Wat is de beste manier om elektronica te verzenden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn vraag:

Hoe kan ik het beste elektronica verzenden als ik de originele verpakking niet meer heb?

Het betreft bijvoorbeeld de verzending van een processor, moederbord, RAM-geheugen of videokaart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Is lees her en der op het internet dingen over ESD-zakjes (anti-statische zakjes). Wat mij een goed idee lijkt is een anti-statisch zakje, omhuld met een laag bubble-folie in een doosje afgetopt met proppen krantenpapier zodat de elektronica niet kan rammelen in de doos.

Heeft er iemand nog tips/tricks/advies/andere ideeën?

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Sowieso altijd breekbaar op doos/dozen zetten en aangetekend versturen. Foto's maken dat je het onbeschadigd hebt ingepakt en foto's van eventueel mankementen die er al aanwezig zijn (bijv. krasjes e.d.),is tegenwoordig ook geen overbodige luxe. Mocht het dan toch kapot aankomen of koper/winkel begint te zeuren dat het kapot is (en wellicht hebben zij het dan zelf gedaan), heb jij bewijs dat jij het in ieder geval niet hebt gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door DaLoona op 23-05-2018 17:58 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Om dergelijke onenigheid te voorkomen lijkt het mij naast het fotograferen van mogelijke gebreken ook goed om expliciet af te spreken wie er verantwoordelijk is voor schade tijdens de verzending. Is dit mogelijk binnen de wet of is de verzender/verkopende partij altijd de schuldige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Tenzij aantoonbaar gemaakt kan worden dat het product ondeugdelijk verpakt was kan je als verkoper redelijkerwijs afdwingen dat de verzending op risico en kosten van de koper geschiedt. Zeker als je een voorkeur voor ophalen vermeldt.
Bij eBay is de koper heilig, elders niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:06

sapphire

Die-hard pruts0r

bahamapleister schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:02:
Mijn vraag:

Hoe kan ik het beste elektronica verzenden als ik de originele verpakking niet meer heb?

Het betreft bijvoorbeeld de verzending van een processor, moederbord, RAM-geheugen of videokaart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Is lees her en der op het internet dingen over ESD-zakjes (anti-statische zakjes). Wat mij een goed idee lijkt is een anti-statisch zakje, omhuld met een laag bubble-folie in een doosje afgetopt met proppen krantenpapier zodat de elektronica niet kan rammelen in de doos.

Heeft er iemand nog tips/tricks/advies/andere ideeën?

Met vriendelijke groet,
Niet te grote doos, en verder wat je beschrijft. Lijkt me prima verpakt, zelf altijd nog voorkeur voor een rondje tape dwars over de naad van de doos.

Verder kun je heel moeilijk gaan doen met foto's maken van de doos, ect. maar wie zegt dat je tussen het maken van de foto's en het afgeven op het postkantoor de doos geen rotschop gegeven hebt.

Als het tweede hands is gewoon goede afspraken maken met je koper/verkoper. Desnoods vragen of ze het goed verpakken ipv er vanuit gaan. En zelf hanteer ik altijd de 'regel' of ik er zelf blij van zou worden als ik het zo zou krijgen en of het gooi-in-bestelbus proof is. Tot nu toe werkt het want krijg regelmatig complimenten over de verpakking van verstuurde pakketjes :)

/Offtopic
Kreeg een tijdje terug een moederbord-cpu-geheugen-koeler set opgestuurd. Hardware in een laagje schuim gewikkeld met kadopapiertje er om en zo op de post gedaan. Gelukkig had de CPU koeler alle klappen opgevangen, de vinnen stonden scheef van het blok :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:55

rdejongjr

Gnome

Stevig opgevuld maar met ruimte om een deuk/duw te krijgen.
Gezond verstand, neem dobbelgolf karton.

Inzicht ontbreekt helaas bij veel mensen, bij de retouren was het eigenlijk in 10% van de "garantie" claims wel zo sneu ingepakt dat het totaal verwoest aan kwam.
En zelfs met duidelijke fotos niet willen geloven dat een moederbord los in een postnl verpakking geen goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 14:15
bahamapleister schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:02:
Dat is precies wat ik altijd doe (al bewaar ik precies hiervoor vrijwel altijd de originele doos/verpakking).

Let in alle gevallen erg goed op hoe je de contacten beschermt. Moederbord? Liefst het originele klepje er op, anders zou ik de CPU in de socket houden. Koeler zou ik er af schroeven.
Dure videokaart? De fabrikant doet niet voor niks zo'n plastic kapje over het PCI-E slot.

In advertenties stel ik vrijwel altijd dat risico van verzending bij de koper ligt.
Desalniettemin maak ik altijd foto's van wat ik verstuur en vraag in de DM waarin ik de T&T code verzend altijd om een berichtje bij ontvangst (komt deze niet binnen 24 uur, extra DM). Koper moet in die tijd wel kunnen beoordelen of het goed is overgekomen - en anders komen we er wel uit.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DaLoona schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:57:
Sowieso altijd breekbaar op doos/dozen zetten en aangetekend versturen. Foto's maken dat je het onbeschadigd hebt ingepakt en foto's van eventueel mankementen die er al aanwezig zijn (bijv. krasjes e.d.),is tegenwoordig ook geen overbodige luxe. Mocht het dan toch kapot aankomen of koper/winkel begint te zeuren dat het kapot is (en wellicht hebben zij het dan zelf gedaan), heb jij bewijs dat jij het in ieder geval niet hebt gedaan.
Zaken als breekbaar op een doos heeft de postdienst geen boodschap aan:
Attentielabels

•Omdat ons sorteerproces en dat van onze buitenlandse partners grotendeels geautomatiseerd is, worden attentielabels zoals ‘breekbaar’, ‘voorzichtig behandelen’ en ‘deze zijde boven’ niet herkend. Hier kan vanwege de grote omvang van het pakkettenverkeer geen rekening mee worden gehouden. Het aanbrengen van attentielabels is daarom geen vervanging van een goede verpakking.
belangrijk voor verzening is een buffer zone tussen het product en de doos, waar de doos dus "mag" inkreuken, postNL (maar andere pakketboeren net zo) gaan niet echt zorgvuldig met je pakketjes om en verwachten gewoon een fatsoenlijke doos waar andere (eventueel zwaardere) dozen opgestapeld kunnen worden, zonder dat de inhoud beschadigd..

voor de rest: in ESD zakje, bubbelfolie eromheen en dan het liefst nog in een doosje (indien mogelijk) dat dan weer in de verzenddoos gaat, anders "fixeren" met papier/bubbelfolie in de verzenddoos

[ Voor 19% gewijzigd door mschol op 24-05-2018 00:53 ]

Pagina: 1