel me op dat de 480 steeds met 1-3 fps won dus in feite waren ze eigenlijk gelijk. Is het dan een betere optie om de 570 4gb aan te schaffen omdat hier over het algemeen nog garantie opzit, meestal goedkoper is, en eigenlijk hetzelfde presteert?
Uiteindelijk hebben we het sowieso over prestatieverschillen van ongeveer 5fps als de RX580 8GB ~60fps doet.
Dat lijkt heel weinig, maar ook dat is ongeveer 10% immers ;)

Ik weet niet welke benchmark je bekeek (en hoe relevant de CPU nog meespeelde in dat verhaal) maar inderdaad het verschil tussen de 570 4GB en 480 8GB is vrij klein. Het prijsverschil is ook klein :P

Punt is: alles zit vrij dicht bij elkaar. De prijzen liggen ook dicht bij elkaar. Een 5% duurdere kaart is ook zo'n 5% sneller. Het is een redelijk lineair verband en daarin kan je eigenlijk niet een foute keuze maken (muv defecte kaarten natuurlijk).
Ja, de 570 4GB is een prima keuze en daar ga je prima mee kunnen gamen.

Mijn persoonlijke advies zou zijn, ga voor de dikste kaart, die 580 8GB. Je hebt het langste plezier van net iets meer performance, je hebt waarschijnlijk meer zekerheid met garantie dan met de 4xx-serie en waarschijnlijk ook een klein beetje meer restwaarde.

Als ik dan zie dat een 570 4GB waar een half jaar op gemined is €239 kost op V&A en er een RX580 8GB non-mining voor €270 weg mag, dan zou ik sowieso de laatste kiezen. Er vanuitgaande dat beide kopers de waarheid spreken, betrouwbaar zijn en dergelijke natuurlijk - maar dat, en de onderhandelingen, zijn aan jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tik lekker een tweedehands Amd Fury op de kop. Die kun je voor dezelfde prijs krijgen. Dan heb je een kaart die sneller is dan de genoemde nieuwe kaarten, heb je freesync. En als je overklokt heb je een kaart in het high-end segment. En als DX12 en Vulkan eindelijk in de meeste games het levenslicht zien, is multi GPU weer terug van weg geweest en kun je op een later tijdstip een tweede Fury bij kopen, waarmee je GPU power een stuk boven de 1080TI komt te liggen voor een fractie van die prijs.

En in tegenstelling tot de genoemde kaarten, haalt een Fury in elke game op 1080P max settings boven de 75 fps.

[ Voor 10% gewijzigd door Seth_Chaos op 24-05-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:14
Free/G sync is niet het geld waard.

Gewoon je refreshrate op 50/60 Hz zetten en klaar, geen drops, anders zet je de frames vast via Nvidia inspector.

Een gtx 1060/ rx 570 lijkt mij geen goede investment gezien die kaarten niet bepaald goed meer zijn, en veeeeel te duur door de mining geouwehoer, straks koop jij een mine card voor 250 en is die na een maand dood, weg geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-06 20:16
Als je vsync gebruikt mag je nooit onder de verversing van je monitor komen, anders wordt hij gehalveerd. Met freesync maakt het niet zoveel uit als hij af en toe dips heeft daar beneden, in dat opzicht is mijn ervaring dat je de settings met freesync wat hoger kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Voor een Fury valt ook zeker wat te zeggen! Zijn vaak wel iets duurder, ze gebruiken meer stroom en de waterkoeling heeft voor- en nadelen, maar zeker een interessante keuze.

@Joeri.Bijlsma je gaat toch niet iemand die op 1080p speelt minimaal een nog veel duurdere 1070/1080 aanraden? Dat is tamelijk nutteloos. En ook die kaarten zijn onder miners veelgebruikt.
Het voordeel aan Freesync is dus precies dat je met 45-60fps nog een vloeiende ervaring hebt icm Freesync, terwijl een Nvidia kaart op V-sync onder de 60fps direct een terugval krijgt naar 30fps. Via Nvidia Inspector of via AMD's software kan je altijd een maximale framerate opgeven, het is inderdaad aan te raden om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
d22wth schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:17:
[...]

Over Freesync: ik heb zelf ook een AOC Freesync monitor die op 75Hz kan. Ik merk echt enorm veel verschil tussen mijn 60Hz non-Freesync LG monitor. Windows voelt echt veel vloeiender in dagelijks gebruik maar ook in games heb je natuurlijk een heel stuk minder tearing (alhoewel het niet compleet weg is bij mij, het is wel echt een stuk minder dan op een Non-freesync monitor ;)) en voelt alles ook echt veel vloeiender. Natuurlijk moet je dan wel meer dan 75fps krijgen in games om het verschil te merken, anders lockt de monitor alsnog de Hz op de hoeveelheid fps die je krijgt...
Volgens mij doet Freesync geen drol in Windows zelf, gezien de framerate dan gewoon op 60 fps (bij een 60Hz monitor) is gelocked. Net als dat juist het doel is dat je niet >= 75 fps hoeft te halen bij een 75Hz monitor. Idealiter natuurlijk wel, maar dan heb je geen Freesync nodig, dan voldoet V-Sync prima. Het voordeel van Freesync is juist dat op lagere FPS je scherm lockt op die FPS in plaats van zijn standaard FPS.

