Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS niet bereikbaar op router + AP met zelfde subnet(DD-WRT)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bobob21
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 11:58
met wat moeite heb ik zowel op de router als op access point een gastennetwerk draaien naast het reguliere netwerk. Sindsdien kan ik echter niet meer vanaf mijn PC de NAS bereiken, terwijl beide apparaten wel in het zelfde subnet zitten. Wie weet waar dit aan zou kunnen liggen?

Meer details:

In de meterkast heb ik de Ziggo Connect Box in bridge mode verbonden met een Netgear router die is voorzien van DD-WRT. De DHCP staat hiervan aan. Het IP adres is 192.168.1.1. Aan de router is een NAS aangesloten en de AP boven die in de studeerkamer staat (beide bedraad).

Boven staat de AP. Dit is een Ziggo Extra AP a.k.a. TP-Link Archer C7. Deze heb ik ook van DD-WRT voorzien. De DHCP staat uit en WAN disabled. Het adres is 192.168.1.2.

Om de router een gastennetwerk te laten draaien, heb ik deze tutorial gevolgd: http://www.alexlaird.com/2013/03/dd-wrt-guest-wireless/

Om de AP een gastennetwerk te laten draaien, heb ik deze tutorial gevolgd:https://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=1047143#1047143

Dit lijkt goed te werken. Alle draadloze devices hebben toegang tot het internet, zowel via de router als via de AP. Als ik via de private network verbinding maak met de Plex server die ik op mijn PC heb draaien, dan werkt dat. Als ik dat via de gastennetwerk probeer, dan lukt dat niet. Zoals je mag verwachten.

So far, so good. Maar ik kan mijn NAS helemaal niet meer bereiken via mijn PC. Let op: NAS is dus verbonden aan mijn router, mijn PC is bedraad verbonden aan mijn AP. In DD-WRT interface van mijn router zie ik wel dat beide apparaten een IP adres hebben gekregen en dat beide apparaten in hetzelfde subnet vallen (192.168.1.112 en 192.168.1.122).

Wat doe ik fout? Is het een instelling op de router, AP of NAS? Ligt het aan een van de firewall rules die in de tutorial staan? Ik ga er vanuit dat deze alleen het verkeer van het gastennetwerk (192.1.5.*) onderdrukken.

<edit>
met NAS niet bereiken bedoel ik:
- In Windows Verkenner is deze niet terug te vinden onder Netwerk
- Ik kan de webinterface niet bereiken via het IP adres dat is uitgereikt (die ik via DD-WRT heb herleid)
- find.synology.com vindt niks
- de Synology Assistant tool vind ook niks terug op het netwerk
</edit>

[ Voor 7% gewijzigd door bobob21 op 23-05-2018 18:41 ]

Beste antwoord (via rens-br op 24-05-2018 12:00)

• bobob21
Pffft. Ben achter de (suffe) fout gekomen.

Het feit dat ik de Plex wel via de private network kon benaderen, maar niet de NAS deed me vermoeden dat mijn router/AP instellingen wel goed stonden. Heb mijn NAS gereset. Toen kon ik de NAS wel benaderen en kwam ik er achter dat ik (jaren geleden) een firewall rule had ingesteld dat de NAS alleen vanaf 192.168.172.* te benaderen is. Mijn nieuwe private network zit echter in de 192.168.1.* range

Case closed

Alle reacties

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Die guide houdt geen rekening met een gescheiden AP. Je hebt de DHCP server op het AP dus ook geactiveerd? In dat geval zou ik deze eens uitschakelen, je lease vernieuwen en het nogmaals proberen.

• bobob21
Nee, DHCP van de AP staat uit. Bij Status-Sys Info staat ook dat de DHCP server disabled is

(DNSMasq staat wel aan, inclusief de commando's die in de tutorial staan).

[ Voor 69% gewijzigd door bobob21 op 23-05-2018 19:37 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:46
Het is mij nu niet zo duidelijk, maar: is je NAS bedraad verbonden met de router? Of draadloos?

Indien draadloos, kan je ergens iets van een 'wireless isolation' of 'AP isolation' vinden in router en/of access point? En die op 'disabled' zetten?

• bobob21
NAS en AP zijn bedraad aan router aangesloten. PC is bedraad op AP aangesloten.

Acties:
  • Beste antwoord

• bobob21
Pffft. Ben achter de (suffe) fout gekomen.

Het feit dat ik de Plex wel via de private network kon benaderen, maar niet de NAS deed me vermoeden dat mijn router/AP instellingen wel goed stonden. Heb mijn NAS gereset. Toen kon ik de NAS wel benaderen en kwam ik er achter dat ik (jaren geleden) een firewall rule had ingesteld dat de NAS alleen vanaf 192.168.172.* te benaderen is. Mijn nieuwe private network zit echter in de 192.168.1.* range

Case closed
Pagina: 1