En tja, moet je ervoor gaan? Ik heb een 144Hz Freesync scherm, dus op hogere refresh rates zal het allicht minder nodig zijn. Nu staat het ook gewoon permanent aan, dus ik heb al een tijd geen vergelijk meer gemaakt. Toen ik dat wel deed, moet ik echter toegeven dat hoewel in de demo applicatie ik een duidelijk verschil zag, in spellen ik geen groot verschil zag.

Mogelijkheden:
Als je V-sync aan hebt (en niet gegarandeerd je monitor refresh rate haalt), kan je last van stuttering krijgen. Sommige hebben daar weinig last van, ik vind het verschrikkelijk -> V-sync aan is geen optie voor mij.

Als je V-sync uit hebt staan, kan je last van tearing krijgen. Sommige vinden dat verschrikkelijk, ik heb er persoonlijk weinig last van.

Heb je van beide bovenstaande effecten last, dan is Freesync een goede oplossing (of een PC die gegarandeerd je ververssnelheid van je monitor haalt bij elk spel, maar dat is duurder). Heb je maar van één van beide last, dan kan je het met V-sync aan danwel uit oplossen.

Ik heb overigens een Fury hier, de niet X die gewoon luchtgekoeld is. Vraagt wel wat van je voeding, en dat ding is echt lomp zwaar. Maar verder een prima semi-passive koeling die stil is. (Lang leve cryptominers, die heb ik 1.5 jaar geleden nieuw gekocht voor €350 ofzo, dat betaal je zo te zien nu nog bijna tweedehands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasincelebi
Sissors schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:53:
[...]

Volgens mij doet Freesync geen drol in Windows zelf, gezien de framerate dan gewoon op 60 fps (bij een 60Hz monitor) is gelocked. Net als dat juist het doel is dat je niet >= 75 fps hoeft te halen bij een 75Hz monitor. Idealiter natuurlijk wel, maar dan heb je geen Freesync nodig, dan voldoet V-Sync prima. Het voordeel van Freesync is juist dat op lagere FPS je scherm lockt op die FPS in plaats van zijn standaard FPS.

En tja, moet je ervoor gaan? Ik heb een 144Hz Freesync scherm, dus op hogere refresh rates zal het allicht minder nodig zijn. Nu staat het ook gewoon permanent aan, dus ik heb al een tijd geen vergelijk meer gemaakt. Toen ik dat wel deed, moet ik echter toegeven dat hoewel in de demo applicatie ik een duidelijk verschil zag, in spellen ik geen groot verschil zag.

Mogelijkheden:
Als je V-sync aan hebt (en niet gegarandeerd je monitor refresh rate haalt), kan je last van stuttering krijgen. Sommige hebben daar weinig last van, ik vind het verschrikkelijk -> V-sync aan is geen optie voor mij.

Als je V-sync uit hebt staan, kan je last van tearing krijgen. Sommige vinden dat verschrikkelijk, ik heb er persoonlijk weinig last van.

Heb je van beide bovenstaande effecten last, dan is Freesync een goede oplossing (of een PC die gegarandeerd je ververssnelheid van je monitor haalt bij elk spel, maar dat is duurder). Heb je maar van één van beide last, dan kan je het met V-sync aan danwel uit oplossen.

Ik heb overigens een Fury hier, de niet X die gewoon luchtgekoeld is. Vraagt wel wat van je voeding, en dat ding is echt lomp zwaar. Maar verder een prima semi-passive koeling die stil is. (Lang leve cryptominers, die heb ik 1.5 jaar geleden nieuw gekocht voor €350 ofzo, dat betaal je zo te zien nu nog bijna tweedehands).
Bedankt voor de info😁

Het is dat ik de pc nog moet bouwen, en weet dus niet van wat ik last ga krijgen, echter lees ik overal dat mensen die freesync gebruikt hebben nooit meer terug willen en dat het echt een groot verschil maakt. Vandaar ga ik direct freesync gebruiken met een 75 hertz monitor zodat ik de beste game ervaring krijg. Als ik de 75 fps niet haal doe ik wel gewoon de settings omlaag, dus dat komt goed hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Ik zou bijna willen zeggen, doe eens gek en koop voor €150-200 een R9 290X. Een heel stuk goedkoper dan een RX en ondersteunt ook FreeSync. Volgens mij is die heel dicht bij de RX qua performance.
Let wel dat je dan niet de reference kaart neemt maar bijv. XFX, MSI of Sapphire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:55
Zonder nou al te partijdig te zijn zou ik in dit segment zeker voor AMD icm een Freesync scherm gaan. Op 1080P 75Hz kom je dan al gauw op een RX580 of Fury uit. Zeker die eerste kun je prima krijgen voor iets meer dan 250 euro weet ik uit betrouwbare bron :9

[ Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 24-05-2018 13:13 ]

Pagina: 1